Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2025

Οι 6 μεγάλες αλλαγές στην αγορά του κρασιού το 2025 - «Οίνος ευφραίνει...» με νέες τάσεις

Οίνος ευφραίνει καρδίαν, αλλά με διαφορετικό τρόπο το 2025. Σημαντικές αλλαγές έρχονται στον κόσμο του κρασιού. Η κλιματική αλλαγή συνεχίζει να επηρεάζει τη βιομηχανία. Τα τελευταία 10 χρόνια ήταν τα θερμότερα που έχουν καταγραφεί, με το 2024 να σπάει το όριο του 1,5°C παγκόσμιας θέρμανσης.
Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τη γεωγραφία των αμπελώνων, τις ποικιλίες σταφυλιών, την ποιότητα των κρασιών και την καλλιέργεια. Οι παραγωγοί συνεχίζουν να προσαρμόζονται με βιώσιμες πρακτικές, όπως η οργανική γεωργία και η μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Τα έντονα καιρικά φαινόμενα (ξηρασία, καύσωνες, έντονες βροχοπτώσεις, παγετό, χαλάζι και άλλα) να επηρεάσουν τα πάντα, από τη θέση του αμπελώνα και τις ποικιλίες σταφυλιών μέχρι την καλλιέργεια και την ποιότητα των κρασιών, όπως συνέβη και πέρυσι. Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πού ακριβώς η κλιματική αλλαγή θα επιφέρει το μεγαλύτερο αντίκτυπο το 2025. Ο διάσημος Γερμανός οινοποιός Klaus Peter Keller φύτεψε έναν αμπελώνα Riesling στη Νορβηγία και για τον οποίο τα κόκκινα κρασιά από τις λίμνες Finger Lakes της Νέας Υόρκης γίνονται όλο και καλύτερα.
Οι αμπελουργοί επιμένουν σε λύσεις προσαρμογής. Η LVMH επενδύει σημαντικά στην αναγεννητική γεωργία και η Champagne Telmont, της οποίας οι δικοί της αμπελώνες είναι βιολογικοί, στοχεύει να έχει πιστοποιήσει όλους τους παραγωγούς-συνεργάτες της μέχρι το 2031. Κάθε χρόνο όλο και περισσότερα οινοποιεία δεσμεύονται να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως τα ελληνικά κτήματα που προσχώρησαν πέρυσι στην οργάνωση International Wineries for Climate Action.
Η παγκόσμια μείωση της κατανάλωσης κρασιού συνεχίζεται επίσης, αν και φαίνεται να επιβραδύνεται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Jon Moramarco, ιδρυτή της εταιρείας έρευνας αγοράς bw166.
Συνολικά, το υψηλό κόστος ζωής, οι νέες συνήθειες κατανάλωσης, οι ανησυχίες για την υγεία σχετικά με το κρασί και η διεθνής πολιτική θα επηρεάσουν το τι θα πίνετε το 2025.
Η άνοδος του μη αλκοολούχου κρασιού
Το μη αλκοολούχο κρασί αποκτά πρεστίζ. Με νέες τεχνολογίες απομάκρυνσης του αλκοόλ, ποιοτικά παραδείγματα από διάσημους παραγωγούς, όπως το γαλλικό French Bloom και το Napa Missing Thorn, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Το 2025 αναμένεται να δούμε ακόμα περισσότερες επιλογές.
Το 2024 περισσότεροι κορυφαίοι οινοπαραγωγοί μπήκαν στην επιχείρηση κρασιών χωρίς αλκοόλ με premium, καλύτερης γεύσης, πιο εξελιγμένα μπουκάλια.
Ήδη, το Νοέμβριο άνοιξε το πρώτο κατάστημα κρασιών χωρίς αλκοόλ στο Μπορντό, ενώ στην Ιταλία έχει υπογραφεί νόμος για την παραγωγή χωρίς αλκοόλ.
Ταυτόχρονα, η ζήτηση για αυτά τα κρασιά καθώς αυξάνονται οι αναφορές ότι η κατανάλωση οποιουδήποτε είδους αλκοόλ ενέχει κινδύνους για την υγεία. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος που σύμφωνα με μελέτη της IWSR του 2024, 61 εκατομμύρια νέοι καταναλωτές αγόρασαν κρασί χωρίς αλκοόλ από το 2022 έως το 2024.
Περισσότερα λευκά κρασιά
Τα λευκά κρασιά κερδίζουν έδαφος, ξεπέρασαν τα κόκκινα παγκοσμίως πέρυσι, με τις λιγότερο γνωστές ποικιλίες, όπως το ξηρό chenin blanc και τα λευκά blends, να βρίσκονται στο προσκήνιο. Το chenin blanc ενσωματώνει τη φρεσκάδα του sauvignon blanc και την πολυπλοκότητα του chardonnay, διατηρώντας την οξύτητά του παρά την παγκόσμια θέρμανση.
Το λευκό malbec από την Αργεντινή και το λευκό pinot noir από το Όρεγκον είναι πλέον θέμα.
Στην κοιλάδα του Λίγηρα, προβλέπεται ότι οι φυτεύσεις θα ξεπεράσουν τελικά το sauvignon blanc, σύμφωνα με την Drinks Business, επειδή το τσενίν διατηρεί την οξύτητα και τη φρεσκάδα του ακόμη και εν μέσω υπερθέρμανσης του πλανήτη. Κορυφαίοι οινοπαραγωγοί στο Bourgueil, μια ονομασία γνωστή για τα λαμπερά κόκκινα cabernet, ψήφισαν το περασμένο καλοκαίρι για να πιέσουν για μια ονομασία υψηλής ποιότητας για το chenin blanc τους.
Οι τιμές των εισαγόμενων κρασιών θα αυξηθούν
Μετά τις αμερικανικές εκλογές, το σύνθημα τρόμου είναι οι «δασμοί». Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απείλησε με δασμούς 10% έως 20% σε όλα τα εισαγόμενα αγαθά, στους οποίους θα περιλαμβάνονται πολλά κρασιά.
Οι δασμοί, φυσικά, πληρώνονται από τους Αμερικανούς εισαγωγείς όταν τα κρασιά φτάνουν στο λιμάνι, με το κόστος να μετακυλίεται στους διανομείς, τους λιανοπωλητές, τους εστιάτορες και, τελικά, στους καταναλωτές που αγαπούν το κρασί. Αυτό το ωραίο μικρό Macon των 20 δολαρίων μπορεί να μην φαίνεται τόσο καλή συμφωνία στα 25 δολάρια ή και περισσότερο. Τα αμερικανικά οινοποιεία θα πλήρωναν περισσότερα για τις εισαγόμενες γυάλινες φιάλες και τους φελλούς και πολλά από αυτά θα αύξαναν τις τιμές τους.
Η US Wine Trade Alliance, μια οργάνωση που ιδρύθηκε από μια ομάδα πωλητών κρασιού το 2020, ετοιμάζεται για μάχη για να αποτρέψει όλα αυτά. Η έρευνά της δείχνει ότι κάθε δολάριο που δαπανάται για ένα εισαγόμενο κρασί δημιουργεί περισσότερα από 4,50 δολάρια σε έσοδα για τις αμερικανικές επιχειρήσεις.
Κρασιά ιδιωτικής ετικέτας και οι NDA Οίνοι
Η ζήτηση για ιδιωτικές ετικέτες και κρασιά NDA (μη αποκάλυψης προέλευσης) αυξάνεται. Οι αλυσίδες όπως Aldi, Costco και Trader Joe’s ανταγωνίζονται με ποιοτικά προϊόντα. Αυτή η τάση ευνοείται από τα απούλητα κρασιά υψηλής ποιότητας που διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές.
Η οικογένεια Cipriani κατάγεται από τη βορειοανατολική Ιταλία, τη χώρα του prosecco, και έγινε γνωστή με το ιστορικό κοκτέιλ Bellini στο διάσημο μπαρ Harry's Bar. Τώρα η σειρά κρασιών της με το όνομα Cipriani φτάνει στις ΗΠΑ.
Είναι μέρος της αυξανόμενης τάσης των κρασιών ιδιωτικής ετικέτας στις ΗΠΑ, καθώς όλο και περισσότερα σούπερ μάρκετ, εστιατόρια, μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης, ξενοδοχεία και κλαμπ συνάπτουν συνεργασίες με οινοποιεία για τη δημιουργία αποκλειστικών κόκκινων, λευκών, ροζέ και αφρωδών κρασιών. Οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών ιδιωτικής ετικέτας στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 12% τις 52 εβδομάδες που έληξαν στα μέσα Νοεμβρίου 2024, όπως αποκάλυψε η εταιρεία ερευνών Spins με έδρα το Σικάγο στην ετήσια εμπορική έκθεση της Ένωσης Κατασκευαστών Ιδιωτικής Ετικέτας τον Νοέμβριο.
Η ύφεση της βιομηχανίας έχει αφήσει πολλά εξαιρετικά οινοποιεία με απούλητο κρασί που βρίσκει το δρόμο του σε αυτές τις ετικέτες, καθώς και τη δημιουργία μιας αυξανόμενης κατηγορίας κρασιών NDA. Πολλά κορυφαία οινοποιεία απαιτούν NDAs για να διασφαλίσουν ότι το όνομά τους δεν θα αποκαλυφθεί σε φιάλες που πωλούνται πολύ λιγότερο από αυτό που το οινοποιείο θα χρέωνε.
Τρόπος ζωής τα οινοποιεία και τα μπαρ κρασιού
Τα οινοποιεία και τα wine bars επαναπροσδιορίζουν την εμπειρία του κρασιού ως κομμάτι ενός ευρύτερου τρόπου ζωής. Από χαλαρούς κήπους και κοινωνικές ώρες έως παιχνιδιάρικους χώρους γευσιγνωσίας, το κρασί γίνεται συνώνυμο της απόλαυσης και της διασκέδασης.
Ορισμένα, όπως το Plus de Vin στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, δεν έχουν τυπωμένο μενού- αντίθετα, τα κρασιά είναι όλα παρατεταγμένα στα ράφια.
Το μήνυμα πίσω από όλα αυτά: Το κρασί είναι ευχάριστο και διασκεδαστικό και ταιριάζει στον τρόπο ζωής σας.
Στροφή σε πιο ελαφριές φιάλες
Οι πολυτελείς μάρκες μειώνουν το βάρος των φιαλών τους για περιβαλλοντικούς λόγους. Οι παχιές, υπερβαριές φιάλες είναι στο δρόμο της εξόδου, καθώς όλο και περισσότερα οινοποιεία αναγνωρίζουν πόσο κακές είναι για το περιβάλλον. Το βάρος του ποτηριού και το κόστος μεταφοράς αντιπροσωπεύουν το 29% έως 50% του αποτυπώματος άνθρακα ενός κρασιού.
Μέχρι τώρα, οι ελαφρύτερες φιάλες χρησιμοποιούνταν κυρίως για φθηνά κρασιά. Επομένως, είναι μεγάλη υπόθεση ότι η εσοδεία 2022 του εξαιρετικά αξιόλογου Château Pontet-Canet του Μπορντό θα φτάσει σε μια τυποποιημένη φιάλη των 750 χιλιοστόλιτρων που είναι 315 γραμμάρια (0,69 κιλά) ελαφρύτερη από ό,τι στο παρελθόν, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 39%. Η Zuccardi της Αργεντινής τοποθετεί όλα τα κορυφαία κρασιά της, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που κοστίζουν 200 δολάρια και άνω, σε ελαφρύτερες φιάλες των 570 γραμμαρίων (από 900 γραμμάρια), αρχής γενομένης από την εσοδεία του 2022.
Ορισμένα οινοποιεία προχωρούν ακόμη παραπέρα. Το Malbec Vista Flores της Catena Zapata μόλις έκανε πρεμιέρα σε φιάλη 380 γραμμαρίων. Πολλοί περισσότεροι παραγωγοί θα ακολουθήσουν το παράδειγμα το 2025.
Το 2025 υπόσχεται συναρπαστικές εξελίξεις και νέες εμπειρίες στον κόσμο του κρασιού, από την προσαρμογή στις κλιματικές προκλήσεις έως την επανεφεύρεση του τρόπου που απολαμβάνουμε το ποτό μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα