Σελίδες

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

Ηλεκτρονική ταυτότητα για τους φορολογουμένους

Δώδεκα μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, η οποία υπολογίζεται ότι φθάνει ετησίως στο 4% του ΑΕΠ ή περίπου 9 δισ. προτείνει μελέτη που περιλαμβάνεται στο Οικονομικό Δελτίο της ΤτΕ. Η χρήση ενός «Μοναδικού Προσωπικού Αριθμού Ταυτοποίησης» για κάθε πολίτη η συστηματική ηλεκτρονική παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων, καταναλωτικών δαπανών και οφειλών των φορολογούμενων, η επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών είναι κάποια από τα προτεινόμενα μέτρα. Στη μελέτη αναλύονται τα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων που υποβλήθηκαν το 2010 (εισοδήματα 2009) και εντοπίζονται τα στοιχεία που δείχνουν το μέγεθος της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα όπως:
Το μέσο ετήσιο δηλωθέν εισόδημα των μισθωτών ανήλθε σε 14.913 ευρώ και ήταν υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου εισοδήματος που δηλώθηκε από τους μη μισθωτούς/μη συνταξιούχους και το οποίο διαμορφώθηκε σε 6.354 ευρώ. Το 53% των μισθωτών/συνταξιούχων δήλωσε εισόδημα κάτω του αφορολογήτου των 12.000 ευρώ.
Το 83% των μη μισθωτών/μη συνταξιούχων (ελεύθεροι επαγγελματίες, επιτηδευματίες, εισοδηματίες, αγρότες) δήλωσε ατομικό εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ.
Περίπου το 85% στο σύνολο των φορολογουμένων δήλωσε εισόδημα κάτω από το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδος, το οποίο διαμορφώθηκε σε 21.000 ευρώ το 2008.
Ακόμη καταδεικνύονται οι σοβαρές αδυναμίες στο φοροελεγκτικό μηχανισμό. Ειδικότερα ενώ το βεβαιωμένο ποσό του ΦΠΑ παρελθόντων ετών ανήλθε σε 7 δισ. ευρώ το 2009 μόνο τα 588 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν δηλαδή το 8%. Με την επισήμανση ότι η πάταξη της φοροδιαφυγής απαιτεί μεγαλύτερη αποφασιστικότητα, ριζικές τομές σε πολλαπλά επίπεδα και συστηματική συνεκτική προσπάθεια σε όλα τα στάδια της φορολογικής διαδικασίας η ΤτΕ προτείνει:
1. Εισαγωγή και ευρεία χρήση ενός «Μοναδικού Προσωπικού Αριθμού Ταυτοποίησης» κάθε πολίτη κατά τα πρότυπα του «αριθμού κοινωνικής ασφάλισης» που εφαρμόζεται σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, ο οποίος θα επέτρεπε μεταξύ άλλων τη διαχείριση των φορολογικών του θεμάτων κατά ενιαίο τρόπο.
2. Συστηματική ηλεκτρονική παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων, των καταναλωτικών δαπανών και των οφειλών των φορολογούμενων έναντι του Δημοσίου με την απευθείας σύνδεση με το σύστημα Elenxis του υπουργείου Οικονομικών διαφόρων αρχών και υπηρεσιών όπως του Κτηματολογίου, του υπουργείου Μεταφορών, των ασφαλιστικών εταιρειών και εντατικότερη συνεργασία με αρχές του εξωτερικού.
3. Απόλυση των φορο-ελεγκτών οι οποίοι εμπλέκονται σε χρηματισμό, απαγόρευση επαναπρόσληψή τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και άμεση άσκηση ποινικής δίωξης.
4. Πλήρης διαχωρισμός των φοροελεγκτικών αρχών από τις φοροεισπρακτικές υπηρεσίες και παρακολούθηση του έργου και των δυο από τρίτο ανεξάρτητο Σώμα.
5. Περιορισμός του μεγάλου αριθμού των τοπικών εφοριών με ταυτόχρονη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των κεντρικών υπηρεσιών.
6. Πλήρης αυτοματοποίηση βασικών φορολογικών λειτουργιών όπως η εγγραφή των φορολογούμενων και η παρακολούθηση της υποβολής δηλώσεων.
7. Αυτοματοποίηση της απόδοσης του ΦΠΑ σε πραγματικό χρόνο (real time), δηλαδή κατά την πραγματοποίηση της συναλλαγής.
8. Πληρωμή των ελεύθερων επαγγελματιών με διαμεσολάβηση ιδιωτικής λογιστικής εταιρείας για την έκδοση του λογαριασμού και με αποκλειστική χρήση τραπεζικού λογαριασμού για την εξόφληση, ανεξάρτητα από το ποσό της οφειλής.
9. Επανεξέταση των φόρων που συνεπάγονται υψηλό κόστος βεβαίωσης και είσπραξης αλλά αποφέρουν χαμηλά έσοδα.
10. Επανεξέταση των 980 φοροαπαλλαγών.
11. Επίσπευση της εκδίκασης φορολογικών υποθέσεων και αυστηρότερες και άμεσα αποδιδόμενες ποινικές κυρώσεις.
12. Αλλαγή του συστήματος κινήτρων για φορολογική συνέπεια και συμμόρφωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα