Της Ρούλας Σαλούρου
Την κατάργηση των κοινωνικών επιδομάτων και την υποκατάστασή τους από ένα επίδομα που θα καλύπτει μόνον τις περιπτώσεις ακραίας φτώχειας, εξετάζει η κυβέρνηση, υπό το βάρος της πίεσης για περικοπή τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ, από τα περίπου 6 δισ. που καταβάλλονται με τη μορφή επιδομάτων ή παροχών, σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Σε πρώτο επίπεδο, τα αρμόδια υπουργεία, πρωτίστως το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα προωθήσουν την καθιέρωση εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων στα ήδη καταβαλλόμενα επιδόματα, ενώ σε δεύτερη φάση, εξετάζεται η θέσπιση ενός επιδόματος στα πρότυπα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, που εφαρμόζεται στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το σύνολο των κοινωνικών ομάδων που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια, εισοδηματικά και περιουσιακά, θα λαμβάνουν τα επιδόματα από έναν ενιαίο Οργανισμό, ενώ η αρχή για την εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, θα γίνει με τη συρρίκνωση του αριθμού των κοινωνικών επιδομάτων, του ύψους τους, καθώς και του αριθμού των δικαιούχων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εξετάζει τρόπους ώστε να μειωθεί δραματικά το ποσό που δαπανά το κράτος προς τις λεγόμενες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Στο στόχαστρο έχει ήδη μπει και το ΕΚΑΣ. Η αρχή γίνεται με την εφαρμογή νέων, εισοδηματικών και περιουσιακών στοιχείων, όχι μόνο σε ατομικό αλλά και σε οικογενειακό επίπεδο. Δεν αποκλείονται όμως δραματικές περικοπές του Επιδόματος, ακόμη και στους ήδη δικαιούχους. Άλλωστε, για τους νέους συνταξιούχους, μετά το 2015, η καταβολή του ΕΚΑΣ δεν θεωρείται δεδομένη.
Από το πρόγραμμα περικοπών – μαμούθ, δεν γλιτώνει ούτε το επίδομα ανεργίας, παρά το γεγονός ότι, στην οδό Σταδίου γνωρίζουν καλά πως πρόκειται για ανταποδοτική παροχή, αφού οι εργαζόμενοι καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ για την κάλυψη του ενδεχόμενου ανεργίας...
Στο σχέδιο περικοπών μπαίνουν επιδόματα όπως ενοικίου, κοινωνικού τουρισμού, επίδομα για αγορά βιβλίων, εισιτηρίων κινηματογράφου και θεάτρου, επίδομα βρεφονηπιακών σταθμών κ.ά. που αφορούν πάνω από 1,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους και τις οικογένειές τους.
Αρχικώς, η αλλαγή του τρόπου απονομής επιδομάτων θα αφορά κυρίως στην εισαγωγή αυστηρών εισοδηματικών και άλλων κοινωνικών κριτηρίων, όπως επίσης και η κατάργηση πολλών εξ αυτών που είτε θεωρούνται παρωχημένα και αναποτελεσματικά, είτε επικαλύπτονται.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, στις πολιτικές αυτές, που θα παρέχονται από έναν Οργανισμό, θα επιδιωχθεί η πρόσβαση συγκεκριμένων ομάδων – στόχων όπως οι άνεργοι, οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, τα ΑΜΕΑ και οι μονογονεϊκές οικογένειες. Ο Οργανισμός αυτός θα μπορούσε να προέλθει από τη συγχώνευση των Οργανισμών που σήμερα ασκούν κοινωνική πολιτική, όπως είναι ο ΟΑΕΔ, η Εργατική Εστία και ο ΟΕΚ, όπως είχε ανακοινωθεί πριν από μήνες. Τώρα, επανέρχεται και μάλιστα, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό συνδέεται με την εφαρμογή Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), πρόταση που την τελευταία 15ετία επανέρχεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα στο προσκήνιο. Άλλωστε, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. μαζί με την Ουγγαρία που δεν εφαρμόζει το θεσμό του ΕΕΕ, με τους βασικούς επικριτές του να υποστηρίζουν πως μπορεί να αποτελέσει πρόσκομμα, στην έτερη γιγαντιαία προσπάθεια εξοικονόμησης 3,5 δισ. ευρώ από την πάταξη της ανασφάλιστης εργασίας.
Κατηγορίες επιδομάτων από ΟΑΕΔ
Το σύνολο των κοινωνικών ομάδων που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια, εισοδηματικά και περιουσιακά, θα λαμβάνουν τα επιδόματα από έναν ενιαίο Οργανισμό, ενώ η αρχή για την εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, θα γίνει με τη συρρίκνωση του αριθμού των κοινωνικών επιδομάτων, του ύψους τους, καθώς και του αριθμού των δικαιούχων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εξετάζει τρόπους ώστε να μειωθεί δραματικά το ποσό που δαπανά το κράτος προς τις λεγόμενες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Στο στόχαστρο έχει ήδη μπει και το ΕΚΑΣ. Η αρχή γίνεται με την εφαρμογή νέων, εισοδηματικών και περιουσιακών στοιχείων, όχι μόνο σε ατομικό αλλά και σε οικογενειακό επίπεδο. Δεν αποκλείονται όμως δραματικές περικοπές του Επιδόματος, ακόμη και στους ήδη δικαιούχους. Άλλωστε, για τους νέους συνταξιούχους, μετά το 2015, η καταβολή του ΕΚΑΣ δεν θεωρείται δεδομένη.
Από το πρόγραμμα περικοπών – μαμούθ, δεν γλιτώνει ούτε το επίδομα ανεργίας, παρά το γεγονός ότι, στην οδό Σταδίου γνωρίζουν καλά πως πρόκειται για ανταποδοτική παροχή, αφού οι εργαζόμενοι καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ για την κάλυψη του ενδεχόμενου ανεργίας...
Στο σχέδιο περικοπών μπαίνουν επιδόματα όπως ενοικίου, κοινωνικού τουρισμού, επίδομα για αγορά βιβλίων, εισιτηρίων κινηματογράφου και θεάτρου, επίδομα βρεφονηπιακών σταθμών κ.ά. που αφορούν πάνω από 1,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους και τις οικογένειές τους.
Αρχικώς, η αλλαγή του τρόπου απονομής επιδομάτων θα αφορά κυρίως στην εισαγωγή αυστηρών εισοδηματικών και άλλων κοινωνικών κριτηρίων, όπως επίσης και η κατάργηση πολλών εξ αυτών που είτε θεωρούνται παρωχημένα και αναποτελεσματικά, είτε επικαλύπτονται.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, στις πολιτικές αυτές, που θα παρέχονται από έναν Οργανισμό, θα επιδιωχθεί η πρόσβαση συγκεκριμένων ομάδων – στόχων όπως οι άνεργοι, οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, τα ΑΜΕΑ και οι μονογονεϊκές οικογένειες. Ο Οργανισμός αυτός θα μπορούσε να προέλθει από τη συγχώνευση των Οργανισμών που σήμερα ασκούν κοινωνική πολιτική, όπως είναι ο ΟΑΕΔ, η Εργατική Εστία και ο ΟΕΚ, όπως είχε ανακοινωθεί πριν από μήνες. Τώρα, επανέρχεται και μάλιστα, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό συνδέεται με την εφαρμογή Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), πρόταση που την τελευταία 15ετία επανέρχεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα στο προσκήνιο. Άλλωστε, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. μαζί με την Ουγγαρία που δεν εφαρμόζει το θεσμό του ΕΕΕ, με τους βασικούς επικριτές του να υποστηρίζουν πως μπορεί να αποτελέσει πρόσκομμα, στην έτερη γιγαντιαία προσπάθεια εξοικονόμησης 3,5 δισ. ευρώ από την πάταξη της ανασφάλιστης εργασίας.
Κατηγορίες επιδομάτων από ΟΑΕΔ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ | 2009 | |
ΑΤΟΜΑ | ΠΟΣΟΝ | |
Βασικά Επιδόματα Τακτικής Ανεργίας* | 675.500 | 1.467.480.089 |
Ειδικές επιδοτήσεις ανεργίας (Ναυσί Α.Ε.,Ελλ. Ναυπηγεία, ΟΑ κλπ)** | 1.500 | 17.105.583 |
Επίδομα μακρόχρονιας ανεργίας για τους ηλικιωμένους | 2.400 | 3.404.295 |
Ειδικά εποχιακά βοηθήματα ανεργίας και ειδικές παροχές | 158.686 | 134.085.461 |
Επιδόματα για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας | 1.200 | 448.867 |
Παροχές Αφερεγγυότητας | 320 | 1.445.278 |
Επιδόματα Στράτευσης | 1.300 | 198.140 |
Επιδόματα διαθεσιμότητας | 1.280 | 171.264 |
Παροχές Ασθένειαςσε είδος σε ηλικιωμένους μακροχρονίως ανέργους | 6.000 | 3.450.000 |
Παροχές ασθενείας σε είδος για ανέργους μεταξύ 29 και 55 ετών | ||
Παροχές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για ανέργους έως 29 ετών | ||
Προαιρετική ασφάλιση μακροχρόνια ανέργων για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω ηλικίας (άρθρο 10 του Ν.2874/00)*** | 3.530 | 8.050.000 |
ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΟΧΩΝ ΑΝΕΡΓΙΑΣ | 851.716 | 1.635.838.978 |
Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας (πλεον εισφορών) | 22.329 | 117.871.860 |
Συμπληρωματικές παροχές μητρότητας | 16.037 | 46.324.334 |
Οικογενειακές παροχές | 359.456 | 101.721.282 |
ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΟΧΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ - ΜΗΤΡΟΤΗΤΑΣ | 397.822 | 265.917.476 |
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΡΟΧΩΝ | 1.249.538 | 1.901.756.454 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα