Για το 2013 παραμένει ακόμη άγνωστος ο αριθμός των πτητικών μέσων |
Σε μια συγκυρία μάλιστα κατά την οποία ανώτεροι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής, στις εκθέσεις τους, προειδοποιούν για μια κρίσιμη χρονιά για τα ελληνικά δάση, εξαιτίας της παρατεταμένης περιόδου χωρίς βροχές και των ιδιαίτερα υψηλών θερμοκρασιών ήδη από τους ανοιξιάτικους μήνες.
Το προκλητικό στην ιστορία της ενοικίασης των πυροσβεστικώνελικοπτέρων είναι πως, παρότι ξοδεύτηκαν περισσότερα από 180 εκατ. ευρώ, από μέρους του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη εξακολουθεί η ίδια αμφιλεγόμενη πολιτική των ενοικιάσεων.Για το 2013 παραμένει ακόμη άγνωστος ο αριθμός των πτητικών μέσων που θα συνδράμουν τις προσπάθειες της «αποδεκατισμένης» σε ανθρώπινο δυναμικό Πυροσβεστικής. Η επιλογή της πολιτικής ηγεσίας να παραχωρηθεί για λόγους διαφάνειας στη ΝΑΜΣΑ, η οποία αποτελεί την υπηρεσία τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης του ΝΑΤΟ, αποδείχθηκε ένα ακόμα μεγάλο φιάσκο. Η μια εταιρεία στην οποία κατοχυρώθηκε μέρος του έργου για την επιλογή ελικοπτέρων μεσαίου τύπου φαλίρισε, ενώ η δεύτερη αποδείχθηκε τουρκικών συμφερόντων, οπότε για λόγους εθνικής ασφαλείας ακυρώθηκε η προμήθεια του βαρέος τύπου πυροσβεστικού ελικοπτέρου. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η σύμβαση που υπογράφηκε με τη ΝΑΜΣΑ επιφέρει πρόστιμο αξίας 4 εκατ. ευρώ, εάν οι ελληνικές αρχές τολμήσουν να επιλέξουν μια άλλη εταιρεία από αυτή που επιβάλλουν οι Νατοϊκοί. Μύλος, δηλαδή, με τα ελάχιστα χρήματα που υπάρχουν στη διάθεση της Πυροσβεστικής.
Δεν πετάνε πάνω από 38 βαθμούς Κελσίου
Οι φονικές πυρκαγιές του 2007, όταν ο «στρατηγός άνεμος», κατά δήλωση του τότε υπουργού, ευθυνόταν για την καταστροφή 1,5 εκατ. στρεμμάτων δασικών εκτάσεων και τα 90 θύματα, είχαν θέσει επί τάπητος την ανάγκη προμήθειας ικανού εναέριου στόλου πυροσβεστικών μέσων. Άλλωστε, τα δεκατρία Καναντέρ CL-215, που είχαν αγοραστεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80, είχε θεωρηθεί από τότε πως «είχαν φάει τα ψωμιά τους». Εξάλλου, ο συγκεκριμένος τύπος Καναντέρ δεν μπορεί να εκτελέσει πτήσεις όταν η εξωτερική θερμοκρασία ξεπερνά τους 38 βαθμούς Κελσίου, κάτι που για το καλοκαίρι (όταν τα χρειάζεται η Πυροσβεστική) τα καθιστά πρακτικά άχρηστα, ενώ λόγω των χιλιάδων ωρών πτήσης και της καταπόνησής τους πετούν χάρη και μόνο στο θάρρος των πιλότων τους. Και ενώ ήδη από το 2007 είχε αποφασιστεί η σταδιακή απόσυρση των CL-215, το καλοκαίρι του 2013 αναμένεται, για μια ακόμα φορά, να είναι αυτά που θα επωμιστούν το κύριο βάρος της πυρόσβεσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Τα επτά CL-415, που μετρούν πλέον από 13 έως 18 χρόνια ζωής, προσφέρουν λίγο περισσότερες επιχειρησιακές δυνατότητες στην Πυροσβεστική, ειδικά τις πολύ θερμές ώρες των καλοκαιρινών ημερών.
Θα μπορούσαμε να τους νοικιάζουμε εμείς
Με τα χρήματα που δαπανήθηκαν από την αντιπυρική περίοδο του 2007 μέχρι και αυτή του 2012, η Πυροσβεστική θα μπορούσε να έχει αγοράσει οκτώ ολοκαίνουργια πυροσβεστικά αεροσκάφη, με επιχειρησιακές δυνατότητες ακόμα μεγαλύτερες των Καναντέρ, και να έχει κάνει απόσβεση μεγάλου μέρους του κόστους αγοράς τους από την ενοικίασή τους, τους χειμερινούς μήνες στην Ελλάδα, σε χώρες του νοτίου ημισφαιρίου που μαστίζονται από πυρκαγιές, γιατί όταν εμείς έχουμε χειμώνα, στο νότιο ημισφαίριο υπάρχει καλοκαίρι.
Σχετική πρόταση μάλιστα είχε συζητηθεί με την αυστραλιανή κυβέρνηση, η οποία είχε προτείνει στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να της παρέχουμε για τους χειμερινούς μήνες τα πυροσβεστικά αεροσκάφη μας και αυτή να στέλνει το καλοκαίρι τα δικά της. «Αυτή η πρόταση θα ήταν ιδιαίτερα επωφελής για το Ελληνικό Δημόσιο, δεδομένου ότι θα αναλαμβάναμε μόνο το κόστος συντήρησης και θα είχαμε μεγάλο στόλο, χωρίς να χρειάζεται να προσμένουμε βοήθεια από Ιταλία, Κροατία και Γαλλία, όταν ξεσπούν πολλές πυρκαγιές στον ελλαδικό χώρο», αποκαλύπτει στο «Κ» στέλεχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Πληρώναμε τα πενταπλάσια!
Η πρόταση αυτή, ουσιαστικά, δεν συζητήθηκε ποτέ από την ελληνική πλευρά, παρά τις επίμονες προσπάθειες των Αυστραλών να μας πείσουν πως είναι η πιο οικονομική και συνάμα πιο δυνατή επιχειρησιακά πρόταση, δεδομένου ότι μιλάμε για ίδιο τύπο αεροσκαφών. Ίσως η άρνηση της ελληνικής πλευράς να σχετίζεται με το πάρτι των «τρωκτικών» στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, που για χρόνια «ξεπουπούλιζαν την κότα με τα χρυσά πυροσβεστικά». Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα εγκληματικής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος είναι πως η Ελλάδα πλήρωνε 27.812 ευρώ για κάθε ώρα μίσθωσης του ελικοπτέρου Sikorsky64 της Έρικσον, με το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα και τον τεράστιο μεταλλικό κουβά που αιωρούνταν στο κάτω μέρος του, όταν οι αμερικανικές αρχές μίσθωναν το ίδιο ελικόπτερο με 5.500 ευρώ! Για την υπόθεση σχηματίστηκε δικογραφία εναντίον 29 ατόμων, στο σύνολό τους ανώτεροι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής και στελέχη του υπουργείου.
Αναθέσεις με φωτογραφικές διατάξεις
Από το 1999 και ύστερα, όταν ουσιαστικά ξεκίνησε η «μόδα» της ενοικίασης των πυροσβεστικών εναέριων μέσων, δύο εταιρείες κυριάρχησαν στο χώρο. Τα έργα και οι ημέρες τους απασχολούν τις εισαγγελικές αρχές. Στη μία δινόταν με «φωτογραφικές» διατάξεις απευθείας ανάθεση ενοικίασης συγκεκριμένου τύπου ελικοπτέρου, που όλως τυχαίως μόνο εκείνη διέθετε. Στην ίδια εταιρεία έγιναν και απευθείας αναθέσεις συντήρησης των ιδιόκτητων πυροσβεστικών ελικοπτέρων, που για άγνωστο λόγο παρέμεναν καθηλωμένα από 2 έως 4 χρόνια. Μόνο σε μία περίπτωση η εταιρεία ζήτησε 2,5 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση ενός ελικοπτέρου SuperPuma, όταν στη διεθνή αγορά η αντίστοιχη τιμή συντήρησης δεν ξεπερνούσε τα 800.000 ευρώ.
Χωρίς άδεια!
Η άλλη εταιρεία, σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσαν στην Εισαγγελία Αθηνών ακόμα και πιλότοι, δεν διέθετε καν άδεια εκμετάλλευσης, άδεια αερομεταφορέα και άδεια εναέριων εργασιών, που είναι προαπαιτούμενες για την εκτέλεση της αεροδασοπυρόσβεσης. Η εταιρεία, επίσης, δεν υπέκειτο στην υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ αλλά και φόρου εισοδήματος για τις αμοιβές τις οποίες εισέπραττε, ενώ από έγγραφα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας διαπιστώθηκε πως ουδέποτε κανείς έλεγξε αν η εταιρεία διαθέτει τις νόμιμες προδιαγραφές για τη διαχείριση αεροπορικού στόλου εντός της χώρας. Με τα χρήματα μάλιστα που «κέρδιζε» μέσα από τα συμβόλαια ενοικίασης, η συγκεκριμένη εταιρεία κατάφερε να αγοράσει η ίδια ελικόπτερο βαρέος τύπου, το οποίο στη συνέχεια νοίκιαζε στην Πυροσβεστική, με αξιωματικούς του σώματος να αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν μια ιδιωτική εταιρεία να κάνει αυτό που θα έπρεπε να έχει κάνει το ελληνικό κράτος πρώτο.
Τέσσερα χρόνια και δεν έχει υλοποιηθεί η πρόταση μετατροπής των Σινούκ
Κάπως έτσι, από το 2007 και ύστερα, έχουν παραγγελθεί τρεις έρευνες για την αγορά του κατάλληλου πυροσβεστικού αεροπλάνου για το ανάγλυφο της χώρας, με σκοπό να διενεργηθεί διαγωνισμός για την προμήθειά τους. Και οι τρεις διαγωνισμοί όμως έμειναν στα χαρτιά, με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα κάθε καλοκαίρι.
Αξιωματικοί της Πυροσβεστικής έχουν προτείνει τη μετατροπή των Σινούκ 47Dσε πυροσβεστικά προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της ενοικίασης. Εντούτοις, αν και η συγκεκριμένη απόφαση έχει ληφθεί εδώ και τέσσερα χρόνια, δεν έχει υλοποιηθεί, καθώς δεν έχει γίνει η προμήθεια των απαραίτητων κάδων. Αρνητικά απάντησε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και στην πρόταση για τη μετατροπή ορισμένων εκ των ελικοπτέρων Dolphinτου Λιμενικού σε πυροσβεστικά, παρότι σε άλλες χώρες και αυτός ο τύπος χρησιμοποιείται.
Από το 1999 και ύστερα, όταν ουσιαστικά ξεκίνησε η «μόδα» της ενοικίασης των πυροσβεστικών εναέριων μέσων, δύο εταιρείες κυριάρχησαν στο χώρο. Τα έργα και οι ημέρες τους απασχολούν τις εισαγγελικές αρχές. Στη μία δινόταν με «φωτογραφικές» διατάξεις απευθείας ανάθεση ενοικίασης συγκεκριμένου τύπου ελικοπτέρου, που όλως τυχαίως μόνο εκείνη διέθετε. Στην ίδια εταιρεία έγιναν και απευθείας αναθέσεις συντήρησης των ιδιόκτητων πυροσβεστικών ελικοπτέρων, που για άγνωστο λόγο παρέμεναν καθηλωμένα από 2 έως 4 χρόνια. Μόνο σε μία περίπτωση η εταιρεία ζήτησε 2,5 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση ενός ελικοπτέρου SuperPuma, όταν στη διεθνή αγορά η αντίστοιχη τιμή συντήρησης δεν ξεπερνούσε τα 800.000 ευρώ.
Χωρίς άδεια!
Η άλλη εταιρεία, σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσαν στην Εισαγγελία Αθηνών ακόμα και πιλότοι, δεν διέθετε καν άδεια εκμετάλλευσης, άδεια αερομεταφορέα και άδεια εναέριων εργασιών, που είναι προαπαιτούμενες για την εκτέλεση της αεροδασοπυρόσβεσης. Η εταιρεία, επίσης, δεν υπέκειτο στην υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ αλλά και φόρου εισοδήματος για τις αμοιβές τις οποίες εισέπραττε, ενώ από έγγραφα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας διαπιστώθηκε πως ουδέποτε κανείς έλεγξε αν η εταιρεία διαθέτει τις νόμιμες προδιαγραφές για τη διαχείριση αεροπορικού στόλου εντός της χώρας. Με τα χρήματα μάλιστα που «κέρδιζε» μέσα από τα συμβόλαια ενοικίασης, η συγκεκριμένη εταιρεία κατάφερε να αγοράσει η ίδια ελικόπτερο βαρέος τύπου, το οποίο στη συνέχεια νοίκιαζε στην Πυροσβεστική, με αξιωματικούς του σώματος να αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν μια ιδιωτική εταιρεία να κάνει αυτό που θα έπρεπε να έχει κάνει το ελληνικό κράτος πρώτο.
Τέσσερα χρόνια και δεν έχει υλοποιηθεί η πρόταση μετατροπής των Σινούκ
Κάπως έτσι, από το 2007 και ύστερα, έχουν παραγγελθεί τρεις έρευνες για την αγορά του κατάλληλου πυροσβεστικού αεροπλάνου για το ανάγλυφο της χώρας, με σκοπό να διενεργηθεί διαγωνισμός για την προμήθειά τους. Και οι τρεις διαγωνισμοί όμως έμειναν στα χαρτιά, με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα κάθε καλοκαίρι.
Αξιωματικοί της Πυροσβεστικής έχουν προτείνει τη μετατροπή των Σινούκ 47Dσε πυροσβεστικά προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της ενοικίασης. Εντούτοις, αν και η συγκεκριμένη απόφαση έχει ληφθεί εδώ και τέσσερα χρόνια, δεν έχει υλοποιηθεί, καθώς δεν έχει γίνει η προμήθεια των απαραίτητων κάδων. Αρνητικά απάντησε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και στην πρόταση για τη μετατροπή ορισμένων εκ των ελικοπτέρων Dolphinτου Λιμενικού σε πυροσβεστικά, παρότι σε άλλες χώρες και αυτός ο τύπος χρησιμοποιείται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα