Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

Συμφέρει η αεριοκίνηση έναντι της βενζίνης, του ντίζελ και του υγραερίου;


Γιώργος Φιντικάκης
Ενα ΙΧ αυτοκίνητο που «καίει» φυσικό αέριο έχει όφελος γύρω στο 67% απ' ότι αν χρησιμοποιούσε βενζίνη, 59% έναντι του ντίζελ, και 31% έναντι του υγραερίου
Τι κόστος συνεπάγεται η μετατροπή ενός βενζινοκίνητου οχήματος σε φυσικού αερίου ; Επιτυγχάνει εξοικονόμηση ο οδηγός του από τη χρήση φυσικού αερίου αντί για βενζίνης, ντίζελ ή υγραερίου; Υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα πρατήρια για να το προμηθευτεί;
Εύλογα ερωτήματα σαν κι αυτά προκύπτουν μετά και τη χθεσινή εξαγγελία της ΔΕΠΑ ότι προτίθεται να προχωρήσει στη δημιουργία πανελλαδικού δικτύου πρατηρίων για τα ΙΧ με φυσικό αέριο.
Τα νούμερα λοιπόν λένε ότι ένα ΙΧ αυτοκίνητο που «καίει» φυσικό αέριο έχει όφελος γύρω στο 67% απ' ότι αν χρησιμοποιούσε βενζίνη, 59% έναντι του ντίζελ, και 31% έναντι του υγραερίου.
Κι αυτό καθώς στην Ελλάδα της πανάκριβης βενζίνης, η τιμή της κυμαίνεται κατά μέσον όρο στα 1,68 ευρώ το λίτρο.
Για να κάνετε τη σύγκριση με το φυσικό αέριο κίνησης, θα πρέπει να μετατρέψετε την τρέχουσα τιμή του τελευταίου σε λίτρα. Το συγκεκριμένο καύσιμο πωλείται σε κιλά, και ένα κιλό φυσικού αερίου ισούται με 1,77 λίτρα. Σύμφωνα λοιπόν με την ιστοσελίδα της ΔΕΠΑ (http://www.depa.gr/) ένα κιλό φυσικό αέριο κοστίζει σήμερα 0,976 ευρώ (μαζί με το ΦΠΑ). Αρα, μετατρέποντας το σε λίτρα, προκύπτει μια τιμή γύρω στα 0,55 ευρώ.
Μεγάλη επίσης εξοικονόμηση επιτυγχάνεται για επαγγελματικά οχήματα, ταξί και φορτηγά, καθώς η τιμή του ντίζελ κίνησης είναι γύρω στο 1,36 ευρώ το λίτρο. Οσο για το υγραέριο, που έχει αποκτήσει χιλιάδες "fans" τα τελευταία χρόνια, η τρέχουσα τιμή του είναι γύρω στα 80 λεπτά το λίτρο.

Οσο για το κόστος μετατροπής ενός μεσαίου κυβισμού αυτοκινήτου κατά τέτοιο τρόπο ώστε να "φουλάρει" με φυσικό αέριο, εκτιμάται ότι δεν κοστίζει πάνω από 2.000 ευρώ.

Εννοείται ότι τα συνεργεία που κάνουν τη μετατροπή του κινητήρα, δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέγει εκείνος με πιο καύσιμο θα κινηθεί, δηλαδή είτε βενζίνη είτε φυσικό αέριο. Και όλο αυτά με το πάτημα ενός κουμπιού που τοποθετείται στην καμπίνα

Τα παραπάνω στοιχεία έχουν το ενδιαφέρον τους μετά και την εξαγγελία της ΔΕΠΑ ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η εγκατάσταση αντλιών τροφοδοσίας συμπιεσμένου φυσικού αερίου (compressed natural gas ή εν συντομία CNG) στις μεγάλες πόλεις του εθνικού οδικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Βόλου.

Έτσι, το αμέσως επόμενο διάστημα η ΔΕΠΑ προχωρά στη δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο στη Θεσσαλονίκη, (επί της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής), καθώς και σε δύο άλλα πρατήρια στην Αθήνα, ένα στην Κηφισιά και ένα στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Στόχος της είναι τα οκτώ πρατήρια έως τα τέλη του έτους, ενώ για το 2014 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση ακόμα 4-6 πρατηρίων.

Η χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές είναι καινούργια στην Ελλάδα. Το αέριο χρησιμοποιείται μόνο στα λεωφορεία και στα απορριμματοφόρα. Τα τελευταία χρόνια, η ΔΕΠΑ τροφοδοτεί με συμπιεσμένο αέριο περισσότερα από 600 λεωφορεία ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) και 102 απορριμματοφόρα δήμων. Η τροφοδοσία γίνεται μέσω δύο σταθμών ανεφοδιασμού που διαθέτει η εταιρεία στην Αττική, στις περιοχές της Ανθούσας και των Ανω Λιοσίων. Η δυναμικότητα και των δύο σταθμών ανέρχεται στα 5.000 κυβικά μέτρα/ώρα (Nm3/h), κατατάσσοντάς τους ανάμεσα στους μεγαλύτερους στην Ευρώπη.

Από τον Σεπτέμβριο του 2010, ο σταθμός της Ανθούσας λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και ως πρατήριο λιανικής πώλησης για τον ανεφοδιασμό οχημάτων επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης με κινητήρα φυσικού αερίου ή διπλού καυσίμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα