Σελίδες

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

Αλλάζουν όλα στην πώληση για γάλα και ψωμί


Σοκ στην αγορά με ανατροπές στους κανόνες διακίνησης τεσσάρων προϊόντων ευρείας κατανάλωσης σκοπεύει να προκαλέσει η κυβέρνηση, επιδιώκοντας την ταχεία αποκλιμάκωση των τιμών και την ενίσχυση του ανταγωνισμού…Ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τον Ιανουάριο του 2014 αναμένεται να προχωρήσει στην άρση εμποδίων ή και στην πλήρη απελευθέρωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει το γάλα, το ψωμί, τα απορρυπαντικά και τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα.
Ταυτόχρονα ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς σε συνεργασία με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα αναμένεται μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου να αλλάξουν και το καθεστώς των παροχών ανάμεσα στις βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις λιανικής. Σκοπός είναι να… ξεφουσκώσουν οι τιμές πώλησης όλων των προϊόντων.Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει επιχειρήματα για το άνοιγμα των προαναφερόμενων κλάδων από τη σχετική έρευνα που έχει πραγματοποιήσει ο ΟΟΣΑ, στο πλαίσιο της ειδικής συμφωνίας που έκανε η κυβέρνηση για την αξιοποίηση της ειδικής εργαλειοθήκης.

Πρόκειται για μία μέθοδο που ακολουθεί ο Οργανισμός προκειμένου να καταγράψει τα εμπόδια στον ανταγωνισμό σε συγκεκριμένους κλάδους. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής θα παρουσιαστούν από τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ Ανχελ Γκουρία, ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα στις 27 του μηνός.

Ετσι στο γάλα το υπουργείο αναμένεται να προχωρήσει στην κατάργηση της υποχρεωτικής διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος που είναι οι πέντε μέρες. Η λύση που επιλέγει δεν είναι η επιμήκυνσή της, όπως ήθελε ένα παλιό κλασικό σενάριο που έφερναν οι προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου, αλλά η διαμόρφωση μιας «βεντάλιας» επιλογών στις γαλακτοκομικές επιχειρήσεις και συνάμα και στους καταναλωτές.

Μία έως 10 ημερών Ετσι θα δίνει το δικαίωμα της επισήμανσης του προϊόντος ως «γάλα μίας ημέρας» ή «γάλα δύο ημερών» ακόμη και «γάλα 10 ημερών». Με τον τρόπο αυτό η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σκοπεύει να τονώσει τον ανταγωνισμό και σε τοπικό επίπεδο, ιδίως με το προϊόν λίγων ημερών, που έχει το πλεονέκτημα της «φρεσκάδας», αλλά και να ανοίξει περαιτέρω και τις εισαγωγές. Το άνοιγμα της αγοράς έρχεται σε συνδυασμό και με την καθιέρωση του ελληνικού σήματος που έχει ετοιμάσει το υπουργείο και τις προδιαγραφές που βάζει για να το αποκτήσει κάποια επιχείρηση. Πάντως το θέμα αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, τόσο από τους παραγωγούς γάλακτος όσο και από την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι οι τιμές με την κατάργηση της διάρκειας ζωής θα υποχωρήσουν, αφού ανοίγει ο ανταγωνισμός, ενώ ταυτόχρονα μειώνονται και οι επιστροφές των προϊόντων που δεν έχουν πουληθεί. Ενα κόστος που οι γαλακτοβιομηχανίες το υπολογίζουν στο 5% της τελικής τιμής.

Στο ψωμί το υπουργείο θέλει να καθορίσει την πώλησή του με τη ζυγαριά, δηλαδή με το κιλό. Ο ΟΟΣΑ έχει εντοπίσει ότι τα προκαθορισμένα βάρη που υπάρχουν για τον άρτο (500, 1.000, 1.500, 2.000 γραμμ.) και για τα αρτοσκευάσματα (250, 350, 500, 750 και 1.000 γραμμ.) δεν δίνουν επιλογές τιμών και προϊόντων στους καταναλωτές, ενώ ταυτόχρονα προκαλείται και παραπλάνηση. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι στους φούρνους το «μισόκιλο χωριάτικο» στην πραγματικότητα είναι η φραντζόλα των 350 γραμ.

Οι αρτοποιοί αντιδρούν και θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό η τιμή του ψωμιού θα ανέβει και κάνουν την αναγωγή της τιμής στο κιλό.

Στην απελευθέρωση της διάθεσης καθώς και των τιμών των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων θα προχωρήσει η κυβέρνηση. Μάλιστα στο τελευταίο μνημόνιο υπάρχει αυτή η υποχρέωση από τον Ιανουάριο του 2014. Σήμερα τα προϊόντα αυτά δεν επιτρέπεται να πωλούνται στα σούπερ μάρκετ ή σε άλλες επιχειρήσεις λιανικής. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται η πτώση των τιμών.

Στα απορρυπαντικά, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνεργασία και με το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει στην κατάργηση της απαίτησης που υπάρχει στο Γενικό Χημείο του Κράτους ώστε να ενημερώνεται υποχρεωτικά για κάθε απορρυπαντικό που κυκλοφορεί. Πρόκειται για ένα κόστος που επιβαρύνει τις τιμές καταναλωτή, ενώ εμποδίζει και τις ξένες εταιρείες στο να λανσάρουν νέα προϊόντα στη χώρα μας.

Στην ΕΕ δεν υπάρχει καμία τέτοια απαίτηση.
arouraios.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα