Καθώς όμως το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει, ακόμα για το ποια μέτρα θα εφαρμοστούν για τα εισοδήματα του 2020, που θα φορολογηθούν φέτος, για την ανακούφιση των πληττόμενων φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων, η όλη διαδικασία των αλλαγών καθυστερεί.
Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τα περιθώρια για γενικές απαλλαγές από τεκμήρια, τέλος επιτηδεύματος, μείωση προκαταβολής φόρου και μείωση ορίου των e-αποδείξεων, με αποτέλεσμα να εξετάζεται πως θα γίνει η στοχευμένη απαλλαγή, με έμφαση στους καίρια πληττόμενους από την πανδημία.
Εξετάζεται να εισαχθεί «κωδικός πληττόμενων» στα έντυπα Ε1 και Ε3, αλλά δεν είναι τόσο απλό, αφού και μεταξύ των πληττόμενων υπάρχουν διαβαθμίσεις, όπως είναι οι κλειστές επιχειρήσεις και οι υπολειτουργούσες.
Στο πλαίσιο αυτό, η έναρξη της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων του έτους 2021, μετατίθεται για τα μέσα Μαΐου, όταν πέρυσι η πλατφόρμα είχε ανοίξει στις 15 Απριλίου και το 2019, ήταν ανοιχτή από τα τέλη Μαρτίου.
Με βάση τη νομοθεσία, η καταληκτική προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων κάθε έτους είναι η 30ή Ιουνίου, αλλά φέτος εκτιμάται ότι θα επεκταθεί μέχρι τα τέλη Αυγούστου, όπως άλλωστε συνέβη και πέρυσι.
Για μικρότερη περίοδο υποβολής δεν μπορεί να γίνεται λόγγος, αφού οι λογιστές και οι φοροτεχνικοί έχουν επωμιστεί τεράστιο όγκο δουλειάς λόγω των μέτρων της πανδημίας.
Οι αλλαγές στα έντυπα Ε1 και Ε3
Αιτία της καθυστέρησης έναρξης της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, αλλά και των παρατάσεων που θα ακολουθήσουν είναι εκκρεμότητες της πανδημίας και συγκεκριμένα τα μέτρα ανακούφισης των πληγέντων που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, αλλά ακόμα δεν έχουν σχηματοποιηθεί, ώστε να απεικονιστούν και στα έντυπα της φορολογίας εισοδήματος. Πρόκειται για τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
Τέλος επιτηδεύματος
Εξετάζεται η μείωσή του ή η κατάργησή του για τους πληττόμενους επαγγελματίες, για τη χρήση του 2020. Όμως επειδή οι απώλειες των φορολογικών εσόδων (και από τα υπόλοιπα μέτρα) εξετάζεται η αναλογική μείωσή του για τους πληττόμενους ανάλογα με τους μήνες που ήταν ανοιχτοί ή κλειστοί.
Τεκμήρια
Εδώ υπάρχει πρόβλημα, καθώς τα εισοδήματα που θα δηλώσουν χιλιάδες εργαζόμενοι που ήταν σε αναστολή εργασίας, θα είναι πολύ μειωμένα, αφού τα ποσά των 534 ευρώ τον μήνα είναι αφορολόγητα.
Ακόμα και αν τα συγκεκριμένα εισοδήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη της τεκμαρτής δαπάνης, επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις είναι χαμηλότερα των πραγματικών εισοδημάτων, χιλιάδες φορολογούμενοι θα πέσουν στην παγίδα των τεκμηρίων.
Για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αυτό απαιτούνται ειδικές ρυθμίσεις, όπως είναι είτε η πλήρης απαλλαγή τους από τα τεκμήρια, για τα εισοδήματα του 2020, είτε η μείωση της τεκμαρτής δαπάνης ανάλογα με τη μείωση των εισοδημάτων τους.
Δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής
Το υπουργείο Οικονομικών έχει προαναγγείλει τη μείωση ή και κατάργηση του ορίου υποχρεωτικών e-αγορών για τη χρήση του 2020.
Δεν έχει αποφασίσει όμως, αν το μέτρο θα εφαρμοστεί για όλους τους φορολογούμενους ή μόνο για τους πληττόμενους και πώς θα γίνει η διάκριση. Επίσης δεν έχει αποφασιστεί αν θα μειωθεί το όριο του 30% επί του εισοδήματος, που ισχύει για τις υποχρεωτικές e-δαπάνες ή θα ανασταλεί η εφαρμογή του για το 2020 και θα αλλάξει ριζικά για το 2021.
Προκαταβολή φόρου
Άλλη μία σημαντική εκκρεμότητα είναι η προκαταβολή φόρου. Δόθηκαν υποσχέσεις, πως θα μειωθεί για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, αλλά ταυτόχρονα δεν μπορεί να μειωθεί και για τους μη πληττόμενους, όπως π.χ. είναι τα σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία κ.λπ. ή να μειωθεί το ίδιο για τα ξενοδοχεία και την εστίαση που ήταν κλειστοί για αρκετούς μήνες, με τις επιχειρήσεις που υπολειτούργησαν.
Όλα αυτά όμως θα πρέπει να είναι σαφή στα φορολογικά έντυπα, τα οποία θα μορφοποιηθούν όταν αποφασιστεί το ποσοστό της μείωσης ή η αναστολή και το πώς θα γίνει η διάκριση του πληττόμενων και μη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα