Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022

Πώς αντιμετωπίζουμε τις απατηλές ιστοσελίδες "τραπεζών"

Οι απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites) εμφανίστηκαν πρώτη φορά πέρυσι στη Μεσσηνία, οπότε καταγράφηκαν από την Ασφάλεια Καλαμάτας 4 υποθέσεις τέτοιου τύπου.
Οι κυβερνοαπατεώνες στέλνουν αρχικά κάποιο email ή/και SMS δήθεν από την τράπεζα, που αναφέρει ότι “έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα” ή ότι “έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί” ο λογαριασμός ή η κάρτα μας. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και προτρέπουν να ακολουθήσουμε αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν, για να λυθεί το πρόβλημα και να ξεμπλοκάρει η πρόσβασή μας.
Η απάντηση σε όλες αυτές τις κακόβουλες προσπάθειες είναι μια και απλή. Ποτέ δεν δίνουμε προσωπικά μας στοιχεία σε κανέναν που μας τα ζητάει. Η τράπεζα ποτέ δεν θα ζητήσει κάτι τέτοιο. Μάλιστα κάποιες φορές φαίνεται να τα στέλνει τράπεζα με την οποία δεν διατηρούμε καν συνεργασία. Σε κάθε περίπτωση είναι μηνύματα απατηλά (phishing) και αποσκοπούν στο να μας ξεγελάσουν ώστε να καταχωρήσουμε σε απατηλή ιστοσελίδα, πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας μας, τους κωδικούς μας πρόσβασης στο ebanking ή τα στοιχεία της κάρτας μας αλλά και τους κωδικούς μιας χρήσης (OTP) που λαμβάνουμε εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.
ΜΕ ΕΝΑ ΚΛΙΚ
Να θυμόμαστε ότι μόλις κάνουμε κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link), χρησιμοποιούνται αρκετοί τρόποι για τη συλλογή των οικονομικών και προσωπικών μας πληροφοριών. Επίσης, η ιστοσελίδα μοιάζει με αυτήν της τράπεζάς μας, με μικρές, ωστόσο, διαφορές.  
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχει παρουσιαστεί σε πανελλαδικό επίπεδο, οπότε και κατ’ επέκταση και στη Μεσσηνία, τεράστια αύξηση των περιστατικών διάπραξης ποικίλων απατών μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών ή διαδικτυακών απατών, όπως έχει επικρατήσει πολλές φορές να αναφέρεται (cyber scams).
ΤΑ CYBER SCAMS 2021 ΣΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ
Τέτοιου είδους απάτες αποτελούν κυρίως οι απάτες ceo/εταιρικού email, απάτες μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice fraud), οι απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), τα απατηλά μηνύματα sms (smishing), τα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing), οι απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites) που στη Μεσσηνία εμφανίστηκαν πρώτη φορά πέρυσι. Άλλες μορφές είναι η απάτη μέσω διαδικτυακού ραντεβού (romance scam), απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις με στόχο προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες του θύματος, sextortion scam, απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις και απάτες με αγορές μέσω Διαδικτύου.
ΜΕΣΟΥ ΚΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΒΙΟΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ
Η εξιχνίαση του συγκεκριμένου αδικήματος και η ανακάλυψη των δραστών απασχολεί το σύνολο των υπηρεσιών Ασφαλείας, ενώ συμφωνήθηκε πέρυσι τον Οκτώβριο και λειτουργεί συντονιστικό κέντρο μεταξύ ελληνικών τραπεζών, Τράπεζας της Ελλάδος και στελεχών της Αστυνομίας σε κεντρικό επίπεδο. Ιδιαίτερο δε χαρακτηριστικό, σύμφωνα με αξιωματικούς της ΕΛΑΣ, είναι ότι οι εξαπατηθέντες είναι άτομα μέσου ή και ανώτερου βιοτικού επιπέδου με καλή ή πολύ καλή μόρφωση, που χειρίζονται τις σύγχρονες τεχνολογίες, χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο στην καθημερινότητά τους, ακόμα και στην επαγγελματική και δεν είναι άτομα τα οποία χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μόνο για ένα απλό σερφάρισμα ή μια απλή ενημέρωση.    
ΠΩΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΑΣΤΕ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ;
Από την Ελληνική Αστυνομία λειτουργεί το Cyberalert στον πενταψήφιο αριθμό 11188, όπου οι πολίτες μπορούν άμεσα να απευθύνονται όλο το 24ωρο, για να κάνουν ερωτήσεις σε περίπτωση που θεωρούν ότι έχουν πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης, ενώ οδηγίες για αποφυγή εξαπάτησης δίδονται και από τη ΓΕΠΑΔ Πελοποννήσου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα