Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

Προβλέψεις Κομισιόν για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,3% το 2025 και 2,2% το 2026

Πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης παραμένει η αναπτυξιακή δυναμική της Ελλάδας το 2025 και το 2026, σύμφωνα με τις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Η αύξηση του ΑΕΠ στην Ελλάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,1% το 2024 στο 2,3% το 2025 και στο 2,2% το 2026, υποστηριζόμενη από την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRP).
Η πρόβλεψη της Κομισιόν για την αύξηση του ΑΕΠ το 2024 στην ευρωζώνη είναι 0,8%, ενώ για το 2025 το ΑΕΠ προβλέπεται να επιταχυνθεί στο 1,3% στην ευρωζώνη και το 2026 στο 1,6% και 1,8%.
Στο 2,4% ο πληθωρισμός το 2025
Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα προβλέπεται στο 3% το 2024 και αναμένεται να μετριαστεί σταδιακά στο 2,4% το 2025 και 1,9% το 2026. Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη το 2024 θα διαμορφωθεί στο 2,4% και θα μετριαστεί στο 2,1% το 2025 και στο 1,9% το 2026.
Οι πραγματικοί μισθοί εκτιμάται ότι θα αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 1,1% έως το 2026.
Επιβράδυνση στη μείωση της ανεργίας
Η ανεργία, η οποία έχει υποχωρήσει κάτω από το 10% από το καλοκαίρι, αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται αλλά πιο αργά από ό,τι στο παρελθόν, λόγω διαρθρωτικών προβλημάτων. Συγκεκριμένα, θα μειωθεί από 10,4% σε μέσα επίπεδα το 2024 στο 9,8% το 2025 και το 9,2% το 2026.
Πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% φέτος
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να συνεχίσει να μειώνεται λόγω της μεγαλύτερης αύξησης των φορολογικών εσόδων από την αύξηση των δαπανών και το 2026 να γίνει πλεονασματικό.
Για φέτος προβλέπεται μείωση του ελλείμματος στο 0,6% του ΑΕΠ από 1,3% το 2023 καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα θα αυξηθεί στο 2,9% από 2,1%, αντίστοιχα.
Το 2025, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,1%, ενώ για το 2026 προβλέπεται να μετατραπεί σε πλεόνασμα 0,2%.
Μείωση του χρέους στο 142,7% το 2026
Χάρη στα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και την αύξηση του ΑΕΠ, το δημόσιο χρέος θα συνεχίσει να μειώνεται, υποχωρώντας στο 142,7% το 2025 από 153,1% φέτος.
Μαζί με τη σταθερή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, αυτό συμβάλλει στη σταθερή μείωση του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ κοντά στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026.



Η έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να επεκταθεί κατά 2,1% το 2024 και να διατηρήσει σε γενικές γραμμές παρόμοια ανάπτυξη το 2025 και το 2026, υποστηριζόμενη από την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ).
Η ανεργία, που είναι πλέον κάτω από το 10%, αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται, αλλά με πιο αργούς ρυθμούς από ό,τι στο παρελθόν.
Ο πληθωρισμός προβλέπεται στο 3,0% το 2024 και αναμένεται να μετριαστεί μόνο σταδιακά σε περίπου 1,9% έως το 2026.
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται λόγω της συγκρατημένης αύξησης των δαπανών. Μαζί με τη σταθερή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, αυτό θα συμβάλλει στη σταθερή μείωση του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ κοντά στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026.
Η ανάπτυξη θα παραμείνει εύρωστη
Η ελληνική οικονομία σημείωσε σταθερή ανάπτυξη 2,1% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2024, η οποία οφείλεται κυρίως στην εγχώρια ζήτηση, ενώ οι καθαρές εξαγωγές αποτέλεσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη.
Μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού, η ιδιωτική κατανάλωση επωφελήθηκε από τη σχετικά ταχύτερη αύξηση των μισθών για τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα, τα οποία τείνουν να έχουν μεγαλύτερη ροπή προς την κατανάλωση.
Οι επενδύσεις σε εξοπλισμό επιταχύνθηκαν παράλληλα με την έντονη ανάκαμψη της αύξησης των εταιρικών πιστώσεων, ενώ η αύξηση των εισαγωγών που συνοδεύτηκε από υποτονική αύξηση των εξαγωγών προκάλεσε μείωση των καθαρών εξαγωγών.
Χάρη στην ισχυρή εγχώρια ζήτηση, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο σε 2,1% το 2024.
Μελλοντικά, η ιδιωτική κατανάλωση θα συνεχίσει να επεκτείνεται με ισχυρό ρυθμό, υποστηριζόμενη από τη σταθερή αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.
Οι επενδύσεις προβλέπεται να επιταχυνθούν περαιτέρω, με κορύφωση κοντά στο 9% το 2025, καθώς η εφαρμογή του ΣΑΑ μετατοπίζεται όλο και περισσότερο από τις μεταρρυθμίσεις προς τις επενδύσεις και οι συνθήκες χρηματοδότησης βελτιώνονται.
Η ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης αναμένεται να ωφελήσει την αύξηση των εξαγωγών, η οποία υποστηρίζεται περαιτέρω από τα κέρδη ανταγωνιστικότητας κόστους που συσσωρεύτηκαν στο παρελθόν και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων.
Η αύξηση των εισαγωγών προβλέπεται να παραμείνει ισχυρή, δεδομένου του υψηλού εισαγωγικού περιεχομένου των επενδύσεων. Συνολικά, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα παραμείνει πάνω από το μακροπρόθεσμο δυναμικό ανάπτυξης και αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,3% και 2,2% το 2025 και το 2026, αντίστοιχα.
Οι διαρθρωτικές προκλήσεις ενδέχεται να περιορίσουν τις περαιτέρω βελτιώσεις στην αγορά εργασίας
Το ποσοστό απασχόλησης αυξήθηκε σε 54,9% (άτομα ηλικίας 15-74 ετών) σε εποχικά προσαρμοσμένους όρους το δεύτερο τρίμηνο του 2024, αλλά παραμένει ένα από τα χαμηλότερα στην ΕΕ.
Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 9,5% τον Αύγουστο, αν και εξακολουθεί να παραμένει ένα από τα υψηλότερα στην ΕΕ.
Τα ποσοστά κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκαν περαιτέρω το πρώτο εξάμηνο του 2024, ιδίως στις κατασκευές, τον τουρισμό και τους τομείς υψηλής ειδίκευσης.
Η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό, καθώς η αναντιστοιχία δεξιοτήτων και οι διαρθρωτικές δυσχέρειες, μεταξύ άλλων, όπως η έλλειψη λύσεων για τη φροντίδα παιδιών και ηλικιωμένων ή το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μερική απασχόληση, περιορίζουν την αύξηση της προσφοράς εργασίας.
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί σε περίπου 9,0% έως το 2026, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.
Οι πραγματικοί μισθοί ανά εργαζόμενο αναμένεται να αυξηθούν κατά 1,1% κατά μέσο όρο ετησίως κατά τη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων, υποστηριζόμενοι επίσης από τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να μειώνεται, αν και με αργό ρυθμό
Ο γενικός πληθωρισμός διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο σε 3,1% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2024, περίπου 1 ποσοστιαία μονάδα πάνω από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ.
Η μείωση του πληθωρισμού περιορίστηκε από την επιτάχυνση των τιμών των υπηρεσιών, τον αντίκτυπο των πλημμυρών του 2023 στις τιμές των τροφίμων και την πρόσφατη άνοδο των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να συνεχίσει την υποχώρησή του το τελευταίο τρίμηνο του 2024, αλλά οι μισθολογικές πιέσεις που τροφοδοτούνται από την αυξανόμενη έλλειψη εργατικού δυναμικού και τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού θα ασκήσουν ανοδικές πιέσεις στις τιμές μελλοντικά.
Ο συνολικός πληθωρισμός προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 3,0%, 2,4% και 1,9% το 2024, 2025 και 2026, αντίστοιχα.
Ο πληθωρισμός χωρίς την ενέργεια και τα τρόφιμα προβλέπεται να παραμείνει υψηλότερος κατά τη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων, στο 3,4%, 2,7% και 2,0% το 2024, 2025 και 2026, αντίστοιχα.
Ο λόγος του δημόσιου χρέους αναμένεται να συρρικνωθεί εν μέσω βελτίωσης του δημοσιονομικού ισοζυγίου
Το συνολικό έλλειμμα αναμένεται να μειωθεί από 1,3% του ΑΕΠ το 2023 σε 0,6% του ΑΕΠ το 2024, αντανακλώντας την αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 2,1% του ΑΕΠ το 2023 σε 2,9% του ΑΕΠ φέτος. Η μείωση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συγκρατημένη αύξηση των τρεχουσών δαπανών και στην αύξηση των εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος.
Το 2025, το πρωτογενές έλλειμμα αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,1% του ΑΕΠ, κυρίως λόγω της μείωσης των δαπανών για τόκους λόγω της μείωσης των βραχυπρόθεσμων επιτοκίων το 2025.
Η πρόβλεψη αυτή συνυπολογίζει την καλύτερη εκτέλεση του 2024, καθώς και μια σειρά νέων δημοσιονομικών μέτρων που ανακοινώθηκαν φέτος με καθαρή επίπτωση 0,2% του ΑΕΠ.
Από την πλευρά των δαπανών, οι μισθοί του δημόσιου τομέα αναμένεται να αυξηθούν τον Απρίλιο του 2025, ώστε να ευθυγραμμιστεί ο βασικός μισθός στο δημόσιο τομέα με τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα.
Από την πλευρά των εσόδων, ο συντελεστής των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης πρόκειται να μειωθεί κατά 1 ποσοστιαία μονάδα και ανακοινώθηκε αύξηση του φόρου διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία.
Ο δημοσιονομικός προσανατολισμός προβλέπεται να είναι επεκτατικός το 2025, μετά από έναν συσταλτικό δημοσιονομικό προσανατολισμό το 2024.
Το 2026, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μετατραπεί σε πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ, εν μέσω ευνοϊκών μακροοικονομικών εξελίξεων. Η βελτίωση αυτή αναμένεται να προέλθει από την αύξηση των φορολογικών εσόδων και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης που αντισταθμίζουν τις αυξημένες δαπάνες για συνταξιοδοτικές παροχές και μισθούς στο δημόσιο. Ο δημοσιονομικός προσανατολισμός αναμένεται να παραμείνει επεκτατικός το 2026.
Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώνεται τα τελευταία χρόνια και προβλέπεται να φθάσει το 153,1% το 2024, πριν μειωθεί περαιτέρω στο 146,8% του ΑΕΠ το 2025 και στο 142,7% το 2026. Η μείωση οφείλεται στα πρωτογενή πλεονάσματα, την ονομαστική ανάπτυξη και τη μείωση των ταμειακών αποθεμάτων το 2024.
Οι δημοσιονομικές προοπτικές εξακολουθούν να υπόκεινται σε ειδικούς ανά χώρα κινδύνους. Οι καθοδικοί κίνδυνοι απορρέουν από τις εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, κυρίως τις δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Στα θετικά, οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολογική συμμόρφωση μέσω της ψηφιοποίησης ενδέχεται να αποφέρουν υψηλότερα έσοδα το 2025.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα