Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016

Πώς θα αυξηθούν οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου

Από το νέο έτος θα υπάρξει ξεχωριστή καταγραφή 
Για το πώς κυμάνθηκαν οι περσινές εξαγωγές ελαιολάδου και τις προβλέψεις του για την φετινή εμπορική περίοδο αλλά και την πορεία των τιμών, μιλά στον ΑγροΤύπο ο διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών και Τυποποιητών Ελαιολάδου (ΕΣΒΙΤΕ) κ. Παναγιώτης Καραντώνης.
Όπως τονίζει είναι πολύ δύσκολο φέτος να επαναληφθεί το περσινό ρεκόρ εξαγωγών (35.000 τόνοι) τυποποιημένου ελαιολάδου. Το θετικό είναι ότι από 1/1/2017 θα υπάρξει η δυνατότητα καταγραφής των ακριβών ποσοτήτων χύμα και τυποποιημένου ελαιολάδου που εξάγει η χώρα μας. Συγκεκριμένα ο κ. Παναγιώτης Καραντώνης δήλωσε στον ΑγροΤύπο τα εξής:
Περσινές εξαγωγές
Πέρσι ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τις ελληνικές εξαγωγές ελαιολάδου. Συνολικά ξεπέρασαν τους 160.000 τόνους εντός και εκτός ΕΕ. Αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι τα τελευταία χρόνια η ελληνική παραγωγή ποσοτικά δεν φτάνει σε πολύ υψηλά επίπεδα, οι περσινές εξαγωγές μας είχαν πολύ καλή εξέλιξη.
Βέβαια από αυτή την ποσότητα ο μεγάλος όγκος, εκτιμώ περίπου 125.000 τόνοι, αφορά εξαγωγές χύμα ελαιολάδου, που κατευθύνθηκαν κυρίως στην Ιταλία και κάποιες μικρές ποσότητες προς Ισπανία (5.000 τόνοι).
Το ευχάριστο ήταν ότι κατά την προηγούμενη εμπορική περίοδο κάναμε ρεκόρ στις εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου που έφτασαν τους 35.000 τόνους, η πλειοψηφία των οποίων εξήχθηκε προς τις χώρες της ΕΕ. Βέβαια δεν μπορούμε να πανηγυρίσουμε για αυτό αλλά είναι κοντά στον στόχο που έχουμε βάλει τους 70.000 τόνους.Καταγραφή ποσοτήτων που εξάγονται
 
Το πρόβλημα είναι ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία που να αναφέρουν τις ακριβές ποσότητες χύμα και τυποποιημένου ελαιολάδου που εξάγει η χώρα μας. Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει από 1/1/2017.
Συγκεκριμένα η Κομισιόν έκανε δεκτό το αίτημα του ΕΣΒΙΤΕ και προχωρά σε τροποποίηση του δασμολόγιου, με νέους κωδικούς που θα αφορούν το παρθένο (συσκευασμένο μέχρι 5 λίτρα και πάνω από 5 λίτρα), το εξαιρετικό παρθένο και το ελαιόλαδο (κουπέ).
Έτσι από τον επόμενο χρόνο θα υπάρξει πλήρη καταγραφή των στοιχείων με τις ποσότητες τυποποιημένου ελαιολάδου που θα εξάγει η χώρα μας αλλά και οι ανταγωνιστές μας.
 
Αύξηση εξαγωγών τυποποιημένου ελαιόλαδου
 
Είναι σημαντικό να γνωρίσουμε τις χώρες που εκτός από τυποποιημένο εξάγουμε και χύμα. Το να εξάγουμε χύμα σε καταναλώτριες χώρες που θέλουμε να «ρίχνουμε» στην αγορά τους επώνυμο προϊόν (Ρωσία κ.α.) δεν είναι ότι καλύτερο.
Για να αυξήσουμε τις εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου θα πρέπει να προχωρήσουμε σε προωθητικές καμπάνιες (διαφημίσεις) σε αγορές στόχους. Αυτές οι καμπάνιες δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους γιατί δεν είναι συμβατό με την κοινοτική νομοθεσία. Αυτό που υπάρχει είναι τα κοινοτικά προγράμματα προώθησης. Ήδη τρέχει ένα ο ΣΕΒΙΤΕΛ και ένα που αφορά συνεργασία του ΣΕΒΙΤΕΛ  και ΕΣΒΙΤΕ. Όμως τα κοινοτικά προγράμματα θα τα χαρακτήριζα «δύσκαμπτα», γιατί είναι οριζόντια και προωθούν όλα τα ευρωπαϊκά ελαιόλαδα (και όχι χώρα ή ετικέτα).
Το αρνητικό είναι ότι δεν μπορούν να υποστηριχθούν με παράλληλες εθνικές καμπάνιες που εφαρμόζουν οι ανταγωνιστές μας Ισπανοί, με κονδύλια από τις ανταποδοτικές εισφορές στην εθνική τους Διεπαγγελματική Ελαιολάδου. Περίπου 6 εκατ. ευρώ διαθέτουν κάθε χρόνο για προγράμματα προώθησης και δεν είναι κρατικά χρήματα. Στην χώρα μας δεν υπάρχουν αντίστοιχα κονδύλια. Τις συζητήσεις στην Ελλάδα για τέτοιες εισφορές θα τις χαρακτήριζα σαν ένα βήμα εμπρός δέκα βήματα πίσω.
Για να κάνουμε μια αποτελεσματική διαφημιστική καμπάνια θα πρέπει να συγκεντρώναμε ένα ποσό της τάξης του 1 εκατ. ευρώ ετησίως. Τα χρήματα αυτά θα έπρεπε να τα διαθέταμε σε κάποιες αγορές στόχους και να ανακυκλώναμε τις καμπάνιες σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Οι ανταγωνιστές μας Ισπανοί «τρέχουν» τα κοινοτικά προγράμματα και παράλληλα τρέχουν και τις εθνικές καμπάνιες. Φέτος είχαν μια τέτοια καμπάνια στην Ινδία, όπου για έναν ολόκληρο μήνα όλα τα ταξί της Βομβάης είχαν μια διαφημιστική καταχώρηση που έγραφε για το ισπανικό ελαιόλαδο.
 
Αγορές στόχοι
 
Αγορές στόχοι που μπορούμε να κυνηγήσει η Ελλάδα είναι αυτές της Βόρειας Αμερικής (Καναδά, ΗΠΑ), της Αυστραλίας, και στην ΕΕ της Γερμανίας. Μιλάμε για αγορές που ο καταναλωτής θέλει καλή ποιότητα και διαθέτει την αγοραστική δύναμη. Επίσης σε αυτές τις αγορές ο καταναλωτής έχει την άποψη ότι τα ισπανικά ελαιόλαδα δεν διαθέτουν υψηλή ποιότητα.
Σαν παράδειγμα σας αναφέρω ότι η Γερμανία πέρσι έκανε εισαγωγές από την χώρα μας περίπου 8.000 τόνους, μια καλή ποσότητα που είναι όμως ένα μικρό ποσοστό σε σχέση με τις συνολικές της εισαγωγές που ανέρχονται σε 60.000 τόνους. Μπορούμε άνετα να κερδίσουμε το ένα τέταρτο της αγοράς της, δηλαδή περίπου 15.000 τόνοι.
 
Εκτιμήσεις για ισπανική παραγωγή
 
Όσον αφορά την ισπανική παραγωγή ελαιολάδου, πέρσι κυμάνθηκε σε περίπου 1,4 εκατ. τόνους, ενώ φέτος προβλέπουν ότι η παραγωγή θα ανέλθει στους 1,3 εκατ. τόνους. Ποιοτικά φαίνεται να ξεκίνησε καλά η παραγωγή. Πριν κάποια χρόνια το ρεκόρ παραγωγής τους έφτασε τους 1,8 εκατ. τόνους. Από την άλλη το ρεκόρ στην ελληνική παραγωγή ανέρχεται στους 250.000 - 300.000 τόνους (περίπου το 1/5 της ισπανικής παραγωγής).
 
Εκτιμήσεις για ελληνική παραγωγή
 
Το άσχημο είναι ότι φέτος η ελληνική παραγωγή έχει σοβαρά προβλήματα ποσότητας αλλά και ποιότητας. Κάθε ημέρα που περνά τα προβλήματα γίνονται πιο ορατά. Οι πρώτες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 300.000 τόνους στην συνέχεια λέγαμε για 250.000 τώρα θα είμαστε ευχαριστημένοι αν η παραγωγή μας φτάσει τους 200.000 τόνους. Και αυτή την χρονιά όλα έδειχναν ότι θα κάναμε το μεγάλο βήμα στις εξαγωγές μας. Αν είχαμε μια μέτρια παραγωγή θα μπορούσαμε να φτάσουμε τους 40.000 τόνους τυποποιημένου ελαιολάδου.
 
Τιμές
 
Τα καλής ποιότητας ελαιόλαδα (0,5 οξύτητα) που διακινούνται αυτή την εποχή έχουν τιμή (παράδοση Ιταλία) 3,70 ευρώ το κιλό. Αυτό σημαίνει ότι αναχώρηση από Ελλάδα έχουν τιμή στα 3,60 και ο παραγωγός πληρώνεται στα 3,50. Ελαιόλαδα με οξύτητα 0,3 - 0,4 υπάρχουν μόνο στην Λακωνία, που αγοράζονται σε τιμές πάνω από 4 ευρώ (μέχρι και 4,40). Μιλάμε για μεγάλη έλλειψη ποιοτικού ελαιολάδου. Όλα αυτά δεν μας επιτρέπουν μεγάλη αισιοδοξία για την φετινή εμπορική περίοδο.
 
Σταύρος Παϊσιάδης, info@agrotypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα