Σελίδες

Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

ΤΟ «ΝΕΟ» ΛΥΚΕΙΟ : Οι θέσεις της ΔΑΚΕ για τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της εκπαίδευσης

Με το νέο Λύκειο οι μαθητές θα βρεθούν σε ασφυκτικό κλοιό για μία τετραετία (τα τρία χρόνια του Λυκείου και το πρώτο έτος του Πανεπιστημίου), αφού θα βιώσουν έντονο ανταγωνισμό. Η Υπουργός Παιδείας σκοπίμως δεν ανέφερε το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Γνωρίζουμε, όμως, από τις τοποθετήσεις στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ότι:
Θα έχουμε δύο εξεταστικές διαδικασίες, μία μετά το τέλος της τρίτης Λυκείου, η οποία θα οδηγεί στην είσοδο του υποψηφίου σε Πανεπιστημιακή σχολή και η δεύτερη μετά το τέλος του πρώτου έτους φοίτησης στο Πανεπιστήμιο, για την επιλογή τμήματος.
Οι μαθητές θα συγγράφουν μια ερευνητική εργασία, η οποία θα βαθμολογείται και ο βαθμός αυτός θα συνυπολογίζεται για την είσοδο στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Η ύλη, στην οποία θα διαγωνίζονται οι υποψήφιοι, δε θα είναι καθορισμένη.
Θα συνυπολογίζεται η τελική βαθμολογία των τριών τάξεων του Λυκείου.

Το φαιδρό είναι ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ισχυρίζεται, πως με αυτό το σύστημα θα περιοριστούν τα φροντιστήρια. Στην πραγματικότητα εκτός των φροντιστηρίων που όλοι γνωρίζουμε, θα ανθίσουν και τα «πανεπιστημιακά» φροντιστήρια για την προετοιμασία των φοιτητών του πρώτου έτους, καθώς και «ειδικές ομάδες» που θα συγγράφουν επί πληρωμή τις περιβόητες «ερευνητικές εργασίες» της κυρίας Υπουργού.
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Ανοίγει επιπλέον από την κυβέρνηση το ζήτημα του ολοήμερου Γυμνάσιου. Το ωράριο του διευρυμένου αυτού σχολείου θα είναι από 08:00 έως 16:00. Δεν έχουν ξεκαθαρίσει η κατεύθυνση και οι εκπαιδευτικοί στόχοι που θα εκπληρωθούν με τη διεύρυνση του ωραρίου (14:00 έως 16:00). Η ΔΑΚΕ ΔΕ είναι αντίθετη στη λογική του σχολείου-παρκινγκ και αναμένει την εξειδίκευση της πρότασης του Υπουργείου Παιδείας για να τοποθετηθεί ανάλογα.
ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι το ζήτημα της αύξησης του διδακτικού ωραρίου των καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έθεσε τον περασμένο Δεκέμβριο η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ στο ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ: «ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ».
Πολύ φοβούμεθα ότι στόχος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας είναι η αύξηση του διδακτικού ωραρίου των καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με πιθανό σενάριο την εξίσωση με το αντίστοιχο των δασκάλων. Ως όχημα για την αύξηση του διδακτικού ωραρίου θα χρησιμοποιηθεί το «νέο» ολοήμερο Γυμνάσιο.
Επίσης, είμαστε απολύτως αντίθετοι στη διεύρυνση του εργασιακού ωραρίου των καθηγητών από τις 08:00 έως τις 16:00. Όταν εφαρμοστεί το ολοήμερο σχολείο, επιβάλλεται να υπάρχουν ζώνες όσον αφορά το ωράριο των καθηγητών. Σε διαφορετική περίπτωση οδηγούμαστε σε ωράριο που παραπέμπει στον εργασιακό Μεσαίωνα.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ 14ΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ ΟΛΜΕ Η ΤΟΤΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΜΙΛΗΣΕ ΓΙΑ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (08.00-16.00)

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΔΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Συνάδελφοι,
Η παράταξη της Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε εξέφρασε την αντίθεση της στις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων, από την πρώτη στιγμή που το Υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε τις προθέσεις του. Η αντίθεση μας αυτή δεν οφείλεται ούτε σε αντιπολιτευτική διάθεση προς το Υπουργείο Παιδείας, ούτε σε μια στείρα συντεχνιακή αντίληψη, όπως μας κατηγόρησε το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και τα γνωστά τηλεοπτικά «παπαγαλάκια» του. Είναι βαθύτατη πεποίθηση μας, ότι με την επιχειρούμενη πολιτική υποβαθμίζεται η δημόσια εκπαίδευση, πριμοδοτούνται εμμέσως τα ιδιωτικά σχολεία και καταργείται στην πράξη η συνταγματική επιταγή για ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση για όλους.

Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι οι προωθούμενες αλλαγές γίνονται με παιδαγωγικά κριτήρια. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Με την κατάργηση σχολικών μονάδων, τη δημιουργία πολυάνθρωπων σχολείων(400 μαθητών, με 30 μαθητές στην τάξη), και την προωθούμενη αύξηση του διδακτικού ωραρίου των καθηγητών, καθώς και με την υποχρεωτική τους μετακίνηση εκτός ΑΠΥΣΔΕ επιχειρείται μια μεγάλη μείωση του οικονομικού κόστους στο χώρο της εκπαίδευσης. Η πολιτική αυτή επιβάλλεται από το Δ.Ν.Τ. και την τρόικα και υιοθετείται από την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας. Είναι πολιτική που έχει καθαρά οικονομική στόχευση και καμία σχέση δεν έχει με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση γνωρίζουν ότι με τις επιχειρούμενες αλλαγές
Δημιουργούνται πολυάνθρωπα σχολικά κέντρα(400 μαθητών), όπου θα ανθεί η σχολική παραβατικότητα και η νεανική εγκληματικότητα.
Εκατοντάδες μαθητές της επαρχίας θα μετακινούνται καθημερινά μέχρι και μία ώρα, χρησιμοποιώντας επικίνδυνους επαρχιακούς δρόμους (ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο), προκειμένου να φτάσουν στο νέο τους σχολείο
Αντίστοιχα, στις πόλεις εκατοντάδες μαθητές(ιδιαίτερα του Γυμνασίου) θα μετακινούνται σε ένα επικίνδυνο αστικό περιβάλλον και θα υποχρεώνονται να διασχίσουν καθημερινά μεγάλες οδικές αρτηρίες, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους.
Πολλά χωριά θα μαραζώσουν, αφού πολλοί γονείς θα προτιμήσουν να μετοικήσουν στην έδρα του νέου σχολείου των παιδιών τους, προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται καθημερινά τα παιδιά τους.
Θα αυξηθεί η μαθητική διαρροή, αφού κάποιοι γονείς θα προτιμήσουν να σταματήσουν τα παιδιά τους από το σχολείο
Θα εγκαταλειφτεί μια αξιόλογη κτηριακή υποδομή, αφού τα περισσότερα υπό συγχώνευση σχολεία βρίσκονται σε χωριά και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν διαφορετικά. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα σχολικά κτήρια πολλών χωριών είναι νεώτερα και πιο σύγχρονα από τα σχολεία των πλησιέστερων πόλεων, για τον απλούστατο λόγο ότι κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα. Και όμως αυτά τα σχολεία στην ουσία καταργούνται και οι μαθητές τους υποχρεώνονται να φοιτήσουν σε απομακρυσμένα για αυτούς σχολεία, παλαιότερα και με προβληματικές εγκαταστάσεις.
Είναι προφανές ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες θα έχουμε υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Είναι καινοφανής η θεωρία της Υπουργού Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, η οποία ισχυρίζεται ότι χρειαζόμαστε τα πολυάνθρωπα σχολικά κέντρα, για να παρασχεθεί υψηλής ποιότητας εκπαίδευση στους μαθητές. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων είναι το ψυχικό «δέσιμο» των διδασκόντων και των διδασκομένων, αλλά και των διδασκομένων μεταξύ τους. Αυτό δεν επιτυγχάνεται με τα «πολυδύναμα» σχολικά κέντρα της κυρίας Υπουργού. Είναι λοιπόν σαφές ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αδιαφορεί για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικές ανάγκες υποτάσσονται στην οικονομική σκοπιμότητα.
Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η κυβερνητική βούληση για τις καταργήσεις-συγχωνεύσεις οι συνδικαλιστές της Δ.Α.Κ.Ε στάθηκαν στην πρώτη γραμμή του αγώνα, για να μην περάσει η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης. Ενημέρωσαν τους κηδεμόνες των μαθητών για τις ολέθριες επιπτώσεις που θα επιφέρουν στο χώρο της εκπαίδευσης οι επιχειρούμενες αλλαγές και κάλεσαν τις τοπικές κοινωνίες να αντισταθούν.
Η Ε.Ε της Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε χαιρετίζει τους εκατοντάδες συναδέλφους, που κινητοποιήθηκαν και ευαισθητοποίησαν τις τοπικές κοινωνίες στο φλέγον αυτό θέμα. Με την συντονισμένη αυτή προσπάθεια συντρίφθηκε η κυβερνητική προπαγάνδα σε αυτό το ζήτημα και αφυπνίστηκαν οι τοπικές κοινωνίες
Επίσης η Ε.Ε της Δ.Α.Κ.Ε Δ.Ε χαιρετίζει τους χιλιάδες γονείς που δεν αποπροσανατολίστηκαν από την κυβερνητική προπαγάνδα και αντιστάθηκαν στις μεθοδεύσεις του Υπουργείου Παιδείας. Σε αρκετές περιοχές της χώρας ο αγώνας τους ήταν συγκλονιστικός. Ένα είναι βέβαιο. Ανεξάρτητα από τις τελικές αποφάσεις της κυρίας Υπουργού, ο αγώνας κατά των συγχωνεύσεων θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα. Απαιτούμε μια σύγχρονη εκπαίδευση, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και όχι μια εκπαίδευση κομμένη στα μέτρα της κυβέρνησης και του Δ.Ν.Τ.
Και επειδή η κυρία Υπουργός αρέσκεται να αναφέρει τα παιδαγωγικά κριτήρια, για να δικαιολογεί τις αποφάσεις της, τίθενται τα κάτωθι ερωτήματα
Με ποια παιδαγωγικά κριτήρια έχει ορισθεί ο ανώτερος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στους 25 για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στους 30 για τη δευτεροβάθμια, όταν είναι πασιφανές ότι ο βαθμός δυσκολίας των μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι πολύ μεγαλύτερος
Είναι παιδαγωγικά ορθό οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, να φοιτούν σε τμήματα 25 μαθητών
Γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν προχωρεί «με παιδαγωγικά κριτήρια» σε μείωση του ανώτερου ορίου μαθητών ανά τμήμα
Η σιωπή του Υπουργείου Παιδείας σε αυτά τα ερωτήματα, που θέτει η εκπαιδευτική κοινότητα, μαρτυρά τις πραγματικές προθέσεις του.
Εξ αιτίας της σθεναρής αντίστασης του κλάδου οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας ήταν πολύ λιγότερες από τις προτεινόμενες από τους Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και από αυτές που αρχικά σχεδίαζε το Υπουργείο Παιδείας. Η παράταξη μας έπαιζε πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια. Η μη συγχώνευση εκατοντάδων σχολείων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί μισή νίκη για τον κόσμο της εκπαίδευσης. Όμως ας μην πανηγυρίζουν οι γονείς, που κατάφεραν να διασώσουν το σχολείο των παιδιών τους. Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για περαιτέρω συρρίκνωση των σχολικών μονάδων θα συνεχιστεί και του χρόνου.
Όσον αφορά τα σχολεία που συγχωνευτήκαν-καταργήθηκαν, σε μας απομένει η δυνατότητα να αγωνιστούμε το επόμενο διάστημα για να μην υλοποιηθούν αυτές οι μεθοδεύσεις.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΔΕ ΓΙΑ ΤΟ «ΨΗΦΙΑΚΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ
Είναι προφανές ότι κανείς δε διαφωνεί με τη χρήση νέων τεχνολογιών στα σχολεία. Η επιστήμη εξελίσσεται, νέες τεχνολογικές εφαρμογές ανακαλύπτονται και είναι δεδομένο, ότι η Δημόσια Εκπαίδευση δεν πρέπει να μείνει πίσω.
Δυστυχώς, η σχολική πραγματικότητα στην Ελλάδα είναι απογοητευτική. Τα σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής έχουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές παρωχημένης τεχνολογίας. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στα εργαστήρια δεν επαρκούν και οι μαθητές υποχρεώνονται να βρίσκονται ανά δύο σε έναν υπολογιστή. Η ταχύτητα του διαδικτύου είναι χαμηλή και πλείστες δυνατότητες του διαδικτύου δε μπορούν να εφαρμοστούν.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι πολλά σχολεία έχουν αποκτήσει Η/Υ ύστερα από «χορηγία» τραπεζών, που παραχώρησαν στα σχολεία τους Η/Υ που οι ίδιες απέσυραν!!!
Επειδή είναι δεδομένη η κατάσταση που επικρατεί στα Δημόσια Σχολεία στον τομέα των εργαστηρίων Η/Υ, βλέπουμε με σκεπτικισμό τα όσα μεγαλεπήβολα εξήγγειλε η Υπουργός Παιδείας κα Διαμαντοπούλου.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κας Υπουργού δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο ηλεκτρονικό βιβλίο, στα βιντεομαθήματα (ηλεκτρονικό φροντιστήριο) που ήδη εφαρμόζονται, και στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες. Καταρχάς κανείς δε μπορεί να είναι αρνητικός σε αυτές τις προτάσεις. Όμως, επ’ ουδενί λόγω δε μπορεί να αντικατασταθεί ο εκπαιδευτικός. Όπως είναι γνωστό, έχει καταργηθεί η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και δε προβλέπεται η εκ νέου λειτουργία του συγκεκριμένου προγράμματος. Όσο καλής ποιότητας και αν είναι τα συγκεκριμένα «βιντεομαθήματα» δε μπορούν να αντικαταστήσουν την αμεσότητα της διδασκαλίας και τη φυσική παρουσία του διδάσκοντος.
Η δημιουργία των ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών, σαφώς είναι μία θετική εξέλιξη. Δεν πρέπει όμως, να εγκαταλειφθούν οι σχολικές βιβλιοθήκες, επειδή κοστίζουν. Το ηλεκτρονικό βιβλίο δε μπορεί να αντικαταστήσει το έντυπο βιβλίο. Μπορεί να λειτουργήσει μόνο συμπληρωματικά.
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού σχολικού εγχειριδίου μας δημιουργεί την υπόνοια, ότι βαδίζουμε στην κατάργηση της δωρεάν χορήγησης των έντυπων σχολικών εγχειριδίων στο μέλλον. Η υπόνοια μας αυτή ενισχύεται από την κατάργηση του Οργανισμού Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων. Οι αρμοδιότητες του υπό κατάργηση Οργανισμού δεν περνάνε στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όπως θα ήταν λογικότερο να γίνει, αλλά στον αντίστοιχο Οργανισμό για τις νέες τεχνολογίες.
Δεν είναι, λοιπόν, αβάσιμοι οι φόβοι μας ότι το λεγόμενο «ψηφιακό» Σχολείο είναι το «όχημα» για την εφαρμογή του «φθηνού» Σχολείου, σύμφωνα με τις επιταγές του Δ.Ν.Τ και της Τρόικα. Με το «ψηφιακό» Σχολείο θα έχουμε μετακύλιση του κόστους στους γονείς, αφού θεωρείται δεδομένο ότι:
Όλοι οι μαθητές θα διαθέτουν στο σπίτι τους Η/Υ και διαδίκτυο υψηλής ταχύτητας
Οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το κόστος συντήρησης και το κόστος εκτύπωσης σχολικών εγχειριδίων και λοιπών σχολικών βοηθημάτων
Ένα σημαντικότατο πρόβλημα που θα δημιουργήσει η στροφή στα ηλεκτρονικά σχολικά βοηθήματα είναι ο εθισμός των μαθητών στους Η/Υ. Είναι γνωστό ότι πολλοί μαθητές ήδη αφιερώνουν αρκετές ώρες της ημέρας μπροστά στους Η/Υ, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τους συνομηλίκους τους ή να ψυχαγωγηθούν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους. Με την εκτεταμένη χρήση των Η/Υ για εκπαιδευτικούς λόγους η παρουσία τους θα είναι αναγκαστικά πολύωρη. Κινδυνεύουμε να οδηγήσουμε τους νέους σε εθισμό στους Η/Υ, εθισμός που είναι ανάλογος αυτού των ναρκωτικών. Είναι γνωστό ότι σε όλες τις «προοδευμένες» δυτικές κοινωνίες μεγάλο μέρος των νέων πάσχουν από αυτόν τον εθισμό και υπάρχουν ειδικά προγράμματα απεξάρτησης.
Εν κατακλείδι, θεωρούμε ότι τα πολυδύναμα σχολικά κέντρα που εξαγγέλθηκαν και το λεγόμενο «ψηφιακό» σχολείο σκοπό έχουν όχι την εξοικείωση των μαθητών στις νέες τεχνολογίες, αλλά τη δραστική περικοπή των δαπανών για τη Δημόσια Παιδεία.
Η θέση της ΔΑΚΕ για την «Αναβάθμιση της Διοίκησης της Εκπαίδευσης»
Α.ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Σχετικά με τη δομή της Περιφερειακής Διεύθυνσης κάθε ενεργός εκπαιδευτικός έχει αντιληφθεί ότι είναι ένας μηχανισμός, που περισσότερα προβλήματα δημιουργεί παρά λύνει , λόγω της φύσης της στελέχωσης του. Οι Περιφερειακοί Διευθυντές ελέγχουν και την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του καταγράφηκε η αδυναμία των Περιφερειακών Διευθυντών να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, αφού είχαν παντελή άγνοια των ειδικών ζητημάτων που αφορούσαν τη βαθμίδα, από την οποία δεν προέρχονταν. Ιδιαίτερα προβλήματα παρουσιάστηκαν στις Περιφερειακές Διευθύνσεις που στελεχώθηκαν από δασκάλους. Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι πολύ πιο πολύπλοκη από την Πρωτοβάθμια. Την πολυπλοκότητα αυτή αναγνωρίζει και η ίδια η Διοίκηση, που απαγορεύει την τοποθέτηση ως διευθυντών στα σχολεία συναδέλφων που δεν έχουν υπηρετήσει τουλάχιστον μία τριετία σε αντίστοιχους προς αυτά τύπους. Είναι παραλογισμός να θεωρείται ότι ένας καθηγητής των Γενικών Ειδικοτήτων (φιλόλογος, μαθηματικός κ.α.) δεν είναι ικανός να αναλάβει τη Διεύθυνση ενός Επαγγελματικού Σχολείου, εάν δεν έχει υπηρετήσει επί πενταετία σε αυτό, και να θεωρείται ικανός ένας δάσκαλος να διευθύνει το σύνολο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που δεν την κατέχει ούτε κατ’ ελάχιστον. Εν κατακλείδι, πληθώρα ενεργειών και αποφάσεων των Περιφερειακών Διευθυντών έχει δείξει την άγνοια τους για την αντίθετη προς αυτούς βαθμίδα και τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΗΣ: ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΩΡΙΣΤΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης θα πρέπει να υλοποιούν τον κεντρικό σχεδιασμό, ο οποίος αποφασίζεται στο Υπουργείο Παιδείας. Διαφωνούμε με την εκχώρηση οποιασδήποτε αρμοδιότητας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, η οποία μπορεί να προκαλέσει διαφοροποίηση στα Αναλυτικά Προγράμματα και στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών. ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΥΦΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Διαφωνούμε επίσης με την προτεινόμενη αρμοδιότητα των Περιφερειακών Διευθύνσεων για την κατάργηση, συγχώνευση, μεταφορά και μετατροπή των σχολικών μονάδων. Θεωρούμε απαραίτητη την προηγούμενη συναίνεση του εκλεγμένου Περιφερειάρχη και του Περιφερειακού Συμβουλίου. Πιστεύουμε ότι η αρμοδιότητα αυτή θα πρέπει να παραμείνει στο Υπουργείο Παιδείας. . Για μας είναι αδιανόητη οποιαδήποτε προσπάθεια παράκαμψης της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Υπενθυμίζουμε ότι αυτή η αρμοδιότητα είχε εκχωρηθεί στις καταργούμενες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Εφόσον πραγματικά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ενδιαφέρεται για τη γνώμη της τοπικής κοινωνίας, οφείλει να ακούσει τους εκλεγμένους εκπροσώπους της.
Όσον αφορά την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση που εκχωρούνται στους Περιφερειακούς Διευθυντές, έχουμε να επισημάνουμε ότι και αυτή η πρόθεση δείχνει ομοσπονδιακή λογική, την οποία απορρίπτουμε. Υπενθυμίζουμε επίσης, ότι όλοι οι Περιφερειακοί Διευθυντές πρόσκεινται «όλως τυχαίως» στο κυβερνόν κόμμα, αρκετοί δε από αυτούς έχουν απασχολήσει τις τοπικές ΕΛΜΕ αλλά και την ΟΛΜΕ λόγω των αυθαιρεσιών τους και της λογικής του κομματικού ινστρούκτορα που τους διακατέχει.
B.ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ-ΓΡΑΦΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Για τους ίδιους λόγους, για τους οποίους διαφωνούμε στην ύπαρξη Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διαφωνούμε για την ύπαρξη ενός Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανά νομό.
Σχετικά με την υφιστάμενη δομή είναι γεγονός ότι σε ορισμένους νομούς υπάρχουν περισσότερα Γραφεία Εκπαίδευσης από όσα χρειάζονται. Ο εξορθολογισμός θα μπορούσε να γίνει, είτε με τη συγχώνευση Γραφείων εκπαίδευσης είτε με τη δημιουργία Διευθύνσεων, οι οποίες θα έχουν αρμοδιότητα σε πιο περιορισμένη γεωγραφική έκταση.
Σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται να υπάρχουν διαφορετικές Διευθύνσεις για την Πρωτοβάθμια και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Για την όποια αλλαγή γίνει θα πρέπει να υπάρχει εμπεριστατωμένη μελέτη, η οποία να τεκμηριώνει την αναγκαιότητα της προωθούμενης αλλαγής.
Επιπλέον το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στη δημιουργία Διευθύνσεων Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου, η οποία θα είναι κοινή και για την Πρωτοβάθμια και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με τη πρόφαση ότι έτσι αντιμετωπίζονται κοινά θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της 9χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης.!!! Θεωρούμε ότι η λειτουργία της υπό ίδρυση δομής δε θα προσφέρει τίποτα στην κατεύθυνση της αναβάθμισης της Δημόσιας εκπαίδευσης. Αντίθετα θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα.
Επίσης, είναι τουλάχιστον παράξενη η επίκληση της κατάτμησης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε υποχρεωτική και μη και έρχεται σε αντίθεση με την εκπεφρασμένη θέση του κλάδου για 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Η μεθόδευση αυτή ίσως είναι η αρχή για τη δημιουργία ενός 9τάξιου Σχολείου.
Όσον δε αφορά την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων (μείωση των ενοικιαζόμενων κτιρίων κ.λπ.) η Διοίκηση θα μπορούσε να αξιοποιήσει σχολικούς χώρους που μένουν αναξιοποίητοι και χρησιμοποιούνται για λόγους άσχετους με το σκοπό κατασκευής τους(π.χ. παλαιό κτίριο του Μουσικού Γυμνασίου Ιλίου, το οποίο χρησιμοποιείται από το Δήμο Ιλίου για άσχετους σκοπούς, τέως Πολυκλαδικό Αιγάλεω, το οποίο παραμένει στο μεγαλύτερο του μέρος αναξιοποίητο κ.λπ.)
Σε κάθε περίπτωση είμαστε αντίθετοι στην παράνομη παραχώρηση κτιρίων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τη στέγαση των ΑΕΙ ή των ΤΕΙ (Αγρίνιο, Πτολεμαΐδα, Τρίκαλα).
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ
Εκφράζουμε τον προβληματισμό μας για τις προτεινόμενες αλλαγή έχει να κάνει με τις αρμοδιότητες που έχει ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων. Η μακροχρόνια εφαρμογή του 1566/85 έχει αποδείξει ότι ο νόμος αυτός είναι λειτουργικός. Η οποιαδήποτε δυσλειτουργία τυχόν προκύπτει, οφείλεται στο γεγονός ότι κάποιοι Διευθυντές σχολείων δε γνωρίζουν με ακρίβεια τις αρμοδιότητες τους, τις οποίες καθορίζει το ισχύον νομικό καθεστώς ή δεν επιθυμούν να τις ασκήσουν.
Είμαστε αντίθετοι στην υπερβολική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Διευθυντή, διότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να διολισθήσουμε σε ένα αυταρχικό σχολείο αποκρουστικό για όλους. Άλλωστε ο Διευθυντής είναι ανίκανος να ελέγξει πτυχές του εκπαιδευτικού έργου, αφού είναι γνωστό ότι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπηρετούν καθηγητές πολλών ειδικοτήτων.
Για τους λόγους αυτούς είμαστε αντίθετοι:
Στο διευθυντή-μάνατζερ που προωθείται, με την απαλλαγή του Διευθυντή από το διδακτικό του ωράριο και την ενασχόληση του μόνο με διοικητικά καθήκοντα. Διαφωνούμε επίσης με το δικαίωμα του Διευθυντή Σχολικής Μονάδας να επιλέγει τον Υποδιευθυντή του σχολείου, από τον πίνακα προταθέντων από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Στο Διευθυντή-πειθαρχικό προϊστάμενο, που έχει δικαίωμα να επιβάλλει στους καθηγητές ποινή (περικοπή μισθού μέχρι ενός μηνός). Αρμόδιο πειθαρχικό όργανο πρέπει να παραμείνει το Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΠΥΣΔΕ)
Στο δικαίωμα που παραχωρείται στο Διευθυντή να είναι ο αποκλειστικός υπεύθυνος για τη χορήγηση των αδειών του διδακτικού προσωπικού. Θεωρούμε ότι ο εκπαιδευτικός, που αιτείται άδεια και απορρίπτεται το αίτημα του, πρέπει να έχει το δικαίωμα να απευθυνθεί στον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης..
Με την υποβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων.
ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η παράταξη της ΔΑΚΕ διαφωνεί με τους δείκτες αυτοαξιολόγησης που θέτει το Υπουργείο Παιδείας. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες εξαιτίας των οποίων ένα σχολείο έχει χαμηλό ποσοστό επιτυχίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις , και όχι επειδή είναι ανίκανοι οι εκπαιδευτικοί, όπως υπονοεί το Υπουργείο Παιδείας. Ακόμα, και στις υποβαθμισμένες εργατικές συνοικίες, υπάρχουν περιοχές που το βιοτικό και μορφωτικό επίπεδο των κατοίκων είναι ανώτερο από άλλες περιοχές του ιδίου δήμου.
Διαφωνούμε επίσης με τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης στο διαδίκτυο, διότι με αυτή τη μεθόδευση θα έχουμε κατηγοριοποίηση των σχολείων, αφού αυτή η ενέργεια της Διοίκησης θα επηρεάζει τους κηδεμόνες των πιο επιμελών μαθητών στην επιλογή σχολείου για τα παιδιά τους. Άμεσο αποτέλεσμα η δημιουργία σχολείων-γκέτο σε πρώτη φάση και η κατάργηση τους σε δεύτερη φάση.
Είμαστε επίσης, κατηγορηματικά αντίθετοι στην αξιολόγηση του σχολείου ανάλογα με το ύψος των χορηγιών που εξασφάλισε από ιδιώτες. Η ΔΑΚΕ πιστεύει ότι η Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση είναι πρωταρχικό καθήκον της Πολιτείας προς τους πολίτες της. Δε μπορεί το ύψος των ιδιωτικών δωρεών να αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Οι δείκτες της αυτοαξιολόγησης αποτελούν δάνεια αγγλοσαξωνικής προέλευσης. Παραγνωρίζει όμως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το γεγονός ότι αυτή η πολιτική έχει χρεοκοπήσει στη Μεγάλη Βρετανία, η δε παρεχόμενη εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια βαθμίδα στη χώρα αυτή αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή.
Η παράταξη της ΔΑΚΕ δεν είναι αντίθετη στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, με την προϋπόθεση ότι η διαδικασία αυτή δε θα χρησιμοποιηθεί για την επιβολή της αυταρχικής πολιτικής των εκάστοτε κυβερνώντων και θα έχει καθαρά παιδαγωγικό χαρακτήρα. Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να έχει στόχο να εντοπίσει τυχόν αδυναμίες του εκπαιδευτικού και να λαμβάνεται μέριμνα για τη βελτίωσή του. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να έχουν θεσμοθετηθεί όλοι αυτοί οι μηχανισμοί που θα διευκολύνουν τη συνεχή επιμόρφωση του. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τη σύνθεση της αξιολόγησης με το μισθό του εκπαιδευτικού.
Επειδή φαίνεται ότι η αρμοδιότητα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα ανατεθεί στον Περιφερειακό Διευθυντή, ο οποίος φαίνεται ότι θα έχει συντονιστικό ρόλο, επισημαίνουμε ότι ο μέχρι τώρα «βίος και πολιτεία» των Περιφερειακών Διευθυντών τους καθιστά παντελώς αναξιόπιστους, για να προΐστανται σε μία τέτοια διαδικασία. Κατόπιν τούτου βάσιμος είναι ο φόβος μας ότι η όλη διαδικασία δε θα έχει παιδαγωγικά χαρακτηριστικά, αλλά θα είναι μηχανισμός καταστολής των αντιφρονούντων εκπαιδευτικών.

Συνάδελφοι,
Σε λίγες μέρες διεξάγονται οι πιο κρίσιμες εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπων, για το 15Ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ. Η παράταξη της ΔΑΚΕ θα δώσει κρίσιμη μάχη, ζητώντας από τους συναδέλφους μας την υπερψήφιση των θέσεων μας. Στη μάχη αυτή επιβάλλεται η επιστράτευση όλων. Η τυχόν υποχώρηση της ΔΑΚΕ και η ενίσχυση ακραίων δυνάμεων (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ), θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση τον κλάδο μας. Στις εκλογές για τα Δ.Σ των ΕΛΜΕ η ΔΑΚΕ αναδείχτηκε ΠΡΩΤΗ ΔΥΝΑΜΗ, με μείωση όμως του ποσοστού της, εξ αιτίας της αυξημένης αποχής. Η ΑΠΟΧΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟΣ ΜΑΣ. Επιβάλλεται να δώσουνε αγώνα για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου. Η ΔΑΚΕ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΟΤΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ. Όμως η μειωμένη συμμετοχή ενδέχεται να ανατρέψει τους συσχετισμούς δυνάμεων, σε βάρος της παράταξης και υπέρ της Αριστεράς, μέσα στο νέο Δ.Σ της ΟΛΜΕ τη προσεχή διετία. ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΤΡΕΨΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
 ΚΑΡΛΑΥΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα