Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Ακρίβεια: Πώς ευρωπαϊκές χώρες πιέζουν retailers και προμηθευτές να μειώσουν τις τιμές


Την στήριξη της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην ακρίβεια και τις πληθωριστικές πιέσεις ζήτησε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, κατά τη συνάντηση που είχε με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας. Στο πλαίσιο των νέων παρεμβάσεων της κυβέρνησης για την προστασία των καταναλωτών ζητήθηκε από τις αλυσίδες super market:
  • να αποστείλουν πρόσφατα αρχεία τιμών προϊόντων μέχρι και τις 20/09/2023,
  • να κοινοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών όταν υπάρχει οποιαδήποτε μεταβολή στην τιμή αγοράς σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα,
  • να κοινοποιούν ημερησίως στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά.
Επιπρόσθετα, διευκρινίστηκε ότι τα super market θα είναι υπεύθυνα για την τοποθέτηση της ειδικής σήμανσης στο ράφι, η οποία θα ενημερώνει τον καταναλωτή ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5% για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών.
«Ολοι μαζί σε αυτή τη μάχη»
«Σε αυτή τη μάχη πρέπει να είμαστε όλοι μαζί. Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας και του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι η στήριξη των πολιτών απέναντι στη δυσβάσταχτη ακρίβεια. Είναι αναγκαίο να το αντιληφθούν και οι εταιρείες πώλησης προϊόντων απαραίτητων για τη διαβίωση του νοικοκυριού και, με αίσθημα ευθύνης και κοινωνικής συνείδησης, να σταθούν δίπλα στην ελληνική οικογένεια. Και, βέβαια, δεν είναι μόνο θέμα ηθικής και αλληλεγγύης αλλά και επιχειρηματικής βιωσιμότητας», ανέφερε ο κ. Σκρέκας, ενώ πρόσθεσε:
«Αυτό τον κάβο πρέπει να τον περάσουμε όλοι μαζί. Από την πλευρά της πολιτείας, εγγυόμαστε ότι όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν με κανόνες που τονώνουν τον ανταγωνισμό, αυξάνουν τη διαφάνεια και διασφαλίζουν προσιτές τιμές προϊόντων για τους καταναλωτές».
Η Carrefour δείχνει τον δρόμο
Η ακρίβεια δεν «χτυπάει» μόνο την Ελλάδα αλλά και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, με τη Γαλλία μάλιστα να πρωτοστατεί στον αγώνα για χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα.
Εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, όπως η Nestle, η Lindt και η Unilever, μπορεί να αντιμετωπίσουν αυξημένη πίεση σε όλη την Ευρώπη για μείωση των τιμών μετά τη στοχοποίησή τους από Γάλλους retailers και πολιτικούς, λένε ειδικοί του κλάδου.
Εν όψει των διαπραγματεύσεων για τις συμβάσεις, που αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα και να ολοκληρωθούν έως τις 15 Οκτωβρίου, η Carrefour έχει επιβάλει προειδοποιήσεις τιμών σε προϊόντα για να πιέσει κορυφαίους προμηθευτές καταναλωτικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των Nestle, PepsiCo και Unilever, να ρίξουν τις τιμές τους, σε προϊόντα, από σοκολάτες Lindt μέχρι παγωμένο τσάι Lipton.
Πιέσεις στις τιμές
Ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour, Alexandre Bompard, ο οποίος είναι επικεφαλής της ομάδας πίεσης του κλάδου λιανικού εμπορίου FDC, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών δεν συνεργάζονται στις προσπάθειες να μειώσουν τις τιμές χιλιάδων βασικών ειδών διατροφής, παρά την πτώση του κόστους των πρώτων υλών.
Σε αυτό υποστηρίζεται από τον υπουργό Οικονομικών, Bruno Le Maire, ο οποίος τον περασμένο Ιούνιο κάλεσε 75 μεγάλους retailers και ομάδες καταναλωτών στο υπουργείο, προτρέποντάς τους να μειώσουν τις τιμές.
Μετά από ένα νέο γύρο συναντήσεων τον περασμένο μήνα, ο Le Maire δήλωσε ότι η Unilever, η Nestlé και η PepsiCo ήταν μεταξύ των εταιρειών που δεν ακολουθούσαν τη γραμμή των τιμών.
Από την περασμένη Δευτέρα, η Carrefour έχει επισημάνει 26 προϊόντα στα καταστήματά της στη Γαλλία με ετικέτες που αναγράφουν: «Σε αυτό το προϊόν μειώθηκε ο όγκος ή το βάρος του και αυξήθηκε η πραγματική τιμή από τον προμηθευτή».
Για παράδειγμα, η γαλλική αλυσίδα σημειώνει ότι:ένα μπουκάλι παγωμένου τσαγιού Lipton με γεύση ροδάκινο χωρίς ζάχαρη, που παράγεται από την PepsiCo, συρρικνώθηκε σε 1,25 λίτρα από 1,5 λίτρα, με αποτέλεσμα την αύξηση της πραγματικής τιμής ανά λίτρο κατά 40%
το βρεφικό γάλα Guigoz που παράγεται από τη Nestlé μειώθηκε από τα 900 γραμμάρια στα 830 γραμμάρια
το κέικ παγωτού Viennetta της Unilever συρρικνώθηκε στα 320 γραμμάρια από 350 γραμμάρια
Η "chocolat au lait extra fin" της Lindt ήταν ένα από τα τρία προϊόντα της ελβετικής σοκολατοποιίας που αναφέρθηκαν στον κατάλογο. "Η Lindt & Sprüngli αύξησε τις τιμές της σε επίπεδο Oμίλου κατά μέσο όρο κατά 9,3%", δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στο Reuters. "Καταβάλαμε συντονισμένες προσπάθειες να αντισταθμίσουμε το αυξημένο κόστος αυξάνοντας την αποδοτικότητα όσο το δυνατόν περισσότερο. Ως εκ τούτου, μεταφέραμε στους πελάτες μας μόνο το κόστος που δεν μπορούσαμε να απορροφήσουμε οι ίδιοι με τη μορφή αυξήσεων των τιμών".
Shrinkflation
Οι ομάδες καταναλωτών λένε ότι η 'συρρίκνωση' είναι μια ευρέως διαδεδομένη πρακτική, για την οποία είναι ένοχα και τα super market - όπως η Carrefour - στα PL προϊόντα τους.
Η Γαλλία, όπως και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προσπαθεί εδώ και μήνες να απαλύνει τον 'πονοκέφαλο' των καταναλωτών μπροστά στην εκτίναξη του κόστους ζωής, πιέζοντας τις μεγάλες επιχειρήσεις να παγώσουν ή ακόμη και να μειώσουν τις τιμές των τροφίμων και των μεταφορών - με ανάμεικτα αποτελέσματα.
Οι προειδοποιήσεις shrinkflation βρίσκονται σε όλα τα γαλλικά καταστήματα Carrefour και θα διαρκέσουν έως ότου οι προμηθευτές συμφωνήσουν σε μειώσεις τιμών, δήλωσε ο Stefen Bompais, διευθυντής επικοινωνίας πελατών της εταιρείας. Ο retailer θα μπορούσε να επεκτείνει τις προειδοποιήσεις και σε άλλα αγαθά, αλλά δεν σκοπεύει να επεκτείνει την πρωτοβουλία σε άλλες χώρες.
Ο Le Maire δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών και οι retailers συμφώνησαν να επισπεύσουν τις ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές - οι οποίες κανονικά θα γίνονταν το επόμενο έτος - για τον Σεπτέμβριο. Οι συνομιλίες εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε μειώσεις τιμών από τον ερχόμενο Ιανουάριο.
Ακολουθούν και άλλες χώρες
Η Γαλλία είναι μια κρίσιμη χώρα για τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, καθώς έχει ξεπεράσει εδώ και καιρό την Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και άλλες χώρες, ως η μεγαλύτερη αγορά τροφίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με βάση τα έσοδα των super markets, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IBISWorld.
Η γαλλική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επισπεύσει τις ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές μεταξύ των παραγωγών τροφίμων και των super markets, στοχεύοντας να έχει εξασφαλίσει μειώσεις τιμών έως τα μέσα Ιανουαρίου.
Οι ενέργειές της θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν και άλλες χώρες της ΕΕ να ακολουθήσουν το παράδειγμά της, λένε ειδικοί του κλάδου. Οι διαπραγματευτικές θέσεις των retailers ενισχύονται επίσης από τις διεθνείς συμμαχίες μεταξύ τους που αυξάνουν την επιρροή τους έναντι των προμηθευτών.
Δύσκολες διαπραγματεύσεις
«Δεν έχει να κάνει μόνο με τον αντίκτυπο στη γαλλική αγορά, υπάρχουν πολλές πιθανές επιπτώσεις», δήλωσε ο Laurent Thoumine, επικεφαλής Ευρώπης της συμβουλευτικής εταιρείας Accenture για τον τομέα του retail. Ο Thoumine αναμένει ότι οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές στη Γαλλία θα είναι οι πιο δύσκολες που έχει αντιμετωπίσει ο κλάδος εδώ και μια δεκαετία.
«Υπάρχουν ορισμένες μάρκες που είναι ανέγγιχτες - δεν μπορείτε να αφαιρέσετε αυτές τις μάρκες από τα ράφια σας», δήλωσε ο Thoumine, αναφέροντας χαρακτηριστικά τη Nutella της Ferrero, το απεριτίφ Ricard της Pernod Ricard και τα αναψυκτικά της Coca-Cola ως ιδιαίτερα ισχυρά.
Αλλά αν ένα προϊόν δεν είναι "απαραίτητο" οι συνομιλίες θα είναι δύσκολες, πρόσθεσε, επειδή μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν με εναλλακτικές λύσεις ιδιωτικής ετικέτας.
Συνένωση δυνάμεων
Η γαλλική Systeme U και η ιταλική Esselunga ανήκουν στην Epic Partners, έναν από τους πολλούς ευρωπαϊκούς διεθνείς ομίλους αγορών. Η γερμανική Edeka και η ελβετική Migros φέρονται επίσης να είναι μέρος της συμμαχίας.
Επειδή αυτά τα super markets βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες και δεν ανταγωνίζονται μεταξύ τους, συχνά ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διαπραγματευτούν με τους παραγωγούς καταναλωτικών αγαθών. Αυτό έχει προκαλέσει κατηγορίες για συμπαιγνία, τις οποίες οι retailers αρνούνται.
«Αγοράζουμε ως ομάδα, όχι για να παρακάμψουμε οποιονδήποτε νόμο, αλλά για να έχουμε επαρκή επιρροή έναντι των παραγωγών», δήλωσε ο Philippe Michaud, ένας από τους επικεφαλής του Ομίλου E. Leclerc, μέλους της Eurelec, μιας άλλης αγοραστικής συμμαχίας.
Η Ahold Delhaize στην Ολλανδία, η οποία είναι μέλος της συμμαχίας Coopernic, δήλωσε: «Οι συμμαχίες λιανικού εμπορίου συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πραγματικά ανοικτής, ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς και στη διασφάλιση των δικαιότερων δυνατών τιμών για τους καταναλωτές».
Η Colruyt, μέλος της συμμαχίας AgeCore, δήλωσε ότι η ενιαία αγορά στην Ευρώπη "κινδυνεύει να διαβρωθεί αν αρχίσουμε να επιβάλλουμε κανόνες σε κάθε χώρα σχετικά με το πώς και πότε να διαπραγματευόμαστε".
Μειώσεις τιμών
Την ίδια στιγμή, οι retailers προχωρούν σε μειώσεις τιμών που αφορούν κυρίως σε δικά τους προϊόντα, αλλά και σε άλλων προμηθευτών με τους οποίους έχει συμφωνήσει σε τέτοιες κινήσεις.
Για παράδειγμα, η βρετανική αλυσίδα λιανικής πώλησης κατεψυγμένων τροφίμων Iceland ανακοίνωσε νέο γύρο μειώσεων τιμών σε είδη "εβδομαδιαίων αγορών", ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των προϊόντων με μειωμένες τιμές σε πάνω από 1.000. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται τα: Lurpak Lighter Spreadable Butter, Richmond Thick Pork Sausages 40 Pack, Aunt Bessie's Roasties , Iceland Chicken Thigh Filets κ.ά.
Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος της δέσμευσης της Iceland να επενδύσει €30 εκατ. ετησίως για να στηρίξει τους καταναλωτές.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, τα βρετανικά super markets Waitrose & Partners και Aldi, ανακοίνωσαν περαιτέρω γύρους μειώσεων τιμών. Η Waitrose δήλωσε ότι θα μειώσει τις τιμές σε άλλα 250 προϊόντα κατά μέσο όρο 10%, ενώ ο discounter Aldi θα μειώσει τις τιμές σε 55 προϊόντα φρούτων και λαχανικών κατά μέσο όρο 11%.
Και στη χώρα μας, πρόσφατα η Lidl Ελλάς ανακοίνωσε ότι «με πρωταρχική δέσμευσή της να προσφέρει την καλύτερη ποιότητα στην καλύτερη τιμή, η Lidl Ελλάς εξασφαλίζει μόνιμα χαμηλές τιμές σε πάνω από 200 προϊόντα έως 35%. Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο καταναλωτικό κοινό, η Lidl Ελλάς προχωρά σε νέα μείωση τιμών ώστε να απολαμβάνουν όλοι, κάθε στιγμή, ποιοτικά προϊόντα σε μόνιμα χαμηλή τιμή. Η κίνηση αυτή έχει ως στόχο να διευκολύνει τους καταναλωτές να καλύψουν όλες τις βασικές ανάγκες του νοικοκυριού εύκολα, γρήγορα και κυρίως οικονομικά».
Η εταιρεία σημειώνει πως «αξιοποιώντας τη διαπραγματευτική δύναμη του δικτύου της, εξασφαλίζει σε συνεργασία με τους προμηθευτές της για ακόμα μία φορά τις πιο συμφέρουσες τιμές της αγοράς, τόσο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της, όσο και σε επώνυμα είδη. Επιλέγει προσεκτικά ανάμεσα σε χιλιάδες προϊόντα ποια αξίζουν να μπουν στα ράφια της, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές, να επιλέγουν από μια πλούσια γκάμα προϊόντων.
Επιπλέον, οι πελάτες της Lidl Ελλάς έχουν τη δυνατότητα να επωφελούνται καθημερινά από τις πολυάριθμες επιπρόσθετες προσφορές και εκπτωτικά κουπόνια που είναι διαθέσιμα μέσα από το πρόγραμμα πιστότητας Lidl Plus για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση ύψους τουλάχιστον €1.000 ετησίως».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα