Σελίδες

Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2024

Κ. Σκρέκας: Από σήμερα σε ισχύ το 3μηνο «μπλόκο» στις μαϊμού προσφορές - Σε όλο το λιανεμπόριο τα νέα μέτρα για φρούτα, λαχανικά, κρέατα


Από σήμερα μπαίνει σε εφαρμογή το νέο μέτρο για το «μπλόκο» στις μαϊμού προσφορές, όπως εξήγησε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας εξειδικεύοντας τα τέσσερα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας που εξαγγέλθηκαν σήμερα. Εντός της ημέρας εκδίδεται σχετική υπουργική απόφαση που θα προβλέπει πως οποιαδήποτε εταιρεία κοινοποιήσει από σήμερα ανατίμηση στα σούπερ μάρκετ δεν θα μπορεί να προχωρήσει το επόμενο 3μηνο σε προωθητική ενέργεια στο συγκεκριμένο προϊόν.
Έτσι, με έναρξη την εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής, δεν θα μπορεί να κάνει προσφορές για ένα 3μηνο. «Πρόκειται για ένα μέτρο αποτρεπτικό για μια εταιρεία στο να προχωρήσει σε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών. Διότι θα έχει 3 μήνες ανταγωνιστικό μειονέκτημα βαρύ, αφού δεν θα μπορεί να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες», διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, υποστηρίζοντας πως ορισμένοι εκμεταλλεύτηκαν το ράλι του πληθωρισμού για να «φουσκώσουν» τις τιμές των προϊόντων και μετά να προχωρήσουν σε πλασματικές εκπτώσεις.
Η απαγόρευση των προωθητικών ενεργειών μετά από ανατιμήσεις θα είναι το μόνο μέτρο του νέου πακέτου με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, καθώς θα εφαρμοστεί κατ αρχήν για το 2024.
Μόνιμα μέτρα
Αντίθετα μόνιμου χαρακτήρα θα είναι τα άλλα δυο μεγάλα μέτρα που ανακοινώθηκαν:
  • Μείωση των εκπτώσεων των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά της διαφοράς στην τιμή του τελικού προϊόντος, για απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
  • Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι, καθώς θα επιτρέπονται πλέον πιστωτικά τιμολόγια μόνο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα, για φρούτα, νωπά λαχανικά και κρέας.
Τα μέτρα αυτά, που αλλάζουν εμπορικές πρακτικές και πολιτικές 10ετιών θα εφαρμοστούν το αργότερο εντός Μαρτίου, καθώς χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα 40 - 50 ημερών για να εφαρμοστούν στο ράφι των σούπερ - μάρκετ, όπως είπε ο κ. Σκρέκας. «Οι μειώσεις των τιμών θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές εντός του Μαρτίου», διευκρίνισε ο υπουργός, λέγοντας πως δίνεται ένα περιθώριο για να προσαρμόσουν οι προμηθευτικές εταιρείες τις εμπορικές τους πολιτικές και να περάσουν οι νέες τιμές στα ράφια. Πάντως, υποστήριξε πως «η σύγκριση ανάμεσα στην σημερινή τιμή και την τιμή μετά την εφαρμογή του μέτρου θα είναι εύκολη».
«Κόφτης» στις εκπτώσεις
Κατ αρχήν το μέτρο για τον «κόφτη» στις εκπτώσεις, θα εφαρμοστεί ως μείωση 30% των εκπτώσεων που δίνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ. Το μέτρο θα αφορά τις συνολικές εκπτώσεις, είτε δίνονται επί τιμολογίου, είτε με πιστωτικά τιμολόγια. Με βάση τα συνολικά στοιχεία της ΔΙΜΕΑ για την τελευταία κλεισμένη χρήση των εταιρειών θα προσδιοριστούν οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών, οι οποίες θα πρέπει να μειωθούν 30% και ισόποση αξία θα πρέπει να περάσει στις τιμές τιμοκαταλόγου, μειώνοντας τις τιμές προς τους καταναλωτές στο ράφι, περιέγραψε ο υπουργός Ανάπτυξης. Επί των νέων τιμών θα μπορούν να εφαρμόζονται οι προωθητικές ενέργειες για τον καταναλωτή.
Η μείωση 30% των εκπτώσεων με ταυτόχρονη μείωση τιμής είναι μόνιμο μέτρο και θα αφορά τις συνολικές εκπτώσεις που δίνει ένας προμηθευτής προς τα σούπερ μάρκετ. Απαντώντας σε ερώτηση για το πόσα προϊόντα θα μειωθούν, ο κ. Σκρέκας επιφυλάχθηκε να αναφέρει συγκεκριμένο αριθμό εξηγώντας πως «πρέπει να δούμε για όλες τις εταιρείες τι αθροίζουν. Σίγουρα εκατοντάδες προϊόντα». Επίσης διευκρινίστηκε πως τα προϊόντα στα οποία θα μειώνεται η τιμή με το μέτρο του «κόφτη» των προσφορών προς τα σούπερ μάρκετ 30% και μετά ανατίμηση δεν θα μπορέσει να κάνει προωθητικές ενέργειες
Νωπά λαχανικά
Αναφορικά με τα μέτρα για τα νωπά λαχανικά, κρέατα και φρούτα, ο κ. Σκρέκας διευκρίνισε πως αφορά όλο το λιανεμπόριο, όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ αλλά και τα μανάβικα κλπ. «Από τον παραγωγό έως τα σούπερ μάρκετ ή τα καταστήματα ειδών μαναβικής ή κρεάτων, οι τιμές πρέπει να είναι καθαρές στα τιμολόγια των προμηθευτών», είπε ο κ. Σκρέκας, εξηγώντας πως το μέτρο είναι μόνιμο και όχι έκτακτο. «Οι τιμές θα πρέπει να είναι καθαρές στα τιμολόγια των προμηθευτών από τον παραγωγό μέχρι και τον λιανοπωλητή». Οι αλλαγές θα γίνουν με νόμο που θα ισχύει για όλους από εδώ και στο εξής με μόνιμο χαρακτήρα.
Ο υπουργός Ανάπτυξης υποστήριξε πως οι καθαρές τιμές θα δώσουν καθαρή εικόνα στο τιμολόγιο και καλύτερη διαφάνεια στα νωπά τρόφιμα, μέχρι τον τελικό λιανοπωλητή.
Συνδυαστικά τα μέτρα θα οδηγήσουν σε χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές, «θα προσεγγίσουμε το μέσο όρο της Ευρώπης», υποστήριξε ο υπουργός Ανάπτυξης. Η εφαρμογή των μέτρων θα ελέγχεται με συνεργεία της ΔΙΜΕΑ και ηλεκτρονικούς ελέγχους στα eshops.
Βρεφικό γάλα
Στην αγορά του βρεφικού γάλακτος επιβάλλεται πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους. Το πλαφόν ορίζεται ως άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για την συγκεκριμένη κατηγορία και εμπορικού κέρδους 7%.  Ο στόχος είναι να μειωθούν οι τιμές στο βρεφικό γάλα. Το πόσο θα μειωθούν θα φανεί μετά την εφαρμογή του πλαφόν. Ωστόσο όπως εκτίμησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θα υπάρξουν σίγουρα σημαντικές μειώσεις στα ράφια. Για τον υπολογισμό του μεικτού περιθωρίου κέρδους θα ληφθεί υπόψη το λειτουργικό κόστος των εταιρειών για την τελευταία κλεισμένη οικονομική χρήση.
Ήδη 2 από τις 4 εταιρείες που διακινούν βρεφικό γάλα έχουν ελεγχθεί, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και ήδη έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και για τις άλλες 2 εταιρείες. Προβληματισμό πάντως προκαλεί, όπως ανέδειξε η «Η» από το πρωί, πως 4 εταιρείες ελέγχουν το 80% της αγοράς στην χώρα...
Όπως δήλωσε ο υπουργός, από τον Σεπτέμβριο, οπότε και κοινοποιούν οι εταιρείες τους νέους τιμοκαταλόγους διαπιστώνεται μείωση τιμών. «Οι σταθμισμένες μεταβολές τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ δείχνουν πως είναι αρνητικές», είπε ο κ. Σκρέκας και εξήγησε πως: «η σταθμισμένη αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ είναι αρνητική. Έχουμε μειώσεις των τιμών τους τελευταίους τρεις μήνες κυρίως από τον Σεπτέμβριο και μετά, όταν υποχρεώθηκαν οι εταιρείες να ανακοινώνουν τις ανατιμήσεις των προϊόντων. Για όσους ανακοίνωσαν ανατιμήσεις η ΔΙΜΕΑ έχει αποστείλει ελέγχους και αν βρεθούν ίχνη αθέμιτης κερδοφορίας θα επιβληθούν πρόστιμα».
Από σήμερα ξεκινούν οι συσκέψεις στο υπουργείο με τους εκπροσώπους της αγοράς για να ενημερωθούν για τα νέα μέτρα. Πρόκειται για δίκαια μέτρα, όπως υπογράμμισε ο υπουργός, για να λήξουν οι συνθήκες που επέτρεπαν να θολώνει ο ανταγωνισμός και δυσκόλευαν το κριτήριο του καταναλωτή να επιλέξει.
Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, ,από τους ελέγχους της ΔΙΜΕΑ προκύπτει ότι η αγορά συμμορφώνεται, αλλά συνεχίζονται και εάν διαπιστωθεί ότι κάποιος είναι υπότροπος το πρόστιμο διπλασιάζεται.
Ολόκληρη η εισαγωγική ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, κατά την εξειδίκευση των μέτρων στο Υπουργείο Ανάπτυξης:
«Οι διεθνείς κρίσεις των τελευταίων ετών είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία έντονων πληθωριστικών πιέσεων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ταυτόχρονα, ανέδειξαν και όξυναν μια σειρά στρεβλώσεων που επέτρεψαν σε κάποιους να εφαρμόσουν εμπορικές πρακτικές που επιβάρυναν αδικαιολόγητα τις τιμές πώλησης των προϊόντων προς τους καταναλωτές.
Βεβαίως όλο το προηγούμενο διάστημα έχουμε λάβει μία δέσμη μέτρων για να τιθασεύσουμε τον πληθωρισμό και να ελέγξουμε την αγορά από φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας και παραπλανητικών εκπτώσεων. Στην πρωτοβουλία «μόνιμης μείωσης τιμής» έχουν ενταχθεί 1.300 προϊόντα από 100 προμηθευτές τα οποία έχουν μειωμένες τιμές στα ράφια κατά τουλάχιστον 5% για τους επόμενους έξι μήνες. Ήδη, οι ειδικές σημάνσεις έχουν τοποθετηθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ με ευκρινή τρόπο. Παράλληλα, παραμένει σε ισχύ και το «Καλάθι του Νοικοκυριού» που παρέχει πρόσβαση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές.
Οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια και τις παραπλανητικές εκπτώσεις συνεχίζονται. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 διενεργήθηκαν από τη ΔΙΜΕΑ - την οποία θέλω να συγχαρώ - συνολικά 25.267 έλεγχοι και επιβλήθηκαν συνολικά 1.865 πρόστιμα ύψους 13.416.790 ευρώ.
Εντούτοις, έχει διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μας μηχανισμούς ότι σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις των τιμών στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Καταδικάζουμε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και δεν πρόκειται να τις ανεχτούμε.
Για να αντιμετωπίσουμε ακόμα πιο αποτελεσματικά τέτοιες πρακτικές σχεδιάσαμε και ξεκινάμε την εφαρμογή τεσσάρων δραστικών μέτρων:
1. Μειώνουμε παροχές προς τα super market και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή
Περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
2. Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων
Για να αποτρέψουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις, δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Προφανώς για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.
3. «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι
Για να διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές πθροϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
4. Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα
Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.
Αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα είναι μια κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει:
-Πρώτον, άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά.
-Δεύτερον, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή καθώς οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται πάνω στις νέες μειωμένες τιμές.
-Τρίτον, αποτρέπουμε την παραπλάνηση των καταναλωτών με πλασματικές εκπτώσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό και αλλοιώνουν το κριτήριο του καταναλωτή.
-Τέταρτον, αυστηροποιούμε, διευρύνουμε και αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες για τη διενέργεια ελέγχων και την αποτροπή φαινομένων αισχροκέρδειας.
Με τα παραπάνω μέτρα διορθώνουμε κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές. Βασική μας προτεραιότητα είναι η προστασία των καταναλωτών και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα