Τι ορίζει η τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Παιδείας
Κατατέθηκε από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, προς ψήφιση, στη Βουλή, η τροπολογία που αφορά στα Ωνάσεια Σχολεία.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας που εκδίδεται μέχρι τη 17 Φεβρουαρίου 2025, θα ορισθούν ποια από τα 22 Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία θα τεθούν σε λειτουργία κατά τα σχολικά έτη: α) 2025-2026 και β) 2026-2027.
Η τροπολογία ανάμεσα σε άλλα προβλέπει
Συγκεκριμένα, στη Σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση, προστέθηκε μία τροπολογία με τέσσερις νέες παραμέτρους:
Α) Μαθητές που διαμένουν στο Δήμο που ιδρύεται Ωνάσειο Σχολείο
Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ' ελάχιστο από 40% έως 60%. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ..
Β) Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που φοιτούν ήδη στις εκπαιδευτικές μονάδες, οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ.. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα δύο πρώτα χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία μέχρι συμπλήρωσης του ανώτατου αριθμού μαθητών.
Γ) Υπηρετούντες εκπαιδευτικοί: Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παραμείνουν στο σχολείο που χαρακτηρίστηκε Ωνάσειο με διετή θητεία, προκειμένου να επιμορφωθούν και προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, κατόπιν αίτησής τους.
Μετά τη διετία μπορούν να διεκδικήσουν θέση στο Ωνάσειο Σχολείο, κατόπιν σχετικής Πρόσκλησης.
Διευθυντές και Υποδιευθυντές: Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου κάθε Πρότυπο Ωνάσειο Σχολείο και πάντως όχι πέραν του σχολικού έτους 2026-2027, για την επιλογή Διευθυντή, Υποδιευθυντή και διδακτικού προσωπικού δεν απαιτείται η συνδρομή του κριτηρίου της κατάρτισης και εξοικείωσης με τις σύγχρονες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας με ελάχιστο επίπεδο γνώσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου.
Το αργότερο εντός του παραπάνω χρονικού διαστήματος είναι απαραίτητη η προσκόμιση, είτε αποδεικτικού εγγράφου, από το οποίο προκύπτει η ένταξη του ενδιαφερομένου σε πρόγραμμα Πιστοποίησης Επιμόρφωσης, είτε η ολοκλήρωση του προγράμματος Πιστοποίησης Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου.
Μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2028-2029, οι Διευθυντές, οι Υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα Πιστοποίησης Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου, άλλως δεν ανανεώνεται η θητεία τους.
Τι είπε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση
Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο Αντώνης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, μιλώντας για το σχέδιο νόμου για τη λειτουργία των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων ανέφερε ότι η πρωτοβουλία για τη δημιουργία των 22 Ωνάσειων Σχολείων, συμπίπτει με το ιστορικό ορόσημο της συμπλήρωσης των 50 χρόνων από την ίδρυση του. «Δεν είμαστε ένας ιδιώτης που προσπαθεί να αρπάξει με ιδιοτελείς σκοπούς τίποτα, ούτε την υγεία, ούτε την παιδεία ούτε τον πολιτισμό. Δεν είμαστε μια εταιρεία που επιδιώκει να βελτιώσει την εικόνα της ούτε για να γλυτώσουμε φόρους. Είμαστε ένα κοινωφελές ίδρυμα και όλα ξεκινούν με την παρακαταθήκη του ιδρυτή μας Αριστοτέλη Ωνάση, ο οποίος υπέδειξε την κοινωφέλεια ως την αρχή που ρυθμίζει τη λειτουργία του ιδρύματος. Δεν έχουμε κανένα φορολογικό όφελος, δεν θα εισπράξουμε ούτε ένα ευρώ, δεν θα υπάρχουν δίδακτρα ούτε για τη διδασκαλία ούτε για τους ομίλους αλλά ούτε και κανένα voucher. Δεν έχουμε ούτε προσδοκούμε σε κανενός είδους έσοδο. Αντίθετα, οι καθηγητές και οι γονείς που με το εισόδημά τους στήριζαν τους ομίλους και τις άλλες δράσεις των παιδιών του σχολείου τους, θα μας δουν να αναλαμβάνουμε εμείς και αυτό το βάρος. Στηρίζουμε και ενισχύουμε τους μαθητές επειδή ονειρεύονται και πειραματίζονται, μιλούν με την εποχή τους έχουν θέληση και ορμή», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης φορέων στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση απάντησε σε σημεία που βρίσκονται στην αιχμή της κριτικής, για το περιεχόμενο της σύμβασης δωρεάς, και σε ερωτήματα που μπορεί να απασχολούν τα κόμματα και την κοινή γνώμη.
Ανέφερε ειδικότερα ότι:
- Βασικό κριτήριο της πρωτοβουλίας είναι να δοθούν ευκαιρίες σε μαθητές που ζουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και έχουν πληθυσμό άνω των 80.000 κατοίκων. Προϋπόθεση ήταν επίσης να μην υπάρχουν άλλα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία σε κοντινή απόσταση ενώ ρόλο έπαιξε και η γεωγραφική εγγύτητα των σχολείων και λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία καθώς και η συνεργασία τους με ΑΕΙ.
- Τα Ωνάσεια Σχολεία θα είναι δημόσια σχολεία με τους καθηγητές να παραμένουν λειτουργοί της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το πρόγραμμα σπουδών είναι αυτό που ισχύει για όλα τα πρότυπα.
- Η πολυτυπία δεν μπορεί να είναι επιχείρημα κριτικής γιατί ισχύει από χρόνια στον χάρτη της εκπαίδευσης. Υπάρχουν ήδη πολλά είδη σχολείων, γενικά, πρότυπα, πειραματικά, επαγγελματικά, εσπερινά, μουσικά, εκκλησιαστικά, ένταξης, τεχνικά και άλλα, εδώ και πολλά χρόνια.
- Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν θα είναι «ελιτίστικα σχολεία». «Ελίτ σημαίνει αποκλεισμός. Το Ίδρυμα Ωνάση επιδιώκει το ακριβώς αντίθετο. Σκοπός είναι να δοθεί δυνατότητα σε παιδιά που δεν ανήκουν σε καμία ελίτ, αλλά αντίθετα αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις, να έχουν ίσες ευκαιρίες με τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων».
- Μια από τις καινοτομίες των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων είναι οι εξετάσεις να δίνουν έμφαση, όχι μόνο στις γνώσεις αλλά και στις γενικότερες δεξιότητες και την προσωπικότητα του παιδιού.
- Το Ίδρυμα Ωνάση θέλει να πριμοδοτηθούν-μοριοδοτηθούν τα παιδιά της γειτονιάς ώστε να μπουν κατά προτεραιότητα στο Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο. Θεωρεί ότι τα θέματα των εξετάσεων πρέπει να είναι τέτοια ώστε να τα απαντήσει το παιδί χωρίς προετοιμασία. Πιστεύει ότι είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένα σύστημα εξετάσεων που να μην εξαντλείται στην αποτίμηση των γνώσεων του παιδιού. «Θέλουμε να δημιουργήσουμε όλοι μαζί, ένα εξεταστικό πλαίσιο που η επιλογή των παιδιών να λαμβάνει υπόψη της τόσο την εντοπιότητα όσο και τις ειδικές δεξιότητες κάθε παιδιού», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
- Τα παιδιά που ήδη φοιτούν στα σχολεία που έχουν επιλεγεί παραμένουν στο ίδιο σχολείο, μέχρι την Γ΄τάξη του σχολείου τους, για να μπορούν να αποφοιτήσουν χωρίς εξετάσεις και χωρίς κανένα πρόβλημα. Τα παιδιά θα απολαμβάνουν όλα τα οφέλη και την υλικοτεχνική αναβάθμιση και την επιμόρφωση των καθηγητών, χωρίς να χρειαστεί να κάνουν ειδικές εξετάσεις, μέχρι να τελειώσουν το γυμνάσιο και αντίστοιχα το λύκειο. «Άρα τα παιδιά που φοιτούν σήμερα στα σχολεία αυτά δεν θα χρειαστεί να μετακινηθούν σε άλλα ήδη κορεσμένα σχολεία».
- Δεν θα θιγούν ούτε κατ΄ελάχιστο τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
- Το Ίδρυμα Ωνάση δεν υποκαθιστά το κράτος αλλά και δεν προσφέρει απλά μια χορηγία. Κάθε πρωτοβουλία που αναλαμβάνει την αγκαλιάζει και παρακολουθεί την πρόοδό της, με τρόπο ολιστικό. Δεν παρεμβαίνει στο πρόγραμμα και στο περιεχόμενο των σπουδών, παρεμβαίνει στο πώς θα γίνει η διαχείριση του οικονομικού τμήματος της δωρεάς.
- Το Ίδρυμα Ωνάση δεν παρεμβαίνει και δεν θέλει να παρέμβει στην αξιολόγηση των καθηγητών. Επιμένει στην αρχή της αξιοκρατίας με βάση όμως το διδακτικό έργο και όχι μόνο τα τυπικά προσόντα. Το Ίδρυμα πιστεύει ότι πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σε όσους καθηγητές επιθυμούν να παραμείνουν στα σχολεία, να το κάνουν.
«Μέσα στα επόμενα 12 χρόνια, από τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, θα αποφοιτήσουν τουλάχιστον 22.000 μαθητές. Με αίσθηση ευθύνης το Ίδρυμα Ωνάση θα επενδύσει 160 εκατομμύρια ευρώ συνολικά σε 12 χρόνια, διασφαλίζοντας τη δημιουργία αυτών των σχολείων και την απρόσκοπτη λειτουργία τους στο μέλλον. Είναι μια κοινωνική ανάγκη, μπορούμε να βοηθήσουμε και αφού μπορούμε είναι ηθική μας υποχρέωση να το πράξουμε», είπε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.
Επισήμανε ωστόσο, για το τι μέλλει γενέσθαι, μετά την παρέλευση της 12ετίας, ότι το Ίδρυμα Ωνάση δεν εγκαταλείπει ποτέ τις δωρεές του. Είπε επίσης ότι σε πρώτη φάση, τον προσεχή Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν τρία γυμνάσια και τρία λύκεια ως Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, προκειμένου να αξιοποιηθεί στη συνέχεια η εμπειρία που θα αποκτηθεί από την πιλοτική λειτουργία.
- Βασικό κριτήριο της πρωτοβουλίας είναι να δοθούν ευκαιρίες σε μαθητές που ζουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και έχουν πληθυσμό άνω των 80.000 κατοίκων. Προϋπόθεση ήταν επίσης να μην υπάρχουν άλλα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία σε κοντινή απόσταση ενώ ρόλο έπαιξε και η γεωγραφική εγγύτητα των σχολείων και λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία καθώς και η συνεργασία τους με ΑΕΙ.
- Τα Ωνάσεια Σχολεία θα είναι δημόσια σχολεία με τους καθηγητές να παραμένουν λειτουργοί της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το πρόγραμμα σπουδών είναι αυτό που ισχύει για όλα τα πρότυπα.
- Η πολυτυπία δεν μπορεί να είναι επιχείρημα κριτικής γιατί ισχύει από χρόνια στον χάρτη της εκπαίδευσης. Υπάρχουν ήδη πολλά είδη σχολείων, γενικά, πρότυπα, πειραματικά, επαγγελματικά, εσπερινά, μουσικά, εκκλησιαστικά, ένταξης, τεχνικά και άλλα, εδώ και πολλά χρόνια.
- Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν θα είναι «ελιτίστικα σχολεία». «Ελίτ σημαίνει αποκλεισμός. Το Ίδρυμα Ωνάση επιδιώκει το ακριβώς αντίθετο. Σκοπός είναι να δοθεί δυνατότητα σε παιδιά που δεν ανήκουν σε καμία ελίτ, αλλά αντίθετα αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις, να έχουν ίσες ευκαιρίες με τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων».
- Μια από τις καινοτομίες των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων είναι οι εξετάσεις να δίνουν έμφαση, όχι μόνο στις γνώσεις αλλά και στις γενικότερες δεξιότητες και την προσωπικότητα του παιδιού.
- Το Ίδρυμα Ωνάση θέλει να πριμοδοτηθούν-μοριοδοτηθούν τα παιδιά της γειτονιάς ώστε να μπουν κατά προτεραιότητα στο Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο. Θεωρεί ότι τα θέματα των εξετάσεων πρέπει να είναι τέτοια ώστε να τα απαντήσει το παιδί χωρίς προετοιμασία. Πιστεύει ότι είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένα σύστημα εξετάσεων που να μην εξαντλείται στην αποτίμηση των γνώσεων του παιδιού. «Θέλουμε να δημιουργήσουμε όλοι μαζί, ένα εξεταστικό πλαίσιο που η επιλογή των παιδιών να λαμβάνει υπόψη της τόσο την εντοπιότητα όσο και τις ειδικές δεξιότητες κάθε παιδιού», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
- Τα παιδιά που ήδη φοιτούν στα σχολεία που έχουν επιλεγεί παραμένουν στο ίδιο σχολείο, μέχρι την Γ΄τάξη του σχολείου τους, για να μπορούν να αποφοιτήσουν χωρίς εξετάσεις και χωρίς κανένα πρόβλημα. Τα παιδιά θα απολαμβάνουν όλα τα οφέλη και την υλικοτεχνική αναβάθμιση και την επιμόρφωση των καθηγητών, χωρίς να χρειαστεί να κάνουν ειδικές εξετάσεις, μέχρι να τελειώσουν το γυμνάσιο και αντίστοιχα το λύκειο. «Άρα τα παιδιά που φοιτούν σήμερα στα σχολεία αυτά δεν θα χρειαστεί να μετακινηθούν σε άλλα ήδη κορεσμένα σχολεία».
- Δεν θα θιγούν ούτε κατ΄ελάχιστο τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών
- Το Ίδρυμα Ωνάση δεν υποκαθιστά το κράτος αλλά και δεν προσφέρει απλά μια χορηγία. Κάθε πρωτοβουλία που αναλαμβάνει την αγκαλιάζει και παρακολουθεί την πρόοδό της, με τρόπο ολιστικό. Δεν παρεμβαίνει στο πρόγραμμα και στο περιεχόμενο των σπουδών, παρεμβαίνει στο πώς θα γίνει η διαχείριση του οικονομικού τμήματος της δωρεάς.
- Το Ίδρυμα Ωνάση δεν παρεμβαίνει και δεν θέλει να παρέμβει στην αξιολόγηση των καθηγητών. Επιμένει στην αρχή της αξιοκρατίας με βάση όμως το διδακτικό έργο και όχι μόνο τα τυπικά προσόντα. Το Ίδρυμα πιστεύει ότι πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σε όσους καθηγητές επιθυμούν να παραμείνουν στα σχολεία, να το κάνουν.
«Μέσα στα επόμενα 12 χρόνια, από τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, θα αποφοιτήσουν τουλάχιστον 22.000 μαθητές. Με αίσθηση ευθύνης το Ίδρυμα Ωνάση θα επενδύσει 160 εκατομμύρια ευρώ συνολικά σε 12 χρόνια, διασφαλίζοντας τη δημιουργία αυτών των σχολείων και την απρόσκοπτη λειτουργία τους στο μέλλον. Είναι μια κοινωνική ανάγκη, μπορούμε να βοηθήσουμε και αφού μπορούμε είναι ηθική μας υποχρέωση να το πράξουμε», είπε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.
Επισήμανε ωστόσο, για το τι μέλλει γενέσθαι, μετά την παρέλευση της 12ετίας, ότι το Ίδρυμα Ωνάση δεν εγκαταλείπει ποτέ τις δωρεές του. Είπε επίσης ότι σε πρώτη φάση, τον προσεχή Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν τρία γυμνάσια και τρία λύκεια ως Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, προκειμένου να αξιοποιηθεί στη συνέχεια η εμπειρία που θα αποκτηθεί από την πιλοτική λειτουργία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα