Οι τιμές του ελαιόλαδου διαμορφώνονται με τη διαδικασία της προσφοράς και της ζήτησης, και δυστυχώς φέτος υπάρχουν πολύ μεγάλες ποσότητες παραγωγής από μεγάλους παραγωγούς του κλάδου, όπως είναι η Ιταλία, η Τυνησία, το Μαρόκο και η Τουρκία - ενώ η Ισπανία, που έχει μεγάλο απόθεμα, είναι αναγκασμένη να το πουλήσει στην ευρωπαϊκή αγορά μετά την επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ.
Την απάντηση αυτή έδωσε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κωνσταντίνος Σκρέκας στο βουλευτή Γιάννη Λαμπρόπουλο, αναφορικά με τα αίτια της χαμηλής τιμής του ελαιόλαδου. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο υφυπουργός αμφισβήτησε την ύπαρξη «συμφωνίας τιμών» μεταξύ των εμπόρων, λέγοντας ότι η τιμή καταρρέει σε όλη την αλυσίδα, από την
παραγωγή μέχρι την κατανάλωση.
ΓΙΑΤΙ ΜΕΙΩΘΗΚΕ Η ΤΙΜΗ
Συγκεκριμένα για την τιμή του ελαιόλαδου ο κ. Σκρέκας είπε:
«Οπως πολύ σωστά είπατε, η πραγματικότητα φέτος είναι πάρα πολύ σκληρή για τους Ελληνες αγρότες ελαιοπαραγωγούς, καθώς όπως πραγματικά ισχύει, έχουν καταρρεύσει οι τιμές του ελαιόλαδου. Οχι, όμως, μόνο στην Ελλάδα. Διεθνώς οι τιμές του ελαιόλαδου βρίσκονται στα κατώτατα επίπεδα των τελευταίων χρόνων, και όντως σήμερα διαπραγματεύονται περίπου -το εξαιρετικά παρθένο, το καλής ποιότητας ελαιόλαδο- περίπου στην τάξη των 2 ευρώ ανά λίτρο.
Πού οφείλεται αυτό και τι μπορεί να κάνει η ελληνική πολιτεία; Το πού οφείλεται νομίζω ότι είναι σχεδόν αυτονόητο. Μιλάμε για ένα προϊόν το οποίο κυκλοφορεί ελεύθερα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και όχι μόνο. Οι τιμές διαμορφώνονται με τη διαδικασία της προσφοράς και της ζήτησης, και δυστυχώς φέτος έχουμε την ατυχή -να το πω έτσι- περίπτωση να έχουμε πολύ μεγάλες παραγωγές από μεγάλους παραγωγούς του κλάδου, από άλλες χώρες παραγωγούς, όπως είναι η Ιταλία, όπως είναι η Τυνησία, όπως είναι το Μαρόκο όπως είναι η Τουρκία.
Η Ισπανία δεν έχει αντίστοιχα τόσο μεγάλη αύξηση παραγωγής, αλλά από την άλλη είχε αποθεματοποιήσει σχεδόν το 30% της παραγωγής της προηγούμενης περιόδου, με αποτέλεσμα να έρχεται και να προστίθεται και αυτό σε όλα αυτά τα οποία προείπα και να προσπαθούν να το διαθέσουν κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά. Και γιατί λέω κυρίως στην Ευρωπαϊκή αγορά; Γιατί μετά την πρόθεση αυτή τη στιγμή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής να επιβάλουν δασμούς εισαγωγής στο ελαιόλαδο και στις ελιές, αναγκαστικά, όλη η παραγωγή της Ισπανίας αυτή τη στιγμή θα πρέπει να διατεθεί και αυτή μέσα στη μικρή αγορά κυρίως της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με αποτέλεσμα να οδηγήσει αυτό στην κατάρρευση των τιμών».
Ο κ. Λαμπρόπουλος είχε πει κατά τη διάρκεια της ομιλίας του:
«Η φετινή χρονιά από πλευράς ποιότητας είναι εξαιρετική. Ομως οι τιμές σας λέω και πάλι ότι είναι τραγικές. Ο παραγωγός, ο αγρότης δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί. Δεν καλύπτουν αυτές οι τιμές ούτε τα έξοδα, ούτε το κόστος παραγωγής. Δεν μπορεί ο αγρότης να επιβιώσει. Δεν μπορεί να ζήσει, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του να πληρώσει λογαριασμούς, να πληρώσει ασφαλιστικές εισφορές, να ζήσει τα παιδιά του και την οικογένειά του. Επαναλαμβάνω ότι η κατάσταση είναι τραγική παρότι έχουμε το καλύτερο ελαιόλαδο. Εχει τη φήμη, έχει την αναγνωσιμότητα, αλλά ό,τι εξαγωγές γίνονται, γίνονται χύμα, δεν είναι τυποποιημένες. Ο τομέας ο ελαιοκομικός είναι ανοργάνωτος. Η απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, ύστερα από παρεμβάσεις της δικής μας κυβέρνησης, ήταν πάρα πολύ θετική. Μας εξαίρεσε από το εμπάργκο. Κάτι, όμως, πρέπει να γίνει. Κάτι πρέπει να αλλάξουμε. Πρέπει να εφαρμόσουμε καινούργιες πολιτικές. Πρέπει βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα να σχεδιάσουμε τα πράγματα, για να δούμε τι θα γίνει με το εθνικό μας προϊόν που είναι το ελαιόλαδο, να δούμε τι θα κάνουμε με τους αγρότες μας τους παραγωγούς, γιατί η ελιά καλλιεργείται σε όλη την Ελλάδα».
Η ΤΙΜΗ ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ
Ο κ. Λαμπρόπουλος ρώτησε επίσης αν έχουν διαπιστωθεί αθέμιτες πρακτικές: «Γνωρίζουμε -και έχουν γραφτεί πάρα πολλά- ότι η εμπορία του ελαιολάδου έχει περάσει σε λίγα, σε ορισμένα χέρια, τα οποία δεν ξέρουμε τι κρύβουν από πίσω. Μήπως λοιπόν έχουν αυτοί συμφωνήσει μεταξύ τους, οι μεγάλοι, πέντε-δέκα μεγάλοι, να αγοράζουν το λάδι σε πολύ χαμηλές τιμές από τον παραγωγό και να πουλάνε ανεξέλεγκτα στα μεγάλα μαγαζιά, σε όλα τα κράτη, σε όλα τα σούπερ μάρκετ; Και αυτό γίνεται. Γιατί σε πολλά κράτη οι τιμές είναι φαρμακείο, είναι τιμές φαρμακείου. Δεν είναι δυνατόν να παίρνουν το λάδι σε αυτήν την τιμή τώρα, το καλαματιανό, και να το πουλάνε σε εξωφρενικές τιμές»
Ο υφυπουργός Κων. Σκρέκας του απάντησε σχετικά:
«...Αναφερθήκατε σε πιθανές αθέμιτες πρακτικές οι οποίες μπορεί να κυριαρχούν στον κλάδο του ελαιόλαδου, αναφέροντας ότι μπορεί κάποιοι μεγάλοι, λίγοι, να έχουν να έχουν κάνει "ολιγοψώνιο", ολιγοπώλιο με λίγα λόγια, και με αυτόν τον τρόπο να κρατάνε τις τιμές του ελαιόλαδου χαμηλά. Εγώ θα σας πω ότι κατ’ αρχήν για αυτό αρμόδια είναι η Εθνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, η ανεξάρτητη Αρχή. Εμείς είμαστε σε συνεργασία, είμαστε και μαζί σας, είμαστε και με όποιον άλλον έχει κάποιες καταγγελίες που μπορεί να κάνει και στοιχειοθετούνται, ώστε να προσφύγουμε στην Επιτροπή και με αυτόν τον τρόπο να εξετάσουμε αν υπάρχουν πράγματι τέτοιες πρακτικές.
Αλλά θα σας πω όμως, πολύ σύντομα, ότι παρατηρείται το φαινόμενο, κάθε φορά που πέφτει η τιμή του ελαιόλαδου στον παραγωγό, οι μεγάλες αγορές, οι οργανωμένες αλυσίδες υπεραγορών, κι αυτές να ζητάνε χαμηλότερες τιμές μετά από τους συσκευαστές και τους ενδιάμεσους, να το πω έτσι, εμπόρους. Που σημαίνει τελικά ότι κανείς δεν βγάζει. Οταν δηλαδή παρατηρείται το φαινόμενο, όταν καταρρέει η τιμή ενός προϊόντος, κανένας στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν βγάζει. Δεν ξέρουμε αν βγάζει το τελικό κατάστημα - που κι εκεί, στο τελικό κατάστημα λιανικής που απευθύνεται στον τελικό καταναλωτή, κι εκεί τελικά λόγω του ανταγωνισμού καταρρέουν οι τιμές».
ΠΩΣ ΘΑ ΑΥΞΗΘΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ
Ο κ. Σκρέκας είπε για τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν ώστε να προστεθεί αξία στο ελληνικό ελαιόλαδο:
«Το θέμα είμαι πώς θα διατηρήσουμε υψηλές τιμές για την Ελλάδα, για το ελληνικό ελαιόλαδο. Εδώ έχετε απόλυτο δίκιο σε αυτό που είπατε, πρέπει να γίνει σοβαρή δουλειά, πρέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, του ελληνικού ελαιόλαδου και του δικού σας ειδικά που προέρχεται από τη Μεσσηνία -του διεθνώς γνωστού, αλλά όχι τόσο όσο χρειάζεται τελικά, από ό,τι φαίνεται- να γίνουν γνωστά. Οι ισχυρισμοί για το προϊόν, τα “claims” που λέμε, να γίνουν γνωστά στους καταναλωτές και να ταυτοποιηθούν στο προϊόν. Ωστε να πουλάμε πια προϊόν με ταυτότητα, προϊόν με μάρκα, με “brand”, με υπεραξία, αυτό που λέγεται «προστιθέμενη αξία». Ωστε να δίνει παραπάνω χρήματα ο καταναλωτής, με καλή διάθεση, γιατί ξέρει ότι αγοράζει ένα πολύ καλύτερο προϊόν από όλα τα άλλα που είναι στο ίδιο ράφι με το δικό μας προϊόν.
Αυτό το πράγμα δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει σε μία νύχτα. Αυτό το πράγμα θέλει πολλή δουλειά -έχετε δίκιο-, χρειάζεται εθνικό σχέδιο. Δεν πρέπει να μηδενίζουμε αυτά που έχουν γίνει τις προηγούμενες δεκαετίες, γιατί κάτι έχει γίνει για να υπάρχει το ελληνικό ελαιόλαδο στις εξωτερικές αγορές. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να εφησυχάσουμε, και ίσα-ίσα η κατάρρευση φέτος των τιμών δίνει μία ευκαιρία για προβληματισμό. Να αναλογιστούμε τι πρέπει να κάνουμε, μαζί με τους ανθρώπους της αγοράς, μαζί με τους παραγωγούς, μαζί με όλους όσοι εμπλέκονται σε αυτό το προϊόν και σε αυτόν τον κλάδο, ώστε να χαράξουν μια εθνική στρατηγική η οποία θα έχει αποτέλεσμα.
Από την άλλη, οφείλω να σας πω ότι γενικά αυτό αφορά και όλους τους αγρότες και τα υπόλοιπα προϊόντα, λίγο καλύτερα άλλα, λίγο χειρότερα κάποια άλλα. Κι αυτά αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Δηλαδή πρέπει στην Ελλάδα επιτέλους να καταλάβουμε ότι πουλάμε προϊόντα αξίας και με χαρακτηριστικά που δεν υπάρχουν όμοιά τους στην Ευρώπη και στον κόσμο. Πάνω εκεί θα στηρίξουμε τη νέα εθνική στρατηγική». eleftheriaonline
ΑΑΔΕ: Στα 525 εκατ. ευρώ τα νέα φέσια στην εφορία τον Ιούνιο
-
Στα 525 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία,
συμπεριλαμβανομένων και των μη φορολογικών, τον Ιούνιο, οριακά λιγότερες
από τον αντί...
Πριν από 29 δευτερόλεπτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα