Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2023

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποκαλύπτει πως δεν ζωγράφισε μόνος του τη Madonna della Rosa ο Ραφαήλ


Ένας αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ λύνει το μυστήριο γύρω από ένα πολυσυζητημένο αριστούργημα του Ιταλού Αναγεννησιακού Καλλιτέχνη.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι o πίνακας με τη Μαρία, τον Ιωσήφ, το θείο βρέφος Ιησού, τον Ιωάννη τον Βαπτιστή και ένα τριαντάφυλλο στο τραπέζι από το οποίο το έργο τέχνης πήρε τον τίτλο του, είναι φιλοτεχνημένο από το Ραφαήλ.
Αλλά ανάμεσα στα πρόσωπα του αναγνωρισμένου έργου του 16ου αιώνα, το οποίο σήμερα κρέμεται στο Museo del Prado στη Μαδρίτη υπάρχει ένα που δεν το έχει ζωγραφίσει ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
Τουλάχιστον αυτό ισχυρίζονται βρετανοί επιστήμονες που χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για να σαρώσουν το έργο στο πιο λεπτό επίπεδο.
Ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφικής έγινε από τον Ραφαήλ, ο αλγόριθμος διαπιστώνει ότι το πρόσωπο του Ιωσήφ στην αριστερή γωνία έχει προστεθεί από έναν άλλο ζωγράφο, πιθανότατα από έναν μαθητή του.
Ο αλγόριθμος είναι η δημιουργία του καθηγητή Hassan Ugail, που διευθύνει το Κέντρο Οπτικών Υπολογιστικών και Ευφυών συστημάτων στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ και μπορεί να αναγνωρίσει αυθεντικά έργα του Ραφαήλ με ακρίβεια 98%, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος.
«Χρησιμοποιήσαμε εικόνες των πιστοποιημένων ζωγραφικών έργων του Ραφαήλ για να εκπαιδεύσουμε τον αλγόριθμο να αναγνωρίζει το στυλ του με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια, από τις πινελιές, την παλέτα χρωμάτων, τη σκίαση και κάθε πτυχή του έργου», είπε ο καθηγητής στη daily mail.
«Ο υπολογιστής βλέπει πολύ πιο βαθιά από το ανθρώπινο μάτι, σε μικροσκοπικό επίπεδο», συμπλήρωσε.
Ιστορικά, η Madonna della Rosa θεωρήθηκε από τους πρώτους γνώστες της τέχνης ως αυθεντικός πίνακας του Ραφαήλ, που σημαίνει πως αυτός ζωγράφισε τον πίνακα.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, ιστορικοί της τέχνης όπως ο Johann David Passavant άρχισαν να το αμφισβητούν και να αποδίδουν τη ζωγραφική του πίνακα εν μέρει στον Ραφαήλ και εν μέρει στο εργαστήριό του - δηλαδή στους μαθητές του που εργάστηκαν εκεί.
Οι πιθανοί μαθητές του εργαστηρίου που έβαλαν ένα χέρι στη ζωγραφική του πίνακα θα μπορούσαν να είναι ο Giulio Romano και ο Gianfrancesco Penni.
Η ομάδα των Βρετανών ερευνητών τονίζει ωστόσο, ότι μόνο το πρόσωπο του Ιωσήφ δεν έγινε από τον Ραφαήλ και πως ο αλγόριθμος δεν αμφισβητεί την πατρότητα του έργου. Και ενώ μερικοί πιστεύουν ότι το τριαντάφυλλο και το κατώτερο τμήμα του πίνακα μπορεί να έχουν δημιουργηθεί από έναν άλλο καλλιτέχνη, τα αποτελέσματα από την ανάλυση με τεχνητή νοημοσύνη υποδηλώνουν ότι αυτό δεν ισχύει.
Αν και είναι σε θέση να ταυτοποιηθεί με ακρίβεια ένας ζωγραφικός πίνακας του Ραφαήλ, οι ερευνητές λένε ότι το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που ανέπτυξαν δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως το μοναδικό εργαλείο ελέγχου ταυτότητας.
«Τα αποτελέσματα της τρέχουσας μελέτης δεν είναι επαρκή για μια απόφαση που αφορά τον έλεγχο ταυτότητας, αλλά είναι ένα βήμα προς τη βελτίωση των συνολικών πρωτοκόλλων ελέγχου ταυτότητας», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης David G Stork στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Τα ευρήματα έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Heritage Science.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα