«Συγγνώμη, η κυρία είναι απασχολημένη. Ναι, αφήστε τα λουλούδια σε μένα. Οχι, μην περιμένετε απ’ έξω, δεν πρόκειται να σας δεχθεί». Αυτή ήταν μια «κλασική» συζήτηση που μπορούσε κανείς να παρακολουθήσει τα περασμένα χρόνια έξω από τα θεατρικά καμαρίνια ανάμεσα σε θαυμαστή μιας ντίβας και της αμπιγιέζ της. Αμπιγιέζ ή αμπιγιέρ ήταν το άτομο που φρόντιζε για το ντύσιμο των θεατρικών σταρ, συχνά διατηρούσε φιλικές σχέσεις μαζί τους, μοιράζονταν μυστικά και κουτσομπολιά. Πριν από λίγες ημέρες εντοπίσαμε το συγκεκριμένο επάγγελμα, «νεκρό» πλέον, καθώς έχει αντικατασταθεί από τον ενδυματολόγο, στη λίστα με τα «κλειστά επαγγέλματα», το άνοιγμα των οποίων ανακοίνωσε το υπ. Οικονομικών.
Ανάμεσα στα περίπου 130 επαγγέλματα συμπεριλαμβάνονται μικροί και σχετικά άγνωστοι κλάδοι, οι επαγγελματίες των οποίων δεν γνώριζαν ότι υπήρχαν κάποιοι περιορισμοί στην άσκησή τους. «Δεν υπήρχε κανένας ουσιαστικός περιορισμός στο να κάνει κάποιος τη δουλειά μας, τουλάχιστον εμείς δεν το γνωρίζουμε», μας λέει ο Βασίλης Ακληρος, ο οποίος παρά το επίθετό του έχει στην ιδιοκτησία του ένα θαλάσσιο ταξί με το οποίο μεταφέρει κόσμο από την Υδρα στα γύρω νησιά. «Είμαστε 17 επαγγελματίες στο νησί και άλλοι 37 στις Σπέτσες. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε καμία ενημέρωση από πουθενά σχετικά με το τι αλλάζει με το άνοιγμα της δουλειάς μας. Τόσο εγώ όσο και οι συνάδελφοί μου δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποια ουσιαστική αλλαγή, αφού, ούτως ή άλλως, όποιος ήθελε μπορούσε να κάνει αυτή τη δουλειά. Εξάλλου έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα, όπως το γεγονός ότι αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε δύο ασφάλειες (σ.σ.: στον ΟΑΕΕ και στο ΝΑΤ), γεγονός που ανεβάζει κατά πολύ τα έξοδά μας», συμπληρώνει ο κ. Ακληρος.
Αυστηρές προδιαγραφές
«Μάλλον θεωρούν κλειστό το επάγγελμά μας, καθώς είμαστε λίγοι», μας λέει ο Γιώργος Σαββίδης, υπεύθυνος καταδυτικού συνεργείου και ένας από τους περίπου 70 επαγγελματίες δύτες που εκτελούν υποθαλάσσιες τεχνικές εργασίες, όπως επισκευές πλοίων και λιμανιών, τοποθετήσεις καλωδίων κ.ά. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μόνοι ουσιαστικοί περιορισμοί που υπήρχαν μέχρι σήμερα στο επάγγελμά τους είχαν να κάνουν με την επαγγελματική κατάρτιση των δυτών. «Θα ήταν εγκληματικό να αρθούν οι συγκεκριμένες προδιαγραφές, καθώς τότε θα διέτρεχαν σοβαρό κίνδυνο όσα άτομα δεν είχαν επαρκή εκπαίδευση και επιχειρούσαν να ασχοληθούν με το αντικείμενο», αναφέρει ο αυτοδύτης. Ο ίδιος μάλιστα ισχυρίζεται ότι οι προδιαγραφές για να ασχοληθεί κάποιος επαγγελματικά με την κατάδυση είναι πιο αυστηρές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ο ίδιος δεν ανησυχεί με το άνοιγμα: «Ούτε κρύο ούτε ζέστη. Ενδεχομένως συνεργεία από το εξωτερικό να πάρουν μέρος της δουλειάς, ωστόσο και σήμερα επιχειρήσεις που θέλουν να κάνουν μια πολύ εξειδικευμένη εργασία χρησιμοποιούν επαγγελματίες από το εξωτερικό», συμπληρώνει. «Εμαθα από τις εφημερίδες ότι το επάγγελμά μας ήταν κλειστό. Αυτό, μάλλον που το χαρακτήριζε τέτοιο ήταν η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, η οποία είχε κάποιους περιορισμούς, που όμως σχετίζονταν κυρίως με την επαγγελματική επάρκεια. Συγκεκριμένα, απαιτούνταν κάποια χρόνια προϋπηρεσίας σε εργαστήριο υπό επίβλεψη, πριν ο πτυχιούχος πάρει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Ηταν, κατά την άποψή μου, ένα θετικό μέτρο», μας λέει ο προϊστάμενος του τμήματος συντήρησης του Mουσείου Μπενάκη, Βασίλης Πασχάλης. Οπως εκτιμά ο ίδιος, το «άνοιγμα» δεν πρόκειται να προσελκύσει περισσότερους ενδιαφερόμενους στο επάγγελμα.
Το μόνο στο οποίο συγκλίνουν πολλοί επαγγελματίες με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ» είναι ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τα επαγγελματικά σωματεία για τι ακριβώς θα αλλάξει. «Η εντύπωση που αποκομίζουμε είναι ότι υπό την πίεση να ανοίξουν όσα επαγγέλματα θεωρούνται κλειστά, κανείς δεν ασχολήθηκε με την ουσία του κάθε επαγγέλματος», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος εταιρείας που ενοικιάζει πολυτελή αυτοκίνητα.
Του Κωστα Ονισενκο
Ανάμεσα στα περίπου 130 επαγγέλματα συμπεριλαμβάνονται μικροί και σχετικά άγνωστοι κλάδοι, οι επαγγελματίες των οποίων δεν γνώριζαν ότι υπήρχαν κάποιοι περιορισμοί στην άσκησή τους. «Δεν υπήρχε κανένας ουσιαστικός περιορισμός στο να κάνει κάποιος τη δουλειά μας, τουλάχιστον εμείς δεν το γνωρίζουμε», μας λέει ο Βασίλης Ακληρος, ο οποίος παρά το επίθετό του έχει στην ιδιοκτησία του ένα θαλάσσιο ταξί με το οποίο μεταφέρει κόσμο από την Υδρα στα γύρω νησιά. «Είμαστε 17 επαγγελματίες στο νησί και άλλοι 37 στις Σπέτσες. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε καμία ενημέρωση από πουθενά σχετικά με το τι αλλάζει με το άνοιγμα της δουλειάς μας. Τόσο εγώ όσο και οι συνάδελφοί μου δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποια ουσιαστική αλλαγή, αφού, ούτως ή άλλως, όποιος ήθελε μπορούσε να κάνει αυτή τη δουλειά. Εξάλλου έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα, όπως το γεγονός ότι αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε δύο ασφάλειες (σ.σ.: στον ΟΑΕΕ και στο ΝΑΤ), γεγονός που ανεβάζει κατά πολύ τα έξοδά μας», συμπληρώνει ο κ. Ακληρος.
Αυστηρές προδιαγραφές
«Μάλλον θεωρούν κλειστό το επάγγελμά μας, καθώς είμαστε λίγοι», μας λέει ο Γιώργος Σαββίδης, υπεύθυνος καταδυτικού συνεργείου και ένας από τους περίπου 70 επαγγελματίες δύτες που εκτελούν υποθαλάσσιες τεχνικές εργασίες, όπως επισκευές πλοίων και λιμανιών, τοποθετήσεις καλωδίων κ.ά. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μόνοι ουσιαστικοί περιορισμοί που υπήρχαν μέχρι σήμερα στο επάγγελμά τους είχαν να κάνουν με την επαγγελματική κατάρτιση των δυτών. «Θα ήταν εγκληματικό να αρθούν οι συγκεκριμένες προδιαγραφές, καθώς τότε θα διέτρεχαν σοβαρό κίνδυνο όσα άτομα δεν είχαν επαρκή εκπαίδευση και επιχειρούσαν να ασχοληθούν με το αντικείμενο», αναφέρει ο αυτοδύτης. Ο ίδιος μάλιστα ισχυρίζεται ότι οι προδιαγραφές για να ασχοληθεί κάποιος επαγγελματικά με την κατάδυση είναι πιο αυστηρές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ο ίδιος δεν ανησυχεί με το άνοιγμα: «Ούτε κρύο ούτε ζέστη. Ενδεχομένως συνεργεία από το εξωτερικό να πάρουν μέρος της δουλειάς, ωστόσο και σήμερα επιχειρήσεις που θέλουν να κάνουν μια πολύ εξειδικευμένη εργασία χρησιμοποιούν επαγγελματίες από το εξωτερικό», συμπληρώνει. «Εμαθα από τις εφημερίδες ότι το επάγγελμά μας ήταν κλειστό. Αυτό, μάλλον που το χαρακτήριζε τέτοιο ήταν η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, η οποία είχε κάποιους περιορισμούς, που όμως σχετίζονταν κυρίως με την επαγγελματική επάρκεια. Συγκεκριμένα, απαιτούνταν κάποια χρόνια προϋπηρεσίας σε εργαστήριο υπό επίβλεψη, πριν ο πτυχιούχος πάρει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Ηταν, κατά την άποψή μου, ένα θετικό μέτρο», μας λέει ο προϊστάμενος του τμήματος συντήρησης του Mουσείου Μπενάκη, Βασίλης Πασχάλης. Οπως εκτιμά ο ίδιος, το «άνοιγμα» δεν πρόκειται να προσελκύσει περισσότερους ενδιαφερόμενους στο επάγγελμα.
Το μόνο στο οποίο συγκλίνουν πολλοί επαγγελματίες με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ» είναι ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα ενημέρωσης τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τα επαγγελματικά σωματεία για τι ακριβώς θα αλλάξει. «Η εντύπωση που αποκομίζουμε είναι ότι υπό την πίεση να ανοίξουν όσα επαγγέλματα θεωρούνται κλειστά, κανείς δεν ασχολήθηκε με την ουσία του κάθε επαγγέλματος», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος εταιρείας που ενοικιάζει πολυτελή αυτοκίνητα.
Του Κωστα Ονισενκο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα