Χρεώσεις στον τηλεφωνικό τους λογαριασμό διαπιστώνουν χρήστες, μετά από μηνύματα που έρχονται στα κινητά τους από πενταψήφια νούμερα.
Τα αυξημένα κρούσματα επιβεβαιώνει παρέχοντας διευκρινίσεις σχετικά με το κόλπο των επιτηδείων που εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια, παρέχει στο Sputnik, η Αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη.
«Μεγάλο ποσοστό των καταγγελιών και των περιπτώσεων που έχουμε αντιμετωπίσει έχουν να κάνουν με τα πενταψήφια όσο αφορά τον εμπορικό κλάδο των ηλεκτρονικών επικοινωνιών» επισημαίνει. Πρόκειται για τον κλάδο με το μεγαλύτερο αριθμό υποβληθεισών αναφορών ενώπιον της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» για το 2018, σε ποσοστό 40,3%».
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΕΣΕΙΣ ΘΥΜΑ;
«Υπάρχουν τα λεγόμενα banner, τα παράθυρα που ξεπετιούνται χωρίς να τα έχεις
αναζητήσει εσύ κατά την πλοήγηση σου στο διαδίκτυο, ειδικότερα στο facebook ή το Instagram. Μπορεί κατά λάθος να πατήσεις κάτι σαν ΟΚ ενώ έχεις προσπαθήσει απεγνωσμένα να το κλείσεις, ή μπορεί να έχει μια παραπλανητική επιλογή που να μην είναι ΟΚ, αλλά στην πραγματικότητα να σε οδηγήσει να αποδεχθείς την υπηρεσία».
Και προσθέτει:
«Θα πρέπει πάντως να υπογραμμισθεί ότι, ανεξαρτήτως της μεθόδευσης που ακολουθήθηκε στις συγκεκριμένες υποθέσεις, ο μέσος καταναλωτής ηλεκτρονικών/ψηφιακών υπηρεσιών περιέρχεται συχνά σε εξαιρετικά δυσχερή και μειονεκτική θέση, λόγω των τεχνικών μέσων απόδειξης που μπορεί να διαθέτει.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ
Η Αθηνά Κοντογιάννη παρέχει συμβουλές για το τι πρέπει να κάνει ο καταναλωτής σε αυτήν την περίπτωση:
Η πρώτη σου κίνηση πρέπει να είναι η επικοινωνία με τον πάροχο του δικτύου και η αίτηση για φραγή του πενταψήφιου αριθμού και γενικότερα των πενταψήφιων.
Αν έχεις χρεωθεί και δεν έχεις συναινέσει, πρέπει να απαντήσεις και να δείξεις με ένα γραπτό μήνυμα που αναφέρει τη λέξη «stop»(προς το πενταψήφιο νούμερο) ότι δεν επιθυμείς τη συνέχιση της υπηρεσίας που σου παρέχεται.
Στη συνέχεια, παρακολουθείς το λογαριασμό του τηλεφώνου σου και αν έχεις χρεωθεί με κάποιο ποσό στο οποίο δεν έχεις συναινέσει, επικοινωνείς με το Συνήγορο του Καταναλωτή που μεσολαβεί για την αποχρέωσή σου.
Αν δεν αντιδράσουμε και στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας και στην εταιρεία που στέλνει τα μηνύματα, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο οι χρεώσεις να συνεχιστούν. Και έτσι επτά μήνες αργότερα ενδέχεται να εντοπίσουμε μερικές δεκάδες ευρώ στο λογαριασμό μας.
Όπως αναφέρει, η ανεξάρτητη αρχή εντόπισε περιπτώσεις, με θύματα ευάλωτους καταναλωτές με υπερήλικες, αλλά και άτομα με ψυχικές διαταραχές.
«Οι υποθέσεις που διερευνήθηκαν από τον Συνήγορο του Καταναλωτή είχαν ως βασικό δέλεαρ για τον καταναλωτή τη χωρίς οικονομική του επιβάρυνση συμμετοχή σε διαγωνισμό ή έρευνα ικανοποίησης καταναλωτή με έπαθλο δωροεπιταγή αξίας 500 ευρώ από γνωστές αλυσίδες supermarket. Κοινή συνισταμένη ήταν η εμφάνιση των δωρεάν αυτών διαγωνισμών ως χορηγούμενων διαφημίσεων ή «προτεινόμενων δημοσιεύσεων» κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο και, πιο συχνά, στο facebook είτε, σε περιπτώσεις πιο επιθετικών πρακτικών, ως αναδυόμενα παράθυρα(banners), τα οποία δύσκολα κλείνουν ή είναι εύκολο, με ακούσια κίνηση, να οδηγήσουν έναν άπειρο καταναλωτή σε αποδοχή πρότασης για κατάρτιση σύμβαση. Συχνά συνοδεύονταν και από φράσεις όπως «ο όμιλος Χ γιορτάζει τα 500 καταστήματα και μοιράζει δωροεπιταγές σε αγαπημένους πελάτες». Στη συνέχεια, όσοι χρήστες ολοκλήρωναν τις απαντήσεις, έβλεπαν να αναγράφεται στην οθόνη «έλεγχος απαντήσεων» και φαίνονταν να συνδέονται με συγκεκριμένο supermarket, ενώ στην πραγματικότητα συνδέονταν με διάφορες ιστοσελίδες ΥΠΠ και εξελισσόταν μια διαδικασία εγγραφής τους ως συνδρομητών».
Η δημοσιοποίηση του θέματος, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5 ν. 3297/2004, και της Σύστασης που απηύθυνε η Αρχή προς τις εμπλεκόμενες εταιρείες απέδωσε τελικά καρπούς: Οι περισσότερες από τις εμπλεκόμενες εταιρείες που παρέχουν Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης δήλωσαν στην Αρχή ότι αποσύρουν τόσο τις επίμαχες προωθητικές ενέργειες και παύουν, γενικότερα, τις σχετικές αθέμιτες πρακτικές, τις οποίες, σε κάποιες περιπτώσεις, απέδωσαν σε συστημικό σφάλμα σε κάποιες άλλες στην απειρία του χρήστη καταναλωτή, χωρίς αναγνώριση δικής τους υπαιτιότητας. Παράλληλα, προχώρησαν σε μαζική επιστροφή των ποσών που είχαν εισπράξει μέσω των λογαριασμών των τηλεπικοινωνιακών παρόχων από τους θιγόμενους καταναλωτές, μέσω των διαμεσολαβητικών διαδικασιών του Συνηγόρου του Καταναλωτή», καταλήγει η Αθηνά Κοντογιάννη.
Τι αναφέρει πολίτης που έπεσε θύμα
Πριν 5 ημέρες και ενώ χαλάρωνα βλέποντας σειρές, έλαβα ένα SMS σε έναν από τους αριθμούς μου, με ένα PIN, και ένα δευτερόλεπτο μετά ένα SMS καλωσορίσματος στο GAMEBAR. Στο μήνυμα αναφέρεται πως χρεώθηκα €6.24, κάτι που με παραξένεψε, καθώς δεν είχα ιδέα τι είναι το GAMEBAR. Πράγματι, το κινητό μου είχε χρεωθεί το παραπάνω ποσό, για μια υπηρεσία που δεν είχα ζητήσει και σίγουρα δεν είχα ενεργοποιήσει.
Κάλεσα λοιπόν αμέσως την Vodafone, στην οποία και ανήκει το κινητό που χρεώθηκε. Η εταιρία μου είπε πως η χρέωση είναι από 5ψήφιο SMS, από μια υπηρεσία που ενεργοποίησα. Σύμφωνα με την Vodafone λοιπόν, έλαβα το PIN στο πρώτο, μήνυμα και μετά το έβαλα στην αντίστοιχη ιστοσελίδα, κάνοντας έτσι εγγραφή στην συνδρομητική υπηρεσία GAMEBAR. Φυσικά εγώ κάτι τέτοιοι δεν έκανα, καθώς ούτε PIN ζήτησα, ούτε το έβαλα σε κάποια σελίδα που να το ζητούσε. Ζήτησα αμέσως φραγή στους χρεώσιμους 5ψήφιους από την Vodafone και αποφάσισα να ψάξω λίγο παραπάνω το θέμα.
Στα μηνύματα που έλαβα, φαίνεται πως η εταιρία που κάνει την αποστολή είναι η DIMOCO. Η εν λόγω εταιρία έχει γραφεία σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Η εταιρία παρέχει την πλατφόρμα αποστολής μηνυμάτων, συνάπτοντας σύμβαση με τους παρόχους στην κάθε χώρα. Οι αριθμοί που χρησιμοποιεί είναι 5ψήφιοι, με διαφορετικές χρεώσεις, ανάλογα με την υπηρεσία. Μάλιστα τις υπηρεσίες της, φαίνεται να χρησιμοποιούν εταιρίες όμως η Amazon, το Badoo και η Gameloft, τουλάχιστον σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρίας.
Όλα καλά μέχρι εδώ, με την διαφορά όμως πως εγώ ουδέποτε ενεργοποίησα κάποια υπηρεσία, καθώς ούτε PIN ζήτησα, ούτε το έβαλα σε κάποια σελίδα, όταν αυτό έφτασε στο κινητό μου. Έτσι εγείρονται δύο βασικά ερωτήματα. Ποιος έκανε την ενεργοποίηση και κυρίως, από που πήρε το νούμερό μου, ειδικά μετά την επιβολή του GDPR.
Την επομένη το πρωί, κατάφερα να επικοινωνήσω με την DIMOCO, που σύμφωνα με αυτούς, η ενεργοποίηση έγινε στις 4 Ιουλίου. Βέβαια το μήνυμα με το PIN που θεωρητικά έβαλα σε κάποια ιστοσελίδα, ήρθε στις 5 Ιουλίου. Όλα αυτά ζωγραφίζουν την εικόνα μιας καλοστημένης απάτης. H DIMOCO ισχυρίζεται πως υπεύθυνοι σε τέτοια περιστατικά είναι πελάτες της που αγοράζουν τις υπηρεσίες της, όμως η ενεργοποίηση τέτοιων υπηρεσιών γίνεται μέσω της πλατφόρμας της, οπότε αν ο χρήστης δεν έχει κάνει ενεργοποίηση, ποιος είναι υπεύθυνος για της χρεώσεις, εκτός από την DIMOCO. Αυτό που με έκανε να ανησυχήσω περισσότερο, είναι πως η DIMOCO Greece είναι μια Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, με κεφάλαιο €10.000.
Αυτό όμως που με τρομάζει ακόμα περισσότερο, είναι πως η σύμφωνα με την DIMOCO, υπάρχει σύμβαση με τους ελληνικούς παρόχους, κάτι που σημαίνει πως και οι πάροχοι στην Ελλάδα γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει. Τις τελευταίες ημέρες μόνο η Cosmote έβαλε την επιλογή φραγής 5ψήφιων αριθμών μέσω του My COSMOTE App, ενώ οι υπόλοιποι απαιτούν κλήση στην εταιρία, για μια επιλογή που κανείς δεν έχει ενημερώσει πως υπάρχει.
Εμείς επικοινωνήσαμε με την εταιρία και αυτό που μας δήλωσε είναι πως λειτουργεί ως πάροχος της διασύνδεσης με τους παρόχους και δεν είναι αυτή που κάνει τις χρεώσεις, αλλά οι πελάτες που χρησιμοποιούν την υπηρεσία της. Βέβαια όταν ρωτήσαμε γιατί δεν καταγγέλλουν τους πελάτες που έχουν παραβατικές συμπεριφορές και έχουν παραπάνω από μία καταγγελία, δεν λάβαμε καμία απάντηση (που είναι και λογικό). Όταν ρωτήσαμε τι κάνουν οι πάροχοι από την μεριά τους, μας είπαν πως δεν ενδιαφέρονται καθόλου και πως εισπράττουν λίγο λιγότερο από το μισό της χρέωσης.
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ;
Τρόποι αντιμετώπισης
Καλούμε τον πάροχο μας και του ζητάμε να μας δημιουργήσει φραγή σε όλα τα πενταψήφια νούμερα ώστε να μην μπορούμε να δεχτούμε κάποιο μήνυμα από τον οποιονδήποτε πενταψήφιο αριθμό.
Επισκεπτόμαστε την εφαρμογή της ΕΕΤΤ Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης όπου κάνουμε αναζήτηση με τον πενταψήφιο που μας έστειλε το κάθε μήνυμα και βρίσκουμε τα στοιχεία του παρόχου.
Καλούμε τον πάροχο του πενταψήφιου αριθμού και απαιτούμε ευγενικά εξηγήσεις σχετικά με το πως βρέθηκε ο τηλεφωνικός μας αριθμός στην λίστα του παρόχου του πενταψήφιου και ενημερώνουμε ότι θα αποστείλουμε καταγγελίες σε όλες τις αρμόδιες αρχές.
Αρμόδιες Αρχές
ΕΕΤΤ Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
ΓΓΚ Γενική Γραμματεία Καταναλωτή(έχουμε το δικαίωμα για ανώνυμη ή και επώνυμη καταγγελία)
ΣΤΚ Συνήγορος Του Καταναλωτή(έχει ευθύνη διότι υπάρχει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις και καταναλωτικό ζήτημα)
ΑΠΔΠΧ Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Είναι η αρμόδια αρχή για την καταγγελία μας λόγω της παραβίασης προσωπικού απορρήτου και προσωπικών δεδομένων από την πάροχο εταιρεία του πενταψήφιου αριθμού.
ΕΑΠ Εισαγγελία Αρείου Πάγου.Στέλνουμε καταγγελία και στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου για διερεύνηση τυχών νομικών ή ποινικών ευθυνών.
Όλα δείχνουν πως πρόκειται για μια καλοστημένη κομπίνα που όλοι φαίνεται να είναι καλυμμένοι αρκετά καλά. Οι πάροχοι απλά δίνουν την γραμμή, οι DIMOCO και οι λοιποί ενδιάμεσοι προσφέρουν την υπηρεσία και τέλος οι πελάτες της DIMOCO, της TeleBox και των άλλων κάνουν μόνοι τους τις ενεργοποιήσεις των υπηρεσιών και μέχρι να βρει ο νόμος τι συμβαίνει, έχουν εξαφανιστεί και έχουν κλείσει την εταιρία, εισπράττοντας υπέρογκα ποσά φεύγοντας. Έτσι όλη η αλυσίδα εισπράττει από αυτό και όλοι σφυρίζουν αδιάφορα!
Φυσικά θα έπρεπε η πολιτεία να έχει βρει ποιες εταιρίες παρανομούν και να τις έχει επιβάλει σκληρές ποινές. Οι πάροχοι θα έπρεπε να έχουν κόψει την συνεργασία με τις εταιρίες διαμεσολάβησης που κρατάνε πελάτες με παραβατική δράση και φυσικά οι εταιρίες που προσφέρουν την διεπαφή, θα έπρεπε να μην επιτρέπουν στους πελάτες να κάνουν αυθαίρετες ενεργοποιήσεις υπηρεσιών σε αριθμούς, αλλά να αναλαμβάνουν οι ίδιες την διαδικασία.
Μέχρι στιγμής έχουν γίνει χιλιάδες καταγγελίες στην ΕΕΤΤ και στην προστασία καταναλωτή και ήδη από τον περασμένο μήνα, μαθαίνουμε πως οι αρχές το ψάχνουν και ετοιμάζονται να επιβάλλουν τεράστια πρόστιμα, αλλά τίποτα τελικό και επίσημο μέχρι στιγμής. Θέλουμε να ελπίζουμε πως μετά από τις χιλιάδες καταγγελίες, το κράτος δεν θα μπορεί να το αγνοήσει για πολύ ακόμα.
[Ενημέρωση] Και η Wind δημοσίευσε δελτίο Τύπου για την φραγή σε 5ψήφια με χρέωση. Θα το βρείτε ΕΔΩ. techmaniacs.gr messinialive
Νέα Αριστερά: «Έχει κλείσει και κάθε σενάριο επιστροφής στον ΣΥΡΙΖΑ» -
Ξεκινά το ιδρυτικό της συνέδριο
-
Την θέση της στο πολιτικό σκηνικό και την κοινωνία αναζητά η Νέα Αριστερά,
το ιδρυτικό συνέδριο της οποίας ξεκινά αύριο στο ΣΕΦ. Τα κορυφαία στελέχη
της πα...
Πριν από 29 δευτερόλεπτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα