«ΚΙΝΗΜΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ»
Με μια αιχμηρή ανακοίνωσή του, μετά από συνάντησή του με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου, το Κίνημα Διάσωσης και Επαναλειτουργίας του Σιδηρόδρομου Πελοποννήσου, τονίζει για τον Δημήτρη Πτωχό ότι «μάλλον δεν σας ενδιαφέρει η διάσωση και επαναλειτουργία του υφισταμένου αυτού σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο και πολύ περισσότερο εκτιμούμε πως δεν έχετε καμία διάθεση να ενοχληθούν οποιαδήποτε συμφέροντα που σχετίζονται με οδικές μεταφορές και αυτοκινητόδρομους»...
Στην ανακοίνωση το Κίνημα καλεί τον περιφερειάρχη «να αποδαιμονοποιήσετε την έννοια ‘κρατική επιδότηση λειτουργίας’» για τον σιδηρόδρομο και ζητά την τμηματική εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου για προαστική επιβατική συγκοινωνία, για εν δυνάμει εμπορευματικές μεταφορές και κυρίως για τουριστική εκμετάλλευση.
Η ανακοίνωση έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
ΑΠΟ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
κ. Περιφερειάρχη
1. Κατά την πρόσφατη συνάντησή μας ισχυριστήκατε πως όλες οι μελέτες που έχουν υλοποιηθεί για τη βιωσιμότητα του εναπομείναντος μετρικού σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου, συμπέραναν ότι οποιαδήποτε μορφή εκμετάλλευσης - ακόμα και η τουριστική - προκύπτει ζημιογόνος.
Αυτό είναι εξόχως ανακριβές και θεωρούμε ότι δεν μπορεί ένας Περιφερειάρχης να ψεύδεται ωμά, παρά μόνο αν έχει πέσει ο ίδιος θύμα εσκεμμένης παραπληροφόρησης από τον υπηρεσιακό του μηχανισμό, διότι η πραγματικότητα είναι ότι ΟΥΔΕΠΟΤΕ έχει υλοποιηθεί ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ oλοκληρωμένη επιστημονική μελέτη βιωσιμότητας για ολόκληρο το εναπομείναν μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο στα όρια της Περιφέρειας Πελοποννήσου από ΚΑΝΕΝΑΝ!
Αν εσείς ή οι Υπηρεσίες σας έχετε αντίθετη άποψη, σας καλούμε να δώσετε στη δημοσιότητα τις μελέτες τις οποίες επικαλεστήκατε.
2. Η μοναδική σχετική μελέτη που έχει υλοποιηθεί αφορά αποκλειστικά το τμήμα Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο μήκους 60 km το οποίο μάλιστα τμήμα έχει ενταχθεί στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών ήδη από το 2019. Η μελέτη αυτή ανατέθηκε από το Τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του ΟΣΕ, υλοποιήθηκε πριν από δύο χρόνια από γνωστό ιδιωτικό μελετητικό γραφείο και κατέληξε σε επιλέξιμο δείκτη κοινωνικο-οικονομικής απόδοσης της επένδυσης για ανάταξη και λειτουργία αυτού του τμήματος. Δηλαδή, προέκυψε ότι η σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος – Ναύπλιο είναι βιώσιμη και σύμφωνα με επανειλημμένες ανακοινώσεις του προκατόχου σας κ. Νίκα επί τη βάσει αυτής της μελέτης έλαβε και έγκριση της Ε.Ε. (Αρεόπολη).
3. Παρ’ όλα αυτά δεν γνωρίζουμε αν η Περιφέρεια Πελοποννήσου είτε πριν είτε τώρα δραστηριοποιήθηκε πραγματικά στην κατεύθυνση αυτή όπως θα έπρεπε για να δεσμευτούν αυτά τα χρήματα, (για 15 εκατομ. μιλούσε ο κ. Νίκας) για την ανάταξη του σιδηροδρόμου ή πήγαν τελικά αλλού, για οδικά ή άλλα έργα. Μήπως αυτό συνδέεται και με τη μη παραχώρηση του ΟΣΕ, όπως μας είπατε, στην Περιφέρεια Πελοποννήσου του διαδρόμου της καταργημένης γραμμής από Κόρινθο έως το Δερβένι Κορινθίας για αστικές αναπλάσεις;
4. Δεν συμφωνούμε βέβαια πως οτιδήποτε είναι «ζημιογόνο» (με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια) και δεν βγάζει τα έξοδά του, πρέπει να καταργηθεί. Πρέπει να αποδαιμονοποιήσετε την έννοια «κρατική επιδότηση λειτουργίας» σε υπηρεσίες που ενδεχομένως δεν βγάζουν μεν τα έξοδά τους αλλά προσδίδουν παράπλευρα οφέλη κοινωνικού, τουριστικού, περιβαλλοντικού χαρακτήρα στις τοπικές κοινωνίες τις οποίες εξυπηρετούν. Δεν θεωρούμε λογική π.χ. την κατάργηση του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοφτού – Καλαβρύτων εάν δεν «βγάζει τα έξοδά του» από τα εισιτήρια, από τη στιγμή που καταλαμβάνει σημαντικότατο μερίδιο στην διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος της ευρύτερης περιοχής, χάρη στο οποίο οφείλουν την ύπαρξη και τη δημοφιλία τους τα τουριστικά Καλάβρυτα.
Το ίδιο συμβαίνει και στο Πήλιο με το τρένο Βόλος – Μηλιές Πηλίου και κάτι αντίστοιχο προτείνουμε για τμήματα του μετρικού σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου. Αυτό είναι ένα εφαρμόσιμο πλάνο εμπορικής εκμετάλλευσης για ορεινής χάραξης σιδηροδρομικές γραμμές φτωχότερων γεωμετρικών χαρακτηριστικών (κλειστές καμπύλες) και επιδόσεων που ισχύει σε όλη την Ευρώπη και δεν είναι γραφικότητες, ούτε υπερβάλλον ρομαντισμός, όπως μας το χαρακτηρίσατε. ΔΕΝ προτείναμε τακτική επιβατική συγκοινωνία Καλαμάτας – Τρίπολης – Αθήνας με ατμοκίνητους συρμούς και ξύλινα βαγόνια χωρίς κλιματισμό!
Σε κάθε περίπτωση, αν επιμένετε πως οτιδήποτε είναι οικονομικά ζημιογόνο πρέπει να καταργηθεί (δαιμονοποιώντας έτσι την έννοια της κρατικής επιδότησης) οφείλετε να εξηγήσετε πως είναι δυνατόν η Περιφέρεια να ανέχεται τη συνέχιση λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων και των αεροδρομίων της Πελοποννήσου, αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, σχολείων και Κέντρων Υγείας, καθώς και τη συνέχιση παροχής ηλεκτροδότησης και τηλεπικοινωνιών σε απομακρυσμένους οικισμούς με λιγοστούς κατοίκους και συνεπώς ελάχιστη κατανάλωση.
5. Γνωρίζουμε ακόμα ότι από τις Περιφέρειες, οι οποίες αν και δεν είχαν άμεση αρμοδιότητα στο στρατηγικό σχεδιασμό και την εκμετάλλευση των ελληνικών σιδηροδρόμων, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που συγχρηματοδοτήθηκαν από αυτές σιδηροδρομικά έργα μικρού βεληνεκούς. Αυτό έγινε (από τις Περιφέρειες) σε συνεργασία με άλλες χρηματοδοτικές πηγές, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα την ανακαίνιση του νοτίου κλάδου του Προαστιακού σιδηροδρόμου Πάτρας (τμήμα Αγ. Ανδρέας – Κάτω Αχαΐα) το 2018 και νωρίτερα τη βαριά ανακαίνιση της γραμμής, καθώς και την προμήθεια των καινούργιων υπερσύγχρονων ελβετικών συρμών του Οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοφτού – Καλαβρύτων που έγινε από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος. Αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις χορηγήθηκαν από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας για τις γραμμές Φλώρινας και Κοζάνης και από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας της γραμμής Λιανοκλαδίου – Στυλίδας.
Αλλά και η Περιφέρεια Πελοποννήσου χρηματοδότησε μέσω ΠΕΠ τη ριζική ανακατασκευή της μετρικής γραμμής Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας την περασμένη εικοσαετία. Είναι το περίφημο έργο με το οποίο εκσυγχρονίστηκε με βαριά επιδομή το σύνολο του σιδηροδρομικού άξονα, ο οποίος στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε στην τύχη του πριν προλάβει να κυκλοφορήσει σε όλο το μήκος του ούτε ένα δρομολόγιο! Ένα έργο κόστους 80 εκατομ. ευρώ.
Είναι ο ίδιος άξονας στον οποίο η Περιφέρεια επένδυσε χρήματα, αλλά σήμερα αρνείται να πιέσει προς πάσα κατεύθυνση για την επαναλειτουργία του. Και αν ο σιδηροδρομικός αυτός άξονας έχει απολέσει πλέον τη χρηστικότητά του σε ταχέα υπεραστικά δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, δεν συμβαίνει το ίδιο για την τμηματική εκμετάλλευσή του με προαστιακή επιβατική συγκοινωνία (π.χ. Καλαμάτα – Μεσσήνη – Διαβολίτσι – Κυπαρισσία και Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο, τουλάχιστον), εν δυνάμει την εμπορευματική και κυρίως την τουριστική εκμετάλλευση που θα προσθέσει σημαντικούς πόντους στο τουριστικό προϊόν της Πελοποννήσου.
κ. Περιφερειάρχη, είναι ο ίδιος σιδηροδρομικός άξονας που, κατά δήλωσή σας, στην ιεράρχηση των αναγκών της Πελοποννήσου καταλαμβάνει την τελευταία θέση, προφανώς πολύ πίσω από τοπικές οδούς δευτερεύουσας σημασίας. Όπως φαίνεται, μάλλον δεν σας ενδιαφέρει η διάσωση και επαναλειτουργία του υφισταμένου αυτού σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο και πολύ περισσότερο εκτιμούμε πως δεν έχετε καμία διάθεση να ενοχληθούν οποιαδήποτε συμφέροντα που σχετίζονται με οδικές μεταφορές και αυτοκινητόδρομους.
Από το ΚΙ.Δ.Ε.ΣΙ. Π.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα