Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Στο «σταυροδρόμι» το λιανεμπόριο – Καμπανάκι φορέων

Κόσμος στα καταστήματα της Ερμού SOOC
Οι πιέσεις στον κλάδο του λιανεμπορίου καταγράφονται καθώς οι τζίροι είναι καθηλωμένοι και η αγοραστική περιορισμένη δύναμη.

Δύσκολες μέρες περνά το λιανεμπόριο με τις πωλήσεις να είναι καθηλωμένες. Έτσι, επίδειξη, σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, παρουσίασαν οι πωλήσεις για τις μισές (48%).

Την ίδια ώρα, οι μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Ωστόσο, σε σχέση με πέρυσι, υπερδιπλασιάστηκε το μερίδιο των προϊόντων που εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις πωλήσεις (38% έναντι 15% το 2024).Μάλιστα, με αφορμή την Έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για τα αποτελέσματα της Black Friday, ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας κ. Ο Σταύρος Καφούνης δήλωσε:

«Τα αποτελέσματα της Έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, δυστυχώς επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία του Τζίρου στο λιανικό εμπόριο, τόσο σε σχέση με την περυσινή «Black Friday», όσο και το φθινόπωρο συνολικά. κωδικούς τους, και μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τελικά πέρασαν κάτω από τον λόγο των προσδοκιών τους για μια σημαντική ένωση των εσόδων, που θα αντιστάθμιζε τις απώλειες όλων των προηγούμενων μηνών. Με το υψηλότερο λειτουργικό κόστος να επιμένει, οι εμπορικές επιχειρήσεις εναλλάσσουν πλέον τις ελπίδες τους στην εορταστική περίοδο για μια θετική ανατροπή στο τέλος του 2025, στο πιο σημαντικό έτος ραντεβού τους με τους ίδιους».

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ , για δέκατη χρονιά, διερεύνησε τη συμμετοχή των εμπορικών προϊόντων στη “Black Friday” και αξιολόγησε τα κυριότερα χαρακτηριστικά της, πραγματοποιώντας έρευνα σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 258 προϊόντων του λιανικού που πραγματοποιούν εκπτώσεις.
Επιδείνωση, σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, παρουσίασαν οι πωλήσεις για τις μισές επιχειρήσεις (48%).
Για 2 στις 3 επιχειρήσεις με χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, η πτώση δεν ξεπέρασε το 10%.
Οι μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν μέτρια ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Ωστόσο, σε σχέση με πέρυσι, υπερδιπλασιάστηκε το μερίδιο των προϊόντων που εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις πωλήσεις (38% έναντι 15% το 2024).
Στη φετινή περίοδο της “Black Friday” συμμετείχε υψηλότερες τιμές (81%), ίδιο με εκείνο του 2024 .
Αναφορικά με το διάστημα συμμετοχής, το 48% των επιχειρήσεων συμμετείχε σε όλη την εβδομάδα της “Black Friday” ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26%) δεν έκανε να υιοθετήσει προσφορές όλο το Νοέμβριο.
Μία στις τρεις επιχειρήσεις επέλεξε εκπτώσεις ύψους από 31% έως 40%, ενώ το 31% των προϊόντων προτίμησε το εκπτωτικό κλιμάκιο από 21% έως 30% .
Ενδεικτικό των πιέσεων στους κλάδους είναι το γεγονός πως μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) υιοθέτησε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα. Επίσης, το 28% έκανε εκπτώσεις στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν.
Η ικανοποίηση αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα για τις μισές επιχειρήσεις (54%) κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα .
Για 4 στις 10 επιχειρήσεις η επισκεψιμότητα κορυφώθηκε το τριήμερο “Black Friday” (Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή) ενώ για 1 στις 5 την ημέρα της “Black Friday” .
Παρατηρείται συσχέτιση επισκεψιμότητας – πωλήσεις αφού για το 30% των πωλήσεων κορυφώθηκαν το τριήμερο “Black Friday”, Σάββατο και Κυριακή και για το 28% η Παρασκευή 28/11.
Το πλαστικό και ηλεκτρονικό χρήμα ήταν το κύριο μέσο συναλλαγών, ενώ η αποκλειστική χρήση μετρητών έχει περιοριστεί σημαντικά.
Για 8 στις 10 επιχειρήσεις οι πωλήσεις ολόκληρου του φθινοπώρου ανήλθαν στα ίδια ή σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την περίοδο του 2024.
Έξι στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν πως οι προμηθευτές τους δεν τους διευκόλυναν στις τιμές των εμπορευμάτων “Black Friday” .
Μόνο 1 στις 5 επιχειρήσεις συμμετείχε στη “Cyber ​​Monday” .
Η αξία της πρακτικής της “Black Friday” αμφισβητεί το 64% των σωρευτικών, θεωρώντας ότι ευνοεί τις μεγάλες αλυσίδες-brands, προσφέρει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε εγχώριες και διεθνείς πλατφόρμες, ενώ δεν ευνοεί τις μικρές λόγω χαμηλού περιθωρίου κέρδους .
Κυρίαρχη θέση τις προωθητικές ενέργειες για την “Black Friday” έχουν τα διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος για τις μισές επιχειρήσεις (47%) ενώ δυναμικά κινούνται και οι ενέργειες στα social media .
Δύσκολο φθινόπωρο

Παράλληλα, όπως, ανέφερε, σε δήλωσή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, με την ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών στα καταστήματα Λιανικού εμπορίου εκτός τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων κατά το Γ΄ τρίμηνο. και το Α΄ εννεάμηνο του 2025 το Λιανικό Εμπόριο χρειάζεται επιπλέον 750 εκ. ευρώ το Δ' Τρίμηνο για να αντισταθμίσει το υψηλό λειτουργικό κόστος. “Η αύξηση του κύκλου εργασιών σε επίπεδο εννεαμένου είναι η χαμηλότερη από το 2020 έως σήμερα” αναφέρει ο κ. Ως εκ τούτου, η εορταστική αγορά, η οποία ουσιαστικά ανοίγει αυλαία με τη «Black Friday», είναι καθοριστική και για τη βιωσιμότητα. χιλιάδων προϊόντων, κυρίως ΜμΕ. Σε κάθε περίπτωση, επιβεβαιώνεται η ανάγκη στήριξης του κλάδου με το συνδυασμό αναπτυξιακών ρυθμίσεων και μέτρων ελάφρυνσης που έγκαιρα και τεκμηριωμένα προτείνει η ΕΣΕΕ»
Μήνυμα για θεσμική παρέμβαση.

Πάντως, με αφορμή την ολοκλήρωση της περιόδου «Black Friday», ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τονίζει ότι οι εκπτωτικές περίοδοι και οι προωθητικές ενέργειες αποτελούν πλέον παγιωμένο στοιχείο της αγοράς, ακολουθώντας διεθνείς πρακτικές και σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. Παρά τη θετική δυναμική που μπορεί να προσφέρει, η συνεχής διόγκωση των επιμέρους «ειδικών» περιόδων εκπτώσεων, σε συνδυασμό με την έλλειψη ενιαίας στρατηγικής, έχει αποτέλεσμα σε σύγχυση της καταναλωτής, συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σταδιακά. αποδυνάμωση της αξίας του ίδιου του θεσμού των εκπτώσεων, τονίζει ο ΕΣΠ και προσθέτει ότι ολοένα και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι σημαντικό μέρος των καταναλωτών αντιμετωπίζει τις εκπτώσεις με επιφυλακτικότητα, αμφισβητώντας το πραγματικό ύψος των μειώσεων ή θεωρώντας ότι οι προσφορές δεν ανταποκρίνονται πάντα στις προσδοκίες. Η έλλειψη εμπιστοσύνης πλήττει τόσο την αγοραστική συμπεριφορά, όσο και την ίδια εικόνα της αγοράς και υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό.

Μάλιστα, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς θεωρεί αναγκαίο να ανοίξει ένας θεσμικός, συντονισμένος και ουσιαστικός διάλογος με την Πολιτεία και όλους τους αρμόδιους φορείς για ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο εκπτώσεων, που θα διασφαλίζει τη διαφάνεια, θα ενισχύει τον καταναλωτή και θα προστατεύει τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι εκπτώσεις πρέπει να παραμείνουν εργαλεία ανάπτυξης και όχι να λαμβάνουν χαρακτήρα διαρκών πιέσεων που αποδυναμώνει την αγορά και θολώνει την πραγματική αξία των προϊόντων.

Ο στόχος, όπως αναφέρεται, “δεν είναι απλώς να επαναπροσδιοριστούν οι χώρες ή τα ποσοστά των εκπτώσεων, αλλά να εδραιωθεί μια σταθερή εμπιστοσύνη, στο οποίο οι πληροφορίες θα γνωρίζουν ότι οι μειώσεις τιμών είναι πραγματικές και οι επιχειρήσεις ότι λειτουργούν. ένα πλαίσιο που δεν τις εξαναγκάζει σε συνεχή απαξίωση της αξίας τους. Ένα πλαίσιο που θα ευνοεί την υγιή ανάπτυξη, θα προάγει τη διαφάνεια και θα διαμορφώνει μια αγορά βιώσιμης, δυναμικής και ανταγωνιστικής.”

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της ΕΣΠ Θ. Καπράλος: «Οι εκπτώσεις πρέπει να λειτουργούν ως γέφυρα εμπιστοσύνης ανάμεσα στην καταναλωτή και την επιχείρηση, όχι ως μια διαρκής μάχη επιβολής για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ούτε ως μια υπόθεση «ευκαιριών» για τους πολίτες. Ήρθε η στιγμή να επαναπροσδιορίσουμε το πλαίσιο των εκπτώσεων με ειλικρίνεια, διαφάνεια και κοινή λογική. Καλούμε την Πολιτεία, τους παραγωγικούς φορείς και όλους όσους συμμετέχουν στην αγορά, σε έναν ανοιχτό διάλογο, ώστε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα που θα επιτρέπει στην καταναλωτή να «ανθίσει» και στην επιχείρηση να αναπτυχθεί. Η αγορά χρειάζεται σταθερότητα και εμπιστοσύνη. Ας χτίσουμε μαζί τις συνθήκες για να την οδηγήσουμε εκεί».
 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα