Για χρόνια, τα βιντεοπαιχνίδια είχαν "κακό όνομα" στις συζητήσεις για τον χρόνο οθόνης και την ψυχική υγεία. Γονείς, νομοθέτες και μερικοί ερευνητές είχαν προειδοποιήσει για τους πιθανούς κινδύνους της υπερβολικής χρήσης, από τον εθισμό μέχρι την επιθετικότητα.
Ωστόσο, μια νέα μελέτη που διεξήχθη στην Ιαπωνία κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, παρέχει πειστικά στοιχεία ότι το μετριασμένο gaming μπορεί να είναι μια νικηφόρα στρατηγική για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας.
Το πείραμα: Μια κλήρωση για παιχνιδομηχανές
Η έρευνα, υπό την καθοδήγηση του Δρ. Hiroyuki Egami, Επίκουρου Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Nihon, εκμεταλλεύτηκε μια μοναδική κατάσταση που δημιουργήθηκε από την πανδημία. Διακοπές στην αλυσίδα εφοδιασμού προκάλεσαν ελλείψεις δημοφιλών κονσολών παιχνιδιών όπως το Nintendo Switch και το PlayStation 5 στην Ιαπωνία. Ως αποτέλεσμα, πολλοί λιανοπωλητές χρησιμοποίησαν κληρώσεις, για να καθορίσουν ποιοι θα μπορούσαν να αγοράσουν αυτές τις πολυπόθητες συσκευές.
Αυτή η κατάσταση δημιούργησε ένα φυσικό πείραμα, επιτρέποντας στους ερευνητές να συγκρίνουν την ψυχική υγεία των νικητών της κλήρωσης που απέκτησαν νέες κονσόλες με εκείνους που δεν το έκαναν.
«Τα ευρήματά μας αμφισβητούν τα κοινά στερεότυπα ότι το gaming είναι επιβλαβές ή προσφέρει μόνο προσωρινή ευχαρίστηση», αναφέρει ο Egami σε δελτίο τύπου του πανεπιστημίου. «Έχουμε αποδείξει ότι το gaming μπορεί να βελτιώσει την ψυχική υγεία και την αίσθηση ικανοποίησης από τη ζωή σε ένα ευρύ φάσμα ατόμων».
Εντυπωσιακά αποτελέσματα
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Nature Human Behaviour, ανέλυσε απαντήσεις από σχεδόν 100.000 Ιάπωνες ηλικίας 10 έως 69 ετών, που συλλέχθηκαν από τον Δεκέμβριο του 2020 έως τον Μάρτιο του 2022. Περίπου 8.200 από αυτούς είχαν συμμετάσχει σε κληρώσεις για κονσόλες. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: οι νικητές των κληρώσεων που απέκτησαν νέες κονσόλες παρουσίασαν σημαντικές βελτιώσεις στην ψυχική υγεία σε σύγκριση με τους μη νικητές.
Η κατοχή ενός Nintendo Switch βελτίωσε την ψυχική υγεία κατά 0,60 τυπικές αποκλίσεις, ενώ η κατοχή ενός PlayStation 5 έδειξε μια μικρότερη, αλλά ακόμα σημαντική βελτίωση κατά 0,12 τυπικές αποκλίσεις. Επιπλέον, η κατοχή ενός PlayStation 5 αύξησε την ικανοποίηση από τη ζωή κατά 0,23 τυπικές αποκλίσεις. Αυτά δεν είναι απλώς μικρά κέρδη—αντιπροσωπεύουν σημαντικές βελτιώσεις στην ψυχολογική ευημερία.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα ήταν ότι η αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στο gaming οδηγούσε σε καλύτερα αποτελέσματα ψυχικής υγείας. Ωστόσο, τα οφέλη άρχισαν να μειώνονται για όσους έπαιζαν πάνω από τρεις ώρες την ημέρα, υποδεικνύοντας ότι η μέτρο είναι το κλειδί.
Πέρα από τα Στερεότυπα
Τα θετικά αποτελέσματα του gaming δεν ήταν ομοιόμορφα σε όλες τις ομάδες. Χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνικές μηχανικής μάθησης, οι ερευνητές ανακάλυψαν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, το PlayStation 5 έδειξε μικρότερα οφέλη για εφήβους και γυναίκες, ενώ το Nintendo Switch παρουσίασε μεγαλύτερα οφέλη για τους εφήβους.
«Ως επιδημιολόγος, έχω συχνά δει ανησυχίες για τις αρνητικές επιπτώσεις του gaming. Ωστόσο, η ισχυρή μεθοδολογία αυτής της μελέτης αμφισβητεί αυτές τις προκαταλήψεις. Υπογραμμίζει την ανάγκη για μια πιο λεπτομερή κατανόηση των επιπτώσεων των ψηφιακών μέσων στην υγεία», σημειώνει ο Δρ. Md. Shafiur Rahman, ανώτερος επίκουρος καθηγητής στο Ιατρικό Πανεπιστήμιο Hamamatsu και συγγραφέας της μελέτης.
Αυτά τα ευρήματα αμφισβητούν την άποψη ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι επιβλαβή για την ψυχική υγεία και υποδηλώνουν ότι μπορεί να χρησιμεύουν ως μέσο ανακούφισης από το άγχος ή τη διαχείριση της διάθεσης για πολλούς παίκτες. Οι ερευνητές προτείνουν διάφορους λόγους για τα θετικά αποτελέσματα του gaming, όπως η δυνατότητα παροχής αίσθησης επίτευξης, η ενίσχυση των κοινωνικών συνδέσεων και η παροχή μιας ελκυστικής μορφής απόδρασης κατά τη διάρκεια περιόδων άγχους.
Βρίσκοντας ισορροπία στην ψηφιακή εποχή
Φυσικά, η μελέτη έχει τους περιορισμούς της. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια των μοναδικών συνθηκών της πανδημίας COVID-19, μια περίοδος κατά την οποία οι άνθρωποι είχαν λιγότερες επιλογές για ψυχαγωγία και κοινωνική αλληλεπίδραση. Είναι πιθανό ότι τα οφέλη των βιντεοπαιχνιδιών για την ψυχική υγεία ενισχύθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αυξημένου άγχους και απομόνωσης.
Παρόλα αυτά, αυτή η έρευνα παρέχει μερικά από τα πιο πειστικά στοιχεία μέχρι σήμερα ότι το μέτριο gaming μπορεί να έχει θετική επίδραση στην ψυχική ευημερία. Αν και οι ανησυχίες για τον εθισμό στο gaming και τον υπερβολικό χρόνο οθόνης δεν πρέπει να παραβλέπονται, αυτή η μελέτη υποδηλώνει ότι το μέτριο gaming θα μπορούσε να είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για την προώθηση της ψυχικής υγείας.
Καθώς πλοηγούμαστε στο ψηφιακό τοπίο του 21ου αιώνα, η εύρεση της σωστής ισορροπίας—και ίσως των σωστών παιχνιδιών—μπορεί να είναι το κλειδί για τη βελτίωση της συλλογικής μας ευημερίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα