Σελίδες

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2024

ΟΣΕ - ΗΤ κατηγορούν τους μηχανοδηγούς ότι θέλουν να πλήξουν τη φήμη του σιδηροδρόμου: Μετά από εξώδικα που έκαναν λόγο για κενά ασφαλείας


Στη σέντρα φαίνεται να επιχειρούν να βάλουν τους μηχανοδηγούς οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της Hellenic Train, οι οποίες με κοινή τους ανακοίνωση που διανεμήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα, τους κατηγορούν ούτε λίγο ούτε πολύ για πρωτοβουλίες που επιδιώκουν «να πλήξουν τη φήμη του σιδηροδρομικού τομέα», αφήνοντας σαφείς αιχμές ότι προσπαθούν να τορπιλίσουν την προσπάθεια συνεργασίας των δύο φορέων.
Η απάντηση των δύο εταιριών δόθηκε μόλις δύο ημέρες μετά τη γνωστοποίηση των δύο εξωδίκων της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), με τα οποία προειδοποιούσε για τον κίνδυνο νέου σιδηροδρομικού ατυχήματος δεδομένου ότι 16 μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών, ο σιδηρόδρομος εξακολουθεί να λειτουργεί με σημαντικά κενά ασφαλείας. Τα κενά αυτά άλλωστε – τουλάχιστον στο κομμάτι των επικοινωνιών – είχε εντοπίσει και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) απευθύνοντας πριν λίγες ημέρες κατεπείγουσα σύσταση για άμεση αποκατάσταση των αστοχιών ύστερα από παρότρυνση του Ευρωπαικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) προς όλους τους σιδηροδρομικούς φορείς.
Και μπορεί στο κείμενο της απάντησης να μην αναφέρεται καθόλου η ΠΕΠΕ, αλλά ο τίτλος της ανακοίνωσης μιλά ξεκάθαρα για «απάντηση σε εξώδικα», επιχειρώντας ουσιαστικά να θέσει σε απομόνωση τον κλάδο των εργαζομένων που βρίσκεται καθημερινά στο πεδίο, εντοπίζοντας και αντιμετωπίζοντας τις όποιες δυσλειτουργίες του δικτύου και τα κενά ασφαλείας.
ΟΣΕ και Hellenic Train ενώ ενημερώνουν ότι στόχος είναι η από κοινού αντιμετώπιση τόσο των λειτουργικών θεμάτων της υποδομής και του τροχαίου υλικού, όσο και των χρόνιων οικονομικών θεμάτων που απασχολούν τους δυο Οργανισμούς, φαίνεται να δυναμιτίζουν σε ένα βαθμό την προσπάθεια εντοπίζοντας στις καταγγελίες που έχουν προηγηθεί μόνο προσπάθεια δυσφήμισης: «Οποιαδήποτε πρωτοβουλία, που επιδιώκει να πλήξει τη φήμη του σιδηροδρομικού τομέα, δεν θα αποτελέσει κατ’ ουδένα τρόπο εμπόδιο στην συνεργασία των δυο διοικήσεων που είναι αποφασισμένες μέσω ουσιαστικού διαλόγου να βελτιώσουν τις υπηρεσίες του ελληνικού σιδηροδρόμου προς το επιβατικό κοινό, αλλά και προς το εμπορευματικό έργο», σημειώνουν στην ανακοίνωση.
Οσο για τα προβλήματα αυτά καθαυτά, αναφέρουν ότι «οι δυσλειτουργίες του παρελθόντος έχουν εντοπιστεί από τις Διοικήσεις και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες επίλυσής τους με γνώμονα την ασφάλεια και την αξιοπιστία του ελληνικού σιδηροδρόμου», προσθέτοντας ότι «με υπευθυνότητα, σοβαρότητα και σεβασμό στον επιβάτη, οι δυο Διοικήσεις βήμα - βήμα μαζί θα συνεργαστούν με ένα και μόνο στόχο: τον ασφαλή, σύγχρονο και αξιόπιστο ελληνικό σιδηρόδρομο».
Από την πλευρά της η ΠΕΠΕ προαναγγέλει την έκδοση αναλυτικής ανακοίνωσης την προσεχή Δευτέρα, ενώ σε ανάρτησή της δημοσιοποιεί ένα κολλάζ τεσσάρων φωτογραφιών όπου φαίνονται - όπως σημειώνει - οι συνθήκες εργασίας των μηχανοδηγών. Στις φωτογραφίες απεικονίζονται μηχανοδηγοί να σβηνουν φωτιά σε γραμμές, αμαξοστοιχία που διέρχεται μέσα από έντονη βλάστηση, αλλά και οι ελλείψεις σε συστήματα επικοινωνίας.
Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, μια γρήγορη ματιά στις κρατήσεις της ΗΤ για το επικείμενο τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, δείχνει ξεκάθαρα ότι παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, μία μεγάλη μερίδα ακόμα και του επιβατικού κοινού που εξακολουθεί να επιλέγει τον σιδηρόδρομο για τις μετακινήσεις της, αποφεύγει ακόμα και σήμερα τα πρώτα βαγόνια των αμαξοστοιχιών, στα οποία υπάρχουν ακόμα διαθέσιμες θέσεις.
Ενημέρωση για τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας ζητά η ΡΑΣ από τον ΟΣΕ
Τα υπαρκτά προβλήματα στον σιδηρόδρομο, αποκαλύπτει και ακόμα μία απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), με την οποία απορρίπτει την αίτηση επικαιροποίησης της Έγκρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ, ενώ παράλληλα ζητά ενημέρωση το αργότερο έως τις 15 Ιουλίου για το εάν ο Οργανισμός έχει λάβει πρόσθετα μέτρα ασφαλείας στα σημεία που λειτουργεί μονή γραμμή, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση δεύτερου σταθμάρχη, κλπ.
Η ΡΑΣ με δεδομένο ότι ο ΟΣΕ δεν προσκόμισε τα απαραίτητα έγγραφα και πληροφορίες που του ζητήθηκαν, προχώρησε στην αυτεπάγγελτη αφαίρεση των τμημάτων της σιδηροδρομικής υποδομής «Λάρισα – Βόλος», «Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα» και του κλάδου ανόδου «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος», από το πεδίο εφαρμογής της χορηγηθείσας επικαιροποίησης Έγκρισης Ασφάλειας Διαχειριστή Υποδομής, διότι δεν λειτουργούν, λόγω ουσιωδών μεταβολών στα υποσυστήματα υποδομής, και παρατρόχιου ελέγχου-χειρισμού και σηματοδότησης εξαιτίας των κακοκαιριών DANIEL και ELIAS, αλλά και του τμήματος Εδεσσα – Φλώρινα, το οποίο δε λειτουργεί εξαιτίας προβλημάτων στις επικοινωνίες.
Παράλληλα ζητά ενημέρωση για «τη λήψη επιπλέον μέτρων από τον ΟΣΕ (π.χ. στελέχωση ανοικτών σταθμών με 2 σταθμάρχες ανά βάρδια κ.α.), και την υποβολή στην Αρχή σχεδίου δράσης, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΕ 1078/2012 για την κυκλοφορία στον κλάδου καθόδου του τμήματος «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος» το αργότερο έως 15- 07-2024». Στο εν λόγω σχέδιο θα πρέπει να τεκμηριώνονται οι σχετικές απαιτούμενες δράσεις, οι οποίες θα αναληφθούν για την ασφαλή λειτουργία της κυκλοφορίας στο εν λόγω τμήμα υποδομής έως την οριστική αποκατάσταση της υποδομής και στους δύο κλάδους και την λειτουργία της σηματοδότησης καθώς και της τηλεδιοίκησης.
Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα λειτουργεί με μονή γραμμή καθόδου καθώς η γραμμή ανόδου δε λειτουργεί με μέγιστη ταχύτητα 80 km/h και ως εκ τούτου βάσει του Γενικού Κανονισμού Κίνησης απαιτείται η λήψη επιπλέον μέτρων από τον ΟΣΕ.
Ο ΟΣΕ, πάντως, από την πλευρά του με νέα του ανακοίνωση, χαρακτηρίζει το ζήτημα της επικαιροποίησης έγκρισης ασφαλείας «μια καθόλα τυπική διαδικασία», προσθέτοντας ότι πρόκειται για ανενεργά τμήματα της σιδηροδρομικής υποδομής που έχουν καταστραφεί από την θεομηνία DANIEL. Απαντά μάλιστα σε «κύκλους της αντιπολίτευσης», δεχόμενος ότι πρόκειται για μια διαδικασία, η οποία έπρεπε να έχει υλοποιηθεί: «Είναι απορίας άξιο το όψιμο ενδιαφέρον κύκλων της αντιπολίτευσης να αναδείξουν ως μείζον θέμα ασφαλείας μία τυπική διαδικασία που αμφότεροι ΟΣΕ και ΡΑΣ είχαν υποχρέωση σύμφωνα με ευρωπαϊκούς κανονισμούς να υλοποιήσουν. Αναρωτιέται ο λογικά σκεπτόμενος πολίτης αν ήταν ποτέ δυνατόν ο ΟΣΕ αλλά και η ΡΑΣ να εξακολουθούν να περιλαμβάνουν στο ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο τμήματα κατεστραμμένα από μια θεομηνία, τα οποία ήδη έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα οριστικής αποκατάστασης. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, από την απόφαση της ΡΑΣ ποιά τμήματα του δικτύου κλείνουν; Μήπως εκείνα που ο ΟΣΕ, δεδομένων των συνθηκών της υποδομής και με κύριο γνώμονα την ασφάλεια σύμφωνα και με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, δεν λειτουργεί εδώ και μήνες»;
Άμεση ήταν η απάντηση του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «αστείες δικαιολογίες» με τις οποίες προσπάθησε ο ΟΣΕ να υποβαθμίσει το πόρισμα – καταπέλτη της ΡΑΣ.
«Η Διοίκηση του Ο.Σ.Ε., προφανώς κατ’ εντολή της Κυβέρνησης ΝΔ, προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα μετά το άκρως επιβαρυντικό πόρισμα της Ρ.Α.Σ. εναντίον της. Προφανώς βρίσκεται σε πανικό.
Αντί να κάνει λόγο για «όψιμο ενδιαφέρον» στις καταγγελίες των εργαζομένων και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κι αντί να προσπαθεί να υποβιβάσει σε απλή «τυπική διαδικασία» το συγκριμένο πόρισμα, ας αναλογιστεί το εξής απλό: Αν είχαν ακούσει ανάλογες καταγγελίες προηγούμενων ετών κι αν είχαν ακολουθήσει κατά γράμμα όλες τις «τυπικές διαδικασίες», θα είχε συντελεστεί το έγκλημα των Τεμπών;».
Πρόστιμο και στη Hellenic Train από την ΡΑΣ
Στο μεταξύ η ΡΑΣ με άλλη απόφασή της επέβαλε συνολικό πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ στην Hellenic Train για το περιστατικό παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη από μηχανοδηγό που είχε καταγραφεί τις παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων.
Το εν λόγω περιστατικό συνέβη στις 23.12.2023 όταν η αμαξοστοιχία 1313 (Κιάτο-Πειραιάς, ΗΑ/Α 460.105/205 ΑΜ 300027) έκανε υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος του ΣΚΑ. Βάσει της διερεύνησης από την ΡΑΣ, διαπιστώθηκαν οι παραβάσεις υπέρβασης του ερυθρού σηματοδότη χωρίς εντολή σταθμάρχη, αλλά και η παρουσία μηχανοδηγού που δεν ήταν ενταγμένος στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκπαιδευτών Μηχανοδηγών και Υποψήφιων Μηχανοδηγών. Υστερα από την ακρόαση των δύο φορέων επιβλήθηκαν αθροιστικά δύο πρόστιμα στην εταιρία λειτουργίας ύψους 20.000 και 30.000 ευρώ.
Τί είχαν καταγγείλει οι μηχανοδηγοί
Εναυσμα για τη σημερινή απάντηση των δύο εταιριών ήταν τα δύο εξώδικα που γνωστοποίησε η ΠΕΠΕ, το ένα προς τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train και το άλλο προς τον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή Λάρισα, ο οποίος διερευνά την τραγωδία των Τεμπών. Με το δεύτερο μάλιστα καλούσαν τις ανακριτικές αρχές να ζητήσουν το βίντεο, στο οποίο έχει καταγραφεί με λεπτομέρειες η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου ήδη από το φθινόπωρο του 2022, δηλαδή αρκετούς μήνες πριν το τραγικό δυστύχημα με τα 57 θύματα, αιτημα το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες προχωρά.
Όπως επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί, παρά τα συνεχή τους αιτήματα, η Hellenic Train αρνείται να δώσει το συγκεκριμένο βιντεοληπτικό υλικό στην ΠΕΠΕ. Οι ίδιοι τονίζουν ότι με το συγκεκριμένο υλικό καταδεικνύεται πέραν πάσης αμφιβολίας η οριακή κατάσταση, στην οποία είχε περιέλθει το δίκτυο και ήταν γνωστή στους αρμοδίους ήδη από το 2022. Το εν λόγω βίντεο καταγράφηκε μέσα από την καμπίνα μηχανοδήγησης αμαξοστοιχίας που διένυε την διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το φθινόπωρο του 2022, για λογαριασμό της Hellenic Train παρουσία στελέχους της ΗΤ- Μηχανικού και περιέγραφε επακριβώς τα προβλήματα εντοπίζοντας φωτοσήματα που δεν λειτουργούσαν, λανθασμένες ρυθμίσεις στα κλειδιά, υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος κατόπιν εντολής, απώλειες σήματος στους ασυρμάτους, δυσκολίες στις επικοινωνίες κ.λπ.
Στο εξώδικο προς τις σιδηροδρομικές εταιρίες, οι μηχανοδηγοί μιλούν για ...σκηνικό ζούγκλας πέριξ των σιδηροδρομικών γραμμών σε ορισμένα σημεία, για κρυμμένη σήμανση από τη βλάστηση, αλλά και συχνά περιστατικά πυρκαγιών εξαιτίας του ακαθάριστου τοπίου. Παράλληλα επισημαίνουν ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με τα φωτοσήματα στην περιοχή του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών) με διαρκείς ξαφνικές εναλλαγές, οι οποίες αναγκάζουν τους μηχανοδηγούς να ενεργοποιούν την άμεση πέδη προκαλώντας ανησυχία στο επιβατικό κοινό.
Όσον αφορά την τηλεδιοίκηση μεταξύ Αθηνών – Θεσσαλονίκης αποκαλύπτουν ότι εκτός του τμήματος Αγ. Στέφανος – Λάρισα - Ευαγγελισμός, που βρισκόταν εκτός λειτουργίας, «πλέον δε λειτουργεί και στο τμήμα μεταξύ Λεπτοκαρυάς – Λιτοχώρου ενώ σε πλείστες περιπτώσεις μηχανοδηγοί καλούνται να υπερβούν ερυθρά φωτοσήματα με τηλεγραφήματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα