Τρίτη 11 Μαΐου 2010

Θέματα «φωτιά» φέρνει η κατάργηση του «10»

Αυστηρές και σαφείς οδηγίες προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για κλιμάκωση της δυσκολίας με στόχο αφενός την αποφυγή υπερσυγκέντρωσης βαθμολογιών στις υψηλές κλίμακες και αφετέρου να μην κατρακυλήσουν οι βάσεις των ΤΕΙ σε χαμηλά επίπεδα «E» 8/5

Στροφή 180 μοιρών στη επιλογή των θεμάτων αναμένεται να κάνει φέτος η Κεντρική Επιτροπή (ΚΕΕ) των πανελλαδικών εξετάσεων 2010, καθώς αυτό επιβάλλει η κατάργηση του βαθμολογικού ορίου του «10».
Αυξάνεται σημαντικά η κλιμάκωση δυσκολίας τους, με δύο κύριους στόχους: Πρώτον να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση βαθμολογιών στις υψηλές κλίμακες από 18 μέχρι και 20, και δεύτερον, να μην κατρακυλήσουν οι βάσεις των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, στα επίπεδα του 2004 και πριν (4.000-9.500 μόρια), όταν και τότε δεν υπήρχε η βαθμολογική βάση.

Οι οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, που έχει αλλάξει στο 80% των μελών της, είναι σαφείς: Να επιλεγούν θέματα διαβάθμισης δυσκολίας, ευκρινή, χωρίς ασάφειες και λάθη και φυσικά εντός της διδαχθείσας ύλης. Ηδη ολόκληρος ο μηχανισμός του Υπουργείου, υπό την εποπτεία του υφυπουργού Γ. Πανάρετου, βρίσκεται «επί ποδός πολέμου».

Ανησυχία
Εντούτοις ανησυχία υπάρχει για το γεγονός ότι φέτος έχουν μειωθεί σημαντικά τα εξεταστικά κέντρα, και είναι πολλοί οι υποψήφιοι που ακόμη δεν έχουν πληροφορηθεί πού και πώς θα μετακινηθούν για να δώσουν εξετάσεις.

«Σημαντικές αλλαγές αναμένονται στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις και στο επίπεδο της θεματολογίας και στο επίπεδο των προτιμήσεων των υποψηφίων και στις βάσεις εισαγωγής ως αποτέλεσμα της κατάργησης του βαθμολογικού ορίου», επισημαίνει ο καθηγητής Φυσικής και δυευθυντής των Φροντιστηρίων «Πεδίο» κ. Γιώργος Χατζητέγας, συμπληρώνοντας:

«Η θεματοδοσία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων θα κινηθεί σε μια νέα φιλοσοφία, καθώς οι επιτροπές των θεμάτων θα είναι απελευθερωμένες από το άγχος του βαθμολογικού ορίου και την πιθανότητα αποκλεισμού χιλιάδων υποψηφίων από τις σχολές της τριτοβάθμιας. Αναμένεται κλιμάκωση της δυσκολίας των θεμάτων για να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού στις υψηλές βαθμολογίες...
....

Οι τάσεις της θεματοδοσίας διαφαίνονται πάντοτε και από τις τεκμηριωμένες απόψεις των επιστημονικών ενώσεων, οι οποίες είχαν ενοχληθεί τα προηγούμενα χρόνια καθώς τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής των Εξετάσεων είχαν άτυπες αλλά σαφείς οδηγίες για εύκολα θέματα».

Αναλυτικά τι πρόκειται να συμβεί ανά πεδίο.

1ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Η κατάργηση της βάσης στο συγκεκριμένο πεδίο θα ανατρέψει ριζικά τις βάσεις των ξένων φιλολογιών, που αναμένεται να κινηθούν σε εντυπωσιακά χαμηλά επίπεδα των 6.000 έως 7.000 μορίων.

Στα δύο σημαντικότερα μαθήματα της θεωρητικής κατεύθυνσης, που είναι τα Αρχαία και η Ιστορία, αναμένονται φέτος θέματα αυξημένης δυσκολίας, συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, γεγονός που θα προκαλέσει πτώση στις βάσεις.

Οι επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθήματα αυτά θα καθορίσουν τις βάσεις εισαγωγής στις περιζήτητες σχολές της Νομικής, των Παιδαγωγικών της Δημοτικής Εκπαίδευσης και στις Παιδαγωγικές σχολές της Προσχολικής Αγωγής οι οποίες παρουσιάζουν αυξανόμενη ζήτηση. Ο ανταγωνισμός στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές επιστήμες) θα εξακολουθήσει να είναι σκληρός, καθώς η θεωρητική κατεύθυνση που τροφοδοτεί αποκλειστικά το πεδίο αυτό συγκεντρώνει το 40% του συνόλου των υποψηφίων σε έναν σχετικά περιορισμένο αριθμό σχολών.

2ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Στα Μαθηματικά και τη Φυσική της κατεύθυνσης η κλιμάκωση της δυσκολίας των φετινών θεμάτων θα επιφέρει χαμηλότερες επιδόσεις από τις αντίστοιχες περσινές.

Ο ανταγωνισμός δεν θα είναι τόσο σκληρός. Τα ΤΕΙ Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής, Δασοπονίας και Ιχθυοκομίας, το πιθανότερο είναι να δεχθούν φοιτητές με βαθμούς 5,5, 6 ή και 7!

Οι σπουδές στα τμήματα των Μαθηματικών θα εξακολουθήσουν να είναι σταθερά πρώτες στις προτιμήσεις των υποψηφίων που προέρχονται κυρίως από την Τεχνολογική κατεύθυνση.

3ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Η κατάργηση της βάσης του 10 ασφαλώς δεν επηρεάζει το πεδίο αυτό στο οποίο η βάση εκ των πραγμάτων έχει διαμορφωθεί σε υψηλότερα επίπεδα.

Οι δημοφιλείς Ιατρικές σχολές οι οποίες στο σύνολό τους υπερέβησαν πέρυσι τα 19.000 μόρια θα παραμείνουν στην κορυφή. Η εκτίμηση όμως όλων είναι ότι στη Βιολογία της κατεύθυνσης και τη Χημεία η κατάλληλη διαβάθμιση των θεμάτων μετά την αφαίρεση της βαθμολογικής βάσης θα διευκολύνει την κατάταξη των υποψηφίων σε μεγαλύτερο εύρος.

Η λογική επιτάσσει με αυτά τα δεδομένα μικρές πτώσεις των βάσεων στις Ιατρικές σχολές της περιφέρειας. Οι Νοσηλευτικές σχολές των ΤΕΙ θα εξακολουθήσουν να κινούνται πάνω από τα 11.000 μόρια καθώς ζητούνται ως αναγκαστική διέξοδος από τους υποψηφίους της Θεωρητικής κατεύθυνσης.

4ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Σε αυτό το επιστημονικό πεδίο, το οποίο περιλαμβάνει πολλές σχολές υψηλής ζήτησης του Πολυτεχνείου, αναμένεται μείωση των βάσεων στα υψηλόβαθμα τμήματα, ενώ ο βαθμολογικός πυθμένας των περιφερειακών ΤΕΙ θα κινηθεί σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα των 5.500 με 6.000 μορίων.

5ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Στο συγκεκριμένο πεδίο, εντυπωσιακές θα είναι οι αλλαγές στις βάσεις των σχολών των Τουριστικών Επαγγελμάτων τα οποία θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2004, δηλαδή των 3.500 με 4.000 μορίων! Εδώ ο ανταγωνισμός θα είναι ηπιότερος από κάθε άλλη χρονιά, καθώς συνεχώς περιορίζεται ο αριθμός των παιδιών που επιλέγουν τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας. Στις Στρατιωτικές σχολές η διεύρυνση των δεικτών σωματικής μάζας και του ύψους των υποψηφίων θα επαυξήσουν τον αριθμό εκείνων που θα διεκδικήσουν τις θέσεις. Με τα δεδομένα αυτά αναμένεται αύξηση της ζήτησης και των βάσεων στις σχολές αυτές.

Στρέφονται σε νέα επαγγέλματα
Η κρίση αλλάζει τις προτιμήσεις των υποψηφίων

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει το «Εθνος της Κυριακής», μέσα από ένα ικανοποιητικό δείγμα (30) φροντιστηρίων από όλη τη χώρα, αλλάζουν σε μεγάλο βαθμό οι προτιμήσεις των υποψηφίων, λόγω της οικονομικής δυσπραγίας της χώρας.

Οι δηλωμένες ήδη προς τους φροντιστές τους προθέσεις των διαγωνιζομένων δείχνουν τη στροφή τους σε νέα ανερχόμενα επαγγέλματα, με μια τάση περιορισμού των υποψηφίων για Νομικές, Παιδαγωγικές και Πολυτεχνειακές σπουδές.Στο πλαίσιο αυτό οι σχολές των νέων τεχνολογιών θα παρουσιάσουν φέτος αυξημένη ζήτηση.

Οι φοροτεχνικοί σύμβουλοι και οι λογιστές αποτελούν επίσης μια σταθερή επιλογή σπουδών, ενώ αυξανόμενη ζήτηση αναμένεται να υπάρξει και στις σχολές του Marketing, της Εμπορίας και της Διαφήμισης, καθώς σταθερά οι επιχειρήσεις αναζητούν χαρισματικούς πωλητές αγαθών και υπηρεσιών.

Η Στατιστική και οι Αναλογιστικές Επιστήμες αναδεικνύονται επίσης ως ισχυρά ζητούμενα σπουδών εν μέσω της κρίσης.

Αντιθέτως οι «καθηγητικές σχολές» στο σύνολό τους θα παρουσιάσουν κάμψη της ζήτησης, καθώς οι διορισμοί στη δημόσια εκπαίδευση θα είναι ελάχιστοι και μέσα από ιδιαίτερα ανταγωνιστικές διαδικασίες.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ
Οι υποψήφιοι να διαχειριστούν σωστά αυτή την απαιτητική περίοδο

«Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός για την πλήρωση θέσεων που είναι λιγότερες από τους υποψηφίους.

Δεν αποτελούν μηχανισμό πιστοποίησης γνώσεων και η όποια βαθμολογία σε αυτή τη μια και μοναδική εξέταση πρέπει να χρησιμοποιείται ως κριτήριο κατάταξης για την πρόσβαση σε θέσεις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εφόσον είναι διαθέσιμες», λέει μιλώντας στο «Εθνος της Κυριακής», παραμονές των πανελλαδικών 2010, ο υφυπουργός Παιδείας κ Γιάννης Πανάρετος.

-Αλλαξε η κεντρική επιτροπή;

«Οπως γνωρίζετε, η σύνθεση, η συγκρότηση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων δεν ανακοινώνεται. Κατά πάγια τακτική, λαμβάνεται μέριμνα ώστε ένας αριθμός των μελών να έχει συμμετάσχει τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να μεταφέρουν την εμπειρία τους.

-Τι οδηγίες τους έχετε δώσει για φέτος;

«Οι οδηγίες που δίδονται επικεντρώνονται στην ευθύνη της ΚΕΕ για να αποφευχθούν τυχόν λάθη, ελλείψεις ή ασάφειες στα θέματα ώστε να διασφαλισθεί ότι τα θέματα περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη, ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των μαθητών και μπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι υποψήφιοι έχουν στη διάθεσή τους».

-Τι έχετε να πείτε στους υποψηφίους που αγωνιούν;

«Οταν βρισκόμαστε στο σημείο λίγο πριν από τις εξετάσεις, το θέμα είναι η σωστή ψυχολογική και σωματική διαχείριση της απαιτητικής αυτής περιόδου.

Μια συμβουλή στα παιδιά είναι μόλις βγουν από την αίθουσα να ξεχάσουν ό,τι έγινε στο μάθημα αυτό γιατί ακολουθεί άλλο. Η ανασκόπηση και η συζήτηση για το τι πήγε καλά και τι δεν πήγε καλά είναι ανούσια και ψυχοφθόρα, και φυσικά δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα».

ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
bibian@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια
Δεν βρέθηκαν σχόλια γι'αυτό το άρθρο.
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει το άρθρο χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα