Με… παγωμένη αισιοδοξία βλέπει ο εμπορικός κόσμος της Μεσσηνίας τον τζίρο των Χριστουγέννων, περιμένοντας καλύτερες ημέρες σήμερα και αύριο, ενώ υπολογίζουν και στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις.
Το «Θάρρος» επικοινώνησε με προέδρους, μέλη Διοικητικών Συμβουλίων και της Ομοσπονδίας και αποτύπωσε την κατάσταση που διαμορφώθηκε:
Καλαμάτα
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Λίλιαν Ψηλάκη, είδε το ποτήρι μισογεμάτο. Βέβαια, στις εκτιμήσεις της σημείωσε ότι δεν υπήρξε και καμία τρομερή αύξηση, αλλά το πρόσημο ήταν θετικό.
«Υπήρξαν αρκετά μαγαζιά που δούλεψαν ικανοποιητικά τα Χριστούγεννα και ευελπιστούμε ότι το διήμερο της Πρωτοχρονιάς τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα. Δε θεωρώ ότι υπάρχει λόγος να κλαιγόμαστε, αλλά ούτε και να πετάμε στα σύννεφα. Η Καλαμάτα δέχτηκε επισκέψεις και από τις γύρω πόλεις στις γιορτές (Μεγαλόπολη, Τρίπολη, Σπάρτη) και γενικά υπήρξε ένα θετικό κλίμα.
Ελπίζουμε, βέβαια, και στις χειμερινές εκπτώσεις, όπου θα υπάρξουν εντυπωσιακές τιμές και οι πολίτες ελεύθεροι πλέον από φόρους που θα πρέπει να αποδώσουν μέχρι το τέλος της χρονιάς, θα βάλουν το χέρι στην τσέπη. Γνωρίζουμε ότι οι αγορές θα είναι μετρημένες, αλλά θεωρούμε ότι η αγορά θα κινηθεί πολύ καλύτερα», σχολίασε.
Σε ερώτησή μας για το μέτρο των 120 δόσεων, τόνισε ότι υπάρχουν πολλές δικλείδες και
ασάφειες, που αποτελούν τροχοπέδη για τον ελεύθερο επαγγελματία.
Μεσσήνη
Αν στην πρωτεύουσα της Μεσσηνίας τα πράγματα στην αγορά ήταν μουδιασμένα, τι να πει και η περιφέρεια του νομού; Σύμφωνα με το μέλος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων, Μάριον Παναγιωτοπούλου, υπήρξε μια επισκεψιμότητα στη Μεσσήνη, αλλά όχι τέτοια που να αφήσει ικανοποιημένους τους εμπόρους. Όπως σημείωσε, σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας ήταν οι οφειλές σε εφορία, ταμεία και οι λοιπές υποχρεώσεις. Πάντως, με τη σειρά της ευελπιστεί ότι το διήμερο της Πρωτοχρονιάς και η περίοδος των εκπτώσεων μπορούν να αλλάξουν προς το θετικότερο το κλίμα.
Για το θέμα των 120 δόσεων, σημείωσε ότι πρόκειται για ικανοποιητική εξέλιξη.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε στις δηλώσεις του και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μεσσήνης, Γ. Τσαγκόπουλος. Αποτιμώντας το πρώτο αγοραστικό κύμα, αναφέρθηκε σε "μέτρια κίνηση", σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι "περισσότερος κόσμος ήταν στις τράπεζες παρά στα μαγαζιά".
Χαρακτήρισε κι αυτός τις διάφορες υποχρεώσεις που έπρεπε να εκπληρωθούν αρνητικό παράγοντα για την αναζωογόνηση της αγοράς, ενώ για το μέτρο των 120 δόσεων υποστήριξε ότι "επιφανειακά μπορεί να προσφέρει κάποια ανακούφιση, επί της ουσίας, όμως, δεν ήταν αυτό που περίμεναν οι μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις".
Φιλιατρά
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Φιλιατρών, Ν. Φάμπας, αποτίμησε την κατάσταση ως θετική, λέγοντας πως οι καταναλωτές κινήθηκαν με πολλή φειδώ. Αγόραζαν μόνο τα απαραίτητα, ενώ ακόμα και το… καλάθι της νοικοκυράς δε γέμισε. "Από τη στιγμή που δεν υπάρχει χρήμα διαθέσιμο, ελέω φόρων, δεν μπορείς να έχεις και μεγάλες απαιτήσεις. Έμποροι και καταναλωτές επιβιώνουμε με το… μαχαίρι στο λαιμό. Εντάξει υπήρξε κάποια κίνηση, αλλά δεν μπορεί να άφησε ικανοποιημένους τους εμπόρους", μας είπε.
Όσο για το μέτρο των 120 δόσεων, μίλησε για "παιχνίδι εντυπώσεων", χαρακτηρίζοντάς το καθαρά ως εισπρακτικό. "Σκοπός είναι να μπουν χρήματα στα κρατικά ταμεία και όχι να ανασάνουν οι πολίτες", υποστήριξε.
Κυπαρισσία
Το μέλος του Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας, Άρης Παναγιωτόπουλος, δεν πρόσθεσε στις δηλώσεις του περισσότερη αισιοδοξία: "Θεωρώ ότι η κίνηση ήταν υποτονική και σε καμία περίπτωση εορταστική. Όταν οι υποχρεώσεις σε κρατούν για ώρες στις τράπεζες, είναι φυσικό να μην έχει κάποιος χρήματα και μυαλό για αγορές και δώρα".
Για το θέμα των 120 δόσεων, τόνισε ότι επί της ουσίας δεν αλλάζει τίποτα. "Ο χρεωμένος θα μείνει για πάντα χρεωμένος" ήταν το συμπέρασμα από την υλοποίησή του.
Κλείνοντας το ρεπορτάζ εκείνο που μας έκανε εντύπωση ήταν η στωικότητα με την οποία αντιμετωπίζει ο επιχειρηματικός κόσμος την κατάσταση. Ίσως να έχει διαβάσει τη ρήση του Νίτσε: "ό,τι δε με σκοτώνει, με κάνει πιο δυνατό"!
ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ), ο τζίρος των Χριστουγέννων φέτος καταγράφει μέση αύξηση της τάξης του 2,5%. Στα μεγαλύτερα καταστήματα, αλυσίδες και εμπορικά κέντρα, η αύξηση του τζίρου φέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο εκτιμάται σε 5%-6%, την ώρα που σε μικρότερα καταστήματα σε περιφερειακές αγορές οι πωλήσεις κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο, ακόμη και έως 12%.
Σε απόλυτους αριθμούς, συνολικά ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Δεκέμβριο αναμένεται να διαμορφωθεί σε 4,09 δισ. από 4,03 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2016.
Όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος, ο τζίρος των Χριστουγέννων ενδεχομένως θα ήταν υψηλότερος, εάν οι φορολογικές υποχρεώσεις δεν ήταν τόσες πολλές τον τελευταίο μήνα του έτους, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ. Αποτρεπτικά για τις αγορές των Χριστουγέννων λειτουργεί ακόμη το γεγονός ότι σε πολύ λίγες ημέρες, και συγκεκριμένα τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου, ξεκινούν οι τακτικές χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου.
Σε ετήσια βάση τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία και οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αυξημένο τζίρο στο λιανεμπόριο συνολικά το 2017, στα 42 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 41,4 δισ. ευρώ το 2016, αύξηση δηλαδή της τάξης του 1,5%.
Στοιχείο παρήγορο μεν για το λιανεμπόριο αυτό καθεαυτό, αλλά ανησυχητικό, εάν η όποια ανάπτυξη στηριχθεί ξανά αποκλειστικά στην κατανάλωση. Τα καταστήματα που προσείλκυσαν περισσότερους καταναλωτές κατά την εορταστική περίοδο είναι αυτά που δραστηριοποιούνται στην πώληση ειδών ένδυσης και υπόδησης, στην πώληση τροφίμων και ποτών, αλλά και τα καταστήματα μαζικής εστίασης, ακολουθούν τα βιβλιοπωλεία και εν συνεχεία τα καταστήματα παιχνιδιών.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι κατά την εορταστική περίοδο καταγράφηκε αύξηση στις πωλήσεις των λεγόμενων λευκών οικιακών συσκευών (π.χ. ηλεκτρικές κουζίνες, πλυντήρια, ψυγεία), καθώς οι μεγάλες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών πραγματοποιούν συνεχώς προσφορές.
Η πλειονότητα των καταναλωτών ξεκίνησε να πραγματοποιεί τις χριστουγεννιάτικες αγορές το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, συνέχισε πολύ έντονα την περίοδο από 16 έως 24 Δεκεμβρίου, ενώ μόνο το 11% αποφάσισε να πραγματοποιήσει αγορές τις τελευταίες ημέρες του έτους, από 27 έως 31 Δεκεμβρίου. Του Αντώνη Πετρόγιαννη tharrosnews.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα