Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024

Ερευνα για τα ελληνικά πανεπιστήμια: Πώς προετοιμάζουν τα στελέχη για την αγορά εργασίας

Το 98% των συμμετεχόντων σε έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου πιστεύουν ότι η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας, αν και η συντριπτική πλειονότητα (95%) αναγνωρίζει ότι είναι ένα μέσο για τη βελτίωση δεξιοτήτων των νέων στελεχών.
Δεδομένης της υψηλής απορρόφησης των Ελλήνων αποφοίτων Λυκείου σε πανεπιστήμια, πρόκειται ενδεχομένως για ένα από τα πιο προβληματικά στοιχεία της εν λόγω έρευνας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρουσίαση του Ανδρέα Σιώκου, Senior Product Manager, Nova στην εκδήλωση, τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν τα ακόλουθα:
  • Οι δεξιότητες οι οποίες φαίνεται ότι υστερούν στην αγορά εργασίας είναι η στρατηγική σκέψη και η επικοινωνία
  • Το 95% θεωρούν ότι η εκπαίδευση είναι ένα μέσο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των νέων στελεχών, ωστόσο το 98% θεωρεί ότι η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας
  • Οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει ένας επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού από τα πανεπιστήμια
  • Άνθρωποι της αγοράς είναι σημαντικό να επικοινωνούν με τα πανεπιστήμια και να προετοιμάζουν τους νέους εργαζόμενους, ώστε να είναι πιο έτοιμοι για την αγορά εργασίας
  • Τα ανώτατα στελέχη έχουν έλλειψη γνώσεων στο κομμάτι της καινοτομίας-ανάπτυξης-νέας τεχνολογίας
  • Σχετικά με τα soft skills οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι υπάρχει έλλειψη στην αγορά εργασίας στελεχών με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αλλά και στελεχών που μπορούν εύκολα να συνεργαστούν σε ομάδες
  • Η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, όσο και οι καλύτερες απολαβές είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά που εξετάζουν οι νέοι εργαζόμενοι για να εισέλθουν σε μία επιχείρηση
  • Τα επόμενα 5 χρόνια οι επιχειρήσεις υπολογίζουν πως θα χρειαστούν στελέχη με τεχνικές γνώσεις κυρίως στο AI, cyber security και data analytics, ενώ ως soft skills δίνουν έμφαση στη δεξιότητα της καλής επικοινωνίας

Βασικά χαρακτηριστικά της παρούσας κατάστασης στον τομέα της απασχόλησης στη χώρα μας αναφέρθηκαν από τον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Κωνσταντίνο Καραγκούνη ως κάτωθι:
  • Η ανεργία παγιώνεται στο 9,3%
  • Οι κενές θέσεις εργασίας στο 2ο τρίμηνο 2024 στο σύνολο της οικονομίας ανήλθαν σε 53.814 αυξημένες κατά 54,4% από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023
  • Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 2η υψηλότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε όρους πλεονάσματος δεξιοτήτων και στην 4η υψηλότερη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ ηγείται αυτών ως προς την αναντιστοιχία της θέσης εργασίας με το αντικείμενο σπουδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ
  • Υπάρχει ανάγκη αλλαγής κουλτούρας
  • Ο αριθμός των re-drainers παραμένει μικρός
  • Η ΔΥΠΑ συνεχίζει τη δράση της πιστοποιώντας ανέργους και εργαζομένους για ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες
  • Το Υπουργείο Εργασίας έχει δημιουργήσει τον Μηχανισμό Διάγνωσης Αναγκών Αγοράς Εργασίας – mdaae.gr, ένα εργαλείο, το οποίο καταγράφει, αναλύει και οπτικοποιεί τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς εργασίας σε επαγγέλματα και δεξιότητες. Αποτυπώνει τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των εργαζομένων και ανέργων σε προγράμματα κατάρτισης. Προβλέπει τις ανάγκες που θα προκύψουν στο άμεσο μέλλον και μεσοπρόθεσμα και παρακολουθεί τις μεταβολές στο περιεχόμενο των επαγγελμάτων και των τεχνολογικών εξελίξεων που επιδρούν στην απασχόληση. Αυτή η ανάλυση φτάνει και σε επίπεδο δήμου.

Η Υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη ανάφερε τα εξής:
  • Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να συνομιλεί και να συνεργάζεται με την αγορά εργασίας
  • Υπάρχουν δύο είδη αναντιστοιχίας δεξιοτήτων, η οριζόντια αναντιστοιχία που αφορά στο είδος των σπουδών που δεν ταιριάζει με την αγορά εργασίας και η κάθετη αναντιστοιχία όπου αναφέρεται στο επίπεδο των σπουδών, όπως είναι οι υπερεκπαιδευμένοι για χαμηλότερης ποιότητας εργασίες
  • Το Υπουργείο διεξάγει πρακτικές ενίσχυσης της ποιότητας της κατάρτισης, με την αναμόρφωση του συνόλου των οδηγών σπουδών σε όλες τις ειδικότητες από τις σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης πρώην ΙΕΚ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει σύστημα διαρκούς αξιολόγησης στους οδηγούς κατάρτισης. Επίσης, ξεκινάει πρόγραμμα εκπαίδευσης των εκπαιδευτών στα πρώην ΙΕΚ
  • Θα πρέπει να υπάρχει ένας ενιαίος χώρος δια βίου μάθησης. Το πανεπιστήμιο θα πρέπει με την έρευνα και την επιστημονική σκέψη που διαθέτει να τροφοδοτεί την επαγγελματική κατάρτιση με νέες μεθόδους και πρακτικές, συζητήσεις για τα κέντρα αριστείας, ενώ ταυτόχρονα να διαχέεται η μεθοδολογία και η γνώση στην τοπική κοινωνία
  • Το Υπουργείο έχει δώσει έμφαση μεταξύ άλλων και στη διαπερατότητα. Συνεπώς μπορούν πλέον οι απόφοιτοι, να εισέλθουν σε σχολές με κατατακτήριες εξετάσεις ανεξάρτητα με το πρώτο αντικείμενο σπουδών που είχαν επιλέξει
Στη συζήτηση συμμετείχαν η Υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη, ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Νικόλαος Παπαϊωάννου και ο Γενικός Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νικόλαος Μηλαπίδης, η Γενική Διευθύντρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης της ΔΥΠΑ, Νάσια Θεοδωρίδου, Πρυτάνεις και μέλη του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα