Σελίδες

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Οι «σταθμοί» της οκταετίας Σημίτη: Τα Ίμια, οι Ολυμπιακοί Αγώνες, το Ευρώ, το Κυπριακό και τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού

Ο Κώστας Σημίτης υπήρξε ένας από τους πρωθυπουργούς που άφησαν βαρύ αποτύπωμα στην ιστορία της Ελλάδας, με «σταθμούς» στην πολιτική ζωή του τόπου, που θα μείνουν ανεξίτηλοι με το πέρασμα των χρόνων.
Από την κρίση των Ιμίων, μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες, την είσοδο στο Ευρώ, τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού της Αθήνας και συνολικά της χώρας (Μετρό, Αττική Οδός, Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου κ.α.), το Κυπριακό και το Χρηματιστήριο, η παρουσία του εκλιπόντα πρώην προέδρου του ΠΑΣΟΚ στον κυβερνητικό θώκο, συνδυάστηκε με ορόσημα.
Μέρες και έργα του Κώστα Σημίτη ως πρωθυπουργός
Η ξαφνική άνοδος στον… θρόνο

Τον Ιανουάριο του 1996 ανέλαβε Πρωθυπουργός και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ. Στο 5ο Συνέδριο του ΠΑΣΟΚ, τον Μάρτιο του 1999, επανεκλέχθηκε Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ. Στις Κοινοβουλευτικές Εκλογές της 9ης Απριλίου 2000 επανεκλέχθηκε Πρωθυπουργός, με αύξηση του ποσοστού του ΠΑΣΟΚ και στο 6ο Συνέδριο του ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε, τον Οκτώβριο του 2001, εκλέχθηκε για τρίτη φορά Πρόεδρος του Κινήματος.
Η κρίση των Ιμίων
Με το «καλημέρα» της πρωθυπουργικής θητείας του, ήρθε αντιμέτωπος με μία από τις πιο σοβαρές κρίσεις στην ιστορία των σύγχρονων ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Από τις 25 Δεκεμβρίου, με αφορμή ένα ναυτικό ατύχημα, είχε αρχίσει να εξελίσσεται η κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 1996 η Άγκυρα δήλωσε ότι τα Ίμια ανήκουν στην Τουρκία και μια τουρκική φρεγάτα πλησίασε τις βραχονησίδες.
Το απόγευμα της Τρίτης συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, οι πληροφορίες λένε ότι ο τουρκικός στόλος βγήκε από τα Δαρδανέλια, και ο Μπιλ Κλίντον καλεί τον Έλληνα Πρωθυπουργό.
Την Τετάρτη ενημέρωσε τη Βουλή και ευχαρίστησε τους Αμερικανούς για τη συμβολή τους, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων ακόμα και από ένα κομμάτι του ΠΑΣΟΚ που αμφισβήτησε την ικανότητα της κυβέρνησης να χειρίζεται τα εθνικά θέματα.
Η είσοδος στο Ευρώ και τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού
H Ελλάδα εντάχθηκε το 2000 στην Οικονομική Νομισματική Ένωση, επιτυγχάνοντας έναν στρατηγικής σημασίας εθνικό στόχο. Μετά την αντικατάσταση της δραχμής από το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα, ακολούθησε η επιτάχυνση των πολιτικών για την πραγματική και κοινωνική σύγκλιση.
Προχώρησαν μεγάλα έργα και ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, το Μετρό της Αθήνας, η Εγνατία Οδός. Από την 1η Ιανουαρίου του 2002, η Ελλάδα εισερχόταν σε μια νέα εποχή, αφήνοντας πίσω της το εθνικό νόμισμα, τη δραχμή.
Στις 19 και 20 Ιουνίου του 2000, η Ελλάδα εντάσσεται στην ευρωζώνη. Το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ECOFIN), στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής που πραγματοποιήθηκε στην Πορτογαλία, αποφάσισε την ένταξη τη Ελλάδος στο ευρώ.
Την 1η Ιανουαρίου του 2001, η Ελλάδα εντάχθηκε στη ζώνη του ευρώ και η αμετάκλητη ισοτιμία μετατροπής της δραχμής σε ευρώ ορίστηκε σε: 1 ευρώ = 340,750 δραχμές. Η Τράπεζα της Ελλάδος έγινε μέλος του Ευρωσυστήματος, το οποίο αποτελείται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και τις εθνικές κεντρικές τράπεζες των χωρών που έχουν υιοθετήσει το ευρώ.
Το Κυπριακό και η ένταξη της χώρας στην ΕΕ
Το αίτημα της Κύπρου για ένταξη που εκκρεμούσε επι χρόνια έγινε δεκτό προς εξέταση στο Ευρωπαικό Συμβούλιο της Κέρκυρας τον Ιούνιο του 1994. Η τελευταιία νύχτα των διαπραγματεύσεων στη Χάγη ήταν μακρά και γεμάτη αγωνία.
Έπρεπε να αποφευχθεί η επίρριψη, έστω και μέρους της ευθύνης, για την αποτυχία στην ελληνοκυπριακηήπλευρά. Η επικείμενη υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησης μαζί με την αποκλειστική ανάληψη της υπαιτιότητας για τη μη λύση από την τουρκικηή πλευρά θα δημιουργούσε τις κατάλληλες προυποθεύσεις για την επίλυση μεταάτην ένταξη της Κύπρου με ιδιαίτερα ενισχυμένες τις θέσεις μας.
Το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου
Στις 23 Σεπτεμβρίου 1999 έγινε το κραχ στο ελληνικό χρηματιστήριο και χιλιάδες επενδυτές είδαν τις οικονομίες και τις περιουσίες τους να εξανεμίζονται.
Το ελληνικό χρηματιστηριακό κραχ του '99 είναι η ξαφνική και απότομη πτώση που σημείωσαν οι τιμές των περισσότερων μετοχών του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών. Το κραχ επηρέασε μεγάλο μέρος των Ελλήνων, καθώς οι ενεργοί επενδυτές είχαν φτάσει τα 1,5 εκατομμύρια, και οδήγησε σε πολυετείς δικαστικές διαμάχες για την εύρεση και την τιμωρία πιθανών ενόχων, γι' αυτό και έγινε γνωστό ευρέως ως το «σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου», παρόλο που εν τέλει όλοι οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα