Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2023

Εξωδικαστικός: Αλλάζουν τα κριτήρια, αυξάνονται οι δικαιούχοι - Ποιες αλλαγές προωθούνται

Υπό την πίεση δύσκολης οικονομικής πραγματικότητας, της αγοράς και της αντιπολίτευσης για νέα γενναία μακροχρόνια ρύθμιση οφειλών προς το δημόσιο (100-120 δόσεις) και μεγαλύτερη στήριξη των δανειοληπτών, ώστε να μη διογκωθεί το ιδιωτικό χρέος σε περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και υψηλών επιτοκίων το υπουργείο Οικονομικών θα προωθήσει άμεσα σειρά βελτιωτικών αλλαγών στο Εξωδικαστικό Μηχανισμό.
Στόχος να μεγαλώσει η περίμετρος των οφειλετών που μπορούν να ενταχθούν και μαζί τα είδη των χρεών και να καταστεί ο μηχανισμός πιο αποτελεσματικός και κυρίως να αυξηθούν τα ποσοστά εγκρισιμότητας και αποδοχής των ρυθμίσεων. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται η διαγραφή περίπου 30.000 αιτήσεων που είναι «κολλημένες» στο αρχικό στάδιο, καθώς οι αιτούντες δεν προχωρούν στην οριστικοποίηση της αίτησης τους.
Από το βήμα της Βουλής και απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Μιχάλη Κατρίνη για την αύξηση του ιδιωτικού χρέους, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας περιέγραψε το βασικό πλαίσιο αλλαγών που προωθούνται και οι οποίες θα προβλέπουν:Μείωση του επιτοκίου των ρυθμίσεων του Δημοσίου. Σύμφωνα με πληροφορίες θα διαμορφωθεί στο 3% (από 5%) ενώ θα καταργηθεί και το πέναλτι προεξόφλησης:
Σε ό,τι αφορά το επιτόκιο των ρυθμίσεων τραπεζών-servicers τον περασμένο Οκτώβριο αποφασίστηκε η μείωσή του ως εξης:
  • κατά 75 bps και διαμορφώνεται σε 2,50% + Euribor τριμήνου (με ελάχιστη τιμή το μηδέν) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, από 3,25% που ήταν έως τώρα, και
  • κατά 150bps και διαμορφώνεται σε 3% + Euribor τριμήνου (με ελάχιστη τιμή το μηδέν) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια, από 4,5% που ήταν έως τώρα.
►Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού για να μπορούν να εντάσσονται οφειλέτες και με μια και μοναδική οφειλή:
Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι «αν ο οφειλέτης χρωστά σε πολλαπλούς πιστωτές (άνω του ενός) και το 90% του συνολικού χρέους του ανήκει μόνο σε έναν ιδιώτη θεσμικό πιστωτή, ή τα συνολικά του χρέη (προς όλους τους θεσμικούς πιστωτές) είναι μικρότερα από 10.000 ευρώ, τότε θα πρέπει να ρυθμίσει τα χρέη του απευθείας με τους πιστωτές του (διμερώς)». Με τις προωθούμενες αλλαγές καταργείται ο περιορισμός του 90%, αλλά διατηρείται αυτός των 10.000 ευρώ.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν ένας δανειολήπτης έχει, για παράδειγμα συνολική οφειλή 100.000 ευρώ, εκ των οποίων οι 94.000 ευρώ αφορούν μη εξυπηρετούμενο δάνειο και 6.000 ευρώ οφειλές προς το δημόσιο θα μπορεί να προσφύγει στον Εξωδικαστικό για να ρυθμίσει συνολικά τις οφειλές του και όχι διμερώς με την τράπεζα και μέσω πάγιων / έκτακτων ρυθμίσεων της ΑΑΔΕ και ΕΦΚΑ. Στην περίπτωση που οι οφειλές δεν ξεπερνούν τις 10.000 ευρώ (πχ. 6.000 καταναλωτικό δάνειο και 2.000 οφειλές προς τον ΕΦΚΑ) η πόρτα του εξωδικαστικού θα παραμείνει κλειστή.
►Εξαίρεση για τα ενήμερα δάνεια: 
Σύμφωνα με πληροφορίες ετοιμάζεται μια ακόμα αλλαγή που ενδεχομένως να ανοίξει την περίμετρο και κυρίως, όπως εκτιμάται θα αυξήσει το ποσοστό εγκρισιμότητας από τους χρηματοδοτικούς φορείς.
Ειδικότερα, πρόθεση είναι να εξαιρούνται από τη ρύθμιση του εξωδικαστικού τα δάνεια που εξυπηρετούνται κανονικά (συνήθως ρυθμισμένα στεγαστικά). Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι τα ενήμερα δάνεια ρυθμίζονται μαζί με τις υπόλοιπες οφειλές.
Σε αυτή την περίπτωση όμως οι τράπεζες τα «γράφουν» στον ισολογισμό του ως «κόκκινα», καθώς ρυθμίζονται εκ νέου. Μέσω του εξωδικαστικού, τα δάνεια αυτά -αν και ενήμερα- θα έπρεπε να ρυθμιστούν εκ νέου, το οποίο όμως σημαίνει ότι θα "κοκκινίσουν" στα βιβλία των τραπεζών. Αυτό το "αγκάθι" ήταν ο λόγος που οι τράπεζες απέρριπταν τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις στην πλατφόρμα καθώς προτεραιότητα τους είναι τη διατήρηση της υφιστάμενης ρύθμισης
►Εντάσσονται και νέες κατηγορίες οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από την φορολογική διοίκηση (πχ οφειλές προς τους Δήμους)
►Καθίσταται υποχρεωτική η αιτιολόγηση μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμισης που παράγει ο αλγόριθμος, τόσο για τους χρηματοδοτικούς φορείς (τράπεζες, servicers) όσο και για τους οφειλέτες και θα πραγματοποιείται δημόσια ανάρτηση της αιτιολόγησης στην πλατφόρμα.
Τα πυρά του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ
«Η κυβέρνηση, μέχρι τις εκλογές, φροντίζει να κρατά κρυμμένο κάτω από το χαλί το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους των 270 δισ. ευρώ που αν δεν αντιμετωπιστεί θα τινάξει στον αέρα την οικονομική και κοινωνική σταθερότητα της χώρας», υπογράμμισε ο Μιχάλης Κατρίνης. Και επανέλαβε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ για ένα νέο πλαίσιο ρυθμίσεων 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ΕΦΚΑ με «κούρεμα» 30% της οφειλής εφόσον τηρείται η ρύθμιση. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για τον εξωδικαστικό (μέχρι 30/1/2023) το μέσο ποσοστό διαγραφής για οφειλές προς το δημόσιο είναι 22%.
Όπως είπε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, που μίλησε για αποτυχία του εξωδικαστικού, υπογράμμισε ότι πάνω από 4 εκατομμύρια ΑΦΜ χρωστούν στην εφορία, πάνω από 2,3 εκατομμύρια χρωστούν στον ΕΦΚΑ, πάνω από 1 εκατομμύριο είναι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, «κανείς δεν ξέρει πόσοι χρωστούν σε εταιρείες ενέργειας και ΟΤΑ»
Επιπρόσθετα, όπως είπε, τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία αυξήθηκαν 7,2 δισ. ευρώ το πρώτο 11μηνο του 2022 και ανάλογα είναι τα στοιχεία για χρέη στον ΕΦΚΑ.
Τι απάντησε ο Χρήστος Σταϊκούρας
Από την πλευρά του ο Χρήστος Σταϊκούρας υπεραμύνθηκε των πρωτοβουλιών της κυβέρνησης σημειώνοντας ότι το ελληνικό ιδιωτικό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 120,7%, σημαντικά πιο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 134%. Το ληξιπρόθεσμο ιδιωτικό χρέος, ως ποσοστό του συνολικού ιδιωτικού χρέους κινείται πτωτικά στο 63,4% τον Σεπτέμβριο του 2022, από 68% το 2019 και 70% το 2018.
«Υπενθυμίζω ότι το ύψος του ιδιωτικού χρέους που παραλάβαμε το 2019, από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, υπερέβαινε τα 238 δισ. ευρώ. Άρα, το πρόβλημα δημιουργήθηκε, σωρεύθηκε και διογκώθηκε τα προηγούμενα χρόνια και εξακολουθεί να είναι, και σήμερα, υπαρκτό.» είπε ο υπουργός Οικονομικών.
Ο Μ.Κατρίνης επανέλαβε την ανάγκη θέσπισης προστασίας πρώτης κατοικίας, κατά τα πρότυπα του νόμου Κατσέλη με τον υπουργό Οικονομικών να κάνει λόγο για έναν νόμο που καταστρατήγησε την κουλτούρα πληρωμών, αποτέλεσε καταφύγιο στρατηγικών πληρωμών ενώ μεγάλο ποσοστό υποθέσεων απορρίπτεται από τα δικαστήρια, αφήνοντας, όπως είπε, χιλιάδες δανειολήπτες με υπέρογκες αρρύθμιστες οφειλές, επιβαρυμένες και με τόκους υπερημερίας δεκαετίας.
«Εν κατακλείδι, το Υπουργείο Οικονομικών, με αίσθημα ευθύνης, ορθολογισμού και συνέπειας, διαμορφώνει τις κατάλληλες οικονομικές συνθήκες ώστε να αντιμετωπίσει, αποτελεσματικά, το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους. Εμείς αντιμετωπίζουμε με συνέπεια, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα τα κρίσιμα ζητήματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας», είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα