Σελίδες

Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011

Τέλος οι γάμοι στα ρομαντικα εξωκκλήσια

Τέλος οι γάμοι στα ρομαντικα εξωκκλήσιαΤέλος στους γάμους στα ρομαντικά εξωκκλήσια, στους ...χολιγουντιανούς στολισμούς των εκκλησιών, στη ρίψη ρυζιού και στις στολισμένες κολυμπήθρες
βάζει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, εφαρμόζοντας σχετική εντολή της Ιεράς Συνόδου.
Ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας μίλησε για τα όσα απαγορεύονται πλέον και για την απαρέγκλιτη εφαρμογή τους από τους κληρικούς και από όσους πρόκειται να τελέσουν τα μυστήρια του γάμου και της βάπτισης.
- Γιατί αποφασίσατε να απαγορεύσετε την τέλεση μυστηρίων στα εξωκκλήσια, παρεκκλήσια;

«Υπάρχει εντολή της Ιεράς Συνόδου και επαναβεβαιώθηκε και από την τελευταία σύγκληση της Ιεραρχίας. Το σκεπτικό είναι ότι στα παρεκκλήσια δημιουργείται μια αντίληψη γάμου που έχει να κάνει με οτιδήποτε κοσμικό ιδιωτικού χαρακτήρα μάλιστα και το οποίο μυστήριο αποκόπτεται από τη ζωή της ενορίας. Γι' αυτό και η εντολή της Ιεράς Συνόδου ήταν ότι θα πάψουν πλέον να τελούνται μυστήρια όχι μόνο του γάμου αλλά και της βάπτισης σε παρεκκλήσια, αλλά μόνο σε ενοριακούς ναούς. Επειδή είχαμε φτάσει στο σημείο να τσακώνονται εκκλησίες μεταξύ τους για το ποιος παπάς θα πάει πού για να κάνει το μυστήριο κι επειδή ορισμένοι θεωρούσαν ότι το παρεκκλήσι που υπάρχει στο κτήμα τους, είναι μια δική τους υπόθεση και η Εκκλησία δεν έχει κανέναν λόγο, γι' αυτό και αποφάσισα να εφαρμόσω την εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου και να γίνονται μυστήρια μόνο στους ενοριακούς ναούς. Εδωσα ένα περιθώριο χρόνου με σιωπή σε όποιους είχαν κλείσει ήδη στα εξωκκλήσια αλλά και αυτό πια δεν ισχύει γιατί νομίζω ότι από το Μάρτιο έως το Σεπτέμβριο, όλοι πλέον θα έχουν κάνει το γάμο τους ή τη βάπτιση του παιδιού τους».

- Κάποιοι όμως επιλέγουν τα ξωκκλήσια για να μην επιβαρυνθούν οικονομικά.
«Να πάνε στην ενορία και να πούνε ότι δεν έχουν χρήματα να κάνουν το μυστήριο και να ζητήσουν να γίνει δωρεάν. Αλλωστε έχω δώσει εντολή, δεν υπάρχει τιμολόγιο για τα μυστήρια, οι άνθρωποι δίνουν ό,τι θέλουν, από τίποτα έως μέχρι εκεί που αυτοί νομίζουν. Αλλά να σας πω κάτι; Τα 20, τα 30 ή τα 50 ευρώ που μπορεί να δώσουν στην εκκλησία είναι αυτά που επιβαρύνουν τα μυστήρια; Εχετε δει τι διακοσμήσεις κάνουν στα ξωκκλήσια με λουλούδια, φωτογράφους, φωτορεπόρτερ και δεν ξέρω τι άλλο, που οπωσδήποτε όμως υπερβαίνει κατά πολύ την κάλυψη μιας φυσιολογικής τελετής. Εάν λοιπόν ξεπερνάμε αυτά και το πρόβλημα είναι τα 50 ευρώ που μπορεί να δώσει στην ενορία, τότε να μην τα δώσουν».

- Ο υπερβολικός στολισμός στις ενορίες δεν είναι επίσης έξω από το χαρακτήρα του μυστηρίου;
«Φυσικά, και δεν το κάνουν μόνο στους γάμους και στις βαπτίσεις αλλά και στα μνημόσυνα και στις κηδείες! Προσπαθεί ο άνθρωπος βλέπετε να ωραιοποιήσει και το θάνατο και να διασκεδάσει τη ζωή... Δεν απαγορεύσαμε βέβαια τους στολισμούς αλλά είπαμε μόνο ότι δεν είναι δυνατόν να στολίζουν την κολυμπήθρα που αποτελεί λειτουργικό αντικείμενο και δεν είναι δυνατόν να γίνεται αντικείμενο συναγωνισμού και επίδειξης. Ούτε είναι δυνατόν να γεμίζουν την εκκλησία με μπαλόνια!».

- Απαγορεύσατε και τα ρύζια. Δεν αποτελούν μέρος του μυστηρίου όπως νομίζουμε;
«Φυσικά και δεν υπάρχουν μέσα στην ακολουθία του μυστηρίου του γάμου, ούτε ρύζια, ούτε κουφέτα, ούτε κιτρολέμονα ή ό,τι άλλο φαντάζεται κανείς. Ολα αυτά είναι δεισιδαιμονίες και μαγικές αντιλήψεις γι' αυτό και απαγόρευσα μέσα στο ναό να ρίχνουν οτιδήποτε. Εξω από το ναό ας ρίξουν ό,τι νομίζουν... Η Εκκλησία δεν μένει ούτε στα φιτίλια, ούτε στα μέλια, ούτε στα καρύδια. Θα γίνεται το μυστήριο λιτά και έξω από το ναό ας κάνουν ό,τι νομίζουν, ό,τι θα τους εδραιώσει το γάμο τους».

- Μόνο λουλούδια στο στολισμό των ναών λοιπόν;
«Ναι κι αυτό επειδή δεν θέλω να δημιουργήσω πρόβλημα στους ανθρώπους που θέλουν προφανώς να ωραιοποιήσουν κάποια πράγματα, αλλιώς κι αυτά είναι πολύ εύκολο να απαγορευτούν. Να σας ενημερώσω επίσης ότι κάλεσα το σύλλογο των φωτογράφων και τους είπα ότι πρέπει να είναι προσεκτικότεροι και στη συμπεριφορά τους και στο ντύσιμό τους και στο πώς απεικονίζουν στιγμές από το μυστήριο. Για παράδειγμα, το Ευαγγέλιο δεν είναι αντικείμενο για να βάλεις μέσα το ζευγάρι να φιλιέται και να το προβάλεις ως φωτογραφία. Ούτε μπορεί ο φωτογράφος να σπρώχνει τον παπά από την Ωραία Πύλη για να πάρει το πλάνο που θέλει, ούτε να φοράει σορτσάκι ο φωτογράφος μέσα στην εκκλησία. Αφήστε που και οι νύφες ντύνονται κάπως και οι κουμπάρες επίσης. Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε ότι κάνουμε μυστήριο. Ούτε είναι δυνατόν να γίνεται τόσος θόρυβος για το αν η νύφη πατήσει το πόδι του γαμπρού στο "η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα"...».
Συνέντευξη στη Μαρία Τομαρά 
 ΓΑΜΟΣ
Η Μητρόπολη Μεσσηνίας εξέδωσε μάλιστα και φυλλάδια που διανέμονται στους μελλόνυμφους και τους ενημερώνει για την τέλεση του μυστηρίου και τους γνωστοποιεί τι θα πρέπει να εφαρμόσουν πιστά σε ό,τι έχει σχέση με τα εντός του ναού. Μεταξύ άλλων στο φυλλάδιο αναφέρονται τα εξής:
«Η Εκκλησία μας θεωρεί τον γάμο ως την πιο σπουδαία υπόθεση του ανθρώπου μετά το άγιο Βάπτισμα. Είναι φανερό και ξεκάθαρο, κατά την Αγία Γραφή, ότι στο τέλος της δημιουργίας της κτίσεως, o Θεός έπλασε τον Αδάμ και τοποθέτησε δίπλα του την Εύα και ενώ ήταν δύο, εντούτοις έγιναν συγ­χρόνως ένα. Διότι στην μονάδα κυριαρχεί το εγώ και η μοναξιά, ενώ στην δυαδικότητα της σχέσης έχουμε την πληρότητα του εμείς και την ολοκλήρωση. Αυτή η ένωση αποτελεί το δώρο του Θεού στον άνθρωπο, γι' αυτό o γάμος είναι η ρίζα της υπάρξεώς μας. Ο γάμος ως μυστήριο της Εκκλησίας και μέσα από την ιερολογία, καθίσταται ο φυσικός δεσμός που συνδέει τον άνδρα και την γυναίκα, ευλογείται από τον Δημιουργό και υψώνεται στο χώρο της χάριτος και της αληθινής ζωής. Αποτελεί το θεόσδοτο μυστήριο-χάρισμα για μια υγιή ψυχοσωματική κοινωνία δύο ανθρώπων, που συμπορεύονται για να κατακτήσουν το πιο ασφαλές καταφύγιο, δηλαδή την συζυγική εστία με προοπτική την αιωνιότητα.
Αξίζει λοιπόν οι μελλόνυμφοι, αλλά και οι συγγενείς, να έχουν βαθιά συνείδηση και επίγνωση της ιερότητος και αυτού του μυστηρίου και να επιδείξουν τον πρέποντα σεβασμό κατά την ώρα της ιεράς Ακολουθίας του γάμου. Ομως, κατά γενική διαπίστωση στο σύνολο των σημερινών πιστών υπάρχει εν πολλοίς άγνοια και ίσως παντελής έλλειψη ενημερώσεως και καταρτίσεως. Για τους περισσοτέρους, ο γάμος έχει γίνει ένα κοσμικό γεγονός επιδείξεως και νεοπλουτισμού, παρά ένα από τα μυστήρια της Εκκλησίας μας. Ετσι λοιπόν, κατά την διάρκεια του μυστηρίου παρατηρείται αταξία, οχλαγωγία, επίδειξη, εμπόριο. Η εκκοσμίκευση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την πα­ραχάραξη της εκκλησιαστικής αλήθειας και της μυστηριακής διάστασής του, μετατρέποντάς το σ' ένα λαμπερό «πάρτι» μόδας και επιδείξεως.
Για να σταματήσει επιτέλους αυτός ο διασυρμός του αγίου μυστηρίου,
αλλά και των υπευθύνων κάθε ναού, που αναγκάζονται να υπομένουν τις ιδιότροπες απαιτήσεις των εμπόρων αλλά και τη ματαιοδοξία, χωρίς να μπορούν να διαμαρτυ­ρηθούν, εις το εξής, στην Ιερά Μητρόπολή μας, σε κάθε ενο­ρία ισχύουν τα κάτωθι, χωρίς ουδεμία παρέκκλιση από οποιονδήποτε:
Απαγορεύεται σύμφωνα με εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, η τέλεση του μυστηρίου σε ιδιωτικούς ναούς, παρεκκλήσια ή εξωτερικούς (αύλειους) χώρους των ιερών ναών, διότι το μυστήριο του γάμου τελείται κατά την κανονική τάξη εντός του ιερού ναού και μόνον.
Η νύφη πρέπει να είναι στην ακριβή ώρα που έχει προγραμματισθεί η τέλεση του μυστηρίου. Η καθυστέρηση αφίξεώς της δημιουργεί αναστάτωση και εκτροπή από το πρόγραμμα. Διά τούτο, έχει το δικαίωμα ο ιερεύς σε πε­ρίπτωση αργοπορίας πλέον των 15 λεπτών, να μεταθέσει τον γάμο στο τέλος όλων των άλλων προγραμματισμένων μυστηρίων.
Η περιβολή και η αμφίεση της νύφης παρακαλούμε να διακρίνεται για την ευπρέπεια και την κοσμιότητά της και να είναι ανάλογη προς την ιερότητα του μυστηρίου και του χώρου. Το ίδιο ισχύει και για την παράνυμφο (κουμπάρα).
Οι κουμπάροι πρέπει να είναι χριστιανοί ορθόδοξοι και εάν είναι έγγαμοι να έχουν τελέσει οπωσδήποτε θρησκευτικό γάμο.
Κατά τον «χορό του Ησαΐα» απαγορεύεται η ρίψις ρυζιού, κουφέτων, ανθοπετάλων και άλλων τινών, διότι η συνήθεια αυτή καταστρέφει και διακωμωδεί την ιερότητα του μυστηρίου, αφού αποτελούν παγανιστικά έθιμα ενώ παράλληλα δημιουργεί οχλαγωγία και ανυπέρβλητα πρακτικά προβλή­ματα. Αυτά είναι δυνατόν να ριφθούν ελευθέρως, ως έκφραση των ευχών μας, προς τους νεόνυμφους στον προαύλειο χώρο του ναού. Εντός του προαυλείου χώρου του ιερού ναού δεν επιτρέπεται η δεξίωση των προσκεκλημένων με οιασδήποτε μορφής catering».

ΒΑΠΤΙΣΗ
Ανάλογο φυλλάδιο βέβαια δίνεται και στους γονείς που επιθυμούν να βαφτίσουν το παιδί τους:
«Αυτά που ισχύουν πλέον για την τέλεση του μυστηρίου είναι:
Απαγορεύεται ρητώς κάθε είδους στολισμός της κολυμβήθρας, διότι είναι ιερό σκεύος προορι­σμένο για χρήση του αγίου Βαπτίσματος. (Οπως δεν μπορούμε να στολίσουμε με τούλια, υφάσματα και λουλούδια το Αγιο Ποτήριο ή άλλο εκκλησιαστικό σκεύος, το ίδιο ισχύει και για την κολυμβήθρα).
Απαγορεύεται ο στολισμός έξωθεν του ναού με μπαλόνια, Μίκυ Μάους και άλλα παράξενα πράγματα, μετατρέποντάς τον σε κοσμικό χώρο, ούτε και να χρησιμοποιείται για catering. Το βάπτισμα τελείται μόνον εντός του ναού. Τα "εμφώτια ενδύματα»", δηλαδή τα βαπτιστικά ρούχα που θα φορέσει ο νεοφώτιστος, πρέπει να είναι οπωσδήποτε λευκά. Η δε μητέρα και η ανάδοχος (νονά) παρακαλούμε να είναι ευπρεπώς ενδεδυμένες. Ο απαραί­τητος σεβασμός στην ιερότητα του χώρου και του μυστηρίου εκδηλώνεται και με την ευπρεπή εν γένει εμφάνιση και σεμνοπρεπή παρουσία μας.
Ο επιστήθιος σταυρός για τον νεοφώτιστο πρέπει να είναι σε σχήμα κανονικού σταυρού φέρων το σώμα του Εσταυρωμένου και όχι οτιδήποτε άλλο ακανόνιστο και απερίγραπτο σχήμα με ένθετα στοιχεία μαγγανείας, όπως π.χ. μπλε χάντρες, ματάκια, κ.λπ. Ο ανάδοχος (νονός -ά) πρέπει να είναι ορθόδοξος χριστιανός. Σύμ­φωνα με τους νόμους και τα πιστεύματα της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, δεν μπορεί να είναι ετερόδοξος (ρωμαιοκαθολικός, προτεστάντης, πεντηκοστιανός κ.ά.) ή αλλόθρησκος (μουσουλμάνος κ.λπ.), καθώς επίσης και άνθρωπος ο οποίος αρνείται την ορθόδοξη πίστη και ομολογεί αθεΐα. Επίσης ο/η ανάδο­χος, εάν είναι έγγαμος, πρέπει οπωσδήποτε να έχει τελέσει θρησκευτικό γά­μο. Ενώ αντίθετα, για τους γονείς δεν ισχύει τίποτε από τα παραπάνω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα