Σελίδες

Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

Κινητοποίηση για το Καλό Νερό – Τσακώνα


Η αναγκαιότητα να μπει σε τροχιά υλοποίησης ο οδικός άξονας Καλό Νερό - Τσακώνα τονίστηκε από όλες τις πλευρές και σε κάθε τόνο στην έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας την Παρασκευή.
Όπως επισημάνθηκε, το τμήμα αυτό θα πρέπει να διεκδικηθεί μαζί με το Πύργος - Καλό Νερό, ώστε να ολοκληρωθεί όλος ο οδικός άξονας, ενώ αυτό που τονίστηκε -και όπως φαίνεται αποτελεί μονόδρομο- είναι ότι η υλοποίησή του μπορεί να προχωρήσει μόνο με σύμβαση παραχώρησης, κάτι που το επιτρέπει και η μελετητική του ωριμότητα.
Στη συνεδρίαση που έγινε μετά από σχετικό αίτημα 18 δημοτικών συμβούλων, δεν έλειψαν οι αντιπαραθέσεις σε υψηλούς τόνους και οι ευθείες βολές κατά του περιφερειάρχη Παναγιώτη Νίκα, ότι με την πρόταση νέας χάραξης οδικού άξονα Αρχαία Ολυμπία - Μεγαλόπολη βάζει ουσιαστικά σε δεύτερη μοίρα το δρόμο Καλό Νερό - Τσακώνα και αποκόπτει την Τριφυλία αποδυναμώνοντας παράλληλα και τα επιχειρήματα διεκδίκησής του.
Ξεκινώντας η συνεδρίαση, ο δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Αδρακτάς αιτιολογώντας γιατί ζήτησαν τη σύγκληση συνεδρίασης τόνισε την πολύ μεγάλη σημασία που έχει ο συγκεκριμένος δρόμος αλλά και η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού για την περιοχή της Τριφυλίας, όπως και την πολύ μεγάλη ανησυχία που έχει προκληθεί από τις δηλώσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα. Σημείωσε δε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να βρεθεί μπροστά από τις εξελίξεις.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Γιώργος Λεβεντάκης αρχικά τα έβαλε με τους 18 δημοτικούς συμβούλους ρωτώντας αν ξέρουν τι γίνεται με το έργο, τις συμβάσεις και τις μελέτες και αν έχουν δει το φάκελό του, πότε το απένταξε ο Σαμαράς και πότε επανήλθε στην Ολυμπία Οδό, τι μελέτες χρειάζεται και πώς θα χρηματοδοτηθεί. Σημείωσε ότι ο ίδιος το έθεσε στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όταν είχε επισκεφθεί την Τριφυλία, μαζί με τα θέματα του Κυπαρισσιακού και του Νοσοκομείου και αυτός του είχε απαντήσει ότι προέχει το Πάτρα - Πύργος και ότι θα το δουν εν καιρώ.
Συνεχίζοντας και αφού είχε έρθει σε αντιπαράθεση με τον επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Παναγιώτη Κατσίβελα -που του είπε ότι τον εγκαλούν για την αδιαφορία που έχει δείξει δύο χρόνια και ότι του Αγίου Χαραλάμπους απλά γέλαγε και έλεγε ευχαριστώ στον περιφερειάρχη- επισήμανε ότι από την Περιφέρεια έχουν δοθεί 50 εκ. στην περιοχή. Στην πορεία της συνεδρίασης αναφέρθηκε και στις επαφές που είχε με τον κ. Χαρίτση που έθεσε αυτό το ζήτημα, όπως και στη συμμετοχή του σε κινητοποίηση που είχε γίνει στην Ηλεία. Τόνισε δε πως πρέπει να τον διεκδικήσουν όλοι μαζί και αν κάνουν μια επιτροπή ο ίδιος θα αναλάβει να κλείσει ραντεβού με τον πρωθυπουργό.
Από εκεί και πέρα στις τοποθετήσεις από την πλευρά της Περιφέρειας, ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας με επιστολή του προς το Δ.Σ. μεταξύ άλλων έκανε αναφορά «για κακοπροαίρετους ή χωρίς ενημέρωση συμπολίτες που παραχαράσσουν την αλήθεια ότι δεν προτάσσουμε την ολοκλήρωση του Δυτικού Οδικού Αξονα -ουδέν ψευδέστερον και υποκριτικότερον». Σημείωσε ότι «ο συγκεκριμένος δρόμος αποτελεί τμήμα του Δυτικού Άξονα που επιβάλλεται να ολοκληρωθεί μελετητικά το ταχύτερο και να ενταχθεί στον εθνικό προγραμματισμό κατά το ανάλογο του πρώτου τμήματος Πάτρα - Πύργος. Ο Δυτικός Άξονας θα συμβάλει καθοριστικά στη γενικότερη ανάπτυξη αφού θα αρθεί η σχετική απομόνωση της Τριφυλίας και της Δυτικής Μεσσηνίας». Επισήμανε επίσης πως είναι προφανές ότι ο Δυτικός Άξονας στο σύνολό του δεν είναι ανταγωνιστικός με τον οριζόντιο άξονα Μεγαλόπολη - Λεύκτρο - Αρχαία Ολυμπία - Κατάκολο για τον οποίο ενδεχομένως να υπάρξει χρηματοδότηση όχι από το ΕΣΠΑ ούτε από το ΠΔΕ, αλλά από το Ειδικό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης που υποστηρίζει τις περιοχές απολιγνιτοποίησης, όπως η Μεγαλόπολη. Κλείνοντας ανέφερε ότι η ολοκλήρωση των μελετών για τον υπολειπόμενο Δυτικό Άξονα μπορεί να βοηθηθεί από τη δική τους προσπάθεια αλλά αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της κυβέρνησης.
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Βασίλης Καπέλιος τόνισε πως δεν πρέπει να δουν απομονωμένα το τμήμα Καλό Νερό - Τσακώνα αλλά στο σύνολό του ως Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να μπουν στη διαδικασία διεκδίκησης του τμήματος Καλό Νερό - Τσακώνα «για το οποίο υπολείπονται μελέτες που πρέπει να βοηθήσουμε να γίνουν» και αναφέρθηκε στον οδικό άξονα Αρχαία Ολυμπία - Μεγαλόπολη - Σπάρτη τονίζοντας ότι δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Περιφερειακού Συμβουλίου Πέτρος Τατούλης τόνισε πως είναι αντίθετοι στο να αποκοπεί το Πάτρα - Πύργος και το Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα και πως πρέπει και μπορεί να βρεθεί λύση για τον Καϊάφα, ενώ σημείωσε ότι το Πάτρα - Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα δεν έπρεπε να φύγει από την αρχική διεκδίκηση. Από εκεί και πέρα τόνισε ότι η ανακοίνωση νέου οδικού άξονα (από τον περιφερειάρχη) δεν πρέπει να ανησυχεί γιατί δεν θα γίνει ποτέ, «είναι ένα πυροτέχνημα, ένας ανύπαρκτος δρόμος που δεν υπάρχει πουθενά, ένας οδικός άξονας άνω των 800 εκ. Μια τέτοια πρόταση όμως δίνει το άλλοθι στις υπηρεσίες υποδομών να λένε ότι δεν έχει μελέτες ο δρόμος. Το έργο έχει μελέτες και θα πρέπει να ενταχθεί με παραχώρηση, πρέπει να επιμείνουμε στην ενεργοποίηση παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό». Ζήτησε να σταματήσει το παραμύθι του δρόμου Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία και κατέληξε πως για το δρόμο Καλό Νερό - Τσακώνα υπάρχουν μελέτες και είναι θέμα πολιτικής βούλησης.
Η περιφερειακή σύμβουλος Αντωνία Μπούζα τόνισε πως αυτό που δρομολογείται από την Περιφέρεια για Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία είναι σε βάρος της περιοχής, αν και δεν πρόκειται να γίνει, είναι όμως ανταγωνιστικό για την Τριφυλία.
Η περιφερειακή σύμβουλος Ντίνα Νικολάκου τόνισε πως το Καλό Νερό - Τσακώνα πρέπει να μπει σε πρώτη προτεραιότητα ανεξάρτητα από άλλους οδικούς άξονες και η Περιφέρεια να δώσει πόρους ώστε να τελειώσουν οι μελέτες.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι στις τοποθετήσεις τους τόνισαν μεταξύ άλλων:
Ο Παναγιώτης Κατσίβελας εξαπολύοντας ολομέτωπη επίθεση στον κ. Νίκα, σημείωσε πως ως διά μαγείας έχει εμφανιστεί ένας κάθετος άξονας, ένας δρόμος ανύπαρκτος, που εξυπηρετεί συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης. Εγκάλεσε το δήμαρχο ότι ήρθε να υπερασπιστεί τον κ. Νίκα, ενώ συμπλήρωσε πως ο περιφερειάρχης είπε ψέματα στους Εμπορικούς Συλλόγους ότι δεν υπάρχουν μελέτες, ενώ όταν είδε ότι το σύνολο της Τριφυλίας αντιδρά κατά τον συνήθη τρόπο του έβαλε μπροστά την κυβέρνηση. Τόνισε δε πως «από εδώ και στο μέλλον ο δρόμος Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία θα μας αντιστρατεύεται για πάντα» και συνέχισε λέγοντας πως ο κ. Νίκας σαν δήμαρχος Καλαμάτας υποστήριζε ότι η Ιόνια Οδός πρέπει να τελειώνει στην Καλαμάτα και ονειρευόταν πόλη 200.000 κατοίκων. Σημείωσε πως η Τριφυλία και λόγω της Costa Navarino έχει πάρει το δρόμο της ανάπτυξης και ο μη δρόμος Τσακώνα - Καλό Νερό σημαίνει υποβάθμιση και καταστροφή. Από εκεί και πέρα είπε ότι ο κ. Νίκας δεν θέλει το δρόμο Βυτίνα - Αρχαία Ολυμπία για να μην μπει η Τρίπολη στο παιχνίδι και βγει στην επιφάνεια το ζήτημα του αεροδρομίου και κατέληξε λέγοντας πως ο δρόμος Καλό Νερό - Τσακώνα είναι το μόνο πραγματικό έργο για την περιοχή και «τα υπόλοιπα είναι καθρεφτάκια για ιθαγενείς».
Η Χάιδω Παναγιωτοπούλου καταρχήν τόνισε ότι «παρότι ο δήμαρχος λέει ότι συμπορεύεται, μας ρωτά εμάς τους δημοτικούς συμβούλους αν ξέρουμε το μάθημά μας. Αυτό το παιχνίδι των ερωτήσεων μην το κάνετε, θα βγείτε χαμένος». Αναφέρθηκε σε δηλώσεις του περιφερειάρχη που έχουν αφήσει πολλά κενά και δημιουργούν ανησυχία και σαν φωτοβολίδα ανέφερε και τον οδικό άξονα Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία. «Μας ενοχλεί να γίνει αυτός γιατί θα είναι σε βάρος της περιοχής μας» τόνισε χαρακτηριστικά και σημείωσε ότι πρέπει να διεκδικήσουν το δρόμο με αφετηρία του άξονα την Τσακώνα ως τον δρόμο που συνδέει την περιοχή με την Αθήνα και την Καλαμάτα. Πρότεινε να συγκροτηθεί μια επιτροπή που μαζί με τους βουλευτές και τους περιφερειακούς συμβούλους να πάνε στο υπουργείο με το φάκελο του έργου και με στοιχεία να ζητήσουν να μπει σε προτεραιότητα και να πειστεί ο υπουργός γιατί μόνο τότε θα έχει ελπίδα να γίνει.
Ο Παναγιώτης Τσαφαράς επισήμανε ότι «όλες αυτές οι δηλώσεις που έχουν γίνει για το δρόμο μας έχουν μπερδέψει» και μίλησε για την αναγκαιότητα του δρόμου για την περιοχή: «Πρέπει να ξεκαθαριστεί σε ποιο στάδιο είναι οι μελέτες και τι χρειάζεται ακόμη και να καταλήξουμε σε ένα κοινό ψήφισμα διεκδίκησης».
Ο Ευστάθιος Ανδρινόπουλος τόνισε πως «πρέπει να στοχεύσουμε να μην ξεχωρίσουμε το Τσακώνα - Καλό Νερό από τον αρχικό σχεδιασμό των αξόνων», σημειώνοντας πως έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς ενώνει τον Δυτικό Άξονα με το δρόμο Καλαμάτα - Αθήνα και «δεν μπορούμε να δεχθούμε κανέναν άλλο κάθετο ανταγωνιστικό άξονα». Τέλος πρότεινε αντιπροσωπεία του δήμου να πάει στον υπουργό.
Ο Δημήτρης Δριμής επισήμανε ότι υπάρχει μελέτη για το δρόμο και ότι πρέπει να γίνει στο υπουργείο μια σοβαρή παρουσίαση, πολιτική και τεχνοκρατική, από το Δημοτικό Συμβούλιο, καθώς και να υπάρξει δέσμευση, πολιτική παρέμβαση της κυβέρνησης να γίνει ο δρόμος, καθώς «ενώνει την Ολυμπία Οδό με το Καλαμάτα - Αθήνα».
Ο Σωτήρης Μπακούρος ανέφερε πως δεν υπάρχει κανείς που να αμφισβητεί τη μεγάλη σημασία του δρόμου, «είναι κάτι στο οποίο ομόθυμα συμφωνούμε». Όσον αφορά την ιστορία του δρόμου σημείωσε ότι το 2013 ο Σαμαράς σοφά το απένταξε γιατί είχαν προσφύγει στην ΕΕ περιβαλλοντικές οργανώσεις για το τμήμα του Καϊάφα, ο "Μορέας" περίμενε να το αναλάβει, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ και τώρα εντάχθηκε πάλι στην Ολυμπία Οδό, τονίζοντας την ανάγκη ενιαίας στρατηγικής για τη διεκδίκησή του.
Ο Σαράντος Κουκούμης ανέφερε ότι σημαντικοί λόγοι επιβάλλουν την ανάγκη υλοποίησής του και βασικότερος είναι η ασφάλεια, καθώς και οικονομικοί λόγοι. Υπογράμμισε όμως ότι η κυβέρνηση επιλέγει να χρηματοδοτεί άλλα έργα και όχι το συγκεκριμένο.
Επίσης την ιδιαίτερη σημασία του δρόμου αλλά και την αναγκαιότητα να γίνει η συγκεκριμένη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ώστε να αναδειχθεί το ζήτημα, επισήμαναν οι δημοτικοί σύμβουλοι Γιάννης Μερκούρης, Σταματία Αλεξοπούλου, Γιάννης Κατσούλας, Αγγελής Κοροβίλας και Γιάννης Παρασκευόπουλος.
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ
Για το θέμα τοποθετήθηκαν και οι βουλευτές του νομού διά ζώσης, με τηλεδιάσκεψη και με επιστολές.
Συγκεκριμένα ο Γιάννης Λαμπρόπουλος σε επιστολή του μεταξύ άλλων ανέφερε: «Η κατασκευή του έργου αυτού είχε ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης κατασκευής του οδικού άξονα Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, η οποία κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2007, αλλά δυστυχώς η ανεύθυνη στάση κάποιων οδήγησε σε προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας, με τη γνωστή απόφαση για τον Καϊάφα. Αμέσως μετά και λόγω της οικονομικής κρίσης, οι τράπεζες ξένες και ελληνικές, βρήκαν την ευκαιρία να αποχωρήσουν. Το 2013 το τμήμα Τσακώνα - Καλό Νερό - Πύργος δυστυχώς απεντάχθηκε από την Ολυμπία Οδό. Έκτοτε ο αγώνας μου είναι διαρκής και πιεστικός. Το 2021 με τροπολογία στη Βουλή επανεντάχθηκε το παραπάνω τμήμα στην Ολυμπία Οδό. Η προσπάθειά μας σήμερα είναι ο οδικός άξονας να κατασκευαστεί είτε από την Ολυμπία Οδό είτε από τον "Μορέα" με σύμβαση παραχώρησης. Ως δημόσιο έργο λόγω του υψηλού κόστους είναι παρά πολύ δύσκολο να γίνει. Μελέτες υπάρχουν, λείπουν μόνον οι τεχνικές (γεφύρια, υδραυλικά, σήμανση), οι οποίες όμως δεν είναι απαραίτητες προκειμένου να ενταχθεί το έργο στη σύμβαση παραχώρησης για κατασκευή. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και στο Πύργος - Πάτρα, που ξεκινούν οι εργασίες. Πιστεύω και προτείνω ότι πρέπει όλοι ενωμένοι να αγωνιστούμε για έναν και μοναδικό άξονα που θα φέρει ανάπτυξη σε όλη τη Δυτική Ελλάδα. Ο άξονας αυτός πρέπει να είναι Καλαμάτα - Τσακώνα - Καλό Νερό - Πύργος - Πάτρα - Ιωάννινα. Γι’ αυτόν και μόνο θα συνεχίσω να αγωνίζομαι με όλες μου τις δυνάμεις».
Ο Μίλτος Χρυσομάλλης σημείωσε πως δεν υπάρχει κάποιος που να μη θέλει το δρόμο, ενώ σε ό,τι αφορά τις μελέτες τόνισε ότι σε απάντηση του υπουργείου ο "Μορέας" έχει παραδώσει πλήρη μελέτη επαρκή για την προώθησή του ως έργου παραχώρησης. «Σήμερα το έργο έχει μια κατεύθυνση, έχει μπει στον παραχωρησιούχο» τόνισε και υπογράμμισε με έμφαση ότι «το ζήτημα είναι πώς θα κλείσει ο κλωβός και για να γίνει αυτό θα πρέπει να ξεπεραστούν οι δυσκολίες στην Ηλεία. Αν ξεπεραστούν θα κλείσει ο κλωβός με αυτό τον άξονα, εκεί είναι το κλειδί. Για το Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία, συμφωνώ με τον εφησυχασμό, ότι δεν μπορεί να γίνει από την Περιφέρεια ούτε με το Ταμείο Ειδικής Μετάβασης, αλλά η ανησυχία είναι πως αν δεν ξεπεραστεί το πρόβλημα στην Ηλεία (Καϊάφα) ο κλωβός θα κλείσει με το Αρχαία Ολυμπία - Μεγαλόπολη ως έργο παραχώρησης. Και όχι ότι δεν θα γίνει το Καλό Νερό - Τσακώνα, αλλά θα μπει σε δευτερεύον δίκτυο. Πρέπει να εστιάσουμε, Μεσσηνία και Ηλεία, να ξεπεραστεί το πρόβλημα στην Ηλεία, γιατί ο κλωβός πρέπει να κλείσει. Την Τριφυλία και γενικά τη Δυτική Ελλάδα την εξυπηρετεί να κλείσει ο κλωβός με το Καλό Νερό - Τσακώνα. Είναι υψηλά ο δρόμος και υπάρχει η βούληση να γίνει ο δρόμος».
Ο Περικλής Μαντάς σημείωσε πως ουδέποτε βγήκε από τις προτεραιότητες και τις διεκδικήσεις αυτός ο δρόμος τα τελευταία 2,5 χρόνια και πάντα έχει τεθεί στις συναντήσεις που έχουν γίνει. Εξήγησε πως 3 επιλογές υπάρχουν για την υλοποίηση του: με ΣΔΙΤ, ως δημόσιο έργο και με παραχώρηση: «Με ΣΔΙΤ έχει συμπληρωθεί το δημοσιονομικό όριο, σαν δημόσιο έργο δεν μπορεί λόγω υψηλού κόστους και δεν έχει ώριμες μελέτες. Μπορεί όμως να γίνει με παραχώρηση. Για παραχώρηση είναι ώριμο μελετητικά και όσες υπολείπονται τις κάνει ο παραχωρησιούχος». Συμπλήρωσε πως έχει επανενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού προκειμένου να διαπραγματευτεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επόμενη κίνηση είναι να εξελιχθεί αυτή η διαπραγμάτευση. «Πρέπει να ξεπεράσουμε όσα ακούστηκαν για τη σύγκριση των δρόμων για Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία, πρέπει να ενωθούμε και να διεκδικήσουμε την υλοποίηση της στρατηγικής που έχει χαράξει η κυβέρνηση. Να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν, αφού μιλήσουμε με ειδικούς, να είμαστε ενωμένοι, να παραμερίσουμε αυτά που μας χωρίζουν μεταξύ παρατάξεων για δήμο και Περιφέρεια. Δεν υπάρχει πολίτης ούτε πολιτικός που να διαφωνεί με το δρόμο» είπε.
Ο Αλέξης Χαρίτσης σημείωσε πως σε τέτοια ζητήματα πρέπει να πηγαίνουμε όλοι μαζί. Αναφέρθηκε στη συνάντηση που είχε πρόσφατα με τον υπουργό και όπως είπε οι εξελίξεις δεν είναι θετικές. Ο σχεδιασμός που έχει το υπουργείο αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του Πάτρα - Πύργος και δεν περιλαμβάνει το Καλό Νερό - Τσακώνα. Όπως είπε, εξήγησε στον υπουργό την εξαιρετική του σημασία καθώς είναι η απόληξη της Ολυμπίας Οδού και ο συνδετήριος άξονας με τον "Μορέα". «Επ’ ουδενί το σχέδιο αυτό δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί και δεν μπορεί να αντικατασταθεί με άλλον σχεδιασμό, καθώς ακούω άλλες προτάσεις που δεν κινούνται στη σφαίρα της πραγματικότητας. Πρέπει να προχωρήσουν οι μελέτες, να ολοκληρωθούν και να δούμε τη χρηματοδότησή του. Δεν μπορεί να υπάρχει εγκατάλειψη, ούτε να πάμε σε άλλες ιδέες που είναι επίπεδο ιδέας. Πρέπει να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας για να γίνει το έργο, δεν υπάρχει άλλος καιρός για χάσιμο, πρέπει να προχωρήσει» τόνισε χαρακτηριστικά.     Κ.Μπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα