Τα ζαχαρούχα ποτά ευθύνονται για περισσότερα από 2,2 εκατομμύρια νέα περιστατικά διαβήτη και 1,1 εκατομμύρια νέα περιστατικά καρδιακών παθήσεων ετησίως σε όλο τον κόσμο, όπως προκύπτει από νέα μελέτη που προκαλεί ανησυχία.
Παγκόσμια ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο Nature Medicine τη Δευτέρα αναδεικνύει τις αυξανόμενες ανισότητες στην υγεία. Στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική, τα ζαχαρούχα ποτά συνέβαλαν σχεδόν στο ένα τέταρτο (24%) των νέων περιπτώσεων διαβήτη το 2020.
Στην υποσαχάρια Αφρική, την περιοχή στην οποία σημειώθηκε η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των περιπτώσεων από το 1990 έως το 2020, τα ζαχαρούχα ποτά οδήγησαν σε περισσότερες από μία στις πέντε (21%) νέες περιπτώσεις διαβήτη και περισσότερες από μία στις 10 (11%) νέες περιπτώσεις καρδιακών παθήσεων.
Η Κολομβία, το Μεξικό και η Νότια Αφρική έχουν πληγεί ιδιαίτερα, σύμφωνα με τη μελέτη των ερευνητών του Πανεπιστημίου Tufts στις ΗΠΑ.
Τα ζαχαρούχα ποτά ήταν υπεύθυνα για σχεδόν τα μισά (48%) από όλα τα νέα περιστατικά διαβήτη στην Κολομβία. Σχεδόν το ένα τρίτο όλων των νέων περιπτώσεων διαβήτη στο Μεξικό συνδέθηκε με τα ζαχαρούχα ποτά, τα οποία συνδέθηκαν επίσης με περισσότερο από το ένα τέταρτο (27,6%) των νέων περιπτώσεων διαβήτη και το 14,6% των περιπτώσεων καρδιαγγειακών παθήσεων στη Νότια Αφρική.
Τα ζαχαρούχα ποτά χωνεύονται γρήγορα, προκαλώντας αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα με μικρή θρεπτική αξία. Η τακτική κατανάλωσή τους με την πάροδο του χρόνου οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους, αντίσταση στην ινσουλίνη και μια σειρά από μεταβολικά προβλήματα που συνδέονται με τον διαβήτη τύπου 2 και τις καρδιακές παθήσεις.
Ο Dariush Mozaffarian, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και διευθυντής του Ινστιτούτου Food is Medicine του Tuft, δήλωσε: «Τα ζαχαρούχα ποτά διατίθενται και πωλούνται σε μεγάλο βαθμό σε έθνη χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Αυτές οι κοινότητες όχι μόνο καταναλώνουν επιβλαβή προϊόντα, αλλά συχνά είναι και λιγότερο καλά εξοπλισμένες για να αντιμετωπίσουν τις μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία».
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περίπου 830 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από διαβήτη, η πλειονότητα των οποίων ζει σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως, αφαιρώντας περίπου 17,9 εκατομμύρια ζωές κάθε χρόνο. Περισσότερα από τα τρία τέταρτα αυτών των θανάτων συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
Η Δρ Catherine Kanari, ειδικός σε θέματα μη μεταδοτικών ασθενειών για την Amref Health Africa στην Κένυα, δήλωσε: «Βλέπουμε μια αύξηση της δημοτικότητας των ζαχαρούχων ποτών που τροφοδοτείται από την κουλτούρα των επιρροών στο διαδίκτυο. Στα αστικά κέντρα, οι νέοι στοχεύονται από τους influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που πληρώνονται για να τους προωθήσουν επώνυμα ζαχαρούχα ποτά, καλύπτοντας ένα κενό πληροφόρησης που αφήνει η έλλειψη σχολικής διατροφικής εκπαίδευσης».
Οι συγγραφείς της μελέτης ζητούν μια σειρά μέτρων, όπως εκστρατείες δημόσιας υγείας, ρύθμιση της διαφήμισης ζαχαρούχων ποτών και φορολόγηση των ζαχαρούχων ποτών. Το Μεξικό, το οποίο έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών στον κόσμο, εισήγαγε φόρο στα ποτά αυτά το 2014.
Ο Dariush Mozaffarian, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και διευθυντής του Ινστιτούτου Food is Medicine του Tuft, δήλωσε: «Τα ζαχαρούχα ποτά διατίθενται και πωλούνται σε μεγάλο βαθμό σε έθνη χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Αυτές οι κοινότητες όχι μόνο καταναλώνουν επιβλαβή προϊόντα, αλλά συχνά είναι και λιγότερο καλά εξοπλισμένες για να αντιμετωπίσουν τις μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία».
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περίπου 830 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από διαβήτη, η πλειονότητα των οποίων ζει σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως, αφαιρώντας περίπου 17,9 εκατομμύρια ζωές κάθε χρόνο. Περισσότερα από τα τρία τέταρτα αυτών των θανάτων συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
Η Δρ Catherine Kanari, ειδικός σε θέματα μη μεταδοτικών ασθενειών για την Amref Health Africa στην Κένυα, δήλωσε: «Βλέπουμε μια αύξηση της δημοτικότητας των ζαχαρούχων ποτών που τροφοδοτείται από την κουλτούρα των επιρροών στο διαδίκτυο. Στα αστικά κέντρα, οι νέοι στοχεύονται από τους influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που πληρώνονται για να τους προωθήσουν επώνυμα ζαχαρούχα ποτά, καλύπτοντας ένα κενό πληροφόρησης που αφήνει η έλλειψη σχολικής διατροφικής εκπαίδευσης».
Οι συγγραφείς της μελέτης ζητούν μια σειρά μέτρων, όπως εκστρατείες δημόσιας υγείας, ρύθμιση της διαφήμισης ζαχαρούχων ποτών και φορολόγηση των ζαχαρούχων ποτών. Το Μεξικό, το οποίο έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών στον κόσμο, εισήγαγε φόρο στα ποτά αυτά το 2014.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα