Δευτέρα 26 Απριλίου 2010

Νηπιαγωγείο Πως είναι και πως θα έπρεπε να είναι στη χώρα μας

Πως είναι και πως θα έπρεπε να είναι στη χώρα μας

Γωνιές βιβλιοθήκης, υπολογιστή, κουκλοθεάτρου, μεταμφίεσης, οικοδομικών υλικών (τουβλάκια, κ.λπ.), φυσικών επιστημών, μουσικής, εικαστικών και άλλων δραστηριοτήτων πρέπει να υπάρχουν σε κάθε Νηπιαγωγείο, σύμφωνα με το λέκτορα του Πανεπιστημίου Πατρών Νεκτάριο Στελλάκη, ο οποίος χθες μίλησε για την Προσχολική Εκπαίδευση σε νηπιαγωγούς της Μεσσηνίας.
Φέρνοντας στο μυαλό μας τα κτήρια στα οποία στεγάζονται αρκετά από τα Νηπιαγωγεία της Καλαμάτας - άλλα σε νοικιασμένα μαγαζιά και άλλα σε παλιά σπίτια χωρίς προαύλιο και παιδότοπο - θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι ο ομιλητής κάνει χιούμορ. Κι όμως, μιλούσε σοβαρά, καθώς όλα τα παραπάνω είναι πράγματα αυτονόητα, όχι μόνο στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά και σε κράτη με μικρότερες οικονομικές δυνατότητες, όπως η Βουλγαρία ή η Πολωνία.
Την ημερίδα, με τίτλο «Οι πρακτικές γραμματισμού στο Νηπιαγωγείο και η μετάβαση στη συστηματική γνώση», διοργάνωσε στο αμφιθέατρο της Φιλαρμονικής Καλαμάτας η σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Μεσσηνίας Κωνσταντινιά Παπαϊωάννου. «Το θέμα που συζητάμε απασχολεί νηπιαγωγούς, γονείς και δασκάλους του Δημοτικού. Το πώς, δηλαδή, τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη γραφή και την ανάγνωση στο Νηπιαγωγείο, το πώς διδάσκεται, το τι απαιτήσεις έχουν οι γονείς», μας είπε η κα Παπαϊωάννου, ενώ πρόσθεσε ότι χρειάζεται συνέχεια από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην άλλη. «Δυστυχώς, συχνά αυτό δε γίνεται αντιληπτό, γιατί γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν στο μυαλό τους παλιά μοντέλα εκπαίδευσης. Απαιτείται, λοιπόν, διαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση, ανανέωση γνώσεων, αναστοχασμός πάνω στις εκπαιδευτικές πρακτικές που εφαρμόζουμε».
Η Μαριάννα Κονδύλη, εκ των εισηγητών, αν. καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, παρατήρησε ότι ο «Γραμματισμός» έχει πολλούς ορισμούς: «Αυτό που εννοούμε γενικά είναι οποιαδήποτε κοινωνική πρακτική, ό,τι κάνουμε στην κοινωνία, εντός ή εκτός σχολείου, που σχετίζεται με γραπτά κείμενα, είτε μιλάμε γι’ αυτά, είτε τα σχολιάζουμε, είτε χρησιμοποιούμε και άλλους κώδικες, εικόνα, προφορικό λόγο, χάρτες, διαγράμματα, είτε πρόκειται για επιγραφές σε διάφορα σημεία της πόλης».
Όσο για τους χώρους δραστηριοτήτων που πρέπει να έχει ένα Νηπιαγωγείο, ο λέκτορας στο ίδιο Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Στελλάκης σημείωσε: «Στα ελληνικά Νηπιαγωγεία υπάρχουν οι χώροι αυτοί στο βαθμό που είναι δυνατό. Όταν μια “γωνιά βιβλιοθήκης” ή “υπολογιστή” χρειάζεται ένα χώρο 5 τ.μ., φανταστείστε τι γίνεται. Όλοι γνωρίζουμε σε τι κτήρια στεγάζονται πολλά Nηπιαγωγεία». Χαρακτηριστικό και το παράδειγμα που έφερε ο κ. Στελλάκης, ότι πολλά τμήματα νηπιαγωγείων έχουν 25 παιδιά, αλλά ο ΟΣΚ φτιάχνει σχολεία με τάξεις που χωρούν μέχρι 20, αφού τυπικά τόσα θα έπρεπε να βρίσκονται στην αίθουσα. Ένας άλλος παράγοντας είναι το κόστος, το ότι για να γίνουν αυτές οι «γωνιές», χρειάζονται χρήματα, τα οποία γενικώς δε διατίθενται όχι για εξοπλισμό, αλλά ούτε για την επιμόρφωση των νηπιαγωγών, οπότε και χρήσιμες ημερίδες σαν τη χθεσινή είναι ελάχιστες.   Της Μαρίας Νίκα
Πηγή: ΘΑΡΡΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα