Επί τάπητος μπαίνουν όλα τα ζητήματα που κάνουν ακόμα πιο δύσκολη, από ότι αντικειμενικά είναι, τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων αλλά και την καθημερινότητα επιχειρήσεων και πολιτών, όπως για παράδειγμα των διαδικασιών που αφορά την αγορά ή μεταβίβαση ακινήτου.
Σε συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί αύριο (Παρασκευή) το μεσημέρι (1μμ) στην Τράπεζα της Ελλάδος και στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών και Δικαιοσύνης και εκπροσώπων των εταιριών διαχείρισης (servicers) οι οποίες έχουν στα χαρτοφυλάκια τους «κόκκινα» δάνεια ύψους 70 δισ. ευρώ θα γίνει μια κατ’ αρχήν συζήτηση εμπόδια που δημιουργούν καθυστερήσεις και γκρίζες ζώνες στη διαχείρισης των προβληματικών δανείων, πολλά από τα οποία έχουν τιτλοποιηθεί και έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα παροχής κρατικών εγγυήσεων «Ηρακλής».
Εμπόδια που δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο την προσπάθεια επιστροφής χιλιάδων δανειοληπτών στην κανονικότητα και πρόσβασης τους εκ νέου, μετά από μερικά χρόνια στο τραπεζικό σύστημα.
Οι εταιρείες διαχείρισης έχουν καταγράψει τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις σε υπομνήματα τους προς τα αρμόδια υπουργεία προτείνοντας και τις αντίστοιχες λύσεις. Οι πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι πολλές από αυτές - αν όχι οι περισσότερες – αντιμετωπίζονται κατ’ αρχήν θετικά καθώς βασίζονται στην κοινή λογική.
Πολλές προτάσεις αφορούν τον «εκσυγχρονισμό» του πλαισίου που αφορά τον τεχνικό έλεγχο του ακινήτου, την έκδοση ηλεκτρονική ταυτότητας κ.α με την απλοποίηση διαδικασίων στις οποίες εμπλέκονται Αρχαιολογία, Δήμοι, πολεοδομίες κλπ.
Όπως αναφέρουν για παράδειγμα πηγές της αγοράς, το να μην χρειάζονται 3-4 χρόνια για να συζητηθεί αίτημα ανακοπής ή να μην χρειάζεται 2 χρόνια για να ξεμπλέξεις με τα υποθηκοφυλακεία δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τις εταιρείες διαχείρισης.
Το θέμα των ανακοπών
Ειδικά για το θέμα των ανακοπών, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο και σύμφωνα τους servicers στην πλειοψηφία τους οι αποφάσεις είναι απορριπτικές, έχει προταθεί να λειτουργήσει πλατφόρμα (κατά τα πρότυπα αυτής για τις εκκρεμείς υποθέσεις Κατσέλη) ώστε όλες οι αιτήσεις ανακοπής να πάρουν δικάσιμο εντός έτους από την διενέργεια πλειστηριασμού και να προβλεφθεί και η έκδοση απόφασης εντός συγκεκριμένης προθεσμίας ώστε να ξεκαθαρίσει το συντομότερο δυνατόν η νομική εικόνα του ακίνητου και να επιταχυνθεί η διαδικασία πώλησης τους
Οι servicers ζητούν μεταξύ άλλων θεσπιστεί η υποχρέωση των υποθηκοφυλακείων και των κτηματολογικών γραφείων να εκδίδουν πιστοποιητικά μεταγραφής εντός συγκεκριμένης προθεσμίας (πχ εντός μιας εβδομάδας) στις περιπτώσεις μεταγραφής Κατακυρωτικών Εκθέσεων και να γίνεται ηλεκτρονικά η κατάθεση αιτήσεων και έκδοση πιστοποιητικών μεταγραφής καθώς και την εξόφληση τους ψηφιακά.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι το μεγάλο ποσοστό άγονων πλειστηριασμών – κάτι το οποίο επισημαίνεται και στην τελευταία έκθεση που συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο την μεταμνημονιακής εποπτείας – με το υπουργείο Οικονομικών να αναζητά τρόπους ώστε να τονώσει τον ανταγωνισμό.
Αντικειμενικές δυσκολίες
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς αν και το «ταμπού» αγοράς κατοικίας από πλειστηριασμό σχεδόν δεν υφίσταται – σε μια περίοδο που οι τιμές των ακινήτων έχουν «ξεφύγει» - υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες που αποτρέπουν φυσικά πρόσωπα να συμμετάσχουν στη σχετική διαδικασία. Το κυριότερο είναι ότι δεν έχουν εικόνα του ακινήτου – παρά μόνο την τοποθεσία και εξωτερική) και υπάρχει αβεβαιότητα για το πότε θα μπορέσουν να μπουν στο ακίνητο.
Νομικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν – συμπεριλαμβανομένης και της έξωσης, όχι πάντα σε ήπιο κλίμα – επιπλέον κόστη που μπορεί να προκύψουν και για τα οποία δεν έχει εικόνα εξ’ αρχής ο υποψήφιος αγοραστής (υπερθεματιστής) όπως απλήρωτοι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, μεγάλης κλίμακας ζημιές στο ακίνητο, λειτουργούν αποτρεπτικά, κυρίως για τους ιδιώτες που δεν έχουν τις δυνατότητες μιας εταιρείας που επενδύσει σε ακίνητα τα αντιμετωπίσουν.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει η γενική γραμματέας χρηματοπιστωτικού και διαχείρισης ιδιωτικού χρέους Θεώνη Αλαμπάση πρόσβαση στο ακίνητο που βγαίνει σε πλειστηριασμό δεν μπορεί να υπάρξει καθώς υπάρχει συνταγματικό κόλλημα. Ωστόσο εξετάζεται η δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου του ακινήτου ώστε να παρέχει όσο το δυνατόν σαφέστερη εικόνα σε σχέση με τα χαρακτηριστικά, την κατάσταση και τα βάρη που φέρει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα