Στόχος είναι να φτάσει στα 751 ευρώ προκειμένου να στηριχθούν τα νοικοκυριά των χαμηλόμισθων που πιέζονται από τον πληθωρισμό και το ενεργειακό κόστος.
Για άλλη μια φορά επισπεύδεται η διαδικασία διαμόρφωσης του νέου κατώτατου μισθού και όπως επεσήμανε στη χθεσινή του συνέντευξη στο ethnos ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης: «Θα ξεκινήσει στις αρχές της νέας χρονιάς, ώστε να καταλήξουμε στον νέο, αυξημένο κατώτατο μισθό την άνοιξη του 2023».
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθετημένη διαδικασία (που τελικώς δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα ως προς το χρονοδιάγραμμα), η διαβούλευση για τον νέο μισθό επρόκειτο να ξεκινήσει τέλη Φεβρουαρίου ώστε να ισχύσει ο νέος μισθός από 1η Ιουλίου.
Νωρίτερα η διαβούλευση
Ωστόσο και το 2023 η διαβούλευση θα ξεκινήσει νωρίτερα και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο, ώστε να ολοκληρωθεί σε χρόνο εξπρές με σφιχτές διαδικασίες και ο νέος μισθός να ισχύσει από την άνοιξη -από την 1η Απριλίου πιθανότατα (αν όχι από την 1η Μαΐου). Η κυβέρνηση θα φέρει νομοθετική διάταξη γι' αυτό το φθινόπωρο και σε κάθε περίπτωση έως το τέλος του 2022.
Στόχος είναι η νέα αύξηση να «κουμπώσει» με τον χρόνο των εκλογών που θα γίνουν την άνοιξη και η νέα αύξηση να φτάσει στα 38 ευρώ τουλάχιστον, ώστε ο μισθός να φτάσει στα 751 ευρώ «σβήνοντας» τη βύθιση του την περίοδο των μνημονίων.
Η αύξηση του Μαΐου
Υπενθυμίζουμε ότι από την 1η Μαΐου 2022 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε στα 713 ευρώ από 663 ευρώ προηγουμένως. Δεδομένου ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο, οι περίπου 650.000 εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό κέρδισαν έναν επιπλέον μισθό ετησίως. Οι μισθωτοί με πολλές τριετίες είχαν επιπλέον όφελος 213 ευρώ. Δηλαδή ο μισθός για τον εργαζόμενο με τρεις τριετίες ανέρχεται στα 926 ευρώ συν δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας. Μάλιστα αν προστεθεί και το επίδομα γάμου 10% για τους έγγαμους, ο μισθός ξεπερνάει τα 1.000 ευρώ.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξαγγέλλοντας την έναρξη της διαδικασίας τον Ιανουάριο αντί του Φεβρουαρίου όπως προβλέπει ο νόμος, δεν θα αναφερθεί -πιθανότατα- στο ύψος του μισθού καθώς προηγούνται οι εισηγήσεις των επιστημόνων και των φορέων, αλλά δεν αποκλείεται να περιγράψει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ληφθούν οι αποφάσεις. Και αυτό δεν είναι άλλο από τον δύσκολο χειμώνα που περιμένει τη χώρα, τις διεθνείς εξελίξεις, το ύψος του πληθωρισμού, το ενεργειακό κόστος και την άνοδο των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης που εξαντλούν τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών των χαμηλόμισθων.
Ειδικά για την έκρηξη του ενεργειακού κόστους, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια το ύψος των κονδυλίων που θα απαιτηθούν τον χειμώνα για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων με στόχο την ελάφρυνση της επιβάρυνσης από τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς.
Εκθέσεις στο ΚΕΠΕ
Σύμφωνα με τη διαδικασία, τα επιστημονικά ινστιτούτα και οι φορείς των εργοδοτών και των εργαζόμενων θα υποβάλουν τις εκθέσεις τους στο ΚΕΠΕ το οποίο θα πρέπει να παραδώσει το οριστικό πόρισμά του στον υπουργό Εργασίας. Στη συνέχεια ο κ. Χατζηδάκης θα ζητήσει την έγκριση της τελικής πρότασής του από το υπουργικό συμβούλιο και ο νέος μισθός θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό.
Υπενθυμίζουμε ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2012 (δεύτερο μνημόνιο) εν μια νυκτί ο κατώτατος μισθός συρρικνώθηκε στα 586 ευρώ ( 510 για τους νέους) από τα 751 ενώ πάγωσαν και οι τριετίες με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους το Φεβρουάριο του εν λόγω έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό είχε προλάβει να κατοχυρώσει την πρώτη τριετία, εξακολουθούσε να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση 10%. Ωστόσο δε μπορούσε να διεκδικήσει προσαύξηση για τη δεύτερη και την τρίτη τριετία.
Αντίθετα οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος σύμφωνα με τους δανειστές έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας ή το έτος πρόσληψης.
Για άλλη μια φορά επισπεύδεται η διαδικασία διαμόρφωσης του νέου κατώτατου μισθού και όπως επεσήμανε στη χθεσινή του συνέντευξη στο ethnos ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης: «Θα ξεκινήσει στις αρχές της νέας χρονιάς, ώστε να καταλήξουμε στον νέο, αυξημένο κατώτατο μισθό την άνοιξη του 2023».
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθετημένη διαδικασία (που τελικώς δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα ως προς το χρονοδιάγραμμα), η διαβούλευση για τον νέο μισθό επρόκειτο να ξεκινήσει τέλη Φεβρουαρίου ώστε να ισχύσει ο νέος μισθός από 1η Ιουλίου.
Νωρίτερα η διαβούλευση
Ωστόσο και το 2023 η διαβούλευση θα ξεκινήσει νωρίτερα και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο, ώστε να ολοκληρωθεί σε χρόνο εξπρές με σφιχτές διαδικασίες και ο νέος μισθός να ισχύσει από την άνοιξη -από την 1η Απριλίου πιθανότατα (αν όχι από την 1η Μαΐου). Η κυβέρνηση θα φέρει νομοθετική διάταξη γι' αυτό το φθινόπωρο και σε κάθε περίπτωση έως το τέλος του 2022.
Στόχος είναι η νέα αύξηση να «κουμπώσει» με τον χρόνο των εκλογών που θα γίνουν την άνοιξη και η νέα αύξηση να φτάσει στα 38 ευρώ τουλάχιστον, ώστε ο μισθός να φτάσει στα 751 ευρώ «σβήνοντας» τη βύθιση του την περίοδο των μνημονίων.
Η αύξηση του Μαΐου
Υπενθυμίζουμε ότι από την 1η Μαΐου 2022 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε στα 713 ευρώ από 663 ευρώ προηγουμένως. Δεδομένου ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο, οι περίπου 650.000 εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό κέρδισαν έναν επιπλέον μισθό ετησίως. Οι μισθωτοί με πολλές τριετίες είχαν επιπλέον όφελος 213 ευρώ. Δηλαδή ο μισθός για τον εργαζόμενο με τρεις τριετίες ανέρχεται στα 926 ευρώ συν δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας. Μάλιστα αν προστεθεί και το επίδομα γάμου 10% για τους έγγαμους, ο μισθός ξεπερνάει τα 1.000 ευρώ.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξαγγέλλοντας την έναρξη της διαδικασίας τον Ιανουάριο αντί του Φεβρουαρίου όπως προβλέπει ο νόμος, δεν θα αναφερθεί -πιθανότατα- στο ύψος του μισθού καθώς προηγούνται οι εισηγήσεις των επιστημόνων και των φορέων, αλλά δεν αποκλείεται να περιγράψει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ληφθούν οι αποφάσεις. Και αυτό δεν είναι άλλο από τον δύσκολο χειμώνα που περιμένει τη χώρα, τις διεθνείς εξελίξεις, το ύψος του πληθωρισμού, το ενεργειακό κόστος και την άνοδο των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης που εξαντλούν τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών των χαμηλόμισθων.
Ειδικά για την έκρηξη του ενεργειακού κόστους, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια το ύψος των κονδυλίων που θα απαιτηθούν τον χειμώνα για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων με στόχο την ελάφρυνση της επιβάρυνσης από τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς.
Εκθέσεις στο ΚΕΠΕ
Σύμφωνα με τη διαδικασία, τα επιστημονικά ινστιτούτα και οι φορείς των εργοδοτών και των εργαζόμενων θα υποβάλουν τις εκθέσεις τους στο ΚΕΠΕ το οποίο θα πρέπει να παραδώσει το οριστικό πόρισμά του στον υπουργό Εργασίας. Στη συνέχεια ο κ. Χατζηδάκης θα ζητήσει την έγκριση της τελικής πρότασής του από το υπουργικό συμβούλιο και ο νέος μισθός θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό.
Υπενθυμίζουμε ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2012 (δεύτερο μνημόνιο) εν μια νυκτί ο κατώτατος μισθός συρρικνώθηκε στα 586 ευρώ ( 510 για τους νέους) από τα 751 ενώ πάγωσαν και οι τριετίες με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους το Φεβρουάριο του εν λόγω έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό είχε προλάβει να κατοχυρώσει την πρώτη τριετία, εξακολουθούσε να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση 10%. Ωστόσο δε μπορούσε να διεκδικήσει προσαύξηση για τη δεύτερη και την τρίτη τριετία.
Αντίθετα οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος σύμφωνα με τους δανειστές έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας ή το έτος πρόσληψης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα