Ήταν μια μέρα σαν σήμερα, Πρωτοχρονιά του 1945, όταν η Luftwaffe υπέστη ανεπανόρθωτη ζημιά, πέφτοντας στην ίδια την παγίδα που είχε στήσει στους Συμμάχους.
Η Επιχείρηση Bodenplatte (πλακάκι) , που άρχισε ως μέρος της Μάχης των Αρδενών, είχε σκοπό να καταστρέψει τα αεροδρόμια των Συμμάχων στις Κάτω Χώρες.
Ενώ οι στρατιώτες της Βέρμαχτ μάχονταν να αναχαιτίσουν τη σφοδρή επίθεση των Συμμάχων στις Αρδένες, η γερμανική αεροπορία, η Luftwaffe, είχε λάβει τη διαταγή να καταστρέψει όσο το δυνατόν περισσότερα αμερικανικά και βρετανικά αεροσκάφη.
Δυστυχώς για τους Γερμανούς, η αποστολή αποτελείωσε ό,τι είχε απομείνει από τις αεροπορικές δυνάμεις των Ναζί.
Μετά την επιτυχία της απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία τον Ιούνιο του 1944, ο στρατηγός Αϊζενχάουερ κατάφερε να προωθήσει τις δυνάμεις του πιο κοντά στα σύνορα της Γερμανίας, εκμεταλλευόμενος προβλήματα ανεφοδιασμού του εχθρού και τις καιρικές συνθήκες. Όλα τα πεζοπόρα τμήματα των Ναζί είχαν κολλήσει στη λάσπη των Κάτω Χωρών και η Luftwaffe αναζητούσε με αγωνία καύσιμα και πιλότους.
Ελπίζοντας ότι θα ανακτήσει την κυριαρχία στον αέρα, η Γερμανία επινόησε ένα σχέδιο επίθεσης στα συμμαχικά αεροδρόμια και αεροσκάφη, έτσι ώστε να εμποδίσει την προέλαση κατά μήκος του Δυτικού Μετώπου.
Αρχίζει η Επιχείρηση Bodenplatte
Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε επιθέσεις σε αεροδρόμια στη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία. Το σχέδιο βελτιώθηκε αργότερα με την ιδέα ότι ένα ενιαίο - συντονισμένο χτύπημα θα ήταν πιο αποτελεσματικό, καθώς θα απέτρεπε εμπλοκές μεταξύ των καλά εκπαιδευμένων πιλότων των Συμμάχων και των νεαρών γερμανών αεροπόρων.
Πολλές πεζοπόρες μονάδες αποσύρθηκαν από την πρώτη γραμμή στο Δυτικό Μέτωπο, ώστε να μπορούν να εμπλακούν στην Επιχείρηση που έμεινε γνωστή ως «Bodenplatte».
Αρχικά οι επιθέσεις ήταν προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν στις 16 Δεκεμβρίου του 1944, αλλά με την έναρξη της Μάχης των Αρδενών, η εναέρια επιχείρηση αναβλήθηκε και λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Όταν ο καιρός το επέτρεψε, η Επιχείρηση άρχισε την Πρωτοχρονιά του 1945.
Αντί να γιορτάσουν την έλευση του νέου έτους, το βράδυ της 31ης Δεκεμβρίου του 1944, οι πιλότοι της Luftwaffe έλαβαν οδηγίες να πάνε για ύπνο νωρίς, ενώ τα πληρώματα εδάφους προετοίμαζαν τα αεροσκάφη.
Τα ξημερώματα της 1ης Ιανουαρίου του 1945, απογειώθηκαν από τη βάση τους τα αεροπλάνα των Ναζί με στόχους 17 αεροδρόμια!
Διατηρώντας σιγή ασυρμάτου, με σύμμαχο το σκοτάδι και καθοδηγούμενοι οι γερμανοί πιλότοι, από τις φωτοβολίδες των επίγειων δυνάμεων, το σχέδιο προέβλεπε στις 09:20 το πρωί να αρχίσουν οι βομβαρδισμοί.
Όταν άρχισε η επίθεσή οι άνδρες στα συμμαχικά αεροδρόμια αιφνιδιάστηκαν· ενώ η βρετανική υπηρεσία πληροφοριών είχε καταγράψει αυξημένη κινητικότητα της Luftwaffe στην περιοχή, δεν είχε υποψιαστεί ότι μια εκτεταμένη Επιχείρηση ήταν σε εξέλιξη.
Όταν οι Γερμανοί έφτασαν στα αεροδρόμια Ολλανδίας και Βελγίου, έγινε φανερό ότι πολλές μοίρες της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας (RAF) έλειπαν σε αποστολές. Σε πολλές περιπτώσεις οι Ναζί αντίκρισαν από ψηλά έρημα αεροδρόμια.
Συνεπώς, οι Γερμανοί πιλότοι μπορούσαν να στοχεύσουν μόνο κτίρια, φορτηγά και έναν εξαιρετικά μικρό αριθμό σταθμευμένων αεροσκαφών.
Οι Σύμμαχοι, από τη μεριά τους έδωσαν έναν σκληρό αγώνα εναντίον της Luftwaffe , προκαλώντας σοβαρές απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό και σε αεροσκάφη.
Πύρρειος νίκη των Γερμανών
Εκεί κοντά στις 12:00 το μεσημέρι της Πρωτοχρονιάς οι Γερμανοί πιλότοι αποχώρησαν. Η εκτίμηση της Επιχείρησης έδειξε ότι, ενώ μεγάλο μέρος των στόχων είχε υποστεί ζημιές, πολλοί είχαν μείνει σχετικά αλώβητοι.
Η Luftwaffe ισχυρίστηκε ότι η Επιχείρηση Bodenplatte ήταν επιτυχής, όσον αφορά τον αιφνιδιασμό των Συμμάχων, όμως στην ουσία είχε ακρωτηριαστεί ό,τι είχε απομείνει από τις ήδη αποδυναμωμένες αεροπορικές δυνάμεις της Γερμανίας.
Από τα 850 αεροσκάφη που συμμετείχαν, το 40% καταστράφηκαν ή υπέστησαν σοβαρές ζημιές. Από τους πιλότους που πήραν μέρος στην αποστολή, 143 σκοτώθηκαν ή θεωρήθηκαν αγνοούμενοι, 70 είχαν συλληφθεί και 21 είχαν τραυματιστεί, άλλοι ελαφρά κι άλλοι σοβαρά. Όλο αυτό ισοδυναμούσε με καταστροφή για τη Luftwaffe.
Έχει αναφερθεί ότι περίπου τα μισά από τα γερμανικά αεροσκάφη που καταρρίφθηκαν κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης Bodenplatte έπεσαν από φίλια πυρά! Οι Γερμανοί είχαν αλληλοεξοντωθεί λόγω απειρίας!
Οι Σύμμαχοι, από την άλλη πλευρά, μπόρεσαν να ανακάμψουν γρήγορα μετά τις αεροπορικές επιδρομές. Μόνο 250 αεροσκάφη καταστράφηκαν, ενώ 150 υπέστησαν ζημιές που στη συνέχεια επισκευάστηκαν. Επιπλέον, λίγοι πιλότοι έχασαν τη ζωή τους. Μέσα σε μια εβδομάδα από την Επιχείρηση Bodenplatte, ένας μεγάλος αριθμός αεροσκαφών επέστρεψε στον αέρα, με προορισμό τις Αρδένες.
Μια ανάλυση της επιχείρησης Bodenplatte έδειξε ότι η αποστολή ήταν καταδικασμένη από την αρχή. Η πλειονότητα των πιλότων στους οποίους είχαν ανατεθεί τα εμπλεκόμενα αεροσκάφη, ήταν άπειροι.
Αυτή η απειρία φάνηκε στον τρόπο με τον οποίο οι πιλότοι διεξήγαγαν την επίθεσή τους, κάνοντας κύκλους πάνω από τα αεροδρόμια αρκετές φορές, πράγμα που παρείχε περισσότερες ευκαιρίες στους Συμμάχους να αναπτύξουν το αντιαεροπορικό τους πυροβολικό εναντίον τους.
Στην αποτυχία συνέβαλε επίσης ο κακός σχεδιασμός. Ορισμένα από τα σχέδια πτήσης οδήγησαν πιλότους σε βαριά φρουρούμενες και οπλισμένες τοποθεσίες εκτόξευσης πυραύλων V2, ιδιαίτερα γύρω από τη Χάγη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα