ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΔΕΥΑ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ - ΤΕΛΟΣ ΤΑΦΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣΗ
Οι ανακοινώσεις-προτάσεις του υπουργού Εσωτερικών, Θεόδωρου Λιβάνιου, για την αλλαγή του τρόπου εκλογής των δημάρχων και δημοτικών αρχών, με την κατάργηση του δεύτερου εκλογικού γύρου, δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη αποδοχή στο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο από τις 7 μέχρι τις 9 του μήνα. Αυτό φαίνεται και στο ψήφισμα του συνεδρίου, στο οποίο σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Για τα μέλη της Γ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. αποτελεί προτεραιότητα η υλοποίηση μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης, εντός του 2025. Με έμφαση σε πρώτη φάση στις αρμοδιότητες, τη χρηματοδότηση των δήμων, τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και σε δεύτερη φάση τη συζήτηση για αλλαγή ή όχι του εκλογικού συστήματος»...
Η ΚΕΔΕ στο ψήφισμά της υπογραμμίζει ότι «η Χάρτα και ο Νέος Κώδικας της Αυτοδιοίκησης είναι το αναγκαίο αλλά όχι και το μοναδικό βήμα για να αποκτήσουν οι Δήμοι τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία, που θα τους επιτρέψουν να ασκήσουν τις συνταγματικές τους αρμοδιότητες, ώστε να μπει επιτέλους τέλος στην αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων κι ευθυνών μεταξύ όλων των βαθμίδων του Κράτους, που προκαλεί καθυστερήσεις και λειτουργεί ανασταλτικά στο να υλοποιούνται χρήσιμα έργα και δράσεις προς όφελος των τοπικών μας κοινωνιών, προκαλεί προβλήματα και ταλαιπωρία στην καθημερινότητα των πολιτών και γίνεται άλλοθι για λάθη και παραλείψεις, που όλοι μας πληρώνουμε ακριβά».
Ο διάλογος για τις θεσμικές αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν στην αυτοδιοίκηση, τονίζει η ΚΕΔΕ, «πρέπει να διεξαχθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να οδηγήσει σύντομα, σε συγκεκριμένα νομοθετικά αποτελέσματα. Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για καθυστερήσεις, αντίθετα πρέπει να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο του παρελθόντος.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών παρουσίασε στο Συνέδριο μας ένα κείμενο θέσεων με 10 άξονες, πάνω στο περιεχόμενο της Μεταρρύθμισης.
Αξιολογούμε ότι οι προτάσεις αυτές αποτελούν ένα πλαίσιο συζήτησης για διαβούλευση κι όχι οριστικές διατάξεις. Η ΚΕΔΕ θα προσέλθει στο διάλογο και θα ανατροφοδοτήσει την πρόταση του ΥΠΕΣ με τις δικές της προτάσεις, θέτοντας ξεκάθαρα τις προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού.
Το χρονοδιάγραμμα της διαβούλευσης θα πρέπει να είναι εκ των προτέρων συγκεκριμένο και συμφωνούμε με τη δημόσια δέσμευση του Υπουργού ότι ο διάλογος θα έχει τελική ημερομηνία λήξης τις 31-3-2025.
Ζητάμε μια πραγματική μεταρρύθμιση, που θα λειτουργήσει ως ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης, μεταξύ Κράτους, Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και κοινωνίας των πολιτών».
ΔΕΥΑ
Στο συνέδριο της ΚΕΔΕ ο δήμαρχος Καλαμάτας και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Πελοποννήσου, Θανάσης Βασιλόπουλος, έθεσε ως κόκκινες γραμμές τα θέματα της μετεξέλιξης των ΔΕΥΑ και του κόστους σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Για τις ΔΕΥΑ στο ψήφισμα του συνεδρίου της ΚΕΔΕ σημειώνεται το εξής: «Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προβαίνει σε αποσπασματικές και μη συνεκτικές μεταξύ τους δηλώσεις για αναγκαστικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ, που προφανώς αντίκεινται στο Σύνταγμα και στους Νόμους που διέπουν την λειτουργία τους, καθώς και την προστασία των λειτουργικών και περιουσιακών δικαιωμάτων τους.
Η ΚΕΔΕ έχει καταθέσει σε συνεργασία με την ΕΔΕΥΑ και την ΕΕΤΑΑ συγκεκριμένη και επιχειρησιακά τεκμηριωμένη λύση για τις ΔΕΥΑ, η οποία, σε αντίθεση με την πρόταση του ΥΠΕΝ για τη δημιουργία φαραωνικών ΔΕΥΑ ανά περιφέρεια, προβλέπει τη λειτουργία μίας ΔΕΥΑ σε κάθε νομό ( ή και δύο όπου κριθεί απαραίτητο, μόνο σε εθελούσια βάση) και το Δ.Σ. του νέου σχήματος να ανήκει 100% στην Αυτοδιοίκηση.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ – ΤΕΛΟΣ ΤΑΦΗΣ
Σχετικά τη διαχείριση των απορριμμάτων και το τέλος ταφής, το συνέδριο της ΚΕΔΕ στο ψήφισμά του σημειώνει: «Πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση της ΚΕΔΕ είναι πως η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων αποτελεί ίσως την μεγαλύτερη ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού. Ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος.
Ζητάμε την κατάργηση του Τέλους Ταφής, για την οποία ΚΕΔΕ και 164 Δήμοι έχουμε προσφύγει στο ΣτΕ
Το τέλος ταφής είναι οικονομικοί πόροι των δήμων και θα πρέπει να τους επιστραφούν για την προμήθεια σχετικού εξοπλισμού, την προαγωγή, την ενεργοποίηση του «Πληρώνω όσο Πετάω» (Pay As you Throw), την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών.
Διαφωνούμε με κάθε απόπειρα αφαίρεσης αρμοδιοτήτων απο την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού και την εκχώρησή τους στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που αφορά τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), το οποίο προωθήθηκε χωρίς την απαιτούμενη κι επαρκή διαβούλευση. Δεν υφίστανται μελέτες και επιχειρησιακά σχέδια που να τεκμηριώνουν επαρκώς την αναγκαιότητα των συνενώσεων, δεν επιλύουν χρόνια προβλήματα των ΦοΔΣΑ και δεν διευκρινίζονται με εμπεριστατωμένο τρόπο τα ζητήματα ενημέρωσης και λειτουργίας των νέων Φορέων.
Εξαίρεση των ΦΟΔΣΑ από τους περιορισμούς προσλήψεων λόγω ανταποδοτικότητας».
ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Σχετικά με το πως πρέπει να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στους Δήμους, το ψήφισμα του συνεδρίου της ΚΕΔΕ ζητά τα εξής: «Την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης του προσωπικού μέσω του ΑΣΕΠ.
Την υλοποίηση ενός 4ετους προγράμματος για την κάλυψη των κενών θέσεων σε προσωπικό των Δήμων, τη στελέχωση των νέων υπηρεσιών και την αντικατάσταση των αποχωρούντων υπαλλήλων (με την κινητικότητα και τη συνταξιοδότηση).
Την ολοκλήρωση του Προγράμματος στελέχωσης της Δημοτικής Αστυνομίας.
Την άμεση συνέχιση εφαρμογής και λειτουργίας του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55-74, για αυτονόητους λόγους των πολύ πιεστικών αναγκών μας (καθαριότητα, πράσινο, σχολικοί φύλακες κ.λ.π.) αλλά και για λόγους κοινωνικούς.
Τη σύνταξη του Νέου Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Σχετικά με τα οικονομικά αιτήματα και προτάσεις της ΚΕΔΕ, στο ψήφισμα σημειώνονται τα εξής: «Ενώ οι δημοσιονομικοί δείκτες της χώρας έχουν θετική τροχιά και το υπερπλεόνασμα εσόδων στο τέλος του έτους θα φτάσει τα 10 δις ευρώ, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ακόμα δέσμια μνημονιακών υποχρεώσεων του παρελθόντος, ενώ υπάρχει ανώτατο όριο αποδόσεων (πλαφόν) στους ΟΤΑ στο ποσό των 3.841 εκ. ευρώ.
Για το τρέχον έτος έχουν προβλεφθεί στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού επιπλέον 53 εκ. ευρώ, τα οποία θα συμπληρώσουν τους ΚΑΠ, ποσό που θεωρούμε ότι δεν καλύπτει τις αυξημένες μας ανάγκες. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις θα διορθωθεί η ΚΥΑ περί σύνταξης των προϋπολογισμών των ΟΤΑ και θα συμπεριλάβει μία επιπλέον μηνιαία τακτική επιχορήγηση για το έτος 2025.
Ωστόσο, με βάση την προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων, θα πρέπει να αποδοθούν το 2025 στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το νόμο 3852/2010, πάνω από 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ! Τα χρήματα αυτά πρέπει επιτέλους να μας αποδοθούν.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση διεκδικεί :
- Την γενναία αύξηση των πόρων που θα αποδοθούν στους Δήμους μέσω των ΚΑΠ, το 2025, τουλάχιστον κατά 1 δις ευρώ σε σχέση με το 2024
- Την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και την κατάργηση όλων των μνημονιακών περιορισμών στην Τ.Α., που θεσπίστηκαν για λόγους που σήμερα δεν υφίστανται.
- Την κατάργηση του άρθρου 44 του Ν 5071/23 που θεσπίζει ανώτατο πλαφόν 3,841 εκ. € των αποδόσεων του κρατικού προϋπολογισμού στην ΤΑ, ανεξάρτητα από τον Ν. 3852/2010 και την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων (Φόρος Εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ), που χρηματοδοτούν το καλάθι των ΚΑΠ.
- Την κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους στους δήμους, τα νομικά τους πρόσωπα, και τις ΔΕΥΑ, ώστε να μην χρειαστεί να μεταφερθεί αυτό στους δημότες. Στόχος , η ενεργειακή αυτονομία των ΟΤΑ.
- Τη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υποδομών, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος λειτουργίας.
- Τη σταδιακή αποπληρωμή των παρακρατηθέντων και μη αποδοθέντων πόρων.
- Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους
- Την απόδοση επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ του 2024, πέραν των 348 εκ. Ευρώ που θα μας καταβληθούν, μέχρι τη συμπλήρωση του ποσού των 450 εκ. που απαιτούνται για να κλείσουν οι προυπολογισμοί του 2024.
- Την αποτύπωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 των οικονομικών απαιτήσεων της ΚΕΔΕ για να μπορούν οι Προϋπολογισμοί των δήμων της επόμενης χρονιάς να εκτελεστούν χωρίς προβλήματα.
- Τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Δήμων με συγχρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και τον τραπεζικό τομέα (πχ. την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες των δήμων, σε υποδομές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη σήμερα, αλλά και σε τομείς που υπάρχει υποχρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος.
- Την ανάγκη ενεργοποίησης του προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας Υποστήριξης Δικαιούχων, στους τομείς διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ & Δήμοι), τη διαχείριση των αστικών λυμάτων και του πόσιμου Νερού (ΔΕΥΑ & Δήμοι) και την υλοποίηση των Ολοκληρωμένων Χωρικών Στρατηγικών (Χωρικές Αρχές – Δήμοι).
- Την άμεση ενεργοποίηση των δράσεων για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων από το Πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή (ΠΕΚΑ) και τη διαχείριση των ποσίμου νερού και των λυμάτων από τα Περιφερειακά Προγράμματα.
- Την επανεξέταση της λειτουργίας και συγχρηματοδότησης των Κέντρων Κοινότητας και των κοινωνικών δομών (ΚΗΦΗ, ΚΔΗΦ, Δομές Κακοποιημένων Γυναικών), υπό το πρίσμα ενός σχεδίου βιωσιμότητας για τη σταδιακή έξοδο από τη συγχρηματοδότηση από το ΕΚΤ+ και της θέσπισης ενός νέου το οποίο δύναται να ενσωματώνει περισσότερες υπηρεσίες (π.χ. δομές φτώχειας, υπηρεσίες παιδικής προστασίας κλπ).
- Την επιτάχυνση των εκταμιεύσεων από το ΠΔΕ και άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
- Την υλοποίηση έργων και προγραμμάτων με σαφή προσανατολισμό στην επιχειρηματική ανάπτυξη.
- Τη στήριξη για υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ για τους μικρούς ή τους ορεινούς και νησιωτικούς δήμους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα