Την ώρα που η κυβέρνηση αναμένει την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τους ξένους οίκους αξιολόγησης, το δημόσιο χρέος εξακολουθεί να καλπάζει με ταχύτητα, γεγονός που προβληματίζει τους αναλυτές.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η Fitch, στην έκθεση που εξέδωσε στις 9 Ιουνίου, όταν πάγωσε την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το υψηλό χρέος αποτελεί ένα λόγο που διατηρείται η Ελλάδα εκτός της επενδυτικής βαθμίδας.
Συγκεκριμένα αναφέρει: «Με βάση το κεντρικό σενάριο της Fitch για βελτίωση της δημοσιονομικής στάσης και σταθερή ονομαστική ανάπτυξη, ο λόγος δημόσιου χρέους/ΑΕΠ θα μειωθεί στο 162,2% το 2023 και στο 154,4% το 2024, μια πτώση της τάξεως των 50 ποσοστιαίων μονάδων από το υψηλό του 206% που επιτεύχθηκε το 2020 (αλλά ακόμα σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από αυτά που δικαιολογούν την μέση αξιολόγηση BB).»
Επίσης, ο ESM ανέφερε στην έκθεσή του πως, «η Ελλάδα αντιμετωπίζει προκλήσεις για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους και την ικανότητα αποπληρωμής του, που πηγάζουν από το υψηλό ακόμη επίπεδο δημόσιου και εξωτερικού χρέους, τα μεγάλα και διευρυνόμενα εξωτερικά ελλείμματα, την αδύναμη αύξηση της παραγωγικότητας και τις ευπάθειες του τραπεζικού τομέα».
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το ύψος του ακαθάριστου δημόσιου χρέους, στο τέλος του περασμένο Ιουνίου, σκαρφάλωσε στα 404,69 δισ. ευρώ, από 400,28 δισ. ευρώ, που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου 2022 και από 388,34 δισ. ευρώ, που ήταν στο τέλος του 2021.
Ο στόχος του υπουργείου Οικονομικών που τέθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, προέβλεπε ότι το συνολικό ακαθάριστο χρέος της χώρας, θα φτάσει στο τέλος του 2023 στο ποσό των 395,03 δισ. ευρώ, αλλά ήδη από τον Απρίλιο βρίσκεται σχεδόν 10 δισ. ευρώ, υψηλότερα.
Επίσης, για το 2022 ο στόχος του υπουργείου Οικονομικών ήταν το συνολικό ακαθάριστο χρέος της χώρας, να φτάσει στο τέλος του 2022, στο ποσό των 392,3 δισ. ευρώ, τελικά κατέγραψε υπέρβαση ύψους 8 δισ. ευρώ.
Η αύξηση του δημοσίου χρέους προήλθε από τον νέο δανεισμό, το ύψος του οποίου ήταν υψηλότερο από τις εξοφλήσεις τίτλων που έληξαν στην ίδια περίοδο.
Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία αφορούν στο ακαθάριστο δημόσιο χρέος ή Χρέος Κεντρικής Διοίκησης, το οποίο διαφέρει από το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης. Για να προκύψει το χρέος Γενικής Κυβέρνησης, από το συνολικό δημόσιο χρέος αφαιρούνται:
- Η ονομαστική αξία των κρατικών ομολόγων, που κατέχουν ασφαλιστικά ταμεία και οι ΟΤΑ και άλλοι δημόσιοι φορείς. Πρόκειται για το αποκαλούμενο ενδοκυβερνητικό χρέος, το οποίο σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, για το 2022 υπολογίζονται σε 21,2 δισ. ευρώ και για το 2023 σε 21,93 δισ. ευρώ.
- Τα κέρματα και οι επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα των νομικών προσώπων, το ύψος των οποίων για το 2022, υπολογίζεται από το ΥΠΟΙΚ σε 16,1 δισ. ευρώ τόσο για το 2022 όσο και για το 2023.
Ωστόσο, μετά την αύξηση του συνολικού χρέους, οι ανωτέρω στόχοι τίθενται υπό αμφισβήτηση και το χρέος γενικής κυβέρνησης, προφανώς, θα διαμορφωθεί σε υψηλότερα επίπεδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα