Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

Καρτέλ στα καύσιμα ψάχνει η FATF

Εκτεταμένες έρευνες των ελεγκτικών αρχών σε Παράγωγα και λογαριασμούς. Ενδείξεις και για φοροδιαφυγή μεγάλης κλίμακας
Ενδείξεις, στοιχεία και καταγγελίες για στρεβλώσεις, δυσλειτουργίες κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ακόμα και για φοροδιαφυγή στην ελληνική αγορά υγρών καυσίμων μελετούν οι αρμόδιες κοινοτικές αρχές στο πλαίσιο της Financial Action Task Force (FATF), με τη συμμετοχή της DG Comp καθώς και σε συνεργασία με τη διεύθυνση κατά του ξεπλύματος μαύρου χρήματος της EBA. Πρόκειται για στοχευμένη έρευ
Χρήστος Φράγκου
X. Φράγκου
να που δεν περιορίζεται στο φυσικό λαθρεμπόριο καυσίμων, αλλά επεκτείνεται στη διάρθρωση της ελληνικής αγοράς πετρελαιοειδών, στην αγορά Παραγώγων ακόμα και στα ναύλα.Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που μίλησαν στο sofokleousin.gr υπό τον όρο της ανωνυμίας, η υπόθεση είναι πολυδαίδαλη και δύσκολη και επεκτείνεται και σε άλλες χώρες εντός αλλά και εκτός ΕΕ και για το λόγο αυτό οι κινήσεις είναι μετρημένες και προσεκτικές. Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές οι αρμόδιες αρχές έχουν ήδη πραγματοποιήσει σειρά επιτόπιων ελέγχων και εφόδων και αναμένεται να διεξάγουν και νέους.

Παράλληλα όμως έχουν κινητοποιηθεί οι αρχές κεφαλαιαγορών τόσο στη Μάλτα όσο και στη Βρετανία και τη Γερμανία.

Άνθρωποι που γνωρίζουν το βάθος της έρευνας υποστηρίζουν ότι το μέγεθος της είναι αντίστοιχο με αυτό του καρτέλ του σιδήρου και του σκυροδέματος, καθιστώντας σαφές ότι οι έρευνες θα συνεχιστούν και θα επεκταθούν.


Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι υπήρξαν και σημαντικά προβλήματα διαρροών στις έρευνες με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν και σε κάποιες περιπτώσεις να χαθούν στοιχεία και το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού

Η υπόθεση όμως βρίσκεται τώρα σε τέτοιο επίπεδο που δεν τίθεται θέμα απώλειας δεδομένων καθώς τα περισσότερα έχουν διασταυρωθεί αρμοδίως μέσα από τις αρχές κεφαλαιαγορών και με αιτήματα της FATF στην EBA και σε άλλες αρχές.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν συλλέξει οι αρχές για την Ελλάδα πιστοποιούνται σημαντικές παραβάσεις που θέτουν υπό αμφισβήτηση τη λειτουργία των αρχών ανταγωνισμού καθώς και των αρμόδιων υπουργείων καθώς έχει επιτραπεί η διατήρηση και ενίσχυση της καθετοποιημένης λειτουργίας δυιλιστηριακών μονάδων με εταιρίες εμπορίας καυσίμων.όπως προκύπτει από τα στοιχεία ΕΛΠΕ και MotorOil ελέγχουν το 100% της αγοράς χονδρικής, με τα διυλιστήριά τους και το 70% της αγοράς λιανικής μέσω των διανομής και πρατηρίων υγρών καυσίμων.

Με τον τρόπο αυτό τους δίνεται η δυνατότητα επιβολής τιμών στην αγορά, εκτροχιασμού του ελεύθερου ανταγωνισμού, κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης και ανάπτυξης πρακτικών καρτέλ.

Από την έρευνα προκύπτουν ενδείξεις που συνηγορούν όμως και σε διαδικασίες priice-fixing, καθώς και εκτεταμένης φοροδιαφυγής.

Πρόκειται για συναλλαγές μέσω παραγώγων που ακολουθώντας την τακτική της μετακύλισης θέσεων (rollover), δεν ολοκληρώνονται ποτέ και δεν καταγράφεται η πραγματική τιμή αγοράς και μεταπώλησης του πετρελαίου.

Κάποια πορίσματα εφιστύν την προσοχή των ελεγκτών και σε mirror trades μεταξύ εταιριών σε διαφορετικές αγορές, που στοχεύουν στη μετακύλιση ρευστοτητας από χώρες μέλη της ΕΕ σε χώρες εκτός ΕΕ γλιτώνοντας τη φορολογία.

Από τους ελέγχους φαίνεται ότι εντοπίζονται και παρένθετες εταιρίες οι οποίες λειτουργούν ως μεσάζοντες αγοράζοντας και μεταπωλώντας στις ελληνικές εταιρίες πρώτη ύλη, δηλαδή αργό πετρέλαιο, σε τιμές σταθερά υψηλότερες από τις αγοραίες.

Μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες κάνουν λόγο για για ενδείξεις πληθωρισμού τιμών και στην αγορά ναύλων.

Οι αρχές φαίνεται ότι έχουν στοιχεία που πιστοποιούν τη διατήρηση της μεσοσταθμικής αποφορολογημένης τιμής της αμόλυβδης βενζίνης σε επίπεδα 10% υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Όπως είναι προφανές από τα γραφήματα η τάση αποκλιμάκωσης των τιμών στα καύσιμα είναι πολύ εντονότερη στην υπόλοιπη Ευρώπη, απ ότι στην Ελλάδα, ενώ και η συνολική υποχώρηση της καθαρής τιμής -χωρίς ΕΦΚ και ΦΠΑ- είναι μικρότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Παράλληλα η μέση ευρωπαϊκή καθαρή τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι πολύ υψηλότερη από την ελληνική, κάτι που συμβαίνει και έναντι γειτονικών χωρών με υψηλότερη μεταφορικά κόστη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα