Σελίδες

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021

Κίνημα Αλλαγής: Ώριμη πρόταση για εισαγωγή του φόρου καθαρού πλούτου.

Πρέπει να αντιμετωπιστεί η απώλεια εσόδων, μέσα και από την αναδιάρθρωση έμμεσης και άμεσης φορολογίας, αφού η επιδείνωση της σχέσης άμεσων και έμμεσων φόρων την τελευταία πενταετία, έπληξε τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα.

Ομιλία του Μιχάλη Κατρίνη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής, στη Βουλή.
Μέχρι τώρα, κυρίαρχο ρόλο στη μείωση των ανισοτήτων είχαν οι μεταβιβάσεις. Με τα σημερινά δεδομένα, επιβάλλεται να ισχυροποιηθεί ο ρόλος της φορολογίας μέσα από τη θεμελίωση ενός προοδευτικού φορολογικού συστήματος.
Να μειωθεί η φορολογία εισοδήματος και να αυξηθεί η φορολογία κεφαλαίου. Έχει επανέλθει στη δημόσια συζήτηση η πρόταση για εισαγωγή του φόρου καθαρού πλούτου (περιουσία μείον δάνεια), έτσι ώστε να μειώσουμε τις εισοδηματικές ανισότητες.
Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που ίσως πληροί τις προδιαγραφές, ώστε να μετριαστούν οι ανισότητες πλούτου και εισοδήματος
Με αυτό τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί και η απώλεια εσόδων, μέσα και από την αναδιάρθρωση έμμεσης και άμεσης φορολογίας, αφού η επιδείνωση της σχέσης άμεσων και έμμεσων φόρων την τελευταία πενταετία, έπληξε τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα.
Η επιλογή αρκετών χωρών να περιορίσουν τον προοδευτικό χαρακτήρα του φορολογικού συστήματος και να μειώσουν υπέρμετρα τη φορολογία εισοδήματος από το κεφάλαιο οδήγησε σε έξαρση των ανισοτήτων.
Αυτή η επιλογή αιτιολογήθηκε ως αναγκαστική υποχώρηση για να μη φύγουν οι εταιρείες από τη χώρα, προκαλώντας απώλεια θέσεων εργασίας και δημοσίων εσόδων.
Οι μειώσεις, όμως, κατέληξαν να νομιμοποιούν πρακτικές, κυρίως, φοροαποφυγής αλλά και φοροδιαφυγής.
Αναπτύχθηκε μια ολόκληρη βιομηχανία συμβουλευτικών υπηρεσιών που καθοδηγούσαν τους πολύ ισχυρούς στο πως θα μεταφέρουν τα περιουσιακά τους στοιχεία σε φορολογικούς παραδείσους, ώστε να αποφεύγουν την πληρωμή φόρων.
Αυτό οδήγησε στην επιλογή της διαφορετικής φορολογικής έδρας για τις επιχειρήσεις, δημιουργώντας κερδισμένους και χαμένους.
Κερδισμένοι οι πολύ ισχυροί, χαμένοι όσοι έχασαν τη δουλειά τους ή πλήρωσαν δυσανάλογα μεγάλους φόρους, απλά γιατί δεν μπορούν να αποκρύψουν τα εισοδήματά και τις περιουσίες τους ή να τα μεταφέρουν σε εξωχώριες εταιρείες
Σύμφωνα με έρευνα του World Inequality Lab το 2018, πάνω από το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ κρύβεται σε φορολογικούς παραδείσους,
Αυτό οδήγησε το 2013 τον ΟΟΣΑ στο να αναλάβει την πρωτοβουλία BEPS – Base Erosion and Profit Shifting – για την ψηφιοποίηση της οικονομίας και την ελάττωση των φορολογικών παραδείσων.
Επιπλέον, Η Ε.Ε το Μάρτιο του 2018 υιοθέτησε την πρόταση για την εφαρμογή φόρου ψηφιακών υπηρεσιών 3% σε επιχειρήσεις με έσοδα πάνω από 750 εκατ. ευρώ παγκοσμίως και πάνω από 50 εκατ. ευρώ σε ενωσιακό επίπεδο, ως απάντηση στις φορολογικές πρακτικές των ψηφιακών κολοσσών.
Ενδεικτικά, αυτός ο φόρος θα μπορούσε να επιβληθεί:
Σε διαφημίσεις στο διαδίκτυο
Στις ψηφιακές διεπαφές
Στη διαβίβαση δεδομένων που χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες για χρήστες ψηφιακών διεπαφών
Μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, μια ιστορική ευκαιρία για τους πολλούς, η οποία καθυστερεί, αφού στο τέλος του 2020 ήταν σαφές ότι δεν μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, παρά την σημαντική εξέλιξη της υιοθέτησης των 2 ‘’μαξιλαριών’’ από τον οργανισμό.
Προβληματική στην κατεύθυνση της υιοθέτησης της πρωτοβουλίας BEPS ήταν και η στάση του απερχόμενου προέδρου των ΗΠΑ, ο οποίος προειδοποίησε με αντίποινα φορολογίας τις χώρες που εφάρμοζαν αυτή τη νέα φορολογία πχ τη Γαλλία. Υπάρχει βάσιμη αισιοδοξία ότι η προεδρία Μπάϊντεν θα διευκολύνει και θα ενισχύσει την συνολική προσπάθεια.
Η Ε.Ε., βέβαια, έχει ξεκαθαρίσει ότι θα προχωρήσει τη σχετική διαδικασία εντός του 2021, ακόμα και αν ο ΟΟΣΑ δε συνεργαστεί πλήρως.
Είμαι βέβαιος ότι η Άννα Διαμαντοπούλου, στην οποία εύχομαι να ηγηθεί του πολύ σημαντικού αυτού οργανισμού, με τις σοσιαλδημοκρατικές απόψεις της θα ενισχύσει αυτή την πρωτοβουλία που διασφαλίζει τη φορολογική-άρα και την κοινωνική- δικαιοσύνη.
Την ίδια στιγμή, αρκετές χώρες έχουν ήδη δρομολογήσει την εφαρμογή αυτού του φόρου, χωρίς αυτό να είναι κατ’ ανάγκη καλό για την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και το οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ενδεικτικά:
Στην Ισπανία, με έσοδα της εταιρείας εντός της χώρας πάνω από 3 εκατ. ευρώ
Στην Αυστρία και τη Γαλλία, με έσοδα της εταιρείας εντός της χώρας πάνω από 25 εκατ. ευρώ
Στην Ιταλία, με έσοδα της εταιρείας εντός της χώρας πάνω από 5,5 εκατ. ευρώ
Σε αυτή την κατεύθυνση , συζητούμε σήμερα την Πολυμερή Σύμβαση που έχει υπογραφεί από 95 κράτη (όλα τα μέλη της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ) και αντιμετωπίζει τα εργαλεία διάβρωσης της φορολογικής βάσης που σχετίζονται με τις βιομηχανίες πνευματικής ιδιοκτησίας μεγάλων τεχνολογικών και φαρμακευτικών εταιρειών.
Εκτιμάται ότι η απώλεια εσόδων για την ΕΕ κυμαίνεται στα 160-190 δις ετησίως από τη μη εφαρμογή αυτού του πλαισίου, το οποίο καταπολεμά τις περιπτώσεις όσων παραβίασαν το θεσμικό πλαίσιο αποφυγής της διπλής φορολογίας.
Η πολυμερής σύμβαση, την οποία το Κίνημα Αλλαγής υπερψηφίζει
τροποποιεί τις υφιστάμενες συμφωνίες που έχει υπογράψει η Ελλάδα (57) για να αποτρέψει τη διπλή φορολόγηση.
Ενισχύει τη διαφάνεια και τη φορολογική ασφάλεια, ενώ αποσυμφορεί τη λειτουργία των διοικητικών δικαστηρίων
Διασφαλίζεται ότι τα κέρδη φορολογούνται εκεί όπου πραγματοποιούνται οι οικονομικές δραστηριότητες που τα παράγουν
Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής είναι εθνικός στόχος, αλλά θα πρέπει να συνδυάζεται με ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα.
Ένα σύστημα που δε θα ευνοεί μόνο τους έχοντες και κατέχοντες αλλά τους πολλούς που μάχονται καθημερινά σε αντίξοες συνθήκες.
Ένα σύστημα που θα δε θα στραγγαλίζει αλλά θα δίνει βαθμούς ελευθερίας στο επιχειρείν και θα διασφαλίζει τα αναγκαία έσοδα για την ισχυρή παρουσία του κράτους στην καθημερινότητα των πολιτών.
Αυτή η κατεύθυνση λείπει από την κυβέρνηση και αυτό δεν είναι καλό για τη χώρα σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία.
Αυτή την προοδευτική κατεύθυνση δίνει το Κίνημα Αλλαγής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα