Διαστάσεις μιας τεράστιας κοροϊδίας με θύματα τους πολίτες της Πελοποννήσου, που πληρώνουν όλο και περισσότερα χρήματα μέσω των δημοτικών τελών για τα σκουπίδια, παίρνει η υπόθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων μέσω της Σύμπραξης του Δημόσιου με τον Ιδιωτικό Τομέα, καθώς για τρίτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έβγαλε κόκκινες κάρτες στην Περιφέρεια Πελοποννήσου για το έργο. Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί ότι είναι η τελευταία φορά που ζητάει διευκρινίσεις, ξεκαθαρίζοντας ότι αν ούτε αυτή τη φορά είναι ικανοποιητικές τότε το έργο θα απορριφθεί: “Σε περίπτωση που οι ελληνικές αρχές δεν απαντήσουν εντός της ζητούμενης προθεσμίας (σ.σ. δύο μήνες από τις 6 Σεπτεμβρίου) ή τα σχόλια δεν ανταποκρίνονται με ικανοποιητικό τρόπο στις παρατηρήσεις των υπηρεσιών της Επιτροπής, η Επιτροπή μπορεί να εκδώσει απόφαση με την οποία απορρίπτει το παραπάνω μεγάλο έργο”.
Οι νέες κόκκινες κάρτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρονται κυρίως στην ανεπάρκεια του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων να διαχειριστεί το έργο, να κάνει διαλογή των απορριμμάτων για να μη στέλνονται σύμμεικτα στις μονάδες του παραχωρησιούχου, να εισπράττει από τους Δήμους για να αποδίδει τις πληρωμές στον παραχωρησιούχο, να βρίσκεται σε υγιή οικονομική κατάσταση.
Τη νέα ειδοποίηση με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκάλυψε το Σάββατο η εφημερίδα “Πρωινός Μοριάς”, που δημοσίευσε ολόκληρο το κείμενο.
Στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σημειώνεται ότι οι απαντήσεις που έδωσε η Περιφέρεια Πελοποννήσου στις προηγούμενες παρατηρήσεις δεν είναι επαρκείς: “...οι πληροφορίες που παρέχονται από το κράτος μέλος δεν προσφέρουν επαρκή στοιχεία για να προχωρήσουμε στη θετική απόφαση για αυτό το έργο σε αυτό το στάδιο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αμφισβητεί τη “δυνατότητα του ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου να ορίζει και να εισπράττει τις αμοιβές ανάληψης από τους δικαιούχους δήμους, τη δυνατότητα να πραγματοποιούν πληρωμές στην Περιφέρεια και επιβλέπουν με ασφάλεια την αποτελεσματική λειτουργία των συστημάτων επεξεργασίας και συλλογής απορριμμάτων. Ως συνέπεια αυτής της έλλειψης ιδιότητας, ο ΦΟΔΣΑ, δηλαδή ο μακροπρόθεσμος δικαιούχος του έργου, δεν έχει ακόμη αναλάβει τις συμβατικές υποχρεώσεις έναντι του φορέα εκμετάλλευσης”.
Επισημαίνει ότι ο ΦΟΔΣΑ δεν μπόρεσε να εισπράξει από τους Δήμους το σύνολο των οφειλών τους για τη διαχείριση των απορριμμάτων στο πλαίσιο της ΣΔΙΤ: “Οι πληρωμές των δήμων ήταν το 57% και το 66% των συνολικών τιμολογίων το 2022 και 2023 αντίστοιχα. Για το έτος 2022, υπάρχει καθυστέρηση δύο ετών για την πλήρη συλλογή του αντίστοιχου ετήσιου τιμολογίου”.
Για τα οικονομικά του ΦΟΣΔΑ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει: “Ο Ισολογισμός που παρουσιάστηκε για τα έτη 2022-2024 αποκαλύπτει ότι ενώ τα διαθέσιμα μετρητά έχουν αυξηθεί από 1,9 εκατ. ευρώ το 2022 σε 4,5 εκατ. ευρώ το 2023, οι τρέχουσες απαιτήσεις (φόροι και λοιπά τέλη) αυξήθηκαν επίσης από 3,2 εκατ. ευρώ σε 5,9 εκατ. ευρώ. Ομοίως, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν από 3,2 εκατ. ευρώ το 2022 σε 8,9 ευρώ εκατομμύρια το 2023. Η θέση ρευστότητας του ΦΟΔΣΑ έχει επιδεινωθεί, ο λόγος των μετρητών προς τις τρέχοντες απαιτήσεις μειώθηκαν από 58% το 2022 σε 50% το 2023”.
Σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη χωριστή διαλογή και διαχείριση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι “η επένδυση στην επεξεργασία μικτών απορριμμάτων πρέπει να περιορίζεται στο 50% των συνολικών αποβλήτων που παράγονται σε μια περιοχή. Στην Πελοπόννησο, όπου τα απόβλητα η παραγωγή είναι 280.000 τόνοι/έτος, η ικανότητα επεξεργασίας μικτών αποβλήτων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 140.000 τόνους/έτος.
Οι εγκαταστάσεις που περιλαμβάνονται στο μεγάλο έργο έχουν συνολική δυναμικότητα 200.000 t/έτος και έχουν σχεδιαστεί για την επεξεργασία τόσο μικτών αποβλήτων όσο και χωριστά συλλεγόμενων βιοαποβλήτων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα επιχειρησιακά στοιχεία που έχουν ληφθεί από τον φορέα εκμετάλλευσης μέχρι στιγμής, οι εγκαταστάσεις δεν λαμβάνουν επί του παρόντος χωριστά συλλεγόμενα βιολογικά απόβλητα και επεξεργάζονται αποκλειστικά μικτά απόβλητα λόγω της έλλειψης καθιερωμένου συστήματος χωριστής συλλογής στην Περιφέρεια. Από αυτή την άποψη, εμείς υπογραμμίζουμε ότι οι προβλέψεις για τα βιολογικά απόβλητα και τα ανακυκλώσιμα υλικά που συλλέγονται χωριστά στην αίτηση δεν είναι ρεαλιστικές και δεν βασίζονται σε απτά μέτρα. Ως αποτέλεσμα, το 2023, οι εγκαταστάσεις επεξεργάστηκαν 180.000 τόνους μικτών απορριμμάτων και 0 τόνους χωριστά συλλεγόμενα βιοαπόβλητα”.
Ακόμη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτρέπει την Περιφέρεια και τον ΦΟΣΔΑ για την εφαρμογή από τους Δήμους τιμολόγηση που να καθορίζεται από τον όγκο και την κατηγορία των απορριμμάτων και όχι ένα οριζόντιο τιμολόγιο: “Κατανοούμε ότι τα τιμολόγια που εφαρμόζουν οι δήμοι σε νοικοκυριά και εμπορικές επιχειρήσεις βασίζονται επί του παρόντος σε τετραγωνικά μέτρα, κάτι που θεωρείται ξεπερασμένη παράμετρος που δεν ευθυγραμμίζεται με την αρχή «Pluters Pay Principle». Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Νόμος 4555/2018 (άρθρο 185) επιτρέπει την καθιέρωση καθορισμού τιμολογίων με βάση περισσότερο επαρκείς και συγκεκριμένους παράγοντες, παρακαλούμε, μαζί με την αίτηση δώστε 1) διευκρίνιση ως προς το πότε θα υπάρχει μια πιο κατάλληλη και πιο εμπεριστατωμένη ρύθμιση τιμολογίων, και 2) χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του Pay As You Throw (PAYT)”.
Ακόμη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στους σταθμούς μεταφόρτωσης, που έχουν καθυστερήσει χρόνια: “Σημειώνουμε με ανησυχία ότι δεν υπάρχει σαφής ενσωμάτωση του ορθολογικού να συσταθεί δίκτυο 15 σταθμών μεταφοράς και πώς σχετίζονται με το έργο. Κατά την άποψη των υπηρεσιών της Επιτροπής, αυτοί οι σταθμοί μεταφοράς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του σημαντικού έργου και, κατά συνέπεια, θα πρέπει να εξηγηθεί η συγκεκριμένη λειτουργία τους”. Στ.Μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα