Τρίτη 22 Ιουλίου 2025

Σαν σήμερα 22/7, Ένα αξεδιάλυτο μυστήριο: πώς η Κίνα από πανίσχυρη παγκόσμια ναυτική δύναμη «γύρισε την πλάτη» στη θάλασσα

Κάποτε ήταν η Κίνα η παγκόσμια ναυτική δύναμη. Το γιατί έκλεισε τις πόρτες της θάλασσας είναι ένα μυστήριο.
Ήταν τα μεγαλύτερα ξύλινα καράβια που είχαν φτιαχτεί ποτέ στον Κόσμο. Η κινητήρια δύναμή τους ήταν δεκάδες στρέμματα από πανιά ακόμα τεντωμένα πάνω σε 9 κατάρτια και ταξίδευαν προκαλώντας δέος στις θάλασσες του γνωστού τότε κόσμου. Μια μέρα σαν σήμερα, 22 Ιουλίου του 1433, μετά ένα ταξίδι δύο συνεχόμενων χρόνων και απόστασης περίπου 10.000 μιλίων, η Αρμάδα Εκστρατείας- Xiafan Guanjun την έλεγαν- επέστρεψε πίσω για να δέσει για πάντα στα ασφαλή λιμάνια της Κίνας.Ο κυβερνήτης του στόλου, ο Σανγκ Χα, οδήγησε τα καράβια του μέσα από τα τείχη της πόλης. Ο αυτοκράτορας Γιόνγκλ-Τζενγκσού της δυναστείας των Μινγκ είχε διατάξει την κατασκευή του στόλου το 1403. Ήταν η εποχή που η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ψυχομαχούσε και μετρούσε χρόνια για να καταλήξει στα χέρια των Οθωμανών και είναι η εποχή που η μακρινή Κίνα παράγει πολιτισμό και εξάγει τρόμο.
Ο εντυπωσιακός εκείνος στόλος με τα υπερμεγέθη ξύλινα καράβια, που δεν ξαναείδαν θάλασσες ποτέ στο μέλλον, στάλθηκε μακριά από τα χωρικά ύδατα της Κίνας για να «διδάξει σεβασμό και υποταγή σε ξένες χώρες μακρινές». Με πιο απλά λόγια: να μαζέψει θησαυρούς και να σπείρει τον τρόμο στις γειτονικές χώρες!

Στιγμιότυπο από την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου το 2008. 
Οι Κινέζοι θυμήθηκαν την παλιά δόξα τους στη θάλασσα.

Σοκ και δέος από τους Κινέζους
Ήταν ο πιο ισχυρός στόλος που είχε ταξιδέψει ποτέ στον Κόσμο μέχρι τότε: περισσότερα από 100 τεράστια πλοία ακολουθούμενα από δεκάδες μικρότερα και περισσότεροι από 25.000 ναυτικοί ταξίδεψαν στις παράκτιες περιοχές και τα νησιά της νότιας Σινικής Θάλασσας και του Ινδικού Ωκεανού· έφτασαν μέχρι τις ακτές του Μαλαμπάρ στην Ινδία, τα στενά του Ορμούζ στον Περσικό Κόλπο και έπλευσαν μέχρι την Αραβική Χερσόνησο και την ανατολική Αφρική. Οι ηγεμόνες των ξένων χωρών πλήρωναν φόρο υποτέλειας και ο κινεζικός εκστρατευτικός στόλος επέστρεφε στα κινεζικά λιμάνια φορτωμένος παράξενα ζώα και πανάκριβα εμπορεύματα. Η Κίνα ήταν τότε η μεγαλύτερη ναυτική δύναμη του κόσμου. Κι όμως κατά ένα παράξενο τρόπο όταν γύρισε η Αρμάδα του Ναντσίνγκ έδεσε για πάντα στα λιμάνια της Κίνας. Οι Κινέζοι γύρισαν την πλάτη τους στη θάλασσα! Το 1436 απαγορεύτηκε η κατασκευή ποντοπόρων πλοίων και έτσι όταν οι Ευρωπαίοι έφτασαν στην ανατολή- δυο γενιές αργότερα- η ναυτική κυριαρχία της Κίνας ακουγόταν σαν παραμύθι.
Οι Ευρωπαίοι κατέκτησαν μεγάλο μέρος της Ασίας χάρη στην κυριαρχία τους στη θάλασσα ενώ τα πλοία τους θα έφταναν ως τα βάθη της Κίνας. Ο Κολόμβος θα πατούσε σε εδάφη που ούτε ο ίδιος κατάλαβε ποτέ την ύψιστη σημασία και αξία τους και οι Κινέζοι θα καταλάβαιναν πως υψώνοντας φράγμα απαξίωσης στους θαλάσσιους δρόμους έχασαν την παγκόσμια κυριαρχία. Ήταν όμως πολύ αργά για να επανορθώσουν…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα