Δευτέρα, 12 Ιουνίου 2017

ΕΚΤΙΝΑΞΗ ΦΟΡΩΝ Στα ύψη το χαράτσι «αλληλεγγύης» για όσους πλήρωσαν δόσεις δανείων και καρτών


Στα ύψη το χαράτσι «αλληλεγγύης» για όσους πλήρωσαν δόσεις δανείων και καρτών
Εκτίναξη της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα ύψη για όσους φορολογούνται με βάση τις δαπάνες διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων προκαλεί ο συνδυασμός των διατάξεων του περυσινού "μνημονιακού" νόμου 4387 με τις διατάξεις του ισχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για τα τεκμήρια
«Παγίδα» υπερφορολόγησης για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους οι οποίοι κατά τη διάρκεια του 2016 πλήρωσαν χρηματικά ποσά για να εξοφλήσουν δάνεια και πιστωτικές κάρτες κρύβουν οι νέες διατάξεις του άρθρου 112 του ν. 4387/2016 με τις οποίες επήλθαν ριζικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με μία από τις αλλαγές αυτές, η οποία ισχύει για τα εισοδήματα του 2016, το τεκμαρτό εισόδημα το οποίο λαμβάνεται πλέον υπόψη για την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης προσδιορίζεται όχι μόνο με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης (τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης του άρθρου 31 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος), όπως γινόταν μέχρι πέρυσι, αλλά και με βάση τα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (τις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος). Δηλαδή, φέτος κατά την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων που

υποβάλλονται για τα εισοδήματα του 2016, για να βρεθεί η βάση υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης συγκρίνεται το συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα από όλες ανεξαιρέτως τις πηγές, το οποίο δηλώνει κάθε φορολογούμενος, όχι με το ποσό τεκμαρτού εισοδήματος που προσδιορίζεται μόνο από τα τεκμήρια διαβίωσης αλλά με το ακόμη μεγαλύτερο ποσό τεκμαρτού εισοδήματος, το οποίο προκύπτει από το άθροισμα των τεκμηρίων διαβίωσης και των τεκμηρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα, εξάλλου, με το άρθρο 32 του ισχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, στα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του συνολικού τεκμαρτού εισοδήματος προκειμένου να επιβληθεί η ειδική εισφορά αλληλεγγύης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, και τα ποσά που κατέβαλε κάθε φορολογούμενος κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους για να αποπληρώσει δόσεις από στεγαστικά, καταναλωτικά, προσωπικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες.
Συνεπώς, το συνολικό ποσό τεκμαρτού εισοδήματος το οποίο συγκρίνεται με το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα κάθε φορολογούμενου που εξόφλησε δάνεια και κάρτες εντός του 2016, ώστε να βρεθεί η βάση υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληεγγύης είναι φέτος «φουσκωμένο», καθώς συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτό, για πρώτη φορά και τα ποσά των δαπανών εξόφλησης δανείων και καρτών. Το αποτέλεσμα είναι να πληθύνουν φέτος σημαντικά οι περιπτώσεις φορολογουμένων που, λόγω πληρωμής σημαντικού ύψους ποσών για την εξόφληση δανείων και καρτών εντός του 2016, επιβαρύνονται με ειδική εισφορά αλληλεγγύης επί των «φουσκωμένων» τεκμαρτών εισοδημάτων τους κι όχι επί των πολύ πιο χαμηλών πραγματικών που έχουν δηλώσει! Στην ουσία, εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι που πλήρωσαν πέρυσι ποσά για να εξοφλήσουν δάνεια και πιστωτικές κάρτες βλέπουν την ειδική εισφορά αλληλεγγύης που αναγράφουν τα εκκαθαριστικά σημειώματα των φορολογικών τους δηλώσεων να εκτινάσσεται στα ύψη, λόγω του υπολογισμού της επί σημαντικά αυξημένων ποσών τεκμαρτού εισοδήματος.
Σημειώνεται ότι, εκτός από τη σημαντική αλλαγή στη βάση υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που περιγράψαμε παραπάνω, το άρθρο 112 του ν. 4387/2016 προβλέπει κι άλλες αλλαγές στον υπολογισμό της ειδικής εισφοράς, που αξίζει να τις θυμίσουμε, ώστε να υπάρχει μια πιο πλήρης εικόνα για τους φορολογούμενους. Συγκεκριμένα, με το άρθρο 112 του ν. 4387/2016:
α) Καθιερώνεται νέα κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Με την κλίμακα αυτή οι συντελεστές θα επιβάλλονται πλέον κλιμακωτά, ως εξής:
-0%, στο τμήμα ετησίου εισοδήματος μέχρι τα 12.000 ευρώ,
-2,2% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 20.000 ευρώ,
-5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 20.001 ως 30.000 ευρώ,
-6,5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 30.001 ως 40.000 ευρώ,
-7,5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 40.001 ως και 65.000 ευρώ,
-9% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 65.001 ως και 220.000 ευρώ και
-10% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.
β) Καταργείται το ειδικό καθεστώς επιβολής αυξημένης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με συντελεστή 8% για τα συνολικά εισοδήματα των πολιτικών προσώπων.
γ) Σε κάθε περίπτωση συνταξιούχου ηλικίας άνω των 65 ετών, το τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει από την εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης μειώνεται κατά 30% και για τον υπολογισμό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
δ) Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία το τεκμαρτό εισόδημα του φορολογούμενου είναι μεγαλύτερο από το δηλωθέν, αλλά ο φορολογούμενος καλύπτει τη διαφορά αναγράφοντας στη δήλωσή του ποσά στον πίνακα 6 του εντύπου Ε1, τότε ως βάση υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης θα λαμβάνεται υπόψη το δηλωθέν εισόδημα κι όχι το τεκμαρτό.


Γιώργος Παλαιτσάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα