Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Ενδιαφέρον από το ΥΠΠΟΑ για τα βενετσιάνικα σιντριβάνια των Φιλιατρών

Σε διενέργεια αυτοψίας στα δύο βενετσιάνικα σιντριβάνια στα Φιλιατρά για τη συλλογή στοιχείων προς εκπόνηση τεχνικής έκθεσης, προχώρησαν προχθές στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Συγκεκριμένα, στα Φιλιατρά βρέθηκαν η Κωνσταντίνα Στεφάνου και η Ιωάννα Παπαϊωάννου, που υπηρετούν στη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠ.ΠΟ.Α. - Τμήμα Μελετών Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων, οι οποίες είναι συντηρήτριες Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, η πρώτη με ειδικότητα στη συντήρηση μετάλλων και η δεύτερη στη συντήρηση πέτρας και μαρμάρου. Μαζί με τα στελέχη του ΥΠΠΟΑ ήταν ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, ο αντιδήμαρχος Τεχνικής Υπηρεσίας, Γιάννης Κατσούλας, τοπικοί σύμβουλοι και συνεργάτες του δημάρχου και στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Τα δύο σιντριβάνια αποτελούν εμβληματικά τοπόσημα των Φιλιατρών, για την αρχιτεκτονική τους, και λαμπρά δείγματα της ακμής του πολιτισμού και της οικονομικής ανάπτυξης της πόλης κατά τα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα!
Το ένα βρίσκεται στην κεντρική πλατεία Φιλιατρών, την πλατεία Καποδιστρίου, και το δεύτερο στην πλατεία του Αγίου Ανδρέα Φιλιατρών.
Πριν από ένα χρόνο, ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, απέστειλε επιστολή στο υπουργείο Πολιτισμού για την αναγκαιότητα συντήρησης των σιντριβανιών.
Στην επιστολή ανέφερε: «Στην κεντρική πλατεία Φιλιατρών βρίσκεται βενετσιάνικο

σιντριβάνι, το οποίο χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα. Παραγγέλθηκε στα 1871 στη Φλωρεντία και από τότε κοσμεί την πόλη, μαρτυρώντας την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής από το εξαγωγικό εμπόριο της σταφίδας. Από την ακόλουθη περιγραφή της αρχιτέκτονος – μηχανικού Βεατρίκης Γάττου γίνεται αντιληπτό πως πρόκειται για ένα έργο τέχνης. “Η βάση του αποτελείται από τη μεγάλη, στρογγυλής κάτοψης, μαρμάρινη λεκάνη στη στάθμη της πλατείας. Η ροή του νερού, ξεκινώντας από το ψηλότερο σημείο πάνω από το κεφάλι της φιγούρας, πέφτει σε μικρή, σιδερένια λεκάνη στα πόδια της, ύστερα σε μεγαλύτερη λεκάνη και, τέλος, καταλήγει στη μεγάλη μαρμάρινη. Πρόσθετα, βγαίνει νερό και από διάφορα σημεία στη βάση. Στο σημείο αυτό τέσσερις μορφές μικρών γυμνών παιδιών ("PUTTI"), που ως μορφές συμβολίζουν την αφθονία, τον πλούτο, την ευτυχία, κάθονται συμμετρικά γύρω από τον κεντρικό κορμό του σιντριβανιού, λίγο πάνω από την επιφάνεια του νερού. Οι φιγούρες αυτές, οι οποίες είναι διαφορετικές μεταξύ τους, καβαλάνε διάφορα ζώα και κρατούν διάφορα αντικείμενα, που συμβολίζουν τα τέσσερα στοιχεία της φύσης: φωτιά, γη, νερό και αέρας. Οι βάσεις των "Putti" συνδέονται με την οκτάγωνη υψηλόκορμη βάση του σιντριβανιού με σπείρες ("voluten"). Μεταξύ των φιγούρων, ανάγλυφα κεφάλια τεράτων "φτύνουν" νερό. Όλο το σκηνικό στεγάζεται από μεγάλη, χυτοσίδερη λεκάνη, στην άκρη της οποίας επαναλαμβάνονται ανάγλυφα κεφάλια ως στόμια υπερχείλισης. Στη μικρότερη λεκάνη, στην οποία στέκεται η ανθρώπινη μορφή, τα στόμια υπερχείλισης είναι σε μορφή άνθους.
Όμοια στόμια στολίζουν και το καλάθι που κρατάει η κεντρική φιγούρα με τα δύο χέρια πάνω από το κεφάλι της”.
Ένα ίδιας τεχνοτροπίας και εποχής σιντριβάνι, επίσης κατασκευασμένο από Φλωρεντιανούς τεχνίτες, βρίσκεται στην πλατεία του Αγίου Ανδρέα στα Φιλιατρά. Είναι απαραίτητη η συντήρηση των σιντριβανιών αυτών, λόγω της παλαιότητάς τους και της επελθούσης φθοράς του χρόνου, με προτεραιότητα αυτό της κεντρικής πλατείας, από εξειδικευμένο προσωπικό της Υπηρεσίας σας. Το υπουργείο Πολιτισμού είχε εκτελέσει εργασίες συντήρησης στις αρχές της προηγούμενης 10ετίας στο σιντριβάνι της κεντρικής πλατείας. Ο Δήμος προτίθεται να αναλάβει τις δαπάνες φιλοξενίας των συντηρητών, καθώς και τη δαπάνη της προμήθειας των υλικών συντήρησης. Η συντήρηση των μνημείων αυτών δεν είναι θέμα αισθητικής, αλλά σεβασμού στον πολιτισμό και την ιστορία μας…».
Μετά την προχθεσινή αυτοψία, τα δύο στελέχη του ΥΠΠΟΑ θα συντάξουν μελέτη – τεχνική έκθεση για τις εργασίες που χρειάζονται για τη συντήρηση των σιντριβανιών, τις ειδικότητες του προσωπικού που απαιτείται να εργαστεί, τα ειδικά υλικά που απαιτούνται και το χρόνο αποκατάστασης.
Ακολούθως, το ΥΠΠΟΑ θα κρίνει εάν έχει τη δυνατότητα να προβεί με δικούς του υπαλλήλους στην αποκατάσταση των μνημείων ή εάν θα υποβάλει στο Δήμο Τριφυλίας ειδική μελέτη, την υλοποίηση της οποίας θα πρέπει να χρηματοδοτήσει ο Δήμος με την επίβλεψη του ΥΠΠΟΑ.  Του Ηλία Γιαννόπουλου tharrosnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα