Πέμπτη 29 Απριλίου 2021

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει..


Μεταξύ Μύθου & Ιστορίας: «Αιγαίο»...«Πίθος της Μυκόνου»... «Δούρειος Ίππος» & ο ραψωδός Όμηρος με τη φόρμιγγα και το ραβδί, συνεχίζει την περιπλάνηση απαγγέλοντας τα Έπη με τα πάθη του ανθρώπου, του πιο τραγικού πλάσματος της γης .....
Αφιερωμένο σ`εκείνους και των δυο λαών που στις (15/Απριλίου/2021 μ.χ.) ικανοποιημένοι χειροκρότησαν τη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας -Τουρκίας.
Κι` αν είναι αμφίβολη η ημερομηνία της Άλωση της Τροίας: (16/Απριλίου/1178 π.Χ.), που πολλοί επιστήμονες Έλληνες και ξένοι προσπαθούν να τεκμηριώσουν με βάση τα κείμενα του Ομήρου και αστρολογικές μελέτες, ένα είναι σίγουρο πως πρωταγωνιστής υπήρξε ο «Δούρειος Ίππος»Ο δε σύγχρονος Δούρειος Ίππος της «νέας κανονικότητας» έχει από καιρό αποφασίσει τη «Συνδιαχείριση» στο «Αιγαίο»
Και εάν στα Ομηρικά Έπη δεν υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ «λόγου» - «μύθου» και η ακριβής κάθε φορά έννοια εξαρτάται από τα συμφραζόμενα, ο Πλούταρχος αποσαφηνίζει αργότερα τη σημαντική σχέση μεταξύ «μύθου» και «λόγου» στο (Περί τῶν ἐν Πλαταιαῖς Δαιδάλων, απόσπασμα 157):
«Είναι ολοφάνερο ότι και στους Έλληνες και στους βαρβάρους ο «λόγος» ήταν κρυμμένος βαθειά .....
και εκφράζεται ως επί το πλείστον με αινιγματικά λόγια και υπονοούμενα,
και κάνει για τους πολλούς και τα λεγόμενα να είναι ασαφέστερα από όσα αποσιωπώνται
και τα αποσιωπώμενα να είναι πιο αμφίβολα από τα λεγόμενα.»
(Ακριβώς όπως στο κακοπαιγμένο θέατρο της 15/4/2021, έπρεπε να ικανοποιήσουν- αποκοιμίσουν τους δυο λαούς, πιστοί στις επιταγές του σύγχρονου «Δούρειου Ίππου» που δημιουργεί Γκερνίκες καθώς μοναδική αξία για τους νεοβαρβάρους είναι το χρήμα.)
*******
Ο Πίθος της Μυκόνου είναι το διασημότερο έκθεμα το αρχαιολογικού μουσείου του νησιού.
(Κυκλαδικός ταφικός πιθαμφορέας με λαιμό με ανάγλυφες παραστάσεις, από τερακόττα, τηνιακού εργαστηρίου.)
Το καλοκαίρι του 1961 το άνοιγμα ενός πηγαδιού σε ένα μυκονιάτικο σπίτι έκρυβε μια έκπληξη: έναν ταφικό πίθο με εντυπωσιακή ανάγλυφη διακόσμηση και ανθρώπινα οστά στο εσωτερικό του.
Το αγγείο, που χρονολογείται το 670 π.Χ., έγινε γνωστό ως «ο Πίθος της Μυκόνου» και είναι το σημαντικότερο έργο της εποχής του, που απεικονίζει την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την Άλωση της Τροίας.
Η διακόσμηση στον Πίθο της Μυκόνου, διακρίνεται από μια μοναδικής ομορφιάς σύνθεση, η οποία χαρακτηρίζεται από τη λεπτότητα στην απόδοση των μορφών και την προσοχή στις λεπτομέρειες.
Εκτός από τον Δούρειο Ίππο και τους 14 Αχαιούς πολεμιστές που παριστάνονται σε όλη την επιφάνεια του λαιμού, παριστάνονται και 19 σκηνές σε τρεις επάλληλες ζώνες στο σώμα του που αφηγούνται το ξεκλήρισμα των παιδιών των Τρώων και την αρπαγή των γυναικών ως λαφύρων πολέμου.
Σε όλες τις σκηνές πρωταγωνιστούν γυναίκες-μάνες, αυτές που βάζουν και οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές να αφηγούνται τις συμφορές της Τροίας σε διάσημες τραγωδίες, όπως οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη.
___Μπορούμε να πούμε ότι ο Πίθος της Μυκόνου είναι ένα έργο με αντιπολεμική διάσταση, η «πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας»___
Μολονότι ο Τρωικός Πόλεμος είναι διαφορετικός από τον ισπανικό εμφύλιο, σε επίπεδο Ιστορίας της Τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για την πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας.
___Δηλαδή ως το πιο πρώιμο έργο σε μεγαλειώδη κλίμακα που απεικονίζει τον εξανδραποδισμό και τα δεινά του πολέμου.___
(Από το δελτίο τύπου για την έκθεση που πραγματοποιήθηκε το 2017, στο Μουσείο της Μυκόνου με τίτλο: «Ο Όμηρος στο Αιγαίο»
*
Στη φωτογραφία βλέπουμε τον Δούρειο Ίππο που απεικονίζεται στον λαιμό του Πίθου.
Στα δυο πρώρα σχόλια:
1) Ολόκληρος ο Πίθος.
2) Σκηνές από τις τρεις επάλληλες ζώνες στο σώμα του Πίθου.
*
Αγάπης Φως στο δύσβατο μονοπάτι που πορευόμαστε ... διατηρώντας την παρελθούσα ιστορική μνήμη, (Οι Τρώες είχαν δεχθεί το «Δώρο» του Οδυσσέα και είχαν μεταφέρει οι ίδιοι τον «Δούρειο Ίππο» εντός των τειχών), ορθοί και εγρήγοροι θα ανατρέψουμε την βαρβαρότητα, για να δικαιωθούν τα όνειρα για έναν κόσμο δίκαιο, ελεύθερο και ειρηνικό ... διεκδικούμε τη χαρά της ζωής για όλη την πλάση!  Μ.Β.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα