«Κίνητρο» προκειμένου να συναινέσουν σε ρύθμιση στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού θα έχουν οι servicers προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167», που ψηφίζεται τη Δευτέρα (4/12).
Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα στους πιστωτές να ζητήσουν προκαταβολή μέχρι 10% της αξίας της οφειλής, όπως προκύπτει από το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού στις περιπτώσεις που έχει εκδοθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού για τα ακίνητα οφειλετών – εκτός αν ανήκουν στη κατηγορία των ευάλωτων για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου δανειολήπτη.
Λαμβάνεται περαιτέρω μέριμνα για την περίπτωση οφειλετών για τους οποίους συντρέχουν ιδιαίτεροι κοινωνικοί ή οικονομικοί λόγοι.
Αποτέλεσμα αυτής της ρύθμισης αναμένεται να είναι η σύναψη περισσότερων ρυθμίσεων, η αύξηση ρευστότητας σε σχέση με οφειλές για τις οποίες υπάρχει εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής» και η αποτροπή πλειστηριασμών.
Οι πιστωτές, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, κατά βάση απορρίπτουν προτάσεις για συμβιβαστική επίλυση του εξωδικαστικού ή ζητούσαν υψηλές προκαταβολές προκειμένου να συναινέσουν.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο άρθρο 3 της τροπολογίας:
«(…) Για περιπτώσεις οφειλετών στους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη, η αντιπρόταση των χρηματοδοτικών Φορέων δύναται να περιέχει προκαταβολή έως δέκα τοις εκατό (10%), επί του κεφαλαίου, όπως διαμορφώνεται από την πρόταση του υπολογιστικού εργαλείου, οποία καταβάλλεται στον πιστωτή με το μεγαλύτερο άθροισμα ποσών ανάκτησης ανά οφειλή. Ο πιστωτής αυτός δύναται να εξαιρέσει από τη χορηγηθείσα αντιπρόταση τη λήψη της προκαταβολής του προηγούμενου εδαφίου ή να τη μειώσει εφόσον συνεκτιμήσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τεκμηριώνουν την ιδιαίτερη οικονομική δυσχέρεια ή τυχόν κοινωνικά κριτήρια ή ειδικά προβλήματα υγείας.».
O servicers υποστηρίζουν ότι με την προκαταβολή – που στις διμερείς ρυθμίσεις μπορεί να φτάσει και το 30% - οι οφειλέτες δεσμεύονται για την τήρηση της ρύθμισης και ζητούσαν εισαχθούν και στον εξωδικαστικό, ώστε να μειωθεί κάτω από το 35%-40% το ποσοστό των ρυθμίσεων που «χαλάνε» από τους πρώτους κιόλας μήνες. Με την τροπολογία η προκαταβολή θα μπορεί να ζητηθεί μόνο σε εκείνους τους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού.
Με την ίδια τροπολογία επιτρέπεται εντός δύο μηνών από έναρξη ισχύος του νόμου, η υποβολής νέας αίτησης για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την ημερομηνία οριστικής υποβολής της αρχικής αίτησης, εφόσον το χρονικό διάστημα από την αρχική αίτηση και την επίτευξη σύμβασης αναδιάρθρωσης δεν έχει μεγαλύτερη διάρκεια των 12 μηνών.
Νέες οφειλές
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, αντιμετωπίζεται με τον τρόπο αυτό, σε εναρμόνιση με τη νέα πρόβλεψη του άρθρου 67 του νομοσχεδίου περί επικαιροποίησης των στοιχείων οφειλών πριν την χορήγηση ρυθμίσεων, η περίπτωση αιτήσεων που καθυστέρησε η αξιολόγησή τους από τους πιστωτές για διαφόρους λόγους πέραν του διμήνου που ορίζει ο νόμος και στο μεταξύ γεννήθηκαν, μετά την οριστικοποίηση της αίτησης, νέες οφειλές προς το Δημόσιο ή τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Δικονομικά δικαιώματα
Τέλος προβλέπεται, για λόγους ασφάλειας δικαίου, ρητά το δικαίωμα των διαχειριστών πιστώσεων να παρίστανται ως μη δικαιούχοι διάδικοι στα πολιτικά δικαστήρια σε σχέση με τις πιστώσεις που διαχειρίζονται, σε εναρμόνιση με την απόφαση 1/2023 του Αρείου Πάγου και ο ορίζεται ο τρόπος απόδειξης της νομιμοποίησης τους. Ειδικότερα, δεν απαιτείται να προσκομίσουν τον σύνολο της σύμβασης διαχείρισης που περιλαμβάνει πιστώσεις με πολλούς άλλους οφειλέτες, των οποίων τα προσωπικά δεδομένα μπορεί να τίθενται στον κίνδυνο να εκτεθούν προς τρίτους, άλλα μόνο τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη μεταβίβαση και τη διαχείριση της σύμβασης τους που αφορά τη δίκη.
«Η ασάφεια ως τα δικονομικά δικαιώματα των πιστώσεων οδήγησε σε πολλές δίκες και κατασπατάληση πόρων, προκειμένου να κριθεί αν οι διαχειριστές πιστώσεων έχουν το δικαίωμα να παρίστανται σε δίκες που αφορούν πιστώσεις που διαχειρίζονται» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα