Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της Κομισιόν (τιμές από τις 4 Σεπτεμβρίου), η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα αυξήθηκε στα 1,994 ευρώ το λίτρο από 1,991 ευρώ στα τέλη του Αυγούστου, ενώ ήταν η τρίτη υψηλότερη στην ευρωζώνη, μετά τις τιμές στην Ολλανδία και τη Φινλανδία.
Το επόμενο διάστημα, οι τιμές αναμένεται να κινηθούν περαιτέρω ανοδικά και πάντως δεν θα υποχωρήσουν, καθώς θα περάσουν και στην ελληνική αγορά οι αυξήσεις των διεθνών τιμών, που έχουν φέρει τις τελευταίες ημέρες το μπρεντ σε επίπεδο άνω των 90 δολ. το βαρέλι.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs, μάλιστα, διατύπωσαν την πρόβλεψη ότι η τιμή του μπρεντ μπορεί να ξεπεράσει ως το τέλος του χρόνου τα 100 ευρώ, φθάνοντας στα 107 δολ. το βαρέλι, καθώς οι περικοπές εξαγωγών από τις χώρες του ΟΠΕΚ+ αντισταθμίζουν με το παραπάνω την πίεση που ασκεί στην παγκόσμια ζήτηση η αδυναμία της κινεζικής οικονομίας.
Εάν επιβεβαιωθούν αυτές οι προβλέψεις, η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα θα βρεθεί με βεβαιότητα πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.
Την ώρα που η αγορά καυσίμων «βράζει», η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένεται να δημοσιεύσει -εντός του Οκτωβρίου- την κανονιστική της παρέμβαση για να επέλθουν διορθωτικές μεταβολές στη λειτουργία του ανταγωνισμού, έχοντας ήδη εντοπίσει σοβαρά προβλήματα, με κυριότερο την ολιγοπωλιακή δομή στο σκέλος της διύλισης.
Τα πρώτα συμπεράσματα από τη χαρτογράφηση της αγοράς δείχνουν ότι οι μεγάλοι, δηλαδή πρωτίστως τα διυλιστήρια, βρίσκονται πίσω από την ακρίβεια στα καύσιμα, καθώς, όπως διαπίστωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2022 σχεδόν διπλασίασαν τα περιθώρια κέρδους τους. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των διυλιστηρίων είναι εξαιρετικά ασθενής, καθώς υπάρχει υψηλός βαθμός συγκέντρωσης και οι τιμές των δύο ομίλων στα βασικά προϊόντα (αμόλυβδη, ντίζελ κίνησης) ουσιαστικά ταυτίζονται, όπως παρατηρεί η Επιτροπή.
Οι διαπιστώσεις της Επιτροπής έχουν ως εξής:
(α) Υψηλός βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης. Μέτριος προς χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά χονδρικής. Σημειώνεται ότι στην αγορά λιανικής λειτουργούν περί τα 5.000 πρατήρια στην Ελλάδα, ωστόσο ο ανταγωνισμός είναι τοπικός, επομένως το επίπεδο συγκέντρωσης ενδέχεται να διαφέρει ανά περιοχή και θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς.
(β) Σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών και δεικτών κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας το εξεταζόμενο διάστημα.
(γ) Εκ πρώτης όψεως, ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιριών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021), ωστόσο τα στοιχεία πρέπει να επιβεβαιωθούν με περαιτέρω έρευνα ανά προϊόν.
(δ) Αύξηση του περιθωρίου διύλισης όπως υπολογίζεται από τις εταιρίες παρά τις επιμέρους διακυμάνσεις που έλαβαν χώρα σε ορισμένες περιπτώσεις, ωστόσο χρήζει περαιτέρω διερεύνησης για λόγους συγκρισιμότητας με άλλες χώρες.
(ε) Εντόνως πτωτική πορεία των μέσων τιμών χονδρικής και στα τρία υπό ανάλυση προϊόντα κατά τα διαστήματα των περιοριστικών μέτρων του 2020 με αλλαγή σε ανοδική τροχιά από τον Ιούνιο 2020 και έπειτα, καταγράφοντας έντονα ανοδική τάση από τις αρχές του 2022 και μετά, ενδεχομένως εξαιτίας και του πολέμου στην Ουκρανία.
(στ) Αντίστοιχη τάση κατέγραψαν και οι μέσες λιανικές τιμές και των τριών προϊόντων. Ομοίως οι τιμές πώλησης προς τη χονδρική αγορά (αφαιρούμενων εκπτώσεων και πιστώσεων) ακολουθούν αντίστοιχη πορεία καταγράφοντας ανοδική τάση από τα μέσα του 2020 και μετά, ενώ παρατηρείται πολύ μεγάλη ταύτιση τιμών μεταξύ των δύο εταιρειών διύλισης τόσο ως προς την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων όσο και ως προς το πετρέλαιο κίνησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα