Τρίτη 20 Μαΐου 2025

Κομισιόν για Ελλάδα: Διατήρησε την πρόβλεψη ανάπτυξης 2,3% φέτος - Στο 2,8% ο πληθωρισμός

Αμετάβλητη διατήρησε η Κομισιόν την πρόβλεψη της για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, αναμένοντας να διαμορφωθεί στο 2,3% φέτος και στο 2,2% το 2026, σταθερά υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, παρά τον εμπορικό αποκλεισμό των ΗΠΑ με τις αυξήσεις των δασμών.
«Η ελληνική οικονομία δεν επηρεάζει μόνο ελαφρά από τους δασμούς των ΗΠΑ, λόγω των ασθενών ασθενών και έμμεσων εμπορικών δεσμών της με τις ΗΠΑ», αναφέρει η έκθεση.
Σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Επιτροπής που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα, η ανάπτυξη στην Ελλάδα να διατηρηθεί στα επίπεδα που εκτιμούσε τις προβλέψεις του περασμένου Φθινόπωρου, χάρη στην κατανάλωση και την αύξηση των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ.
Πτωτικά οι προβλέψεις για Ευρωζώνη
Αντίθετα, η Κομισιόν αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη στηνΕυρωζώνη και την ΕΕ το 2025 και το 2026, σε σχέση με τις Φθινοπωρινές Προβλέψεις.
Για το 2025, η ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,9% στην ευρωζώνη και 1,1% στην ΕΕ και για το 2026 κατά 1,4% και 1,5% αντίστοιχα. Το φθινόπωρο ήταν οι προβλέψεις της Επιτροπής για την ανάπτυξη του 2025 1,3% για την Ευρωζώνη και 1,5% στην ΕΕ και για το 2026 ήταν 1,6% και 1,8%, αντίστοιχα.
Πρόβλεψη για πληθωρισμό 2,8% φέτος
Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα δεν μειωθεί ελαφρά μόνο στο 2,8% το 2025 από 3% το 224, για να αποκλιμακωθεί στο 2,3% το 2026, «με τις ισχυρές στους μισθούς και τη ζήτηση να εξακολουθούν να ασκούν πιέσεις στις τιμές καταναλωτή».
Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη δημοσιοποιήθηκε να μειωθεί στο 2,1% το 2025 και στο 1,7% το 2026
. πλεόνασμα το 2024, το οποίο πρέπει να διατηρηθεί στους ορίζοντες των προβλέψεων μας», τονίζει η Επιτροπή. Το 2024, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης κατέγραψε πλεόνασμα 1,3% της ΑΕΠ. Το 2025, το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης να μειωθεί, φτάνοντας το 0,7% της ΑΕΠ και το 2026 προβλέπεται να αυξηθεί στο 1,4% της ΑΕΠ. Βοηθούμενος από την ισχυρή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, ο λόγος χρέους προς την ΑΕΠ συνεχίζεται και συνεχίζεται να φτάσει στο 140,6% το 2026.






Αναλυτικά η έκθεση για Ελλάδα
«Η ελληνική οικονομία διατηρεί τη δυναμική της παρά τις αντιξοότητες», αναφέρει η έκθεση.
Το 2024, η οικονομία της Ελλάδας αναπτύχθηκε κατά 2,3%. Αυτή η ανάπτυξη σύμφωνα με την Επιτροπή, τροφοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την ιδιωτική κατανάλωση, τις επενδύσεις και τη συσσώρευση αποθεμάτων.
Παρά τη συσταλτική δημοσιονομική πολιτική, η αύξηση της εγχώριας ζήτησης ήταν ισχυρή και συνεπαγόταν σημαντική αύξηση των εισαγωγών, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν με βραδύτερο ρυθμό. Ως εκ τούτου, οι καθαρές εξαγωγές επηρέασαν την οικονομική δραστηριότητα.
Με την πρόοδο του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ δεν είναι σημαντικές το 2025 και το 2026
. μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης.
Η ζήτηση εισαγωγών παραμένει να παραμείνει ισχυρή, δεδομένου του υψηλού περιεχομένου των επενδύσεων σε εισαγωγές. Συνολικά, η αύξηση της ΑΕΠ αυξάνεται να συνεχίσει να υπερβαίνει το μακροπρόθεσμο δυναμικό της, με ρυθμούς 2,3% έως το 2025 και 2,2% έως το 2026
. άμεσων και έμμεσων εμπορικών δεσμών της με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι για τις προοπτικές ανάπτυξης αυξήθηκαν και κλίνουν προς τα κάτω, καθώς η επίμονη αύξηση του εμπορίου και η γεωπολιτική αβεβαιότητα, μαζί με την επίδειξη των παγκόσμιων οικονομικών προοπτικών, θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τις ελληνικές εξαγωγές, ιδίως τον τουρισμό.
Αύξηση 1,3% των πραγματικών μισθών
Η αγορά εργασίας βελτιώθηκε τα τελευταία χρόνια και η ευνοϊκή δυναμική συνεχίστηκε στις αρχές του 2025, εκτιμά η Επιτροπή.
Μετά από μια κορύφωση το πρώτο τρίμηνο του 2024, τα ποσοστά κενών θέσεων θα αρχίσουν να μειώνονται, αλλά εξακολουθούν να υποδηλώνουν μια στενή αγορά, ιδιαίτερα σε τομείς που σχετίζονται με τον τουρισμό και σε εκείνους που απαιτούν υψηλές δεξιότητες.
Η απασχόληση δεν συνεχίζει να αυξάνεται, αν και με βραδύτερο ρυθμό, καθώς τα κενά δεξιότητες και η χαμηλή συμμετοχή στην αγορά εργασίας, ιδίως μεταξύ των γυναικών, περιορίζουν την προσφορά εργασίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι πραγματικοί μισθοί ανά εργαζόμενο πρέπει να αυξηθούν περαιτέρω, κατά μέσο όρο κατά 1,3% ετησίως κατά τον προβλεπόμενο ορίζοντα.
Υποστηρίζεται επίσης από τις πρόσφατες αυξήσεις των κατώτατων μισθών και τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Πάνω από τον μ.ο. της Ευρωζώνης ο πληθωρισμός
Ο γενικός πληθωρισμός ήταν κατά μέσο όρο 3% το 2024, 0,6 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ. Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού έχει περιοριστεί από την επιτάχυνση των τιμών των υπηρεσιών και την άνοδο των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας.
Κοιτώντας στο μέλλον, οι μισθοί δεν συνεχίζουν να ασκούν ανοδική πίεση στις τιμές. Ως εκ τούτου, ο πληθωρισμός των υπηρεσιών να επιβραδυνθεί μόνο σταδιακά κατά τον χρονικό ορίζοντα των προβλέψεων.
Συνολικά, ο πληθωρισμός προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 2,8% το 2025 και στο 2,3% το 2026. Ο πληθωρισμός εξαιρουμένων των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων προβλέπεται να παραμείνει υψηλότερος, στο 3,5% και 2,6% το 2025 και το 2026, αντίστοιχα.
Ισχυρότερες δημοσιονομικές προοπτικές
Το 2024, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης ξεπέρασε σημαντικά τις προσδοκίες και κατέγραψε πλεόνασμα 1,3% της ΑΕΠ, σε σύγκριση με το προβλεπόμενο έλλειμμα 0,6% της ΑΕΠ στις Φθινοπωρινές Προβλέψεις.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η βελτίωση αυτή οφείλεται στην υποτονική αύξηση των τρεχουσών δαπανών, στα υψηλότερα από τα αναμενόμενα έσοδα από άμεσους φόρους και στις ισχυρές εισπράξεις από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, που δεν συνδέονται με την ισχυρή αύξηση της απασχόλησης αλλά και με μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας, όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας και οι αυστηρότερες δηλώσεις δηλώσεων για τις δηλώσεις ΦΠΑ.
Το 2025, το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης να μειωθεί, φτάνοντας το 0,7% της ΑΕΠ. Από την πλευρά των εσωτερικών, η πρόβλεψη αντικατοπτρίζει το υψηλότερο βασικό επίπεδο λόγω της ισχυρότερης από την απόδοση των εισοδημάτων το 2024 και λαμβάνει υπόψη την αύξηση του φόρου διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία, τα διαρθρωτικά μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας στους τομείς των τροφίμων και του τουρισμού, με στόχο τη μείωση της αδήλωτης εργασίας και την αύξηση των τελών της αυτοδιοίκησης.
Αυτά τα μέτρα πρέπει να αντισταθμίσουν τον αντίτυπο της προγραμματισμένης μείωσης κατά 1 ποσοστιαία μονάδα ποσοστού εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και της αύξησης των μισθών του δημόσιου τομέα.
Από την πλευρά των δαπανών, οι προβλέψεις ενσωματώνουν μια νέα δέσμη μέτρων, αξίας 0,5% της ΑΕΠ, που ανακοινώθηκε μετά τη δημοσίευση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων του 2024, συμπεριλαμβανομένης της επιστροφής ενός μηνιαίου ενοικίου με κριτήρια εισόδου, ενός μόνιμου. κοινωνικού επιδόματος 250 ευρώ σε συνταξιούχους χαμηλού εισοδήματος, ανασφάλιστους ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρίες, και μια αιτία αύξησης 500 εκατομμυρίων ευρώ στον εθνικό προϋπολογισμό.
Το 2026, το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να αυξηθεί στο 1,4% της ΑΕΠ με την υπόθεση της πολιτικής.
Αυτή η βελτίωση να υποστηριχθεί από τη συνεχιζόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίες πρέπει να αντισταθμίσουν τις αυξανόμενες δαπάνες για συντάξεις και τους μισθούς του δημόσιου τομέα.
Η δημοσιονομική πολιτική προβλέπεται να είναι εκτατική, υποστηριζόμενη από τη χρηματοδότηση της ΕΕ, τόσο το 2025 όσο και το 2026
. ονομαστικού ΑΕΠ καθώς και στα πλεονεκτήματα του προϋπολογισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα