Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Μπέμπα Μπλανς: Η πολυτάραχη ζωή της λαϊκής ντίβας, ο κατ’ οίκον περιορισμός και το άδικο τέλος


Η Μπέμπα Μπλανς ήταν μια θρυλική φιγούρα που δυστυχώς απεβίωσε στις 7 Σεπτεμβρίου του 2017 και θα μείνει για πολλούς αξέχαστη.

Η ξακουστή Μπέμπα Μπλανς και η αρχή της ιστορίας της
Το όνομα Μπέμπα Μπλανς είναι ξακουστό σε όλους. Είχε κάνει καριέρα στην μουσική και στον κινηματογράφο την δεκαετία του 60. Έφυγε από τη ζωή στις 7 Σεπτεμβρίου του 2017. Χτυπημένη από τον καρκίνο που την κυνήγησε αλύπητα για μία δεκαετία σχεδόν. Το 1974 τραγούδησε «Αποφασίζω και διατάζω» σε μουσική του Γιώργου Μανισαλή και στίχους της Αντιόπης Μπατσαλιά. Ήταν σπόντα για τον δικτάτορα της Χούντας Γεώργιο Παπαδόπουλο ούτως ή άλλως είχε τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό η ίδια μετά το πραξικόπημα του ταξίαρχου

Ιωαννίδη: «Άσ’ τα, βρε πολυλογά μου, χρόνια τώρα μ’ έχεις πρήξει, σ’ άφησα να κυβερνήσεις, μα το πλοίο της ζωής μας μες στα βράχια το ‘χεις ρίξει».
«Δεν τραγουδούσαν με το μπούτι, όπως κάνουν οι σημερινές, αλλά με το λαρύγγι τους»
Μιλούσε πολύ γι’ αυτήν ο βιρτουόζος του μπουζουκιού και συνθέτης Γιάννης Καραμπεσίνης. Τραγουδούσε δίπλα του στο κέντρο «Πεταλούδα», πάντα όρθια, δωρική, σαν κολόνα. «Η Μπέμπα Μπλανς και η Δούκισσα», μου είχε πει ο συχωρεμένος ο Καραμπεσίνης, «ήταν οι πιο καλοντυμένες κυρίες της νύχτας. Δεν τραγουδούσαν με το μπούτι, όπως κάνουν οι σημερινές, αλλά με το λαρύγγι τους και το παράστημα τους!». Το να ακούς κάτι τέτοιο από έναν καλλιτέχνη όπως ο Καραμπεσίνης δείχνει πόσο ψηλά είναι οι ίδιες σαν τραγουδίστριες.
Για πάρτη της κάποτε η Σωτηρία Μπέλλου παραλίγο να κάνει μακελειό στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου, «Την είχε καψουρευτεί άσχημα τη νεαρή καλλονή και σαν την είδε με τον συνοδό της, η Σωτηρία τράβηξε σπασμένο μπουκάλι». Θυμόταν ο άλλος συχωρεμένος, ο κυρ-Ανδρέας ο Γιακουμέλλος, γκαρσόνι τότε. Διότι η Μπέμπα Μπλανς υπήρξε αδιαφιλονίκητο sex symbol. Πολλές οι ιστορίες που ακουγόντουσαν για άντρες που είχαν χάσει το μυαλό τους για μια ματιά της.

Δωρική λαϊκή ερμηνεύτρια, αγαπημένη του Γιώργου Ζαμπέτα, που τη σύστησε ουσιαστικά στο αθηναϊκό κοινό και στη δισκογραφία. Κι ας είχε βγει στο πάλκο κορίτσι πράγμα, σε ηλικία 14 ετών. Το ’64 διασώθηκε η μορφή τους σε ταινία να τραγουδούν μαζί τον «Μαθητή» − σαν το θηλυκό alter ego του Ζαμπέτα έμοιαζε η Μπέμπα Μπλανς. Το «Μιας πεντάρας νιάτα», σε στίχους του Κώστα Πρετεντέρη, ήταν μια κανταδόρικη λαϊκή μπαλάντα, απ’ αυτές που μόνο ο Ζαμπέτας ήξερε να φτιάχνει για την «Μπεμπέκα-βελούδο» του, όπως την αποκαλούσε. Φωνή-αλφάδι, που θύμιζε αυτήν της σύγχρονής της Βίκυς Μοσχολιού, σε κομμάτια αντιπροσωπευτικά της έκρηξης του λαϊκού τραγουδιού.

Την είχε σε εκτίμηση ο Καζαντζίδης
Ντουέτα με τον Μπάμπη Τσετίνη ή τον Μανώλη Καναρίδη. Δεν υπήρχε κανείς άλλος που να επισκίαζε τον Στέλιο Καζαντζίδη τα χρόνια εκείνα. Κι αυτός, ο Στέλιος, την Μπέμπα Μπλανς ξεχώριζε. Όχι γιατί ήταν φίλος με τον Κωνσταντόπουλο, τον έναν από τους συνολικά τρεις συζύγους της, αλλά γιατί εκτιμούσε την αξιοπρέπεια, την ομορφιά της στο πάλκο και το αυθεντικό, λαϊκό ρεπερτόριό της. Ήταν που κι εκείνη τραγούδησε για τη μετανάστευση υποδυόμενη την απελπισμένη μάνα σε θλιμμένα ζεϊμπέκικα του ’62 και του ’63: «Γύρνα αγόρι μου, γύρνα παιδάκι μου». Συνεργάστηκε με τον Γιώργο Μητσάκη και τον Γιώργο Μανισαλή, επανεκτέλεσε εξαιρετικά τον Τσιτσάνη, της έγραψε τραγούδια ο Τάκης Μουσαφίρης στα 30 της.





Μέχρι και Γιάννη Σπανό τραγούδησε σε στίχους του Κώστα Κωτούλα πάνω στην ακμή του Νέου Κύματος. Η πίτα ήταν καλά μοιρασμένη και ο ένας σπάνια έμπαινε στα χωράφια του άλλου. Οι τότε καθαρόαιμες λαϊκές τραγουδίστριες δεν είχαν ανάγκη να ερμηνεύσουν μελοποιημένη ποίηση, ούτε ντε και καλά τους «έντεχνους» συνθέτες. Κι ας το έκαναν οι άλλες, οι μεγάλες, σαν τη Μοσχολιού και την Πόλυ Πάνου. Τα τελευταία χρόνια μόνο είχε ζητήσει δημόσια μία συνάντηση με τον Μίκη Θεοδωράκη για να της έδινε ένα, έστω, τραγούδι του.

Η Μπέμπα Μπλανς ήταν ο ορισμός της λαϊκής τραγουδίστριας στο πάλκο, γνήσια, ο εαυτός της, τίποτα περισσότερο. Το μακρόσυρτο άλφα της ήταν μοναδικό στα πονεμένα άσματα του ’60: η Μαρία Κάλλας στην όπερα, ο Καζαντζίδης κι αυτή στα λαϊκά! Και η Βούλα Πάλλα! Γυναικεία χειραφέτηση, περηφάνια, ευαισθησία, τρυφερότητα, σεμνή μαγκιά, απελευθέρωση των ηθών δίπλα σ’ ένα πιάτο με δυο ελιές κι ένα ούζο, σε μια ταβέρνα ή στο πολυτελές ρεστοράν ενός κρις-κραφτ.

«Η γυναίκα η μοντέρνα θέλει να ‘χει άντρες δέκα»
«Η γυναίκα η μοντέρνα θέλει να ‘χει άντρες δέκα» και «Κρύο είναι το σεντόνι και η μοναξιά παγώνει». Το 1974 τραγούδησε «Αποφασίζω και διατάζω» σε μουσική του Γιώργου Μανισαλή και στίχους της Αντιόπης Μπατσαλιά. Στην κινηματογραφική «Σμυρνιά» (1969) του Αβραμέα εμφανίστηκε με μίνι φούστα να λέει «Καθένας με την τύχη του», με δύο χίπισσες χορεύτριες πλάι της. Τόσο νέα ήταν και με τόσους μύθους της ελληνικής κωμωδίας εγγράφηκε η μορφή της: Βέγγος, Βασιλειάδου, Αυλωνίτης, Φωτόπουλος, Μουστάκας − ταινίες ιερές μόνο και μόνο γιατί διέσωσαν για πάντα τον μεταπολεμικό λαϊκό πολιτισμό.
Το 2007 κατέπληξε τους πάντες, παίζοντας στο κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό «Πεθαίνω σαν χώρα» του Δημητριάδη. Τι θεία έμπνευση είχε ο Μαρμαρινός να τη ζητήσει για μία παράσταση που συζητήθηκε πολύ σ’ εκείνο το Φεστιβάλ Αθηνών! Η ίδια θα δήλωνε με χιούμορ πως επιτέλους κι εκείνη την «τραβούσαν» φωτογραφίες και βίντεο οι θαυμαστές.
Τα προβλήματα υγείας
Ποτέ δεν υπήρξε καλάμι καβαλημένο η Μπέμπα Μπλανς, γι’ αυτό ίσως και ποτέ να μην έκανε τεράστια δισκογραφία. Ό,τι δεν της έκαναν οι κακοί συνάνθρωποί της, τής το έκανε ο καρκίνος. Τη χτύπησε το 2009, πρώτα στο έντερο. Της έδωσε την ευκαιρία να ονειρευτεί ξανά για λίγο, να εναποθέσει τις ελπίδες της στην Παναγία. Μέχρι να τη θερίσει από τον περασμένο Νοέμβριο με τις μεταστάσεις του. Δίπλα της ήταν η κόρη της, Μαργαρίτα. Επίσης και οι φίλες και συναδέλφισσές της από τα παλιά, η Ξανθή Περράκη, η Γιώτα Γιάννα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα