Μια δύσκολη εξίσωση
Αυτό σημαίνει πως ενδέχεται να δούμε σημαντικές αυξήσεις από την 1η Ιανουαρίου 2023, σε ποσοστά που δεν έχουμε δει στο παρελθόν. Βέβαια η μεγάλη αύξηση των διοδίων δεν είναι απλή υπόθεση.
Μια υπέρμετρη αύξηση που θα ακολουθούσε πιστά τον φετινό πληθωρισμό, που φτάνει μέχρι και πάνω από 10%, μπορεί να σημαίνει αύξηση εσόδων για τις εταιρείες παραχώρησης, μπορεί όμως να σημάνει και μείωση της κίνησης ή επιλογή μετακίνησης με άλλο μέσο μεταφοράς.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως τα προηγούμενα χρόνια οι αυξήσεις κυμαίνονταν σε κάποια λεπτά του ευρώ ενώ υπήρξαν και χρονιές που είχαμε έστω μικρές μειώσεις όταν στη χώρα επικρατούσε ύφεση. Το σημερινό περιβάλλον με τις πληθωριστικές πιέσεις να είναι πολύ μεγάλες δεν είναι καθόλου ευνοϊκό.
Τι θα γίνει σε περίπτωση αύξησης των διοδίων
Αν, για παράδειγμα, επέλθει μια αύξηση 10%, τότε το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα αυξηθεί κατά 3-4 ευρώ, ενώ για τα φορτηγά η αύξηση αυτή θα είναι πολύ μεγαλύτερη.
Το μεγάλο ζήτημα είναι πως οι συμβάσεις παραχώρησης περιέχουν την σύνδεση της ετήσιας αύξησης των τιμών διοδίων με τον τιμάριθμο και αυτό πρακτικά δημιουργεί ένα δεδομένο που είναι δύσκολο να ξεπεραστεί.
Επιπρόσθετα οι δαπάνες συντήρησης έχουν de facto αυξηθεί μιας και μιλάμε για κίνηση οχημάτων, ασφαλτοστρώσεις, ηλεκτροφωτισμό κ.ά., εργασίες που έχουν δεχθεί σημαντικές αυξήσεις μέσα στο τελευταίο ενάμισι έτος.
Αυτό που πρέπει να δούμε είναι πώς θα εξελιχθεί το συγκεκριμένο ζήτημα, δηλαδή αν θα υπάρξει κάποια διαβούλευση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η Αττική Οδός
Η αύξηση στα κόστη επηρεάζει και την Αττική Οδό, ωστόσο ο δρόμος στον οποίο κυκλοφορούν σωρευτικά όσο κυκλοφορούν σε όλους μαζί τους αυτοκινητόδρομους είναι μια «γκρίζα ζώνη». Υπολογίζεται ότι καθημερινά, πάνω από 200.000 οχήματα χρησιμοποιούν τον αστικό αυτοκινητόδρομο της Αττικής, προσφέροντας σημαντικά έσοδα στους παραχωρησιούχους του.
Το διόδιο είναι στα 2,80 ευρώ, ποσό που έχει μείνει σταθερό εδώ και αρκετά χρόνια. Αξίζει να θυμηθούμε βέβαια το 2019, όταν είχε επιχειρηθεί αύξηση η οποία τελικά επέστρεψε στα συρτάρια, αλλά με τελείως διαφορετικές συνθήκες σε σχέση με τις σημερινές.
Η αλλαγή μοντέλου που ετοιμάζεται με τη νέα σύμβαση ίσως δεν είναι πολύ μακριά καθώς πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, είχε δηλώσει πως «έχουμε προτείνει ένα μοντέλο τιμολόγησης που θα διαφοροποιείται ανάλογα με την ώρα χρήσης του άξονα και θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου. Εκτιμούμε ότι έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των οικονομικών προσφορών».
Τη στιγμή πάντως που δείχνει να ανοίγει το θέμα της αύξησης και του ύψους των αυξήσεων από το νέο έτος, φαίνεται ότι θα φέρει ένα «θερμό» φθινόπωρο μέχρι τελικά να δοθεί κάποια -κοινά αποδεκτή ή όχι- λύση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα